Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Anne in Duitsland schreef:Nee, wij gaan bij Venlo de grens over. Wel zijn we de dagen voor de kerst in Düsseldorf, maar ja, dan is Deurne nog dichterbij! ;D

Alleen een poot geven zou ik niet doen; deze pootjes zijn weliswaar voor grotere honden wel te doen, maar voor een niet-getraine barfhond nog wat te veel van het goede. Ik zou de poten eraf kunnen halen voor je, dan hou je alleen de ribjes (die nog vastzitten aan de ruggengraat) en de nek over. Ziet er iets minder uit als een dood geitje ook. :biggrin2:

Alleen... hoe krijgen we dat bij jou? Alternatief zou je Dreumelaartje kunnen pb'en - die heeft er misschien nog wel eentje voor je van de eerdere leveringen dit jaar en woont volgens mij ook ergens bij jou in de buurt.

Zalmkop is trouwens ook iets waar mijn honden lang over doen, dus ik neem aan jouw hondje ook.

@Eelke: als de hond vlak voor middernacht een geitje of een zalmkop krijgt en daar lang over doet, zou hij dan, als hij toch in paniek mocht raken, niet gewoon stoppen met knabbelen en knagen? Dan heeft hij nog geen volle maag, denk ik?

Hertengewei zou ik zelf niet geven. Veels te hard - voor hetzelfde geld gaat hij er als een bezetene op knagen en proberen er stukken af te bijten. Zit je met een gebroken tand op oudejaarsavond. :-\
Goh, wat een hoop moeite wil je voor me doen. Lief van je!!!
Zijn poten harder dan ribben? Ah, omdat ze erop staan natuurlijk, moet meer kunnen dragen dan ribben.
Haha, ik dacht echt aan een heel geitje, met kop en vacht en organen en zo. Maar als ik het zo lees is de huid er misschien wel af en de kop ook? Dan is het al een stuk minder 'eng'. ;D

Geef jij een zalmkop rauw?
Hoe lang doet jouw hond erover?
Ik heb een bordercollie (maar dat zal je al wel verwacht hebben denk ik ;) )

Weet je, als hij met 2 zalmkoppen (ik vind ze trouwens niet zo groot) 30 minuten zoet is, is mijn doel al bereikt. :)
Hoeven we ook niet al die moeite te doen om zo snel een (stuk) geit hier te krijgen.

Ik kan hem 'er omheen' nog hersenwerk dingen aanbieden.
Ik zoek alleen even iets waar hij helemaal in op gaat en het geknal wat minder bij hem binnenkomt.
Door Kaela
Ik zou hem geen 2 zalmkoppen tegelijk geven. Dikke kans dat ie er misselijk van wordt.

Geef er van de week vast eens 1 en kijk hoe lang hij er mee doet. Dan weet je hoe laat je er op oudjaarsavond een kan geven, zodat ie de meeste tijd lekker aan het eten is.
Oh, dat is een goed idee!!

Ik heb ze gewogen en ze zijn 450 gram per stuk.
2 zal dan inderdaad wel erg zwaar op de maag liggen. ::)

Moet ik nog ergens rekening mee houden of kan hij de hele kop gewoon opeten met graat (als dat er tussen zit) en al? Oogjes, scheden, etc?

Deze koppen waren 0,75 euro per stuk, vers van de visboer. Is dat eigenlijk veel geld voor een zalmkop? Ik heb geen idee.
Door Kaela
Soms zijn koppen gratis, soms betaal je er wat voor. Ik schrik niet echt van 0,75 cent, maar ik ben geloof ik ook niet heel prijsbewust ;D

Je kan het gewoon zo geven met alles erop en er aan. Althans, je hond is wel gewend bot te verteren toch?

Ik vind het een bende geven, Oscar eet altijd prima op 1 plek, maar zalmkop wordt door de hele keuken gesmeerd en ik vind het dan stinken. Dus ik hou altijd rekening met schoonmaakwerk achteraf.
Een bende...... o jee ..... haha, we zien het wel! ;D Als Bandit maar geniet, dan vind ik het allang goed.
Opruimen komt later wel. Ik zal er een handdoek onder leggen, kijken of hij erop blijft liggen. ;)

Hij krijgt hem in ieder geval met oud-en-nieuw. Als het stinkt heeft mijn bezoek pech. :biggrin2:

Bandit heeft altijd KVV gehad, dan zal het qua bot toch wel lukken?
Border Bandit schreef:Goh, wat een hoop moeite wil je voor me doen. Lief van je!!!
Zijn poten harder dan ribben? Ah, omdat ze erop staan natuurlijk, moet meer kunnen dragen dan ribben.
Haha, ik dacht echt aan een heel geitje, met kop en vacht en organen en zo. Maar als ik het zo lees is de huid er misschien wel af en de kop ook? Dan is het al een stuk minder 'eng'. ;D

Geef jij een zalmkop rauw?
Hoe lang doet jouw hond erover?
Ik heb een bordercollie (maar dat zal je al wel verwacht hebben denk ik ;) )

Weet je, als hij met 2 zalmkoppen (ik vind ze trouwens niet zo groot) 30 minuten zoet is, is mijn doel al bereikt. :)
Hoeven we ook niet al die moeite te doen om zo snel een (stuk) geit hier te krijgen.

Ik kan hem 'er omheen' nog hersenwerk dingen aanbieden.
Ik zoek alleen even iets waar hij helemaal in op gaat en het geknal wat minder bij hem binnenkomt.
Haha, nee hoor, hele geiten met vacht en alles er nog op en aan zijn dat niet. De organen hangen er wel uit in ontdooide toestand, maar de kop is eraf en de vacht ook.

Zalmkoppen geef ik inderdaad rauw. Daar doen mijn honden (allemaal rond de 30 kilo) wel een minuut of tien over (Laika de boxer veel langer, met dat handige boxergebit van d'r), omdat het zo lekker glibbert en geen makkelijk te kraken vorm heeft. Ik denk dat een border er wel een minuut of 20 over doet.

Ik zou zeggen: inderdaad, probeer het van de week een keer uit, dan weet je hoe lang van te voren je op oudejaarsavond zo'n zalmkop moet geven. Succes!
Bedankt voor jullie reacties!!

Oh, ik ben zo benieuwd hoe het Bandit zal vergaan. :biggrin2:

Ik verwacht dat hij het heel erg lekker zal vinden. Gezien zijn reactie op de tas waar het in zat. Dat wilde hij wel eventjes uitpakken....haha.

Als ik het zo lees, zal hij er rond de 20 minuten over doen. Dan krijgt hij hem om 0.00, of ietsje eerder, afhankelijk van hoe hij zich gedraagt.
Tja, dan van te voren maar veel hersenwerkjes klaarzetten...

Ik geef hem gewoon een hele kop en houd het goed in de gaten. Bandit beweegt zoveel dat ik moeite heb om hem op gewicht te houden. Dan zal zo'n extra portie vast geen kwaad kunnen. ;)

Ik vind het wel leuk om dingen te bedenken om hem zo bezig te houden. :)

Wellicht toch langzaam overstappen op barven. Dat weet je tenminste precies wát je hond eet.
Border Bandit schreef:Bedankt voor jullie reacties!!

Oh, ik ben zo benieuwd hoe het Bandit zal vergaan. :biggrin2:

Ik verwacht dat hij het heel erg lekker zal vinden. Gezien zijn reactie op de tas waar het in zat. Dat wilde hij wel eventjes uitpakken....haha.

Als ik het zo lees, zal hij er rond de 20 minuten over doen. Dan krijgt hij hem om 0.00, of ietsje eerder, afhankelijk van hoe hij zich gedraagt.
Tja, dan van te voren maar veel hersenwerkjes klaarzetten...

Ik geef hem gewoon een hele kop en houd het goed in de gaten. Bandit beweegt zoveel dat ik moeite heb om hem op gewicht te houden. Dan zal zo'n extra portie vast geen kwaad kunnen. ;)

Ik vind het wel leuk om dingen te bedenken om hem zo bezig te houden. :)

Wellicht toch langzaam overstappen op barven. Dat weet je tenminste precies wát je hond eet.
Da's altijd een goed idee natuurlijk, helemaal zelf gaan samenstellen. A: dan weet je inderdaad wat je hond binnenkrijgt, en B: zo te lezen zou jouw border regelmatig lekker kluiven echt geweldig vinden!
Dat denk ik ook! :)

Ik had een gedroogd bokkepootje gevonden en hem dat gister gegeven. Heel goed in de gaten gehouden omdat ik gelezen had dat het wellicht te hard zou zijn. Bandit maakte er echt kleine stukjes van voordat hij het doorslikte. Het hoefje heb ik voor de zekerheid maar afgepakt, dat leek me nogal massief. Het was een klein pootje, van onder de knie zeg maar.

Zo leuk: ik legde het bij hem neer, want hij durfde het nog niet vast te pakken. Hij wilde wel, maar het was toch wel erg spannend. Dan begint hij eromheen te dansen en alles te pakken wat in de buurt ligt. Uiteindelijk heel voorzichtig het botje gepakt. Meteen weer laten vallen, etc. Toen hij het eindelijk durfde vast te houden begon hij ermee te dansen, springen en rennen. Echt leuk om te zien!! :)
Na alle lol, is hij erbij gaan liggen en heeft hem in één keer lekker opgeknabbeld. :-*

Ik moet er alleen zelf heel erg aan wennen. Ik ben vegetarisch, ik vind het akelig om lijkjes te zien, laat staan vasthouden. En ik zal ze toch moeten portioneren (dus ook nog erin snijden!). Dat is voor mij nogal spannend. Maar dat zal best wennen.
Probleem is, dat ik het dier erbij denk en de manier hoe hij/zij om het leven gekomen is.
Maar goed, je weet dat als je een hond neemt, die vlees gaat eten....

Ik heb nog erg veel vragen over barven, maar die moet ik in een ander topic stellen. ;)
Ik vind de verantwoording ook erg groot: ik ben zelf verantwoordelijk voor de hoeveelheid vlees, bot en orgaan. Stel dat ik een fout maak!?
Border Bandit schreef:Dat denk ik ook! :)

Ik had een gedroogd bokkepootje gevonden en hem dat gister gegeven. Heel goed in de gaten gehouden omdat ik gelezen had dat het wellicht te hard zou zijn. Bandit maakte er echt kleine stukjes van voordat hij het doorslikte. Het hoefje heb ik voor de zekerheid maar afgepakt, dat leek me nogal massief. Het was een klein pootje, van onder de knie zeg maar.

Zo leuk: ik legde het bij hem neer, want hij durfde het nog niet vast te pakken. Hij wilde wel, maar het was toch wel erg spannend. Dan begint hij eromheen te dansen en alles te pakken wat in de buurt ligt. Uiteindelijk heel voorzichtig het botje gepakt. Meteen weer laten vallen, etc. Toen hij het eindelijk durfde vast te houden begon hij ermee te dansen, springen en rennen. Echt leuk om te zien!! :)
Na alle lol, is hij erbij gaan liggen en heeft hem in één keer lekker opgeknabbeld. :-*

Ik moet er alleen zelf heel erg aan wennen. Ik ben vegetarisch, ik vind het akelig om lijkjes te zien, laat staan vasthouden. En ik zal ze toch moeten portioneren (dus ook nog erin snijden!). Dat is voor mij nogal spannend. Maar dat zal best wennen.
Probleem is, dat ik het dier erbij denk en de manier hoe hij/zij om het leven gekomen is.
Maar goed, je weet dat als je een hond neemt, die vlees gaat eten....

Ik heb nog erg veel vragen over barven, maar die moet ik in een ander topic stellen. ;)
Ik vind de verantwoording ook erg groot: ik ben zelf verantwoordelijk voor de hoeveelheid vlees, bot en orgaan. Stel dat ik een fout maak!?
:o :o :o

Afbeelding

:P ;D

Geen zorgen, alles went, ook vlees voeren als je zelf vegetariër bent. Je zou er versteld van staan als je wist hoeveel vegetariërs dat doen!

Wat de verantwoording voor de hoeveelheden betreft: als je de rekenhulp van barfplaats gebruikt om de juiste hoeveelheden te berekenen, komt het allemaal best goed. We voeren hier met duizenden mensen rauw aan onze dieren, en we hebben het allemaal moeten leren. Zo snel gaat er niet iets fout, hoor! En als je iets niet snapt, kun je altijd vragen stellen hier. Je zou de eerste bp'er zijn die het niet kan! Dus: rustig even de beginnersdocumentatie doorlezen (welke botten, welke botten niet, welke verhoudingen, hoe starten etc.) die je in het forumoverzicht kunt vinden, en dan aan de slag, desnoods afgewisseld met kvv in het begin, zodat jij eraan kunt wennen. Want je border is er zo te lezen snel aan gewend, haha!
Haha, leuk dat plaatje erbij!! ;D

Dank je wel voor je bemoedigende woorden!
Al het begin is volgens mij een beetje spannend.
Ik heb genoeg te lezen voorlopig! haha! :)

Nog een voordeel van barven is volgens mij dat je hond langer met zijn eten bezig is. KVV is hap-slik-weg.
Door frodo quin
Over het zelf samenstellen: als je je goed inleest ga je niet zo snel iets verkeerd doen, er zit ook wel een beetje speling op hoor. Je hebt het barf model(wat de meeste mensen hier geven) en het nrv-model (prooidiermodel, is niet gelijk aan het geven van prooidieren) en die twee wijken wat af qua percentages, de ene hond doet het beter op het ene model de andere op het andere en dan heb je nog een hoop die daar tussen in hangen. Je kan hier ook steeds om raad vragen en je menu laten bekijken als je twijfels hebt.

Wat betreft het gruwelijke van met lijken bezig te zijn, dat snap ik compleet. Ik ben zelf vegan en heb jammer genoeg nogal wat last van necrofobie, vooral dat laatste maakt het niet makkelijk, maar het went deels. Handschoenen, de plastiekverpakkingen en keukenhanddoeken zijn je vriendjes ;) Heb je iets wat toch te eng is zijn hulptroepen zeer handig :)
Het lijkt me zo lastig om bij 'vleesbot' in te schatten hoeveel vlees er nou eigenlijk aanzit.
Voor elke maaltijd moet je het opnieuw uitzoeken toch, omdat je dan weer een ander stukje vleesbot hebt.
Met kvv hoef ik het alleen af te wegen, dat is veel minder denkwerk.
Maar we zullen zien...... :)

Frodo Quin, wat goed van je, dat je toch barft!! (en bedankt dat je jouw ervaring opgeschreven hebt!)
Liefde voor je dier laat je meer doen dan je ooit gedacht had he!? Dat gaat het bij mij ook worden denk ik. ;)
Border Bandit schreef:Het lijkt me zo lastig om bij 'vleesbot' in te schatten hoeveel vlees er nou eigenlijk aanzit.
Voor elke maaltijd moet je het opnieuw uitzoeken toch, omdat je dan weer een ander stukje vleesbot hebt.
Met kvv hoef ik het alleen af te wegen, dat is veel minder denkwerk.
Maar we zullen zien...... :)

Frodo Quin, wat goed van je, dat je toch barft!! (en bedankt dat je jouw ervaring opgeschreven hebt!)
Liefde voor je dier laat je meer doen dan je ooit gedacht had he!? Dat gaat het bij mij ook worden denk ik. ;)
Welnee joh. Als je verschillende vleesbotten voert, trekt dat elkaar wel weer recht in de verhoudingen. Zo bevatten nekken vaak net iets meer vlees dan bot, en karkassen net iets meer bot dan vlees. Voer je dus een paar keer per week nekken en een paar keer per week karkassen, dan komt dat vanzelf goed. Kijk je voor de zekerheid af en toe even hoe de keutels van je hond eruitzien - zijn die korrelig en vallen ze uit elkaar, dan moet je er iets meer vlees bij gaan voeren, zijn die slap, dan mag er wel iets meer bot bij. Maar ook dat hoef je niet iedere dag te controleren, hoor. Je weegt voor jezelf neem ik aan ook niet iedere dag af hoeveel gram groente je bij je tofuburger van 100 gram eet. :D
En een hondenmaag kan best iets hebben hoor. Dat hoeft allemaal niet minutieus op de gram te kloppen. Althans niet bij een border. Bij een chihuahua moet je natuurlijk iets nauwkeuriger zijn, omdat een verschil van 10 gram al heel wat uitmaakt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door