Rebekka schreef:
Het is inderdaad waar dat als hij brokjes gevonden heeft, dat hij ze dan NIET mag opeten. En als er brokjes uit een fles komen, dan moet hij ze ook laten liggen 
Tja en zo begrijp ik niet dat het niet zou mogen als een hond er veel plezier in heeft. Ik wil mijn hond dit niet ontnemen. sterker nog: ik heb het mijn hond ontnomen en ik heb er last van. Niet voor mij maar voor hem. Ondanks dat ik ook veel met hem werk overigens.
Haha, natuurlijk mag hij zijn brokjes opeten

. Maar een maaltijd opeten is anders dan brokje voor brokje uit een fles eten. Dat zie ik meer als snacken. Een maaltijd eten gaat hier, zelfs met gevorderd barfwerk SNEL. Het moet op en meneer gaat dan volledig voldaan uitbuiken. Dat is iets wat ik bij brokje-voor-brokje hersenwerken mis.
Dat jullie het met plezier doen begrijp ik ook en dat het nu al mijn 4de post is maakt het groter dan ik bedoel, maar ik krijg het kennelijk niet goed uitgelegd. Dus mijn zoveelste reactie is meer om mezelf te verduidelijken, niet omdat ik het zo erg vind ofzo!
Jij zegt dat je het mist, het werken met zijn eten. Maar ik begrijp niet goed waarom een "fles-met-brokjes" per see met zijn eten ipv met een extra snackje zou moeten om er zoveel plezier aan te beleven. Als je hem gewoon zijn eten geeft, desnoods iets kleinere porties zodat ie niet te dik wordt, dan kun je toch alles wat je aan werkjes en spelletjes wil met extra voertjes doen?
Anders gezegd: waarin zit voor jou het idee dat het om zijn maaltijd moet gaan qua plezier? Waardoor ervaar jij of je hond minder of niet genoeg plezier in alles wat jullie dan nu doen buiten de maaltijd om?
In dierentuinen is het gebruik van voerverrijking over het algemeen óf met extra voer (wat appeltjes in een emmer water voor de olifanten of wat ingevroren fruit voor de apen op een warme dag) óf het is de grote maaltijd die na het verkrijgen volledig opgegeten kan worden (zoals een stuk vlees hoog ophangen voor een panter). Ik heb nog nooit gezien of gehoord (en ik ben redelijk in het wereldje betrokken geweest) dat dieren die het beste in 1 grote maaltijd eten, kleinere hapjes krijgen. Ik vind persoonlijk dat een hond gebaat is bij een grote maaltijd eten en dan uitbuiken. En het liefste voor die grote maaltijd werk en lichaamsbeweging. Dan simuleer je naar mijn idee het beste de natuur van het dier. Jagen, vangen, eten, uitrusten.