Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2739069
Als je kvv onder de 3euro/kg koopt dan moet de kwaliteit wel lager zijn dan als je voor datzelfde geld zelf vlees gaat halen. Vast veel meer vet, bindweefsel, veel kip als bot enz...  Vandaar dat je van kvv minder moet voeren dan van barf ,maar het staat je vrij om ook erg vet en vliezerig vlees te voeren aan je honden, dat is goedkoper.  Alleen kan je dat vast niet goed als je ziet wat je voert en als het gemalen in kvv zit, sta je er niet bij stil...  :-X

Ik denk dat het probleem inderdaad ligt in het feit dat je je barfspullen via een verkoopppunt zou kopen.  Dan zitten er al 2 mensen tussen die erop willen verdienen.    Ik snap niet goed hoe je aan 3 euro/kg zou komen om zelf samen te stellen.  Zelfs met het meest fancy vlees zou je daar niet aan komen voor een hondenmenu als je een beetje rondkijkt waar je het haalt.
Pens kan je toch krijgen voor max 1 euro/kg, vleesbot niet meer dan 2 euro/kg. Dan zit je al over de helft van je menu. Orgaan kost ook echt geen 4 euro/kg en spier kan je ook zorgen dat je daar niet erg over gaat.  Als je erg oplet moet 2 euro/kg voor een hondenmenu echt wel lukken zeker als je gewoon zou voeren wat in je oorspronkelijke kvv zit.  Kipbot kan je overal krijgen onder de euro/kg.
Door Martine-Tom
#2739087
pearlsofpassion schreef: Als je kvv onder de 3euro/kg koopt dan moet de kwaliteit wel lager zijn dan als je voor datzelfde geld zelf vlees gaat halen. Vast veel meer vet, bindweefsel, veel kip als bot enz...  Vandaar dat je van kvv minder moet voeren dan van barf ,maar het staat je vrij om ook erg vet en vliezerig vlees te voeren aan je honden, dat is goedkoper.  Alleen kan je dat vast niet goed als je ziet wat je voert en als het gemalen in kvv zit, sta je er niet bij stil...  :-X

Ik denk dat het probleem inderdaad ligt in het feit dat je je barfspullen via een verkoopppunt zou kopen.  Dan zitten er al 2 mensen tussen die erop willen verdienen.    Ik snap niet goed hoe je aan 3 euro/kg zou komen om zelf samen te stellen.  Zelfs met het meest fancy vlees zou je daar niet aan komen voor een hondenmenu als je een beetje rondkijkt waar je het haalt.
Pens kan je toch krijgen voor max 1 euro/kg, vleesbot niet meer dan 2 euro/kg. Dan zit je al over de helft van je menu. Orgaan kost ook echt geen 4 euro/kg en spier kan je ook zorgen dat je daar niet erg over gaat.  Als je erg oplet moet 2 euro/kg voor een hondenmenu echt wel lukken zeker als je gewoon zou voeren wat in je oorspronkelijke kvv zit.  Kipbot kan je overal krijgen onder de euro/kg.
Ik zit vast aan leveranciers (dego enzo) en kip valt hier niet zo heel goed, meer dan 1 keer per week kan ik dat niet voeren. Ik maal alles dus moet ook nog zacht bot hebben, konijn, kip, parelhoen, duif....
3 Euro zou mss lukken maar heel veel goedkoper toch echt niet...
Door lachnat
#2739094
Kaela schreef: Hoe kán dat? Hert, ree, lama, lam en kangeroe zijn dure vleessoorten. Die bij de bekende leveranciers al snel voor 3,50 tot 4,50 euro per kilo gaan minimaal. Heb je dan voor al die diersoorten speciale adresjes ofzo? Of is die 1,81 geen kiloprijs maar portieprijs en zo ja hoe groot is die portie dan?
Dat is dus mijn gemiddelde dag prijs ala 800 gram :biggrin2:
En ik heb voor lam, hert en lama 3,25 betaald hier via barfplaats.
Door sella
#2739161
Ik moet van kvv echt nog stukken meer voeren aan de jonge gek dan van zelf samengesteld. Hij eet momenteel tegen de 2 kg aan per dag, met kvv giert hij met 2 1/2 kg per dag nog van de honger.
Ergo ik ben duurder uit met kvv van goede kwaliteit dan met zelf samengesteld ongemalen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2739166
pearlsofpassion schreef: Als je kvv onder de 3euro/kg koopt dan moet de kwaliteit wel lager zijn dan als je voor datzelfde geld zelf vlees gaat halen. Vast veel meer vet, bindweefsel, veel kip als bot enz...  Vandaar dat je van kvv minder moet voeren dan van barf ,maar het staat je vrij om ook erg vet en vliezerig vlees te voeren aan je honden, dat is goedkoper.  Alleen kan je dat vast niet goed als je ziet wat je voert en als het gemalen in kvv zit, sta je er niet bij stil...  :-X

Ik denk dat het probleem inderdaad ligt in het feit dat je je barfspullen via een verkoopppunt zou kopen.  Dan zitten er al 2 mensen tussen die erop willen verdienen.    Ik snap niet goed hoe je aan 3 euro/kg zou komen om zelf samen te stellen.  Zelfs met het meest fancy vlees zou je daar niet aan komen voor een hondenmenu als je een beetje rondkijkt waar je het haalt.
Pens kan je toch krijgen voor max 1 euro/kg, vleesbot niet meer dan 2 euro/kg. Dan zit je al over de helft van je menu. Orgaan kost ook echt geen 4 euro/kg en spier kan je ook zorgen dat je daar niet erg over gaat.  Als je erg oplet moet 2 euro/kg voor een hondenmenu echt wel lukken zeker als je gewoon zou voeren wat in je oorspronkelijke kvv zit.  Kipbot kan je overal krijgen onder de euro/kg.
Lijntjes zijn leuk, maar komen zelden hier dicht in de buurt. Ik ga volgende week naar Steenwijk voor 15 kilo gans. Kost me 16,80 aan benzine, das dure gans! Meer kilo's kan ik niet kwijt, dan eet Oscar voorlopig alleen gans. Nog een extra vriezer begin ik niet aan. Die moet ook gekocht worden, vreet stroom en neemt plaats in en dan liggen zulke dingen een heel jaar in de vriezer wat me ook niet heel fijn lijkt voor de voedingswaarde.
En dat is dus voor mij het probleem met lijntjes. Het is vaak te ver weg om rendabel te zijn en je moet per 5 of 10 kilo dingen bestellen, wat ik gewoon niet opgeslagen krijg. Dus is het voor mij uiteindelijk goedkoper om bij een leverancier een gevarieerd menu te bestellen.

Over kipbot: ik kies er heel bewust voor om niet naar zulke goedkope kip op zoek te gaan. Dat is wel goedkoop, maar daar schuilt mij teveel dierenleed achter. Dan voer ik liever iets duurdere (wat bij Degomeat heel erg mee valt!) biologische kip. 
Door orinake
#2739196
goh wat die lijntjes betreft, als je zelf wat moeite wil doen kan daar veel in geregeld worden.
Ik heb hier een medebestellertje met een hondje wat maanden toekomt met een paar kilo vlees.
Dus met 1kg per product heeft ze vaak al meer dan voldoende.
We kijken dan met de hele groep wat er besteld word, wat zij kan gebruiken en dan geven wij met plezier een kilo van onze dozen af.
Ok er komt dan wat deelwerk bij maar als dat alles is...

Wat mij persoonlijk ook opvalt is dat er veel mensen uit dezelfde regio komen ophalen op een plaats ipv dat er 1 persoon rijd en het dan korter brengt voor de anderen. Ik  vraag me dan af: is dat omdat mensen geen hulp durven vragen aan elkaar???

Ik zit op een 1.7 - 2.5€/kg gemiddeld aan barf en dat vind ik een heel nette prijs als je weet dat er toch ook duurdere soorten kunnen tussen zitten dan.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2739213
Hier mijn menu en wat het me ongeveer kost.
Voor het gemak heb ik ff 300 gr (50%)vleesbot 200 gr (33%) spiervlees en 100 gr (17%)orgaan gerekend pd 600 gr.
Bency eet 500 gr pd dus eigenlijk ben ik nog wat goedkoper uit. Maar de katten eten hier ook gedeeltelijk BARF en ged kvv. Dus die 100 gr gaat naar de katten ;)
Ik let wel op wat ik evt aan vervoerskosten zou kwijt zijn als ik ergens wat moet ophalen.
Ik heb het voordeel dat Caroba (CA) hier zit daar haal ik dus met 10% korting
Degomeat(DM) bestel ik samen met iemand anders hier dus geen bezorgkosten
Slagerij West(SW) rij ik op 2 km na langs als ik naar mijn ma gaat dus kost me hooguit 5 km.
Ramses(R) haal ik op in Bodegraven heen en weer 20km
Poelier hier heb ik kipbotjes voor 0,50 per 1200 gr hier knip ik een gedeelte het vlees van af dat zijn de kipsnippers.
Bij pens geef ik de botjes met stuk vlees er nog aan. Dit is trouwens gem 60/40.
Overige botjes koken we boulion van voor Boy.
Zit zo op gem 10 diersoorten en goede kwaliteit met soms wat minder (kopvlees en kipsnippers en botjes) ;)

Mijn menu voor het moment.
M. Eend CA  2,00 p kg        paardvlees R  3,25 p.kg    lam/geithart SW 2,00  p.kg pd  1,45 soms eendennekken van SW dan is 1,50 pkg
D. Konijn R    1,70              Kalkoenvlees DM 2,75      Lamstesten SW 2,00          pd  1,40
W.lamsPens SW  1,00      kipbotjes met stukje kip  Poelier hier 0,50                    pd 0,60
D. Parelhoen DM 2,50        KopvleesSW 2,50              lam/geitlever SW  2,00      pd 1,45
V. Kip DM 1,35                  rundvlees SW 3,00            konijnnier R 2,45                pd 1,25
Z. Zalm DM  2,00              kipsnippers Poelier1,00                                                  pd 0,90 
Z Strot of halve schapen/geitenkop.SW 1,00                                                          pd 0,60

Ik kom dus pw op 7,65 en dus pd 1,10 voor Bency en beetje voor de katten ;)
Zou je een vleesmolen hebben dan kan je dit zo zelf malen behalve de strot en kop ;D
Je zou dan goede kvv hebben die op gem op 2,00 /2,50 pkg zou kosten
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2739328
Dan zal het er vooral op neer komen hoeveel moeite je er voor wil doen. Voor die goedkopere prijs moet ik vaak in de vraag en aanbod hoek kijken, medebestellers moeten vinden (voor het ritje Steenwijk wil er wel 1 heel iemand ook iets bestellen, is de moeite gewoon niet). Het moet elke keer gehaald worden (het idee van grote hoeveelheden delen levert weer meer kilometers per kilo op, want dan moet je vaak weer aan meer lijntjes mee doen). En dan moet ik ook nog eens veel meer tijd besteden aan het rondkrijgen van een gevarieerd menu en het portioneren van de grotere hoeveelheden.

Bestel ik bij een leverancier kom ik dus op 3,- tot 4,- euro de kilo uit, beetje afhankelijk van hoe gek ik het maak. Krijg ik een gevarieerd menu voor 1,5/2 maand aan de deur geleverd in kiloverpakkingen en heb ik nul werk aan portioneren.

Tja, wat is nu "goedkoper"? Tijd is ook geld, benzine is duur en al die moeite die er nog meer ingestoken moet worden in alles bijhouden en afspreken. Noem mij maar lui en/of gek, maar dan betaal ik dus liever wat meer per kilo, voor het gemak wat je er van hebt.

Let wel, ik klaag dus niet over de prijzen. Al blijf ik erbij dat 1,81 euro per dag voor mij gewoon niet haalbaar is als je bezine ed mee gaat rekenen gezien de afstanden en weinige medebestellers.
Door spikkel
#2739454
Het is niet de moeite om met zoveel lijntjes mee te doen, ik bestel van 5/6 dieren spiervlees, kvv voor de katten, orgaan per kilo en botten per kilo. Dit word bij je afgeleverd en dan heb ik gewoon voor een maand genoeg, maar ik zeur ook niet over prijzen, als ik met lijntjes mee wil doen moet ik vaak meerdere keren een half uur tot 45.minuten rijden en dat is gewoon niet te doen.
Ik schat dat ik zo 3,00 to 3.50 euro kwijt ben per kilo. Maar af en toe bestel ik ook lama of wildkonijn dus ben je inderdaad wat duurder uit.
Wel jammer van de lijntjes ganzen spiervlees, daar had ik toch wel graag een paar kilo van willen hebben.

Hier in het noorden worden zeker geen ganzen geschoten.
Door BAC
#2739556
NRV doen wij niet aan hier, wel aan barf.

Ik weet dat voor mij BARF goedkoper is, nl. €100.- in de 8 weken

KVV 50-60 euro in de 3 weken.
Door chess
#2739735
Ik heb voor mezelf eens bijgehouden wat het barfen me gemiddeld gekost heeft het afgelopen jaar en dan kom ik op een +/- 85,00 EUR per maand.  Dit is ongeveer 40,00 EUR goedkoper dan de KVV.

Ik doe helemaal niet aan lijntjes en koop alleen vlees dat bestemd is voor menselijke consumptie.  Bepaalde zaken zoals kippennekken, konijnenkarkassen etc. zijn belachelijk goedkoop, zalmkoppen krijg ik gratis.
Het is gewoon een kwestie van de juiste adresjes te kennen en de aanbiedingen wat in de gaten te houden.
Door spikkel
#2739740
Zo struin ik regelmatig nog even op zaterdagmiddag door de C1000, biefstukken, kip voor de helft.
Hier zijn ze trouwens dol op biefstuk. :D
Door Anne in Zweden
#2739764
spikkel schreef: Het is niet de moeite om met zoveel lijntjes mee te doen, ik bestel van 5/6 dieren spiervlees, kvv voor de katten, orgaan per kilo en botten per kilo. Dit word bij je afgeleverd en dan heb ik gewoon voor een maand genoeg, maar ik zeur ook niet over prijzen, als ik met lijntjes mee wil doen moet ik vaak meerdere keren een half uur tot 45.minuten rijden en dat is gewoon niet te doen.
Ik schat dat ik zo 3,00 to 3.50 euro kwijt ben per kilo. Maar af en toe bestel ik ook lama of wildkonijn dus ben je inderdaad wat duurder uit.
Wel jammer van de lijntjes ganzen spiervlees, daar had ik toch wel graag een paar kilo van willen hebben.

Hier in het noorden worden zeker geen ganzen geschoten.
Waar woon je in het noorden? Ik ga in november bij Jurgen langs om gans te halen en zou dan misschien wel iets voor je kunnen meenemen?
Door El_Kato
#2739826
3 Euro per kilo is toch goedkoop?
Met een beetje fatsoenlijke kvv red je dat niet hoor.
Dat vind ik ook niet duur! Heb gisteren nog een paar rollen KVV voor Mexi gehaald en de goedkoopste was 3 euro zoveel en dat was de kipmix. Lam en hert zaten volgens mij op de 4,50.

Maar ik wil ook graag zien wat ik voer en Mex word straks ook overgezet op barf, hoop dat dat een beetje wil voor haar kvv vind ze heerlijk in iedergeval ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door