Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chouka
Ik heb tot de vorige keer alle vet heel zorgvuldig weggesneden en in de vuilzak gegooid. De vuilzak staat in de garage met de deur op slot (ik ken mijn hondje) en toch is mijn duitse herder er elke keer in geslaagd om die vuilzak open te scheuren en te genieten van dat vet dat er dan soms al een week lag. Volgende keer geef ik het vet mee. (en de keer daarna hangt af van de eventuele gewichtstoename)
Door pike
Retrievers schreef:Ik vind het raar dat de meeste van jullie het weggooien. :o :???: Kijk heeft je hond een medisch probleem oké, maar ik geef gewoon de vellen die eraan zitten. Ik zie wolven in het wild ook niet kieskeurig alle vet laten liggen. Die vreten het ook gewoon op en sinds ik mijn honden zo natuurlijk mogelijk wil voeren ga ik het niet wegsnijden maar laat ik het ze gewoon opeten.
Als jouw honden aan de race zouden raken van het vet zou je het dan ook nog voeren ook al zijn ze verder gezond?
En waartoe reken jij dan het vette vel dat je geef? Valt dat gewoon onder je vleesbot dus vervangt het eigenlijk spiervlees?
Een wolf of ander wild roofdier moet pakken wat hij pakken kan. Want misschien vindt en/of vangt hij de komende dagen wel niets. HIj heeft geen keuze, hij probeert te overleven.
Daarnaast is er in mijn opvatting niets natuurlijks aan een tamme, vet gevoerde eend.
Door Lizzy
Retrievers schreef:Ik vind het raar dat de meeste van jullie het weggooien. :o :???: Kijk heeft je hond een medisch probleem oké, maar ik geef gewoon de vellen die eraan zitten. Ik zie wolven in het wild ook niet kieskeurig alle vet laten liggen. Die vreten het ook gewoon op en sinds ik mijn honden zo natuurlijk mogelijk wil voeren ga ik het niet wegsnijden maar laat ik het ze gewoon opeten.

Ik denk dat de prooien van wolven echt veel magerder zijn (minder vet bevatten - onder dat vel zit vet) dan een plofeend. Dus als je dan natuurlijk wil voeren, dan voer je het beste wilde eend (en ander wild). Die kun je inderdaad zo geven, daar hoeft niks af. Het verschil is echt aanzienlijk hoor, tussen plofeend en wilde eend, qua vet.
Door Jura&Mahru
Ik geeft het wel. Als er echt overdreven veel extra aan zit, dan knip ik het er af en vries het in porties in voor de katten, die zijn er dol op! Voor hun is het een extraatje dus. :)
Door pike
Lizzy schreef:Ik denk dat de prooien van wolven echt veel magerder zijn (minder vet bevatten - onder dat vel zit vet) dan een plofeend. Dus als je dan natuurlijk wil voeren, dan voer je het beste wilde eend (en ander wild). Die kun je inderdaad zo geven, daar hoeft niks af. Het verschil is echt aanzienlijk hoor, tussen plofeend en wilde eend, qua vet.
Dat bedoelde ik dus met dat er niets natuurlijks aan is. Wilde eenden, wilde ganzen, wilde konijnen zijn bij lange na niet zo vet als hun gedomesticeerde soortgenoten, ze zijn juist erg mager. Hun vlees is ook totaal anders trouwens.
Door Retrievers
Lizzy schreef:Ik denk dat de prooien van wolven echt veel magerder zijn (minder vet bevatten - onder dat vel zit vet) dan een plofeend. Dus als je dan natuurlijk wil voeren, dan voer je het beste wilde eend (en ander wild). Die kun je inderdaad zo geven, daar hoeft niks af. Het verschil is echt aanzienlijk hoor, tussen plofeend en wilde eend, qua vet.
Daar heb je best een punt en ik zou graag alleen wild voeren. Hert en kangoeroe voer ik best veel van maar in klein gevogelte zit vaak veel loodkogeltjes. Ik wil mijn hond niet kwijt te raken aan een loodvergiftiging.
Door Retrievers
pike schreef:In Nederland wordt niet met loodhagel geschoten.
Maar komt ook al het wild wat Dogmeat/Darf/winkels ect. Verkoopt uit Nederland? :???:
Want dan zal mijn volgende bestelling totaal anders zijn :biggrin2:
Door Lizzy
Retrievers schreef:Maar komt ook al het wild wat Dogmeat/Darf/winkels ect. Verkoopt uit Nederland? :???:
Want dan zal mijn volgende bestelling totaal anders zijn :biggrin2:

Je zou het eens kunnen proberen, bestellen en dan de kogeltjes testen met een magneet.
Door Lizzy
En dan is het ook weer uitkijken geblazen want heel veel wild is geen echt wild. Ik heb niks met opgekweekte fazanten die ze even buiten vrij laten zodat wat schietgrage mafklappers ze dood kunnen schieten. Dat is geen echt wild. En hert is vaak ook niet echt wild, dat staat gewoon in hertenweilandjes en wordt verkocht als wild.
Door Retrievers
Lizzy schreef:En dan is het ook weer uitkijken geblazen want heel veel wild is geen echt wild. Ik heb niks met opgekweekte fazanten die ze even buiten vrij laten zodat wat schietgrage mafklappers ze dood kunnen schieten. Dat is geen echt wild. En hert is vaak ook niet echt wild, dat staat gewoon in hertenweilandjes en wordt verkocht als wild.
Ik ga over op darf, krijgen ze 9 kg kvv (kalkoen en kip/geit) en de rest vul ik aan met het barf dat ze ook verkopen .
€10 per hond duurder per maand per hond, dus dat valt reuze mee. Maar dan is het wel biologisch. :biggrin2:
Door pike
Retrievers schreef:Ik ga over op darf, krijgen ze 9 kg kvv (kalkoen en kip/geit) en de rest vul ik aan met het barf dat ze ook verkopen .
€10 per hond duurder per maand per hond, dus dat valt reuze mee. Maar dan is het wel biologisch. :biggrin2:
Maar wel nog steeds gekweekt :biggrin2:

Je mag er wel van uitgaan dat veel (of misschien wel het meeste) van wat je koopt bij een Barfhandel uit het buitenland komt of pseudo-wild (dus niet echt wild maar gekweekt) is.Wil je echt 100% zeker inlands wild hebben dan zal je een Nederlandse jager moeten zoeken die jou wat wil verkopen.
Door Retrievers
pike schreef:Maar wel nog steeds gekweekt :biggrin2:

Je mag er wel van uitgaan dat veel (of misschien wel het meeste) van wat je koopt bij een Barfhandel uit het buitenland komt of pseudo-wild (dus niet echt wild maar gekweekt) is.Wil je echt 100% zeker inlands wild hebben dan zal je een Nederlandse jager moeten zoeken die jou wat wil verkopen.

::) ;D

Ik dacht dat biologisch vlees anders was, ach ja wel minder antibiotica en betere leefomstandigheden. Is toch wat beter.
In ieder geval weer wat geleerd. :biggrin2:
Door Angelique
In mijn filmpje van een tijdje terug zie je aan het begin hoeveel vel ik van zo'n karkas afhaalde. De verhouding was gewoon helemaal zoek.

Mag je het filmpje na 1.30 weer dichtklikken :biggrin2:

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door