Je hebt al veel goede adviezen gehad, wil er nog eentje aan toevoegen die bij mij wel heel goed heeft gewerkt. Of eigenlijk twee.
Shadow was als pup ook nogal bezitterig, grommen en ruzie maken met Spot. Daarnaast 'vond" hij ook vanalles waar hij mee rond ging sjouwen. Ik ben daar mee aan de slag gegaan omdat ik het niet prettige vond dat hij ook met gevaarlijke dingen aan de haal ging. En ik was er heel blij mee dat we hadden geoefend toen hij op een dag mijn kostbare zonnebril in de bek had..
Ik heb ruilen geleerd, zoals hierboven beschreven maar ook het spelletje "heb je wat moois gevonden?" Ik gebruikte niet het "commando" los omdat ik de neiging had dat nogal streng te zeggen en dan schoot hij al wat in de verdediging. Dus ik riep heel vrolijk "heb je wat moois gevonden?" en als hij dan kwam, dan ruilde ik het voor wat lekkers EN ik gaf hem weer terug wat hij had. Zowel met botjes als ook met voorwerpen die geen kwaad konden. Ik pakte het dan, keer er zeer geïnteresseerd naar, prees hem en gaf het terug. Enige nadeel dat hij het op een gegeven moment zo leuk vond dat hij vanalles kwam showen maar de spanning was er wel helemaal vanaf. En dat was erg prettig.
Omdat hij ook Spot aanvloog om dingen af te pakken, ben ik hem ook gaan trainen dat Spot iets lekkers, hij iets extra lekkers betekende. Ook dat heeft uiteindelijk goed uitgepakt. Dat is wel redelijk ingewikkeld om goed te trainen en je kunt het ook voorkomen maar ik vind een nadeel aan managen: wat als er toch een keer iets ligt. Een kennis van mij heeft een malamute teef die erg bezitterig is en als we aan de wandel zijn en ze ruikt iets interessants en een van mijn honden wil ook snuffelen, dan valt ze behoorlijk uit. Nu hebben die twee van mij groot respect voor deze "big mama" en doen ze snel een paar stappen achteruit maar handig is het niet. Want ze claimt bv ook mijn rugzak als er iets lekkers in zit in haar ogen. En snauwt dan Spot bij mij weg. En dat heeft wel weer risico want ik ben ZIJN vrouwtje... Ik vind dat honden binnen 1 gezin best wat respect naar elkaar mogen tonen en als de ene hond doorschiet daarin en extreem gaat claimen (zoals Shadow deed toen hij ging puberen) dan kan je er best voor kiezen dat proberen te trainen. Belangrijk uitgangspunt is in mijn ogen: zorg dat je de situatie onder controle hebt en dat de kans dat de hond de door jou gewenste keuze maakt, groot is! Dus beginnen met simpele dingen en in kleine stapjes uitbouwen en zorg ervoor dat als je gaat oefenen je zelf ook in een goed humeur bent, en niet gehaast of gestressed. Dat pakken die kleine rotzakken (lees lieve pups) echt zoooo snel op....