Moderator: Lizzy
Groene containers (gft)
In de groene container mag alleen groente-, fruit- en tuinafval, zoals:
* loof, schillen en resten van groente, fruit en aardappelen, etensresten, ook vlees- en visresten;
* eierschalen, doppen van pinda’s en noten en mest van huisdieren (geen kattenbakkorrels zonder milieukeur);
* snijbloemen, kamerplanten, gras, stro en bladeren, klein snoeihout, kortgemaakte takken en resten van tuinplanten;
* koffiedik, koffiefilters, theezakjes en theebladeren.
Kaela schreef: Een afvalzak in de vriezer. Wij vriezen alle afvalzakjes en eventuele restjes in tot de avond voor de container geleegd wordt. Hier ook een vieze maden ervaringHier idem. Alles zit in zakken en die zakken gaan in een zak de vriezer weer in totdat de kliko opgehaald wordt.![]()
Ligaa schreef: Ik krijg die zakjes hier echt niet van bevroren vlees af, hoe doe je dat zonder dat de zakjes stuk gaan? 8)goede kwaliteit kopen. Reden dat ik absoluut geen Ikea wil en Action ook maar mwah mwah vind.
Ik spoel alle zakjes na in het bakje waarin ik ontdooi (omdat je anders ongemerkt zoveel water verspilt), soms met een beetje afwasmiddel en dan gaan ze in de plastic afvalzak. Nooit echt problemen mee gehad. Met stukjes vlees in de prullenbak in de keuken wel, soms een mini stukje wat ze niet opeten en ik heb al maden. Dus alles gaat hier in de groene container (dat schijnt te mogen), ook alle restjes van portioneren (vetjes enzo).
Ligaa schreef: Gekookte etenswaren en etensresten mogen wel in de GFT-bak. En ook vlees- en visresten mogen hierbij. Echt slachtafval van het jagen mag er niet in en dode huisdieren ook niet, hoewel ik af en toe bij hoge nood ook wel eens een knaagdiertje met het GFT-afval heb meegegeven (1 of twee keer geloof ik).Dan maken ze hier vast geen compost van, want zou zou niet lukken. Misschien verbranden ze het ook dan?
pearlsofpassion schreef: Dan maken ze hier vast geen compost van, want zou zou niet lukken. Misschien verbranden ze het ook dan?Vreemd inderdaad! Hier ook altijd geleerd dat vlees en vis niet in de GFT-bak mochten ???