Moderator: Lizzy
kakocavi schreef: Ik snap niet helemaal waarom er niet gewoon antwoord wordt gegeven op de beginpost. Interesse in de samenstelling van vers voer is toch niet direct een aanval erop?Inderdaad mijn nieuwsgierigheid is hoe wij als Barfers staan t.o.v.. het ideaal dus de Nutriënt Requirements of Dogs of KVV. Verder hoe zijn de indrukken van wat de individuele Barfer voert...t.o.v. van de groep
BusKay schreef: Inderdaad mijn nieuwsgierigheid is hoe wij als Barfers staan t.o.v.. het ideaal dus de Nutriënt Requirements of Dogs of KVV. Verder hoe zijn de indrukken van wat de individuele Barfer voert...t.o.v. van de groepSorry hoor ik ben/we zijn inderdaad erg off-topic gegaan
Kaela schreef: Allemaal hartstikke waar Pike, maar nog steeds blijven de uitspraken van die dierenarts vaag en kun je er niets mee.Ik moet je het antwoord schuldig blijven Kaela, maar ik ga zelf uit van het eerste. Dus het onkundig/ondoordacht voeren. Ik ben er zelf van overtuigd dat dat heel veel gebeurt, ik zie het ook om me heen gebeuren. En hoeveel dierenartsen zijn er niet anti-vers omdat zij telkens problemen op hun tafel krijgen naar aanleiding van onkundig bot of vlees voeren. En aangezien die dierenartsen ook niet thuis zijn in het barfen kunnen ze ook niet uitleggen hoe het dan wel zou moeten en adviseren ze liever brok waar in hun ogen niets mis mee is. Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat je met zo'n opmerking niet veel kan als je niet verder doorvraagt naar precies hoe of wat. Maar ik kan op mijn beurt ook niks met de opmerking van Angelique van de bekende die met een doos voer en supplementen de deur uitgaat en na een half jaar nog geen verbetering ziet. Dat is ook wel weer erg makkelijk gesteld allemaal.
Krijgen die kvv hondjes last omdat hun baasjes alleen maar smuldier pens voeren? Krijgen ze last omdat er een kvv met rijst wordt gevoerd? Krijgen ze last van iets omdat ze te weinig variatie aan diersoorten krijgen? Of omdat er alleen maar merken worden gevoerd die simpelweg niet volgens enige fatsoenlijk % gemaakt zijn (zoals laatst ergens een link naar een leverancier die allerlei incomplete mixen aanbood zoals 50% rundvlees met 50% uier en dat soort rare mixen).
Of kregen die honden fatsoenlijke merken, met voldoende afwisseling enz? Zoals we dat hier aanraden.
En waar kregen ze dan last van? Allergieën? Tekorten? Erfelijke aandoeningen (lach er maar om, maar we hebben hier iemand gehad die bij hoog en laag vol bleef houden dat de erfelijke hartaandoening van haar kat kwam doordat de kvv meerdere keren ontdooid was geweest, naar aanleiding van wat haar pro-verse dierenarts daarover gezegd had)?
kakocavi schreef: Ik snap niet helemaal waarom er niet gewoon antwoord wordt gegeven op de beginpost. Interesse in de samenstelling van vers voer is toch niet direct een aanval erop?Oh dat wil ik best doen, ik ben in gesprek geraakt met Esther Plantiga, we zijn overeengekomen dat we het niet altijd eens zijn
BusKay schreef: Inderdaad mijn nieuwsgierigheid is hoe wij als Barfers staan t.o.v.. het ideaal dus de Nutriënt Requirements of Dogs of KVV. Verder hoe zijn de indrukken van wat de individuele Barfer voert...t.o.v. van de groepWat ik ervan weet is vooral dat het eiwitgehalte in rauw voer veel hoger is dan aanbevolen. Ook is het vezelgehalte vaak lager. Echter is zelf samengesteld rauw voer natuurlijk erg verschillend, bij een eenzijdig dieet zijn in onderzoek wel tekorten vastgesteld maar een echt gebalanceerd dieet is nog niet getest. Het hangt natuurlijk ook af van de methode die je aanhangt en wat voor bronnen je gebruikt. Geef je geen groente, dan is de kans op mangaantekort groter. Weinig vis en wild betekent weinig omega 3, en weinig zeevis en -planten betekent minder jodium. Verder is er nog veel onbekend als het gaat om de exacte behoefte van honden en katten en de opname van voedingsstoffen.
Martine-Tom schreef: Oh dat wil ik best doen, ik ben in gesprek geraakt met Esther Plantiga, we zijn overeengekomen dat we het niet altijd eens zijnInteressant! Kun je in grote lijnen zeggen hoe je voert, geef je veel wild of biologisch en geef je groente? Ik heb zelf katten en daar gelden natuurlijk andere regels voor, maar toch. Mangaan en zout zit natuurlijk niet alleen in brood. Geef je wel iets anders extra waar die dingen inzitten of heb je er niets mee gedaan?Maar ze heeft wel het menu wat ik voor Tom heb, op basis van de gegevens die hier op de site staan, doorgemeten langs de lat van het bovengenoemde boek (Nutrient requirments for cats en dogs) en daar kwam uit dat het prima was, alleen mangaan zou tekort komen en zout dus advies was om bruinbrood toe te voegen...wat ik niet gedaan heb
![]()
Martine-Tom schreef: Oh dat wil ik best doen, ik ben in gesprek geraakt met Esther Plantiga, we zijn overeengekomen dat we het niet altijd eens zijnIk denk dat je dan met zeewier beter uit bent (mangaan en zout). Het meeste mangaan zit in banaan, avocado, ananas e.a. tropische vruchten. Niet alleen groentes (met name spinazie, waterkers, groene bladgroenten) zijn verder leverancier van mangaan, voor de hond is nog interessant te weten dat het ook zit in eieren, knoflook, pompoenpitten, zeewier en noten. En niet te vergeten het hier veelbesproken curcuma. Mangaan is een sporenelement en er is maar heel weinig van nodig en een overdosis is toxisch.Maar ze heeft wel het menu wat ik voor Tom heb, op basis van de gegevens die hier op de site staan, doorgemeten langs de lat van het bovengenoemde boek (Nutrient requirments for cats en dogs) en daar kwam uit dat het prima was, alleen mangaan zou tekort komen en zout dus advies was om bruinbrood toe te voegen...wat ik niet gedaan heb
![]()
pike schreef: Sorry hoor ik ben/we zijn inderdaad erg off-topic gegaanIk voel me zeker niet aangevallen Pike en hou wel van wat discussie. Verder mag ieder toch zijn mening hebben!En ik heb je niet aangevallen, in elk geval mocht het daar op lijken dan was dat zeker niet de bedoeling. Het was gewoon mijn eigen mening, dat ik het zelf gewoon niet nodig vind dat precies te weten.
Ik zal nog even reageren op Kaela en daarna ophouden met het topic te vervuilen![]()
BusKay schreef:Dat vind ik ook wel echt heel jammer.
Trouwens het bloedonderzoek van dhr. Geitenbeek hebben we ook nooit meer iets van gehoord....![]()
![]()
BusKay schreef: Inderdaad mijn nieuwsgierigheid is hoe wij als Barfers staan t.o.v.. het ideaal dus de Nutriënt Requirements of Dogs of KVV. Verder hoe zijn de indrukken van wat de individuele Barfer voert...t.o.v. van de groepIk vraag me af of deze vraag te beantwoorden is. Want is het ideaal wel ideaal? Als fabrieksvoer voldoet aan deze richtlijnen zou het toch ideale voeding moeten zijn?
kakocavi schreef: Dat vind ik ook wel echt heel jammer.Ik ook.
kakocavi schreef: Een overdosis mangaan via natuurlijke bronnen is onmogelijk. Een tekort niet.Mee eens, maar ik geloof niet dat een hond mangaantekort krijgt als hij geen groentes eet. Behalve de reeds genoemde producten, komt mangaan namelijk ook voor in vlees en vis. Dus hoe komt mevr. Planting tot de conclusie dat er te weinig mangaan in het dieet zit?
Ruisje schreef: Ik vraag me af of deze vraag te beantwoorden is. Want is het ideaal wel ideaal? Als fabrieksvoer voldoet aan deze richtlijnen zou het toch ideale voeding moeten zijn?Ook wilde dieren eten niet altijd het ideale dieet, of het optimale dieet, hoe je het noemen wilt. Ze kennen tijden van overvloed, maar ook tijden van honger en alles wat daar tussenin zit.
Ideaal bestaat volgens mij ook niet. Er zijn zoveel factoren die op een moment een rol spelen en het enige wat we kunnen doen is proberen in de buurt te komen wat een hond- of katachtige in het wild zou eten. En zelfs dat weten we niet voor de volle 100% en ook dat is weer afhankelijk van zoveel... Pfff... ik raak verstrikt in m'n eigen antwoord.![]()
pike schreef: Ik moet je het antwoord schuldig blijven Kaela, maar ik ga zelf uit van het eerste. Dus het onkundig/ondoordacht voeren. Ik ben er zelf van overtuigd dat dat heel veel gebeurt, ik zie het ook om me heen gebeuren. En hoeveel dierenartsen zijn er niet anti-vers omdat zij telkens problemen op hun tafel krijgen naar aanleiding van onkundig bot of vlees voeren. En aangezien die dierenartsen ook niet thuis zijn in het barfen kunnen ze ook niet uitleggen hoe het dan wel zou moeten en adviseren ze liever brok waar in hun ogen niets mis mee is. Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat je met zo'n opmerking niet veel kan als je niet verder doorvraagt naar precies hoe of wat. Maar ik kan op mijn beurt ook niks met de opmerking van Angelique van de bekende die met een doos voer en supplementen de deur uitgaat en na een half jaar nog geen verbetering ziet. Dat is ook wel weer erg makkelijk gesteld allemaal.Het probleem is dat dit soort dingen vers een slechte naam geven. Zeker als ze ook nog door pro-vers dierenarts(en) de wereld in gestuurd worden. En in plaats van dat dierenartsen denken: Goh ik zie veel probleemgevallen, laat ik mij eens verdiepen in hoe het wél kan (want inmiddels zal elke kliniek ook wel klanten hebben die op de juiste manier vers voeren, dus goede voorbeelden zijn er inmiddels ook ruim voorhanden en internet is ook heel toegankelijk). Nee, ze zien goede en slechte voorbeelden en wat roept iedereen: Niet doen hoor, ga maar brokjes voeren, das lekker makkelijk en veilig. En als ze het daar bij lieten vond ik het nog redelijk oké, maar dat doen ze niet, er worden aan alle kanten horrorverhalen de wereld in geholpen die meestal kant nog wal raken en bij navraag slaan op de hond van een neef van een kennis van zijn oma enz.
kakocavi schreef: Ik snap niet helemaal waarom er niet gewoon antwoord wordt gegeven op de beginpost. Interesse in de samenstelling van vers voer is toch niet direct een aanval erop?Dat heb ik toch gedaan?
Ik heb vele vitamines en mineralen die de hond nodig heeft (volgens Nutrient Requirements of Dogs) wel berekend en langs de BARF meetlat gelegd. En dan kom je met voldoende afwisseling en de juiste percentages buiten gewoon goed uit.Ik wil er best nog uitgebreider op in gaan hoor (dat heb ik overigens al diverse keren eerder gedaan, vandaar dat ik het kort heb gehouden). Ik heb alles dat de hond nodig heeft (aan eiwitten, fosfor, calcium, vitamines A, B's, D (voor zover mogelijk), ijzer, koper, vitamine E, etc. etc. opzocht in :
kakocavi schreef: Ik snap niet helemaal waarom er niet gewoon antwoord wordt gegeven op de beginpost. Interesse in de samenstelling van vers voer is toch niet direct een aanval erop?Er is antwoord gegeven op je vraag. Die interesse leeft niet. Er is voldoende bekend over de samenstelling van vlees en over het samenstellen van een menu zodat je zeker weten veilig voert. Ik hou me netjes aan die richtlijnen en vertrouw op de mensen die dat door hebben gerekend. Ik ben daar namelijk zelf, ondanks scholing op dit vlak, niet zo'n kei in. En het interesseert me eigenlijk ook niet (althans, zo diepgaand niet), want zo spannend is voeren helemaal niet en zo spannend hoeven we het naar mijn idee ook helemaal niet te maken.