Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kaela
Tamara schreef:

Ik laat ze ook niet werken voor hun eten, een kwartier om hun runderstrot weg te kauwen is werk genoeg haha,
maar ik vraag me af, in het wild moeten ze toch ook werken voor hun eten? Erachteraan gaan in een groep en dit vangen?
Ja maar eenmaal gevangen wordt er gegeten.

Misschien is het ook gewoon gevoelsmatig hoor. Ik werk graag met voedselspelletjes, hersenwerkjes ed. Ik begrijp alleen niet waarom dat met de hoofdmaaltijd moet.
Door Rebekka
Hoewel ik van mening ben dat onze honden geen wilde honden zijn en dus niet 1 op 1 te vergelijken zijn hiermee, heb je zeker gelijk hierin Tamara. Ik denk dat alle dieren (ook mensen) moeten werken voor hun eten en het in principe niet zo voorgeschoteld krijgen, behalve de dieren in gevangenschap. In dierentuinen worden de dieren al steeds vaker uitgedaagd door hun voer te verstoppen, moeilijk op te hangen etc etc. Dat is echt niet omdat het zo slecht voor ze is. Dierentuinen besteden hier geen extra tijd (=geld) aan als het niet beter is, of zelfs slechter zou zijn.
Kaela schreef: Ja maar eenmaal gevangen wordt er gegeten.
Het is inderdaad waar dat als hij brokjes gevonden heeft, dat hij ze dan NIET mag opeten. En als er brokjes uit een fles komen, dan moet hij ze ook laten liggen  :-\
Kaela schreef: Ik begrijp alleen niet waarom dat met de hoofdmaaltijd moet.
Tja en zo begrijp ik niet dat het niet zou mogen als een hond er veel plezier in heeft. Ik wil mijn hond dit niet ontnemen. sterker nog: ik heb het mijn hond ontnomen en ik heb er last van. Niet voor mij maar voor hem. Ondanks dat ik ook veel met hem werk overigens.
Laatst gewijzigd door Rebekka op vr 01 mei 2015, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ruurd
Ik heb zelf een aantal jaar diner en kvv samen gevoerd (in een bak) met zo nu en dan een barf dingetje tussen door. Voer nu net een week of 2 kvv/barf en dat bevalt mij en de honden reuze goed  :).
Mengen van brok en kvv zie ik het probleem niet van, maar dan wel een diner, geen droge brok. Werken voor je eten, tja is maar net hoe je dat ziet. Het "weg jagen" van de postbode is ook werk  ;) Het beetje meer werk van menu's samen stellen vindt ik persoonlijk geen argument, maar goed das mijn mening.
Door Fotogravinnetje
Ik heb een hond die als hij alleen brokken te eten krijgt, weigert ze uit z'n bak te eten. Nee, hij wil er dan echt voor werken en anders lijdt hij liever honger... Die mag dus werken voor brokjes. En natuurlijk verschillende soorten werk, want dat houdt het nog leuker.
Door Rebekka
ruurd schreef: Het beetje meer werk van menu's samen stellen vindt ik persoonlijk geen argument, maar goed das mijn mening.
Ik wil dat graag ervaren, hoeveel dat het scheelt. Ik ben nu echt een dagdeel aan het portioneren, als dat gededuceerd kan worden naar de helft, scheelt dat enorm. 

Ik ben nu wel stiekem benieuwd waarom jij niet volledig BARF geeft. :shy:
Door ruurd
Rebekka schreef:

ik voer gedeeltelijk kvv, omdat ik de vriesruimte niet heb voor grote hoeveelheden barf en de supermarkt 300 meter verder op zit  ;)
Door Kaela
Rebekka schreef:
Het is inderdaad waar dat als hij brokjes gevonden heeft, dat hij ze dan NIET mag opeten. En als er brokjes uit een fles komen, dan moet hij ze ook laten liggen  :-\

Tja en zo begrijp ik niet dat het niet zou mogen als een hond er veel plezier in heeft. Ik wil mijn hond dit niet ontnemen. sterker nog: ik heb het mijn hond ontnomen en ik heb er last van. Niet voor mij maar voor hem. Ondanks dat ik ook veel met hem werk overigens.
Haha, natuurlijk mag hij zijn brokjes opeten  :biggrin2:. Maar een maaltijd opeten is anders dan brokje voor brokje uit een fles eten. Dat zie ik meer als snacken. Een maaltijd eten gaat hier, zelfs met gevorderd barfwerk SNEL. Het moet op en meneer gaat dan volledig voldaan uitbuiken. Dat is iets wat ik bij brokje-voor-brokje hersenwerken mis.

Dat jullie het met plezier doen begrijp ik ook en dat het nu al mijn 4de post is maakt het groter dan ik bedoel, maar ik krijg het kennelijk niet goed uitgelegd. Dus mijn zoveelste reactie is meer om mezelf te verduidelijken, niet omdat ik het zo erg vind ofzo!

Jij zegt dat je het mist, het werken met zijn eten. Maar ik begrijp niet goed waarom een "fles-met-brokjes" per see met zijn eten ipv met een extra snackje zou moeten om er zoveel plezier aan te beleven. Als je hem gewoon zijn eten geeft, desnoods iets kleinere porties zodat ie niet te dik wordt, dan kun je toch alles wat je aan werkjes en spelletjes wil met extra voertjes doen?

Anders gezegd: waarin zit voor jou het idee dat het om zijn maaltijd moet gaan qua plezier? Waardoor ervaar jij of je hond minder of niet genoeg plezier in alles wat jullie dan nu doen buiten de maaltijd om?

In dierentuinen is het gebruik van voerverrijking over het algemeen óf met extra voer (wat appeltjes in een emmer water voor de olifanten of wat ingevroren fruit voor de apen op een warme dag) óf het is de grote maaltijd die na het verkrijgen volledig opgegeten kan worden (zoals een stuk vlees hoog ophangen voor een panter). Ik heb nog nooit gezien of gehoord (en ik ben redelijk in het wereldje betrokken geweest) dat dieren die het beste in 1 grote maaltijd eten, kleinere hapjes krijgen. Ik vind persoonlijk dat een hond gebaat is bij een grote maaltijd eten en dan uitbuiken. En het liefste voor die grote maaltijd werk en lichaamsbeweging. Dan simuleer je naar mijn idee het beste de natuur van het dier. Jagen, vangen, eten, uitrusten.
Door Rebekka
hihi, ja we praten aardig om elkaar heen Kaela.

Kijk, Tijn heeft een opvoeding a la Dick Staal gehad. Dat is ws voor jou een crime, maar ik sta daar achter. (je moet je er wel goed in verdiepen wil je kunnen snappen waarom dit niet verkeerd is. In eerste instantie lijkt het namelijk een verschrikkelijke methode) Kort beschreven kreeg Tijn dus ALLE maaltijden met spel/werk. Dit wel onder een aantal voorwaardes, zoals plezier en geen druk. Als Tijn geen zin had, niet zijn best deed of maar een klein signaal gaf dat hij niet wilde kreeg hij zijn brokjes gewoon. Vandaar vandaan ben ik dus over gestapt naar BARF = nooit meer op die manier. Die overstap is groot.

In principe speur ik 1 a 2 dagen in de week met hem en doe ik gehoorzaamheidstraining met hem, 1 keer op cursus en 1 a 2 keer in de week zelf. En dat is los van kleine denkspelletjes, appél oefeningen tijdens het wandelen etc.  Er zijn dagen dat Tijn onrustig is en ik ff geen tijd heb om veel met hem te doen. (ik heb ook nog 4 kinderen die aandacht willen én voor gaan) Dat zijn momenten dat het vooral meerwaarde heeft om met een brokmaaltijd spelletjes te doen.

Nu krijg ik de indruk dat jij denkt dat het heel lang duurt voor hij zijn eten op heeft. (was het maar waar) Als ik zijn brok verstop is het nog binnen 2 minuten op. In een fles gaat ook binnen 2 minuten op. niet brokje voor brokje, maar 1 keer op zo'n fles springen is een handje vol brok. (ja ja hij is er handig in  ;) ) Voor Tijn is het allen net wat meer moeite doen.
Fotogravinnetje schreef: Ik heb een hond die als hij alleen brokken te eten krijgt, weigert ze uit z'n bak te eten. Nee, hij wil er dan echt voor werken en anders lijdt hij liever honger... Die mag dus werken voor brokjes. En natuurlijk verschillende soorten werk, want dat houdt het nog leuker.
Tijn neigt daar ook naar....  ;D ;D ;D ... Voer zoeken vindt hij leuk, maar doe ik het in een bak kijkt hij me echt zo aan van: wat flik je me nou... droge brokken????  hahaha... verwend met BARF en KVV.
Door Rebekka
ruurd schreef:
ik voer gedeeltelijk kvv, omdat ik de vriesruimte niet heb voor grote hoeveelheden barf en de supermarkt 300 meter verder op zit  ;)
hahaha, ja dat kan ook nog een reden zijn!
Door Kaela
Ik heb even gegoogled op Dick Staal. Ik word weinig wijzer over zijn methode, maar hij komt me nou ook weer niet direct als een crime over  :biggrin2:

Ik begrijp dat het een overgang voor jullie is, al begrijp ik het ook weer niet omdat je zegt dat het ook met werkjes binnen 2 minuten op is. Maar goed, dan is het inderdaad wel een stuk minder hapje voor hapje als ik dacht.

Aansluitend daaraan: heb je al eens slowfeeders geprobeerd met kvv? Super makkelijk voor jou, werk voor je hond:

Afbeelding

Afbeelding
Door Tamara
ja en je kan ook kvv in een kong doen, een aantal keren als ie grotere porties krijgt.
daarna natuurlijk wel goed schoonspoelen natuurlijk haha  ;D
Laatst gewijzigd door Tamara op vr 01 mei 2015, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
Kyrah kreeg haar kvv in de Kyan Slobowl. Ze was er heerlijk lang mee aan het lebberen voordat elk flintertje uit elk hoekje weg was.
Door Rebekka
ja Keala en Tamara, daar heb ik ook wel eens aan gedacht, MAAR dat kan ik niet handelen... hahaha

Ik vind vlees echt heel vies, ik vind kliederen (kong of slowfeeder) met vlees/kvv nog viezer. De kans is groot dat het me zo tegen gaat staan, dat ik dan uiteindelijk helemaal stop.

Ik trek dat dus niet, ( :-[ )

Een kong heb ik wel, die vul ik met kaas, yoghurt, pindakaas etc. (dat trek ik beter) Helaas is Tijn zo een suffie dat hij die kong niet leeg krijgt. hihi.. we blijven proberen.
Door Lil
Rebekka schreef: ja Keala en Tamara, daar heb ik ook wel eens aan gedacht, MAAR dat kan ik niet handelen... hahaha

Ik vind vlees echt heel vies, ik vind kliederen (kong of slowfeeder) met vlees/kvv nog viezer. De kans is groot dat het me zo tegen gaat staan, dat ik dan uiteindelijk helemaal stop.

Ik trek dat dus niet, ( :-[ )

Een kong heb ik wel, die vul ik met kaas, yoghurt, pindakaas etc. (dat trek ik beter) Helaas is Tijn zo een suffie dat hij die kong niet leeg krijgt. hihi.. we blijven proberen.
Eerst een paar brokjes erin en dan pas de rest.
Door pike
Rebekka schreef: Ik wil dat graag ervaren, hoeveel dat het scheelt. Ik ben nu echt een dagdeel aan het portioneren, als dat gededuceerd kan worden naar de helft, scheelt dat enorm. 

Misschoen moet je niet portioneren. Dat doe ik ook nooit. Ik haal uit de vriezer wat ik nodig heb. Wat eventueel overblijft gaat in de koelkast voor de volgende dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door