Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pike
In grote lijnen gaat het hier wel hetzelfde, maar wat over blijft gaat niet in de groentelades want die zijn voor mijn eigen goente  ::) Wat over is gaat in een of desnoods twee afsluitbare mepalbakken, die gaan onderin de koelkast. Ze staan dus wel altijd op dezelfde plek.
Voerbakken vullen doe ik op het aanrecht, links of rechts dat maakt me niet uit, na afloop wordt schoongemaakt. De honden hebben hun eigen snijplank. 
Vocht dat vrijkomt wordt bij het eten gedaan.
Kiloverpakkingen zijn handig maar 5 of 10 kilo verpakkingen zijn natuurlijk wel goedkoper (en, ik moet zeggen, qua kwaliteit vaak zelfs beter, maar dat is wel een kwestie van de juiste adresjes vinden). 10 kg botwerk zoals karkassen en nekken tik in bevroren toestand met hamer en beitel heel gemakkelijk van elkaar.  Spiervlees moet wel een beetje ontdooien alvorens ik het kan snijden en kost mij meer tijd en energie om te verkleinen dan het vleesbot.
Door MirandaS
Hele grote bestellingen (10 kg) wordt gelijk geportioneerd in dagporties en dat is alles (vleesbot, orgaan, pens en spiervlees) of ik snij het in stukken van ongeveer 1 kg, zodat het makkelijker in de vriezer past. Als ik het nodig heb dan leg ik zo'n stuk uit de vriezer, laat het wat ontdooien (het blijft wel gewoon nog hard hoor) en portioneer het dan.  Tegenwoordig neem ik 1 grote plastic zak, maak dagporties van bv pens en kwak dit alles in die ene zak. Stop dit in de vriezer en ga dit elk uur even los schudden. Elke dag haal ik hier dan een stuk uit en pak dit op gevoel. Dit scheelt mij dus heel veel zakjes (verpak altijd alles per portie).
'S avonds voor het naar bed gaan pak ik een plastic bak en doe daar al het eten in (pens, orgaan, vleesbot en spiervlees) en zet dit op het aanrecht neer om te ontdooien. 'S morgens krijgt ze 1 portie en dan gaat het de koelkast in en 's avonds krijgt ze de rest. Wat ik ook nog wel eens wil doen is dat ik 's morgens een nieuwe bak met eten maak voor de volgende dag en dan haal ik de spullen uit de vriezer, in de bak en dan in de koelkast.
Wij gebruiken een broodmes, scharen, snoeischaar en vleesplank. Soms vind ik namelijk pens en spiervlees makkelijker te knippen dan te snijden.
Door Papalou
Hier gaat ook alles de vriezer in tot ik zin heb om te verdelen. Ik doe het meeste gewoon met een bijl en hamer, met de hamer tik ik op de bijl, zo'n klein handbijltje werkt prima. Ik maak dan voor een maand porties van 1 dag, met alles erin, en dat gaat in zipzakken.

eigenlijk wel een idee om het per twee dagen te gaan verpakken, das wel makkelijk, idee van de cupcakes vind ik ook een hele goede!

Verder gaat voer voor een week naar het vriesvak voor de koelkast in huis, zodat de grote zo min mogelijk open hoeft. Elke avond voor volgende dag eruit halen, in een grote bak, en in de ochtend verdeel ik dat met alle supplementen in drie porties.

Eindelijk fijne plastic bakken gevonden zonder randjes, zodat ze wat makkelijker schoon te maken zijn (geen vaatwasser...)

Tja, en dan had ik een afwasborstel voor de bakjes, en een spons voor mijn eigen afwas, maar dat loopt nog wel eens door elkaar, wel een punt van aandacht hier...
Door Sultan
Hier komt meestal heel veel in bulk binnen, want 2 grote honden. Wat ik direct moet portioneren, gaat in de cementkuip in het tuinhuis om te ontdooien. Dat wordt dan verpakt in porties van ca 1,5kg. Zowel spiervlees, orgaan en bevleesd bot. Per dag haal ik de middag tevoren een dag portie vlees/orgaan en een portie bevleesd bot uit de vriezer voor de volgende dag. Dat laat ik ontdooien in een emmer met deksel. Verdelen per hond doe ik pas als ik het in de voerbakken doe. Angelo krijgt bijna 3/4 en Donata ruim 1/4 van de dag porties. Eigenlijk heel simpel en weinig werk hier dus ;) ;)
Door suzanne 1
Hier gaat alles wat in kg binnen komt gelijk de vriezer in. De hondjes eten samen een kilo per dag dus ik haal er voor het voeren 1 kg vleesbot uit en bijv. 1 kg spiervlees. Dit is dan voor 2 dagen. Ik weeg af wat ik die dag nodig heb en de rest staat koel tot de volgende dag. Dooivocht gaat over het voer heen.
Dit geld voor barf......ze krijgen nu helaas kvv ivm zwanger
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door