Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Helemaal met Ordell eens!!!

Probeer toch eens het volgende gedurende en week of 4 tot 6:

HET RECEPT VOOR SATIN BALL
Hier een beknopte vertaling.

Op 1000 gr. Vleesvoeding toevoegen:

250 ml warm water, 1 vel gelatine, 100 gram havermout of een andere cerial (het liefste Nutrix rijstebloem van Nutricia), 1 rauw ei, en 2 eetlepels stroop.
En dat meng je bij het vlees, dit geeft gegarandeerd een goede vertering, en snel resultaat.

Havermout moet voorbewerkte havermout zijn bv. Bambix, eventueel Brinta.
De gelatine oplossen en in het water, de havermout toevoegen, ei en stroop, dan met een vork door elkaar kloppen en toevoegen aan vlees.
Ik zou inderdaad de Satin ball proberen. Bij een hond die op rauwe voeding zo weinig aanzet heb je geen andere keus. En de heoveelheid voeding verhogen naar 900 gram per dag.

gr.Ordell
hij staat al op een kilo bibi natuurmix per dag, bij minder valt hij af, alleen staat hij nu op 4 dagen bibi en 3 dagen brokken, maar ik wil hem meer dagen op vers zetten, misschien dat dat helpt ??? en het satinball recept ga ik zeker proberen.
verder is er medisch echt niets mis met hem, maar inderdaad, als hij iets krijgt heeft hij totaal geen reserves meer, vandaar dat ik hem ook wat voller wil hebben.
als je het niet probeert weet je het niet he  ;D
nee, maar met een hond die niet veel meer mag afvallen vind ik het best riskant om van voer te veranderen omdat het eerst ook een negatievere uitwerking kan hebben in de periode dat hij er aan moet wennen
en verder is Carnibest bij mij in de buurt ook nog eens bijna niet verkrijgbaar.
Door Lupa
ik zou zeker de satinball proberen, heb het ooit aangepraat aan een man met 4 flatcoated, die honden hadden aan de achterkant echt kapstokken, ze hebben toen voor 3 maanden dat gehad (3 x per week)in combi met vers (deze honden krijgen toen 1 kilo brokken per hond per dag).
ze heeben voor 3 maanden 1 kilo vlees per dag en satinball enm brood ,en toen waren ze op gewicht.
ik had dit niet eerder geoppert want je had over dat je meer spierenmassa wilde hebben, maar na het zien van de foto, mag er ook wat vet erbij.
succes
Laatst gewijzigd door Lupa op do 10 jul 2003, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
ik zou zeker de satinball proberen, heb het ooit aangepraat aan een man met 4 flatcoated, die honden hadden aan de achterkant echt kapstokken, ze hebben toen voor 3 maanden dat gehad (3 x per week)in combi met vers (deze honden krijgen toen 1 kilo brokken per hond per dag).
ze heeben voor 3 maanden 1 kilo vlees per dag en satinball enm brood ,en toen waren ze op gewicht.
ik had dit niet eerder geoppert want je had over dat je meer spierenmassa wilde hebben, maar na het zien van de foto, mag er ook wat vet erbij.
succes
de satinballs ga ik ook zeker proberen, overigens heb ik (als het goed is, ander heb ik me verkeerd uitgedrukt) nergens geschreven meer spiermassa te willen (t is alleen maar spier ;), wil dr juist een beetje vet bij).

Ik heb overigens iemand gesproken (en ook de foto gemaild) die in het bezit is van Ace zn oudere volle broer (2 jaar ouder) en die wist me te vertellen dat die op deze leeftijd ook zo'n gratenbak was (alleen maar spieren en geen vet en ook niet meer eten dan noodzakelijk) ik denk dus dat het ook wel een beetje in de lijn zit.
Jee hij is wel erg mager! Ik zou zelf toch kiezen voor Carnibest avtief. Satin balls zou ik voor zo'n dunne hond niet zo snel aan raden, omdat ik het idee heb dat alleen een laagje vet kweekt wat er, na het stoppen met geven, zo weer af is.

Hoe oud is hij?
Jee hij is wel erg mager! Ik zou zelf toch kiezen voor Carnibest avtief. Satin balls zou ik voor zo'n dunne hond niet zo snel aan raden, omdat ik het idee heb dat alleen een laagje vet kweekt wat er, na het stoppen met geven, zo weer af is.

Hoe oud is hij?
20 mnd en zoals ik al geschreven heb hierboven schijnt het dus zo te zijn dat zijn broer op deze leeftijd ook zo mager bleef en niet dikker te voeren was. Die is na zn 2de jaar pas voller en breder gaan worden. Zn broer is iets kleiner (66 cm, Ace is 68 cm) en heeft vanaf een jaar tot ong 2,5 altijd een constant gewicht van zo'n 32 kilo gehad, nu (3,5) zit hij (ook weer constant) rond de 35. Ace weegt ook al sinds een maand of 7 32,6 kilo (echt iedere keer dat ik hem weeg, altijd hetzelfde).

Vandaag begon het trouwens al weer, ik voer hem nu sinds maandag 3x per dag (dus 1 volledige maaltijd extra) en meneer vond het vanochtend wel weer genoeg, toen ik erbij ben gaan staan heeft hij het met lange tanden op gegeten en vanmiddag ging dat precies zo, hij zit dus gewoon VOL en wil dan eigenlijk niet eten tot hij weer honger heeft, ik kan hem nu dus onder dwang wel laten eten, maar dat heeft dan (waarschijnlijk, zo is het al eerder gegaan toen hij op brokken stond die hij niet moest) tot gevolg dat hij over een paar dagen helemaal niet meer eet tot hij zelf weer trek krijgt (deze reactie heb ik dus zelfs met vers, niet alleen op brokken)

Verder bedacht ik me vandaag dat hij zo'n 2 mnd terug een gigantische terugval in zn gewicht heeft gehad
in 1,5 week tijd meer dan 3 kilo afgevallen omdat meneer een tennisbal opgegeten had, waarschijnlijk op het strand (anders loopt hij niet los, vandaar ook dat ik de periode redelijk in kan schatten hoe lang dat ding in zn maag gezeten heeft), na ong 1,5 week werd hij ineens heel zwak en heeft toen savonds die tennisbal uitgekotst, daarna zijn we naar de DA gegaan en heeft die foto's gemaakt, ik weet dus zeker dat alles er uit is.
Maar zou het niet kunnen dat hij, ondanks dat hij weer terug is op zn oude gewicht (nog een keer voor controle bij de DA teruggeweest) dat hij toch nog wat "spek" mist en dat het teruggekomen is in spiervorm, nl in die 1,5 week voor ik erachter kwam was ik lekker met zn conditie bezig en fietste ik veel met hem (2 a 3 x per week 12 a 15 km) en ik heb in die week ook niets aan hem gemerkt :( weet nu dus dat hij zich niet zomaar laat kennen en dus weinig toont (helaas).

Maar ik had hier nog niet bij stil gestaan dat hij misschien nog bij moet komen van die aanslag op zn reserves (een vriendin attendeerde me daar net op)

Medisch is er in elk geval echt niets mis, hij is met die tennisbal helemaal door de molen gehaald, ontlasting, vertering ed zijn gewoon goed, geen wormen, schildklier is goed, hij is niet hypernerveus (geen stresser in zn kennel, maar gaat gewoon liggen slapen).

Ik denk er in elk geval over om hem nu naast die 4 dagen bibi de overige 3 dagen 2 dagen te laten barfen en dan dus op de barf dagen echt vlees wat aanzet (TIPS ??? ???, wat kan ik dan het beste voor vlees halen)
Verder wil ik toch blijven proberen of het lukt hem 3x per dag te laten eten en dan die 3de maaltijd tussendoor gewoon vlees te laten zijn wat lekker aanzet (vandaar dus ook mijn vraag van wat voor vlees het meeste aanzet), ipv een gewone maaltijd, misschien dat hij het dan wel vol blijft houden om 3x per dag te eten.

Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar ik probeer gewoon om (in elk geval voor het beeld) Ace wat voller te krijgen, want zelf heeft hij er duidelijk geen last van, hij is actief genoeg, is niet snel moe, kan het werk aan (na de training is hij in een half uur weer helemaal op geladen), glanst goed etc. Verder vind ook de DA hem helemaal gezond en fit, hartslag is goed (mooi laag, hij kon merken dat er mee gesport wordt), ademhaling is goed (totaal niet oppervlakkig, alhoewel hij wel beter moest luisteren omdat er dus geen vetdemping is en het toch zo is dat de meeste honden TE dik zijn en de DA-sen daar dus meer aan gewend zijn) verder is hij zoals boven beschreven ook helemaal inorde, ik weet het dus niet meer ???
Ja, kan me voorstellen dat je van mensen op straat vragen krijgt waarom ie zo mager is :-/
Ik lees dat je alles aan zijn gezondheid doet ;), hij is dus kerngezond en zou me dus niet te veel zorgen gaan maken. Maar dat vlees zal ik zeker niet laten staat, wedden? ;)
Ja, kan me voorstellen dat je van mensen op straat vragen krijgt waarom ie zo mager is :-/
Ik lees dat je alles aan zijn gezondheid doet ;), hij is dus kerngezond en zou me dus niet te veel zorgen gaan maken.  Maar dat vlees zal ik zeker niet laten staat, wedden? ;)

ik krijg daar dus helemaal GEEN commentaar over op straat
en ja hoor, als hij genoeg heeft gehad laat hij OOK vlees staan, t is gewoon een gek beest ;D
Nou, ik verwacht wel, gezien jouw verhaal hierboven, dat het wel snel goed komt met Ace! Ik heb op pagina 1 al het e.e.a. geschreven. Denk je dat hij ook geen geweekte graan-vlokken met vette yoghurt en banaan lust?

Je zou dus vooral lamsvlees aan hem kunnen geven. Dit is erg vet vlees. Je kunt een beetje groentemix maken waar je lamssnippers in doet (die zijn vaak helemaal vet omdat het afsnijdsels zijn). Je kunt lamsribben (vlees met bot) geven, lamsschouder, lamsnek. Allemaal vet vlees. Natuurlijk even in de gaten houden dat hij niet aan de diarree gaat van vet vlees. Je zou ook rundsnippers kunnen geven. Dit is ook vrij vet. En, als hij vis lust: rauwe/hele sardientjes, blikjes zalm of makreel of sardientjes, rauwe ansjovisjes, gestoomde makreel.

Aangezien er in Natuurmix voornamelijk rund zit, zou ik gokken op lamsvlees en 1 keer per week vette vis.

In de groentemix zou ik zelf ook wat gekookte pompoen en gekookte bataat (zoete aardappel) verwerken. Niet teveel, maar 1 keer per week wat pompoen en 1 keer per week wat bataat. Wel kort koken, deze groentes.

Groetjes, Lizzy

ik krijg daar dus helemaal GEEN commentaar over op straat
en ja hoor, als hij genoeg heeft gehad laat hij OOK vlees staan, t is gewoon een gek beest ;D
Ooh, ik dacht dat ik dat ergens gelezen had sorry :-[
Maar ik vind het wel een schitterende hond hoor, hij straalt iets uit, zelfverzekerd lijkt ie, niet snel van zijn stuk te brengen ;)
Lebber van Freule voor Ace, die vind hem wel een bink ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door