Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Ik zou hem gelijk op 1 maaltijd per dag zetten. Duc ging met 7 maanden al naar 1 maaltijd per dag. In elk geval kan je dan het bot zo groot mogelijk aanbieden. Ik zou dat juist wel doen, zo groot mogelijk geven en hem zelf zijn gang laten gaan. Dus niet klein, niet tot moes meppen en niks vasthouden. Ik zou wel eerst alleen de zachte dingen als kip, konijn en parelhoen geven. Voor de eigen gemoedsrust :)
Ik heb de reacties niet gelezen dus misschien schrijf ik nu iets dubbel.
Mijn labrador had dit als pup ook, echt niet normaal. Ik stond dag in dag uit met knikkende knieën naast die bak en álles ging erin als een volleerd haring-happer.

Toch heb ik nu een hele nette barfer. En ik heb dat zo aangepakt:

- eerst spiervlees/orgaan/groenten in de bak. Hap slik weg: eerste honger is dan weg. Ik snijd spiervlees nog steeds in stukken.
- daarna vleesbot voeren. Hoe groter, hoe beter. Ik gaf hele geitenbokjes, hele kippen (vleugels knipte ik in), hele duiven, hele kwartels, hele konijnen, een zalmkop etc. Ik knipte er niets af en ik maakte me er niet druk om dat hij weleens teveel at. Echt waar: na een halve week stopte hij steeds keurig op tijd met eten.

- toen dat goed ging ben ik stukken vleesbot gaan geven i.p.v hele prooidieren, maar pas toen hij op 1 maaltijd per dag zat zodat ik vleesbot niet in stukken hoefde te doen. Weer zo groot mogelijk: konijnkarkas, kwartels, een flink aantal ree-ribben aan elkaar, een geitenpoot.

- ik hield niets vast. Dat zorgde alleen maar voor een hysterische eter. Mij! Mij! Mij!
- ik ging met mijn rug naar hem toe bij hem in de buurt zitten, op de grond en ik zat nooit aan zijn eten. Zijn eten was van hem, niet van mij. Ik zat daar alleen voor het geval dat er iets zou gebeuren.
- huisgenoten kwamen niet in de ruimte terwijl pupmans aan het eten was. Nooit.
- ik bouwde rust in bij het klaarmaken van de maaltijd. Ik zette pupmans in een gesloten bench en zodra hij enogszins zelfbeheersing had leerde ik hem netjes zitten. Dat gestuiter wat hij eerder deed zorgde alleen maar voor een hond die als een kanon op zijn bak af vloog.

Oh, en ik zette hem niet eerder dan 12 maanden op 1 maaltijd. Zijn lichaam heeft nog echt een verdeelde inname van voedingsstoffen nodig. Komt niet op een week maar 8 maanden is écht te jong voor 1 maaltijd. 2 kan wel.
pike schreef:Ik zou hem gelijk op 1 maaltijd per dag zetten. Duc ging met 7 maanden al naar 1 maaltijd per dag. In elk geval kan je dan het bot zo groot mogelijk aanbieden. Ik zou dat juist wel doen, zo groot mogelijk geven en hem zelf zijn gang laten gaan. Dus niet klein, niet tot moes meppen en niks vasthouden. Ik zou wel eerst alleen de zachte dingen als kip, konijn en parelhoen geven. Voor de eigen gemoedsrust :)
ikzelf vind van 3 keer naar 1 keer per dag wel een grote veranderingen en hij alleen 1 keer vind ik eerlijk gezegt ook niets
snap je idee wel heel goed inderdaad van grotere karkassen en dat ga ik ook proberen
als het allemaal niet lukt kan ik nog zeker overwegen om naar 1 keer te gaan
zit hem meer in het feit dat hij dat echt niet zal begrijpen en zeker als hij alleen maar 1 keer krijgt haha
maar grotere karkassen ga ik zeker proberen dank je wel
Flappie schreef:En eventueel een dubbele dosis met daarna een dag vasten, 1 keer in de week.
Dan kan je mooie grote stukken geven.
een dag vasten ligt echt niet in mijn aard dat is iets wat ik niet wil , maar snap je insteek wel heel goed hoor
en hij is nog maar 8 maanden dan vind ik 1 maaltijd en ook nog 1 dag vasten veel te weinig als ik eerlijk ben
evengoed bedankt voor het mee denken, vind de meningen van iedereen erg fijn
Hope schreef:Ik heb de reacties niet gelezen dus misschien schrijf ik nu iets dubbel.
Mijn labrador had dit als pup ook, echt niet normaal. Ik stond dag in dag uit met knikkende knieën naast die bak en álles ging erin als een volleerd haring-happer.

Toch heb ik nu een hele nette barfer. En ik heb dat zo aangepakt:

- eerst spiervlees/orgaan/groenten in de bak. Hap slik weg: eerste honger is dan weg. Ik snijd spiervlees nog steeds in stukken.
- daarna vleesbot voeren. Hoe groter, hoe beter. Ik gaf hele geitenbokjes, hele kippen (vleugels knipte ik in), hele duiven, hele kwartels, hele konijnen, een zalmkop etc. Ik knipte er niets af en ik maakte me er niet druk om dat hij weleens teveel at. Echt waar: na een halve week stopte hij steeds keurig op tijd met eten.

- toen dat goed ging ben ik stukken vleesbot gaan geven i.p.v hele prooidieren, maar pas toen hij op 1 maaltijd per dag zat zodat ik vleesbot niet in stukken hoefde te doen. Weer zo groot mogelijk: konijnkarkas, kwartels, een flink aantal ree-ribben aan elkaar, een geitenpoot.

- ik hield niets vast. Dat zorgde alleen maar voor een hysterische eter. Mij! Mij! Mij!
- ik ging met mijn rug naar hem toe bij hem in de buurt zitten, op de grond en ik zat nooit aan zijn eten. Zijn eten was van hem, niet van mij. Ik zat daar alleen voor het geval dat er iets zou gebeuren.
- huisgenoten kwamen niet in de ruimte terwijl pupmans aan het eten was. Nooit.
- ik bouwde rust in bij het klaarmaken van de maaltijd. Ik zette pupmans in een gesloten bench en zodra hij enogszins zelfbeheersing had leerde ik hem netjes zitten. Dat gestuiter wat hij eerder deed zorgde alleen maar voor een hond die als een kanon op zijn bak af vloog.

Oh, en ik zette hem niet eerder dan 12 maanden op 1 maaltijd. Zijn lichaam heeft nog echt een verdeelde inname van voedingsstoffen nodig. Komt niet op een week maar 8 maanden is écht te jong voor 1 maaltijd. 2 kan wel.
Dank je wel hope dit is ook een beetje wat Kaela antwoorden maar ik denk eerlijk gezegt ook dat dit de manier is en ik ga dat zeer zeker proberen en dan stapje voor stapje op 2 maaltijden en met meer en groter karkas
heel erg bedankt voor je toevoeging super
Dank jullie wel voor jullie reactie ik heb erg veel aan jullie meningen en hoop echt dat het nu gaat lukken met barfen met hem

We hebben hele grote kippen gehaald bij de islamitische slager en de poten en vleugels er af gesneden zoals Kaeladus zei
er bllijft een dik bevleesd kipkarkas over en dat is vrij groot
orgaan krijgt hij dan appart , hij zal wel bomvol komen te zitten haha maar daar heeft hij dan geluk mee
Hopelijk gaat het hem lukken en ik blijf er bij in ruimte waar niemand is en hij mag alles zelf doen

morgen ga ik weer een flinke bestelling doen dus kan daar mooi op inspelen met hele karkassen die ik nu stukgeslagen had ik de vriezer haha

heel erg bedankt voor jullie reacties ik laat weten hoe het ging , duimen maar
zou prachtig zijn als dit het begin was van het echte barfen voor hem
Mijn Pike heeft zijn hele leven geschrokt, alles moest zo groot mogelijk naar binnen. Hij was gewoon te lui om te werken voor zijn eten en alles kleiner te knippen ::) Dat heeft hem nooit problemen opgeleverd dus ik zou er ook niet al te bang voor zijn dat het fout gaat, zolang je geen knetterharde botten geeft.
Zijn allereerste eendennekken gingen in zijn geheel naar binnen (Pike was een hond van 15 kg). Die kwamen dan ook binnen enkele minuten weer terug naar buiten. Nog voor de laatste er weer uit was pikte mijn andere hond er een onder zijn neus vandaan ;D Hij stond er vervolgens heel beteuterd naar te kijken. Begon opnieuw en toen knipte hij ze wel in stukken, en hij heeft ze nooit meer heel ingeslikt.
Een tijdje terug had ik voor de honden een extraatje meegenomen in de vorm van drumsticks, dat krijgen ze nooit. Duc slikte hem tot mijn schrik in een keer in, maar hij is niet ziek geworden of wat dan ook. Het bot is gewoon verteerd.
In elk geval, veel succes gewenst! Het gaat je vast lukken :)
Vandaag was het dan zo ver ( zie onderaan de filmpjes)
Ik heb hem een heel kip-karkas gegeven aan 1 stuk
de poten en vleugels er vanaf gehaald en het hele karkas mocht bij hebben
We waren samen achter in de veranda zodat niemand ons kon storen
heb hem eerst orgaan in de bak gegeven zodat hij wel het idee had dat het zijn maaltijd was -Hap slok 2 sec en op pff
had alles al klaar gelegd zodat hij meteen op een mat kon gaan liggen en heb de karkas voor de neus gelegd , gelukkig is hem wel geleerd om te wachten tot hij het mag pakken
Ik had de camera opgesteld en ben rustig op een stoel gaan zitten

Ik ben zoooo blij het is zoooo goed gegaan hij wachtte rustig af hij begon er aan en zoooo rustig en goed kauwen niets hap slik weg , ik herkende hem niet terug wat een kereltje wat ben ik trots op hem , volgens mij kauwt hij tot de laatste bot door midden is
Hopelijk is dit wat jullie bedoelen want zo heb ik hem nog nooit meegemaakt ik zou bijna een filmpje er op willen zetten hoe hij schrokt in zijn bak anders kan je dit bijna niet geloven
hij heeft er in totaal 12 min over gedaan nou wat een wonder en daarna plof op zijn matras in de kamer slapen
zelfs als we nu naar de keuken lopen blijft hij gewoon liggen

wat is nu mijn 2e stap? gewoon morgen weer een kip of dan al wat anders
Dinsdag komen de nieuwe bestellingen binnen dus morgen denk ik kvv en dinsdag weer verder alleen weet nog niet waarmee haha

DANK JULLIE WEL , hopelijk gaat de 2e keer ook weer zo goed
op he filmpje lijkt het al een grote hond haha maar in het echie is het nog maar een hummel bij die andere lol

Misschien filmpjes groot klikken want het is wat donkerder nu
FILMPJE 1

FILMPJE 2
Too schreef:Nah wat een keurige knager !
Zo groot mogelijk vleesbot is dus ( voorlopig) het devies.
ik had het verkeerde filmpje nu staan de goede er op maar ik ben zoo trots ik vind dit zo rustig heb nu hele goede hoop dat dit gaat lukken al vraag ik misschien nog wel soms wat met zijn barf opstart haha
Ingrid (shadow) schreef:ik had het verkeerde filmpje nu staan de goede er op maar ik ben zoo trots ik vind dit zo rustig heb nu hele goede hoop dat dit gaat lukken al vraag ik misschien nog wel soms wat met zijn barf opstart haha

Gewoon al je vragen stellen!

Wat top dat dit zo goed ging!
Ik heb dit wel een weekje zo volgehouden. Ik gaf nog wel twee maaltijden per dag maar daarvan was 1 maaltijd dan een flink karkas.

Wat nog meer leuk is om te geven: houtduif (heel), kwartel (heel), konijn (veel leveranciers hebben van konijn de borst en schouders, dit is ook best groot), parelhoen is soms ook best groot. Zalmkop is ook echt leuk, dat is ook hard werken.
Als je dat geeft moet je wel even kijken dat je daarna even geen vis voert anders kom je over de 10% en dat is niet goed.
Sommige honden doen ook lang over een lap pens, maar hier gaat dat: slurp, slik, kotst, slurp, slik. Dus dat is even uitproberen. Runderstrot is ook een leuke maar bevat niet veel bot maar vooral kraakbeen. Om te leren kauwen is dat wel mooi maar ik gaf er geen spiervlees bij omdat meneer anders aan de dunne ging. Eendkarkas is ook mooi. Geen nek! Een golden heeft precies zo'n slokdarm dat een eendennek nog wel eens klem kan komen als ze hem echt in 1x doorslikken.
dank je wel voor je antwoord ik ben overgelukkig dat het een keer goed ging had wel gedacht dat hij begon met kauwen maar de laatste stukken er zo in zou schuiven maar jee wat een rust zo ken ik hem absoluut niet , had ik het hier maar eerder gevraagd pff
maar je denkt ik barf al jaren met de andere hond compleet menu ook procentueel via hier
maar dan denk je die kleine lukt me wel maar wie bedenkt dat ik zo`n schrokkiertje had haha zo erg was shadow nooit en dan rommel je maar door

die vis heb ik op 10% staan van de dag-voeding 1 keer per week
jullie bedoelen toch 10% op de dag voeding - niet op de weekvoeding hoop ik

ik ga vanmiddag de bestelling maken dus kan wat grotere karkassen nemen nu ,en ik bestel bij dogmeat altijd inderdaad
dinsdag is het in huis
dank je wel voor de tips en eendenek schrap ik of sla ik stuk haha
Wow wat netjes!

Logisch toch, dat je even een handje hulp nodig had. Het is jou lieverd en jij hebt hem ziek schrokken. Ik kan me dat goed voorstellen hoor, dat je dan even niet weet wat nou wijsheid is. Fijn dat het zo op zijn pootjes terecht komt, het klinkt heerlijk hoe tevreden hij na zijn maal was!

Ik zou dit ook even zo volhouden met zo groot mogelijke karkassen. Deze kip is natuurlijk spier + karkas, maar zoek in wat je hebt naar de grootste dingen die er tussen zitten. En dan rustig aan kleinere dingen. Aan zijn prachtige rustige kauwen te zien is het vooral even vertrouwen en ervaring opbouwen en komt dat helemaal goed :)
Kaela schreef:Wow wat netjes!

Logisch toch, dat je even een handje hulp nodig had. Het is jou lieverd en jij hebt hem ziek schrokken. Ik kan me dat goed voorstellen hoor, dat je dan even niet weet wat nou wijsheid is. Fijn dat het zo op zijn pootjes terecht komt, het klinkt heerlijk hoe tevreden hij na zijn maal was!

Ik zou dit ook even zo volhouden met zo groot mogelijke karkassen. Deze kip is natuurlijk spier + karkas, maar zoek in wat je hebt naar de grootste dingen die er tussen zitten. En dan rustig aan kleinere dingen. Aan zijn prachtige rustige kauwen te zien is het vooral even vertrouwen en ervaring opbouwen en komt dat helemaal goed :)
dank je wel , lief dat je dat zegt ik dacht echt dit lukt me nu niet en durf ik niet meer
maar dat zetje krijg je dan net hier weer
ik ga vanmiddag de bestelling erdoor doen en ga dan voor wat grotere dingen voor Djowah

ik kan niet genoeg bedanken ik durf nu echt de rest ook te proberen dit had ik zoooo niet verwacht,
misschien blijf ik wel orgaan en spiervlees in de bak geven en zijn karkas netjes op een kussen, het lijkt net dat hij dan dit niet met eten assosieerd maar met een snack kauwen
heel heel erg bedankt :daisy:
hou jullie op de hoogte knuf shadow en djowah
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door