Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Ik voer per dag compleet.

Op vrijdagavond zet ik 7 plastic bakjes klaar. Die vul ik dan voor iedere dag met orgaan, spiervlees, vleesbot en groenten. Dat ligt al geportioneerd klaar, maar zo hoef ik 's avondspits nooit na te denken en gewoon 1 bakje in de koelkast te laten ontdooien. Ben ik niet thuis hoeven mijn ouders niet te vragen wat ze moeten voeren of ontdooien en krijgt hij door de week heen zo veel mogelijk afwisseling want ik stapel de bakjes op volgorde in de vriezer.
Sinds ik dit zo doe sta ik nooit meer te klunzen met bevroren vlees, krijgt hij alles wat hij krijgen moet en blijft de ontlasting het beste. Mijn hond is daar erg gevoelig op. Een dag geen orgaan betekend geen of moeilijke ontlasting.

Maar vooral het feit dat Hope gewoon goed te eten krijgt als ik er zelf niet ben vind ik erg fijn!
Hier ook elke dag compleet omdat katten gevoelig zijn op het botgehalte en ze toch 2 maaltijden per dag nodig hebben.  Een maaltijd bot en een maaltijd spier of orgaan, kwam niet goed bij sommigen hier. Het bot verdeel ik nu over de twee maaltijden, s' ochtends met spier, 's avonds met orgaan.
Orgaan is elke dag wat anders, geen mix en 2 keer per week krijgen ze ipv orgaan een kuikentje.  De overige dagen ligt het orgaandeel dus een tikkeltje hoger zodat ze op het weektotaal goed uitkomen (weekgewicht aan orgaan gedeeld door 5 ipv 7).
pike schreef: Ik voer elke dag vleesbot, spiervlees, orgaan en groente in de zelfde verhoudingen. In die zin voer ik compleet.
Maar compleet wat betreft het orgaanvlees loopt over een week. De ene dag is het hart, andere dag lever, etc.
Ik vind dit voor mij de prettigste manier van voeren. En de honden poepen er netjes op zo.

Zo doe ik het ook . Ik heb heel in het begin wel het e.e.a uitgeprobeert .... maar dit gaat met alle drie de dames het beste . Zeker met Noa , de oude tut . Als zij gelijkmatig gevoert word heeft ze de beste ontlasting
Ik voer per week compleet
2 dagen vleesbot met pens
1 dag vleesbot met 1 kg zelf samengesteld orgaan
4 dagen vleesbot met spiervlees

Ik voer pens en orgaan bij kaler bot en het gaat altijd goed qwa ontlasting.
Het zit per week in een kist in de vriezer, ong 12/13 kg per week, dan weet ik dat als de kist leeg is hij alles gehad heeft die week.
Hope schreef: Ik voer per dag compleet.

Op vrijdagavond zet ik 7 plastic bakjes klaar. Die vul ik dan voor iedere dag met orgaan, spiervlees, vleesbot en groenten. Dat ligt al geportioneerd klaar, maar zo hoef ik 's avondspits nooit na te denken en gewoon 1 bakje in de koelkast te laten ontdooien. Ben ik niet thuis hoeven mijn ouders niet te vragen wat ze moeten voeren of ontdooien en krijgt hij door de week heen zo veel mogelijk afwisseling want ik stapel de bakjes op volgorde in de vriezer.
Sinds ik dit zo doe sta ik nooit meer te klunzen met bevroren vlees, krijgt hij alles wat hij krijgen moet en blijft de ontlasting het beste. Mijn hond is daar erg gevoelig op. Een dag geen orgaan betekend geen of moeilijke ontlasting.

Maar vooral het feit dat Hope gewoon goed te eten krijgt als ik er zelf niet ben vind ik erg fijn!
Ik voer ook compleet maar probeer wel voor langer dan een week vooruit de dagporties klaar te maken met hierin voldoende variatie. Reden voor ons is dat het zo gemakkelijker te voeren is voor mijn man... Hij weet uit welke bak hij een zakje moet pakken en dan kan het niet fout gaan.

Maar wat ik me wel even afvraag: je schrijft dat je alles al geportioneerd klaar hebt liggen als je dit voor een week in dagelijkse porties bij elkaar voegt. Maar hoe bewaar je die kleine porties dan? Ik zelf heb ook vaak van die kleine dagelijkse porties liggen die ik dan nog samen moet voegen tot een dagelijkse maaltijd maar ik zit dan altijd zo te klunzen met de zakjes.. Ik heb het dan in kleine zakjes ingevroren maar als ik het dan wil gaan samenvoegen krijg ik het niet altijd even gemakkelijk uit het zakje,  ik wil het dan niet nog eens laten ontdooien dus dat is wel lastig.
Ik heb ook al eens gedacht of het misschien handiger is om in een soort van grote ijsblokvorm of muffinvorm de dagelijkse porties in te vriezen zo dat ik ze daarna als ze bevroren zijn als deelblokjes bij elkaar in een doos of zak kan doen. Scheelt bovendien een heleboel plastic zakjes  ;D

Hoe doe jij dit??
ien schreef: Ik voer ook compleet maar probeer wel voor langer dan een week vooruit de dagporties klaar te maken met hierin voldoende variatie. Reden voor ons is dat het zo gemakkelijker te voeren is voor mijn man... Hij weet uit welke bak hij een zakje moet pakken en dan kan het niet fout gaan.

Maar wat ik me wel even afvraag: je schrijft dat je alles al geportioneerd klaar hebt liggen als je dit voor een week in dagelijkse porties bij elkaar voegt. Maar hoe bewaar je die kleine porties dan? Ik zelf heb ook vaak van die kleine dagelijkse porties liggen die ik dan nog samen moet voegen tot een dagelijkse maaltijd maar ik zit dan altijd zo te klunzen met de zakjes.. Ik heb het dan in kleine zakjes ingevroren maar als ik het dan wil gaan samenvoegen krijg ik het niet altijd even gemakkelijk uit het zakje,  ik wil het dan niet nog eens laten ontdooien dus dat is wel lastig.
Ik heb ook al eens gedacht of het misschien handiger is om in een soort van grote ijsblokvorm of muffinvorm de dagelijkse porties in te vriezen zo dat ik ze daarna als ze bevroren zijn als deelblokjes bij elkaar in een doos of zak kan doen. Scheelt bovendien een heleboel plastic zakjes  ;D

Hoe doe jij dit??
Ik haal er voor 4 weken uit om te portioneren en doe dit in kleine plastic zakjes. Die stop ik dan per soort bij elkaar in een grote plastic tas waar op staat wat er in zit.
Per week maak ik dan de dagelijkse bakjes, daar stop ik gewoon de kleine zakjes in en dat ontdooi ik vervolgens in de koelkast.
ien schreef: Ik voer ook compleet maar probeer wel voor langer dan een week vooruit de dagporties klaar te maken met hierin voldoende variatie. Reden voor ons is dat het zo gemakkelijker te voeren is voor mijn man... Hij weet uit welke bak hij een zakje moet pakken en dan kan het niet fout gaan.

Hoe doe jij dit??
Ik doe dit zo. Ik weet dat je het aan mij niet gevraagd hebt, maar toch maar even reageren.
Met de katten heb ik natuurlijk kleine porties.  Ik vries wel voor de 3 katten tegelijk in en verdeel dan op de dag zelf, maar bij spier gaat dat over minder dan 150gr en bij orgaan zelfs maar over 100gr.
Ik vries apart in porties in, zonder zakje en eens bevroren voeg ik ze samen in een goede zipzak. Een dikke met dubbele afsluiting.  Die is goed afgesloten en ik krijg minder vriesbrand dan vaak met boterhamzakjes (of dat is mijn ervaring toch). Het enige dat je hebt is dat er altijd wat lucht in zo'n zipzak opgesloten raakt, hoe goed je hem ook platduwt, en dat je hem heel goed moet afsluiten.  Als er lucht in en uit kan, krijg je vriesbrand.  Let ook op hem niet te vol te stouwen, dan is hij flexibeler in de vriezer (kan zich beter schikken) en moet je hem minder vaak openen voor het laatste stukje eruit is.  Hoe meer je hem opent, hoe meer kans op vriesbrand.

Je kan de porties invriezen in muffinvormen of bakjes of dergelijke, maar het meeste doe ik zo niet.  Enkel zaken die wat 'uitlopen' zoals kippenhartjes of konijnenniertjes.  Als ik daar stapeltjes van maak raken er toch gemakkelijk 1 of twee hartjes los van de rest bij een aantal porties en dan weet je niet meer waar ze bij horen.  Daar heb ik bakjes voor en dan kan ik mooi compacte plakjes maken.
Voor gemalen zaken heb ik dat ook een tijdje gedaan (kreeg ik echt hamburgertjes), maar dat doe ik nu niet meer.  Gewoon hoopjes op een plaat, die even de vriezer in, gaat ook prima.  Ik leg op die plaat (een dienblad) wel een bakpapiertje, zodat ik het vlees er daarna weer eenvoudig vanaf krijg. 
Tegenwoordig gebruik ik de grote kast als invriesplaats en dan leg ik gewoon een bakpapier in de schuiven en plaats het vlees daarop.  Stapelen kan dan met vb placemats of platen als je die hebt (ik heb er niet zoveel).  Zo kan ik ook veel tegelijk invriezen (lees 40-50kg als ik wil). 
Die kast blijft echter niet, dat is niet de bedoeling, dus in de toekomst zal het eerder op iets kleinere schaal in de vriezer zelf moeten gebeuren (de onze kan ook wel even helpen), maar dan nog zal ik wel 10kg in een keer kunnen doen, en voor mij is dat erg veel.

Ik heb hier inderdaad voor gekozen omdat ik het niet zag zitten zoveel zakjes te kopen en te verbruiken.  Op deze manier verbruik ik niets, ik investeer wel in goede zipzakken.  Ik zou me niet goed meer voelen bij het barfen als ik zo'n berg afval zou hebben en elke dag een zakje zou weggooien. 
Vandaar op deze manier.  Het idee komt grotendeels van Koekje die dat zo doet met muffinvormen met de gemalen barf voor haar Otje, maar ik wist al snel dat muffinvormen voor alles (vleesbot, spier, orgaan) niet mogelijk is en voor vleesbot ook redelijk nutteloos zou zijn. ;)
Nekken en karkassen vries ik trouwens per losse porties in, niet perfect afgewogen hoeveel ik nodig heb.  Nekken gewoon los van elkaar (en dan neem ik er een aantal tegelijk) en kiprugstukken per 3, konijnkarkasjes per 1,5 enz...  Bij de kiprugstukjes kwam dat er op neer dat ik het niet helemaal liet ondooien en dan in stukken liet die al aan elkaar vasthingen. :)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 07 feb 2013, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door