Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door RobinVC
Uit de vriezer onmiddelijk in een plastieken containertje. Na ontdooien alles in de eetbak van Spike, inclusief vocht. De groentjes zijn dan volledig doordrongen van de vleessappen zodat hij alles opeet. Lege plastieken zakje in de vuilbak (restafval). In België Mogen er geen plastieken zakjes bij de PMD (Plastiek - metaal - drankkartons).
Door pearlsofpassion
Ik moet zeggen dat ik er nog nooit echt last mee gehad heb.  Ik haal het vlees ook uit de zakjes vóór het ontdooien (meestal toch), zodat de zakjes niet echt vuil zijn. 
Iets staat me bij dat ik vroeger wel de zakken na het portioneren (verpakking) in de vriezer stopte, maar mettertijd is die voorzichtigheid er gewoon uit gegaan.  Ik heb nog nooit maden gehad, heel soms een beetje geurhinder misschien...
Vieze zakjes en vlees/vetresten gaan hier wel eerst in de pedaalemmer en dan die zak dichtgeknoopt in de grote vuilniszak.  Ingewanden (vb uit de kwartels) gaan eerst nog in een zakje apart dichtgeknoopt dan in de pedaalemmer enz...
Scheelt ook wel dat er in dezelfde grote vuiliniszak ook een berg kattenbakvulling terechtkomt.  Een stuk meer dan ik vuile zakjes heb. Dat helpt vast ook wel. ;)
En een vuilniszak blijft hier ook nooit wekenlang staan, en al zeker niet in de zon.
Door Ligaa
Ik krijg die zakjes hier echt niet van bevroren vlees af, hoe doe je dat zonder dat de zakjes stuk gaan? 8)

Ik spoel alle zakjes na in het bakje waarin ik ontdooi (omdat je anders ongemerkt zoveel water verspilt), soms met een beetje afwasmiddel en dan gaan ze in de plastic afvalzak. Nooit echt problemen mee gehad. Met stukjes vlees in de prullenbak in de keuken wel, soms een mini stukje wat ze niet opeten en ik heb al maden. Dus alles gaat hier in de groene container (dat schijnt te mogen), ook alle restjes van portioneren (vetjes enzo).
Door pearlsofpassion
Het zakje mag niet tussen het vlees kruipen, uiteraard.
Tja, hier gaan los ingevroren portie's in zipzakken, dus kunnen ze natuurlijk niet meer aan het zakje vastvriezen...  ::)

Enne, vlees mag niet in je groenafval hoor.  Net omdat dat ander leven aantrekt dan groen- en tuinafval.  Dat vleesetend leven  is niet goed voor de vertering van je plantaardig materiaal.  Het zijn verschillende organismen die de afbraak voor hun rekening nemen.  Ik heb het dan niet alleen over wormen en andere beestjes maar ook over bacteriën en schimmels.  Vandaar dat ontlasting van vleeseters ook niet mag (plasjes zijn geen probleem).  Dat geeft niet dezelfde afbraak en bemoeilijkt het composteringsproces.  Om dezelfde reden mogen gekookte voedingswaren ook niet. 
Door Fenixjuh
Ik laat het vlees altijd een uurtje buiten liggen, dan is de buitenkant iets aangedooid. Dan kun je de verpakking en het zakje er makkelijk afhalen en kan het in de bak van de hond in de koelkast verder ontdooien  :)
Ik ben altijd bang dat als ik van een bevroren iets het zakje eraf haal, er plastic achterblijft..
Door Ligaa
Gekookte etenswaren en etensresten mogen wel in de GFT-bak. En ook vlees- en visresten mogen hierbij. Echt slachtafval van het jagen mag er niet in en dode huisdieren ook niet, hoewel ik af en toe bij hoge nood ook wel eens een knaagdiertje met het GFT-afval heb meegegeven (1 of twee keer geloof ik).
Groene containers (gft)

In de groene container mag alleen groente-, fruit- en tuinafval, zoals:

* loof, schillen en resten van groente, fruit en aardappelen, etensresten, ook vlees- en visresten;
* eierschalen, doppen van pinda’s en noten en mest van huisdieren (geen kattenbakkorrels zonder milieukeur);
* snijbloemen, kamerplanten, gras, stro en bladeren, klein snoeihout, kortgemaakte takken en resten van tuinplanten;
* koffiedik, koffiefilters, theezakjes en theebladeren.

Laatst gewijzigd door Ligaa op wo 13 mei 2015, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
Kaela schreef: Een afvalzak in de vriezer. Wij vriezen alle afvalzakjes en eventuele restjes in tot de avond voor de container geleegd wordt. Hier ook een vieze maden ervaring  :puke:
Hier idem. Alles zit in zakken en die zakken gaan in een zak de vriezer weer in totdat de kliko opgehaald wordt.
Door Lil
Ligaa schreef: Ik krijg die zakjes hier echt niet van bevroren vlees af, hoe doe je dat zonder dat de zakjes stuk gaan? 8)

Ik spoel alle zakjes na in het bakje waarin ik ontdooi (omdat je anders ongemerkt zoveel water verspilt), soms met een beetje afwasmiddel en dan gaan ze in de plastic afvalzak. Nooit echt problemen mee gehad. Met stukjes vlees in de prullenbak in de keuken wel, soms een mini stukje wat ze niet opeten en ik heb al maden. Dus alles gaat hier in de groene container (dat schijnt te mogen), ook alle restjes van portioneren (vetjes enzo).
goede kwaliteit kopen. Reden dat ik absoluut geen Ikea wil en Action ook maar mwah mwah vind.
Door pearlsofpassion
Ligaa schreef: Gekookte etenswaren en etensresten mogen wel in de GFT-bak. En ook vlees- en visresten mogen hierbij. Echt slachtafval van het jagen mag er niet in en dode huisdieren ook niet, hoewel ik af en toe bij hoge nood ook wel eens een knaagdiertje met het GFT-afval heb meegegeven (1 of twee keer geloof ik).
Dan maken ze hier vast geen compost van, want zou zou niet lukken. Misschien verbranden ze het ook dan?
Door Hope
pearlsofpassion schreef: Dan maken ze hier vast geen compost van, want zou zou niet lukken. Misschien verbranden ze het ook dan?
Vreemd inderdaad! Hier ook altijd geleerd dat vlees en vis niet in de GFT-bak mochten  ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door