Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Fenixjuh
Ik laat hem echt niet bewust spanning opbouwen, maar dat gebeurd gewoon.. En als de spanning te groot wordt, dan gaan we gewoon.. Maar zolang hij en ik het leuk vinden, blijven we lekker relax 'hangen'.. En dan wordt er regelmatig even gespeeld..

Gelukkig 'vraagt' hij de laatste tijd wel iets meer eten, dus misschien had hij het zelf ook door.. Ik weet alleen dat als ik bedenk hem meer te voeren, dit gewoon niet werkt, dus zocht iets met extra calorieën.. Nu eet hij zelf meer, hopelijk blijft het zo en wordt het niet warmer dan nu  ;)
Kluifjes werken vaak niet, want ondertussen liggen hier in huis nog 2 pensstaafjes, 3 runderoren en gisteren wilde hij een hoefje, maar meer dan rondslepen doet hij er niet mee  >:(
Door pluk
Fenixjuh schreef: Maar een werkhond rustig houden vind ik zelf lastig. Ik redeneer al vanuit het rust-principe, dus verplichte rust is hier de basis. Maar dan moet hij wel voldoende omhanden hebben. En op warme dagen kunnen we dus niet hardlopen, frisbeeën of andere dingen doen.
Nu is mijn hond van het type ' liever lui dan moe', maar ik weet wel dat hij van wat speuren of hersenwerk vele malen moeier wordt dan van lopen of een andere fysieke activiteit. Is hersenwerk of zoekspelletjes geen optie voor de warme dagen?
Door Roosj
Fenixjuh schreef: Hoe kom je nou weer bij dit advies???  ::)
Als ik mijn hond 's avonds voer, heb ik zo'n 25% kans dat het 's ochtends in zijn mand ligt...

Uit topic:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg3092470

Edit: En na het eten is het hier gewoon luieren op de bank, dus rust zat..
Ik heb een voedings cursus van Dhr. van Geitenbeek bijgewoond. Daarin liet hij precies zien welke zenuwbanen wanneer actief zijn en wat de gevolgen daarvan zijn. Aan de hand daarvan legde hij uit hoe dat met de voedselvertering precies werkt. Zo worden bepaalde zenuwen bij prikkels van buiten af (gedeeltelijk) geblokkeerd en hebben de darmen in een prikkel arme omgeving meer bloed, wat dus 1 van de redenen is dat voedsel tijdens een prikkel arme omgeving beter opgenomen wordt (de voedingsstoffen uit het voedsel moet immers door de darmwand heen, in het bloed opgenomen worden).

Dhr. van Geitenbeek heeft zeer veel studies gedaan en is behalve een dierenarts, ook een Orthomoleculaire arts en nog heel veel andere dingen.
Daarnaast adviseer ik al geruime tijd honden eigenaren die problemen ondervinden met hun hond. Ik zie juist wel hoe het werkt om zo laat mogelijk in de avond te voeren.
Ik zuig het dus niet uit mijn duim, maar je moet het uiteraard zelf weten.
Laatst gewijzigd door Roosj op vr 12 jun 2015, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kaela
Fenixjuh schreef: Ik laat hem echt niet bewust spanning opbouwen, maar dat gebeurd gewoon.. En als de spanning te groot wordt, dan gaan we gewoon.. Maar zolang hij en ik het leuk vinden, blijven we lekker relax 'hangen'.. En dan wordt er regelmatig even gespeeld..
Nee dat je het niet bewust doet, begrijp ik. Maar het gebeurd wel en dat lijkt me dus totaal niet handig. En zo relaxt is dat hangen dan dus ook niet.

Ik zou op warme dagen gewoon helemaal niets doen. Hooguit dan 1 sessie spelen en dan weer weg. Geen spanning op laten bouwen, niet meerdere speelsessies doen. Kennelijk is warmte fysiek zwaar voor hem en heeft dat ook invloed op zijn eten en dan pas je je activiteit daar op aan. Goed eten = lekker spelen, slecht eten = rustig aan doen.
Door Els&Flow
Ik zou 2x daags proberen te voeren waarvan je zeker weet dat ie dat erg lekker vind (botwerk als laatste maaltijd) en dan s avonds voor het slapen gaan nog een bakje geitenyoghurt of volle kwark met wat honing erin geven.
Door pearlsofpassion
Hoeveelheid eten is ook in zekere mate een gewoonte.
Als je het volhoudt om hem een tijdje meer te laten eten, zal hij dat ook vanzelf meer gaan doen daarna.  Ook als het eten iets minder lekker is. 
Omgekeerd geldt hetzelfde, een dier dat een tijd op dieet staat is dat na een tijdje meer gewend en heeft minder honger dan voorheen.

Natuurlijk geldt op korte termijn dat niet. Als hij 1 dag zich goed voleet, heeft de hij de dag erop waarschijnlijk minder honger en omgekeerd.  Maar over langere termijn wordt de hoeveelheid wel een gewoonte.
Dus hem een tijdje wat meer aanzetten met lekkerdere hapjes, kan zorgen dat hij daarna vanzelf meer eetlust krijgt.  Het kan ook zorgen voor meer kieskeurigheid, natuurlijk.  Het blijft uittesten...  :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door