Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anneke V
Aura schreef: Oh, Pharma Nord, dat zijn die doosjes. De bekendste van hun is denk ik de Bio-Quinon Q10, oid. Als je het ziet, dan ken je het wel.

Hoe kan die vervuiling er eigenlijk in komen? Komt dat omdat de vissen vervuild zijn?
Het water waarin de vissen leven is sterk vervuild met pcb's enz...daardoor is vis ook sterk vervuild, dus vis is gezond omdat er bestanddelen inzitten die we nodig hebben, maar tegelijkertijd eten we ook sterk vervuilde vis....Dilemma!

Gifstoffen slaan zichzelf op in vet...-> olie ...

Heb ook gelezen dat wilde zalm veel minder vervuild zou zijn dan gekweekte, maar hij is natuurlijk ook duurder.
Door Anneke V
Lil schreef: Ik geef helemaal geen visolie, ga ervan uit dat als ze eenmaal in de week vis krijgen (meestal zalm, maar ook wel eens een ander visje uit de diepvries) ze dat toch niet nodig hebben. Of zit ik ernaast? Heb in iedergeval geen vachtproblemen.
Zalm is vette vis & hierin zitten omega 3 vetzuren, één van de weinige voedingsstoffen waarin dit zit...& daarom gebruiken jullie toch visolie, voor de omega3 & 6 vetzuren dacht ik?!
Door Anneke V
Angelique schreef: Oke, dan leg ik de tekst van het voedingsadviescentrum wel naast me neer. :-X Die adviseren namelijk ook voor een beperking van inmane van pcb's een dieet met zo weinig mogelijk dierlijk vet, nah, komen we met de hondjes dan toch niet mee weg.
Ik was uiteraard al bekend met de dingen die over o.a. gekweekte zalm gezegt worden. Maar net als bij b.v. moedermelk zegt men erbij dat de voordelen van het regelmatig (1 á 2 keer per week) eten van vette vis zwaar opwegen tegen de nadelen.
Mijn honden krijgen 1 á 2 keer per week verse zalm, gekweekte zalm, staat op de doos. Deze zalm komt rechtstreeks van een visboer die er voor ons de filetjes afsnijdt. Dan ga ik er maar weer vanuit dat als het goed genoeg is voor mij het ook goed genoeg is voor mijn honden. En ja, wij eten ook tot 2 keer per week vis.

Naar mijn info wordt de zalmolie van Henne gewonnen uit gekweekte en wilde zalm, maar dat zal verder niet zoveel uitmaken voor wat betreft de pcb's.
wilde zalm is minder sterk vervuild!
Door amber2
Pfff, wat moeten we hier nou weer mee. Moelijk hoor, denk je dat je op je eigen gezondheid en die van je dieren let, maar doe je ondertussen blijkbaar meer kwaad dan goed. Ik denk dat ik (tijdelijk) maar op gebroken lijnzaad en lijnzaadolie overga als bron van omega 3... Zijn er meer mensen die dat doen? Of nemen jullie de risico's van de giftige stoffen maar op de koop toe? Was het merk Optimax trouwens ook gecontroleerd in die test? Hiervan gebruik ik op het moment namelijk de visoliecapsules voor onszelf en de honden.
Door Anneke V
Qua voedingsmiddellen die erin zitten (voor de mens) is een stuk vette vis nog altijd gezonder dan een stuk vlees...
Ik denk dat je alles gewoon met mate moet geven & eten...want de dag van vandaag is alles verpest met chemicaliën, pcb's, hormonen....Het zit in de lucht, in de grond...Spijtig genoeg, maar we vervuilen alles...
Door Marion
Ik geef 1 keer in de week een sardientje en een blikje schellevislever.
Ik gaf al heel weinig visolie.
Wat moet je eigenlijk minimaal in je menu hebben zitten als je geen visolie geeft?
Ik geef als supplementen zeewier en bijenpollen.
Door ~Joke~
Dit is een stukje uit een mail uit Amerika die ik ontving over het eten van vis:
In addition, mercury has become a serious issue in neurodegenerative diseases. You may want to cut back on the mackerel and sardines to once a month. Our FDA now recommends that pregnant women eat no more that ONE serving of tuna per month. Wow!!! If the government is aware and involved, you know its serious, right?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door