Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door orinake
Flamingo schreef: Ik neem aan dat het alleen met spiervlees en orgaan kan. Of doe je het ook met bot?
nekken en klein bot (kwarteltjes) enz kan je ook zo verpakken. Grotere karkassen zoals konijn/eend worden moeilijker omdat die soms gaatjes prikken in je zakjes
Door Hope
orinake schreef: nekken en klein bot (kwarteltjes) enz kan je ook zo verpakken. Grotere karkassen zoals konijn/eend worden moeilijker omdat die soms gaatjes prikken in je zakjes
Ribben gaan ook goed. Voor overige karkassen gebruik ik dikkere zakjes, en soms seal ik ze alleen dicht.

Nog een extra handiheidje: ik gebruik grotere zakjes dan eerder. Dat pakt sneller in. De overschot gebruik ik om orgaan in te pakken. Omdat het apparaat de zakjes dicht sealed is de overschot van de eerste portie weer een nieuw zakje geworden. Geen plastic afval meer dus.
Door pike
Hope schreef: Vacumeren houdt de kwaliteit beter, je verliest geen vocht, zakjes plakken niet aan elkaar en ontdooien naar mijn idee ook fijner.
Omdat je dus de zuurstof uit het zakje trekt, vindt er geen oxydatie plaats en is je vlees langer houdbaar, zelfs buiten de vriezer. Ik neem op die manier het vlees voor de eerste 10 dagen kampeervakantie mee. Dat gaat dan wel in een electrische koelbox, maar het blijft daarin natuurijk geen 10 dagen diepgevroren. Maar als op dag 11 de laatste (reeds ontdooide) zakjes opengaan zit daar geen enkel luchtje aan dat er niet in thuis hoort. Ik gebruik wel echte vacumeerzakjes. Omdat ik denk dat gewone diepvrieszakjes toch zuurstof doorlaten, en omdat die bovendien gaan lekken als het vlees gaat ontdooien. Nou en dat blijft bepaald niet zo fris in de zomer op de camping, ook niet in de koelbox.
Door madeleine
Super idee!
Ik heb een vacumeermachine al enige tijd op mijn verlanglijstje staan. Helaas is dat er nog niet van gekomen.
Ik had het graag om de noten beter te kunnen bewaren. Ook voor groentes lijkt het me erg makkelijk dan.
Voor het vlees zo te bewaren is het ook een uitkomst! Dan kan ik het veel beter ontdooien en blijft het beter in de vriezer
liggen. Nu wordt alles zo'n hoopje chaos wat je na enkele keren eruit halen er amper weer terug in krijgt.
Ook een handige toevoeging dat het nu beter bewaard mee op vakantie kan gaan. Nu vriendlief over halen. Ik heb nog een
2 weken ritje Zweden in de planning staan.
Ik had zelf de Allpax P250 bedacht.
Ik heb het 3 jaar geleden, toen ik begon met barfen, grondig overwogen, maar het zijn me toch te veel zakjes.  Nu verbruik ik er minder. 
En met die kleine porties van mij, was dat toch ook wat minder handig...  Dat bot niet kon, vond ik ook zo'n afknapper. 
Door de kleine porties heb ik toch al weinig plaatsverlies in de vriezer, dus dat voordeel was ook niet erg groot.

Vriesbrand heb ik ook bijna niet, moet ik zeggen.  Ok, wel een beetje, als het er maandenlang in ligt. 
Mijn ervaring is ook wel dat boterhamzakjes gewoon niet dik genoeg zijn om in in te vriezen waardoor je vrijwel meteen vriesbrand krijgt, en dat je dus gewoon een dikker zakje nodig hebt met een goede sluiting. Als je grote porties hebt, en toch al telkens een zakje verbruikt, lijkt me zo'n vacuumeerder zeker een aanrader.  Als er hier ooit een hond komt, ga ik het ook zeker zo doen.
Door pike
madeleine schreef: Super idee!
Ik heb een vacumeermachine al enige tijd op mijn verlanglijstje staan. Helaas is dat er nog niet van gekomen.
Ik had het graag om de noten beter te kunnen bewaren. Ook voor groentes lijkt het me erg makkelijk dan.
Voor het vlees zo te bewaren is het ook een uitkomst! Dan kan ik het veel beter ontdooien en blijft het beter in de vriezer
liggen. Nu wordt alles zo'n hoopje chaos wat je na enkele keren eruit halen er amper weer terug in krijgt.
Ook een handige toevoeging dat het nu beter bewaard mee op vakantie kan gaan. Nu vriendlief over halen. Ik heb nog een
2 weken ritje Zweden in de planning staan.
Ik had zelf de Allpax P250 bedacht.
Laat ik er dan even aan toevoegen dat ik het alleen voor de vakantie gebruik. Niet voor het dagelijkse barfgebeuren dat  gaat gewoon in (goede) diepvrieszakjes. Want vacumeerzakjes zijn erg duur en dat is dus eigenlijk geen doen meer omdat je er heel veel nodig hebt. Ik vacumeer verder eigenlijk alleen mijn eigen vlees. Mocht je het toch willen doen, dan moet je zeer zeker (tot puree vermalen) groente in de zakjes doen en eerst aan laten vriezen voor je ze sealt, anders wordt behalve de lucht ook alle vocht uit je zakje getrokken en zit er niets meer in  ::) Dat doe ik ook met de vakantieporties, alles in een zakje en dan eerst even aanvriezen, dan pas sealen.
Door madeleine
Met de allpax kan je ook van die glazenpotjes vacuüm trekken. Dan had ik de ongemalen noten in grote potten kunnen doen. Gewoon eruit halen wat je nodig hebt en dan weer opnieuw vacuum trekken. Groentes eventueel ook, maar die zou ik dan zelf kunnen gebruiken. Voor de hond ligt het nu in zo'n ijsklontjes ding en dat werkt wel prima.
Maar door potten te gebruiken die hierdoor herbruikbaar zijn wordt het dus niet zo duur. Gewoon een aantal lege bewaren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door