Moderator: Lizzy
pike schreef:Ik zou hem gelijk op 1 maaltijd per dag zetten. Duc ging met 7 maanden al naar 1 maaltijd per dag. In elk geval kan je dan het bot zo groot mogelijk aanbieden. Ik zou dat juist wel doen, zo groot mogelijk geven en hem zelf zijn gang laten gaan. Dus niet klein, niet tot moes meppen en niks vasthouden. Ik zou wel eerst alleen de zachte dingen als kip, konijn en parelhoen geven. Voor de eigen gemoedsrustikzelf vind van 3 keer naar 1 keer per dag wel een grote veranderingen en hij alleen 1 keer vind ik eerlijk gezegt ook niets
Flappie schreef:En eventueel een dubbele dosis met daarna een dag vasten, 1 keer in de week.een dag vasten ligt echt niet in mijn aard dat is iets wat ik niet wil , maar snap je insteek wel heel goed hoor
Dan kan je mooie grote stukken geven.
Hope schreef:Ik heb de reacties niet gelezen dus misschien schrijf ik nu iets dubbel.Dank je wel hope dit is ook een beetje wat Kaela antwoorden maar ik denk eerlijk gezegt ook dat dit de manier is en ik ga dat zeer zeker proberen en dan stapje voor stapje op 2 maaltijden en met meer en groter karkas
Mijn labrador had dit als pup ook, echt niet normaal. Ik stond dag in dag uit met knikkende knieën naast die bak en álles ging erin als een volleerd haring-happer.
Toch heb ik nu een hele nette barfer. En ik heb dat zo aangepakt:
- eerst spiervlees/orgaan/groenten in de bak. Hap slik weg: eerste honger is dan weg. Ik snijd spiervlees nog steeds in stukken.
- daarna vleesbot voeren. Hoe groter, hoe beter. Ik gaf hele geitenbokjes, hele kippen (vleugels knipte ik in), hele duiven, hele kwartels, hele konijnen, een zalmkop etc. Ik knipte er niets af en ik maakte me er niet druk om dat hij weleens teveel at. Echt waar: na een halve week stopte hij steeds keurig op tijd met eten.
- toen dat goed ging ben ik stukken vleesbot gaan geven i.p.v hele prooidieren, maar pas toen hij op 1 maaltijd per dag zat zodat ik vleesbot niet in stukken hoefde te doen. Weer zo groot mogelijk: konijnkarkas, kwartels, een flink aantal ree-ribben aan elkaar, een geitenpoot.
- ik hield niets vast. Dat zorgde alleen maar voor een hysterische eter. Mij! Mij! Mij!
- ik ging met mijn rug naar hem toe bij hem in de buurt zitten, op de grond en ik zat nooit aan zijn eten. Zijn eten was van hem, niet van mij. Ik zat daar alleen voor het geval dat er iets zou gebeuren.
- huisgenoten kwamen niet in de ruimte terwijl pupmans aan het eten was. Nooit.
- ik bouwde rust in bij het klaarmaken van de maaltijd. Ik zette pupmans in een gesloten bench en zodra hij enogszins zelfbeheersing had leerde ik hem netjes zitten. Dat gestuiter wat hij eerder deed zorgde alleen maar voor een hond die als een kanon op zijn bak af vloog.
Oh, en ik zette hem niet eerder dan 12 maanden op 1 maaltijd. Zijn lichaam heeft nog echt een verdeelde inname van voedingsstoffen nodig. Komt niet op een week maar 8 maanden is écht te jong voor 1 maaltijd. 2 kan wel.
pike schreef:Mijn Pike heeft zijn hele leven geschrokt, alles moest zo groot mogelijk naar binnen. .......................................Dank je wel voor je reactie
In elk geval, veel succes gewenst! Het gaat je vast lukken
Too schreef:Nah wat een keurige knager !ik had het verkeerde filmpje nu staan de goede er op maar ik ben zoo trots ik vind dit zo rustig heb nu hele goede hoop dat dit gaat lukken al vraag ik misschien nog wel soms wat met zijn barf opstart haha
Zo groot mogelijk vleesbot is dus ( voorlopig) het devies.
Ingrid (shadow) schreef:ik had het verkeerde filmpje nu staan de goede er op maar ik ben zoo trots ik vind dit zo rustig heb nu hele goede hoop dat dit gaat lukken al vraag ik misschien nog wel soms wat met zijn barf opstart haha
Kaela schreef:Wow wat netjes!dank je wel , lief dat je dat zegt ik dacht echt dit lukt me nu niet en durf ik niet meer
Logisch toch, dat je even een handje hulp nodig had. Het is jou lieverd en jij hebt hem ziek schrokken. Ik kan me dat goed voorstellen hoor, dat je dan even niet weet wat nou wijsheid is. Fijn dat het zo op zijn pootjes terecht komt, het klinkt heerlijk hoe tevreden hij na zijn maal was!
Ik zou dit ook even zo volhouden met zo groot mogelijke karkassen. Deze kip is natuurlijk spier + karkas, maar zoek in wat je hebt naar de grootste dingen die er tussen zitten. En dan rustig aan kleinere dingen. Aan zijn prachtige rustige kauwen te zien is het vooral even vertrouwen en ervaring opbouwen en komt dat helemaal goed