Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2632880
[quote="Martine-Tom"]
Schijnt trouwens dat ze tegenwoordig ook vaak blikvoer van soja maken, onder de noemer "vlees"  :-X
[/quote]Hier in DE zag ik laatst in de winkel voor veganisten dat er ook vega katten- /hondenvoer verkocht wordt. Ja, dan ben je echt veganistisch bezig, je hond/kat alleen maar planten te vreten geven  :rant:
#2632932
Wees dan ook zo veganistisch om voor een konijn of cavia te kiezen... pffff! Ik heb er groot respect voor dat mensen principes hebben en daarnaar willen leven maar om dat op je carnivore huisdier te projecteren is imo onethisch. Als je het dier niet kan/wil geven wat het nodig heeft kies dan voor een dier wat wel bij je overtuigingen past!
#2641051
[quote="Enelya"]
Op school heb ik dit inderdaad ook geleerd, beter brok te geven voor de tanden. Er zit ook veel minder water in zodat het veel goedkoper is dan blikvoer.
Ik denk dat blikvoer wel meer plakt dan brok zodat je tandplak krijgt..
[/quote]
Blikvoer van goede kwaliteit is minder schadelijk dan brok van goede kwaliteit. Beide veroorzaakt plak, maar in blik zit tenminste meer dan 70% vocht. Zeker in geval van katten veruit te prefereren.
Nog beter natuurlijk is Barf. Maar daar zijn we het allemaal over eens.
#2641084
[quote="Annemarie Rijnveld"]
Blikvoer van goede kwaliteit is minder schadelijk dan brok van goede kwaliteit. Beide veroorzaakt plak, maar in blik zit tenminste meer dan 70% vocht. Zeker in geval van katten veruit te prefereren.
Nog beter natuurlijk is Barf. Maar daar zijn we het allemaal over eens.
[/quote]maar dan wel een blikvoer zonder granen.
#2641144
[quote="Annemarie Rijnveld"]
Blikvoer van goede kwaliteit is minder schadelijk dan brok van goede kwaliteit. Beide veroorzaakt plak, maar in blik zit tenminste meer dan 70% vocht. Zeker in geval van katten veruit te prefereren.
Nog beter natuurlijk is Barf. Maar daar zijn we het allemaal over eens.
[/quote]

Het kan wel beter zijn voor de kat in zijn algemeen (bedoel je toch?) maar dan kan het nog steeds meer tandplak veroorzaken waar de dierenarts het over had
#2641195
[quote="Enelya"]
Het kan wel beter zijn voor de kat in zijn algemeen (bedoel je toch?) maar dan kan het nog steeds meer tandplak veroorzaken waar de dierenarts het over had
[/quote]
De kat/hond doen niets met brokjes, de abrasieve werking is gelijk aan nul. Als je goed kijkt op welke manier een kat brokjes eet en dat vergelijkt met het eten en kauwen van zelf samengesteld voer (heel), dan zie je het overduidelijke verschil.
Dus volgens mij maakt het ècht niets uit voor de vorming van tandplak, of je nu brok, blik, of gemalen versvoer geeft. (Zonder granen  8) )


Link: http://maxshouse.com/feline_nutrition.h ... h_is_reall
#2641197
[quote="Misty"]
Ze zegt vlees voer......maar maakt volgens mij niks uit.
Wat maakt het de gemiddelde kattenliefhebber nou uit of het over vlees of 'vers' vlees gaat?  ???
[/quote]

Dat maakt idd niet uit, zeker niet als je weet dat pedigree e.d. hun meuk in zakjes ook vers vlees noemt. Zodra het geen brok is en nat en zacht noemt een da het al snel " vlees"  :-X
#2645303
Dit verhaal is natuurlijk betrekkelijk. Katten zijn lastige eters, en het vergt energie en inzet om katten vers te voeden. Ik werk en schrijf me drie slagen in de rondte om katteneigenaren en fokkers voor te lichten. Maar terug komende over het blik verhaal, er zijn een aantal soorten blikvoer zoals Thrive die suikervrij zijn en compleet zonder toevoegingen. Er zijn regelmatig mensen die ik dit adviseer (omdat bij katten langzaam overschakelen naar vers het meest succesvol is) die een dergelijk blikje open trekken en vragen of het wel goed is. Katten mogen niet vasten, dus een lange adem hebben werkt vaak niet alleen. Het is toch een kwestie van naar blikvoer over stappen, (GOED SUIKERVRIJ en GRANENVRIJ BLIKVOER) en dan langzaam overstappen door het langzaam maar zeker door de KVV te gaan roeren.

Ik moet zeggen dat ook een groot aantal mensen afhaakt wanneer ik ze adviseer een kuiken of een hazenoor aan een hengel te binden en zo over te laten stappen. (om nog maar niet te spreken van de kuikentjes in de blender) Ook het opgewarmde bloed over het eten gooien is niet direct voor ieder baasje beschikt. Dus ik vind blikvoer mits de juiste een goede tussenstap naar gezonde voeding.
Door Martine-Tom
#2645315
[quote="dutchdebs"]
Dit verhaal is natuurlijk betrekkelijk. Katten zijn lastige eters, en het vergt energie en inzet om katten vers te voeden. Ik werk en schrijf me drie slagen in de rondte om katteneigenaren en fokkers voor te lichten. Maar terug komende over het blik verhaal, er zijn een aantal soorten blikvoer zoals Thrive die suikervrij zijn en compleet zonder toevoegingen. Er zijn regelmatig mensen die ik dit adviseer (omdat bij katten langzaam overschakelen naar vers het meest succesvol is) die een dergelijk blikje open trekken en vragen of het wel goed is. Katten mogen niet vasten, dus een lange adem hebben werkt vaak niet alleen. Het is toch een kwestie van naar blikvoer over stappen, (GOED SUIKERVRIJ en GRANENVRIJ BLIKVOER) en dan langzaam overstappen door het langzaam maar zeker door de KVV te gaan roeren.

Ik moet zeggen dat ook een groot aantal mensen afhaakt wanneer ik ze adviseer een kuiken of een hazenoor aan een hengel te binden en zo over te laten stappen. (om nog maar niet te spreken van de kuikentjes in de blender) Ook het opgewarmde bloed over het eten gooien is niet direct voor ieder baasje beschikt. Dus ik vind blikvoer mits de juiste een goede tussenstap naar gezonde voeding.
[/quote]Ik heb ansich helemaal miks tegen blikvoer (Zeker niet voor katten, nog 10 keer liever blik dan brok maar dat terzijde) waar ik wel wat tegen heb is dat mensen in de waan word gelaten dat blikvoer vers vlees is, dat mensen niet weten wat ze kopen, dat de blik en brok mensen eigenlijk weten dat honden en katten vlees horen te eten en dat ze propageren dat ze dat ook verkopen terwijl dat gewoon niet zo is. Alsof een blikje een soort prooidier 2.0 is ofzo.

Nee blikvoer is niks meer en niks minder dan een magnetron maaltijd of een Mac. Donalds voor mensen, ook niks mis mee, zoals wij niet acuut dood neervallen van een Macje zal een hond of kat ook niet omkappen van af en toe blikvoer maar laat ze niet doen of vers vlees, vers eten slechter is dan iets wat stijf staat van supplementen om maar na te bootsen wat je ook gewoon zo kan kopen onder de naam...vlees.

Ipv te roepen dat het moeilijk is en dat je daarom maar brok moet voeren, help mensen dan gewoon bij het maken van een menu en zoeken naar de goede info.
#2646307
Eens, maar dat zijn de financiële belangen. Ik heb wat folders hier liggen welke dierenartsen krijgen om over te stappen op een brok, en welke onzin verhalen assistenten aan mensen moeten gaan vertellen. Ik moet zeggen die folders zijn voor veel mensen wel een eye opener.
Door Martine-Tom
#2646357
[quote="dutchdebs"]
Eens, maar dat zijn de financiële belangen. Ik heb wat folders hier liggen welke dierenartsen krijgen om over te stappen op een brok, en welke onzin verhalen assistenten aan mensen moeten gaan vertellen. Ik moet zeggen die folders zijn voor veel mensen wel een eye opener.
[/quote]En dan is het ergste dat de ass. en da's het zelf nog geloven ook...
Ik kreeg met een suikerkat het advies om er toch echt rijst bij te geven als ik zelf voer ging maken want kh hadden ze echt nodig hoor  ??? :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door