Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Nee, ik vind het ook niet echt leuk om naar te kijken maar aan de andere kant wel weer mooi. Hond eet zoals Ma Nature het bedoeld heeft en lammetje verdwijnt niet richting Rendac.

Ik voer geen dieren die speciaal voor mijn honden of katten gefokt zijn, daar trek ik de grens. Dus hier krijgen ze geen ratten of muizen of gerbils, als de katten muizen willen gaan ze zelf maar vangen, er zit wel eea in de kippenren  >:( Maar afval van wat mensen eten en wat anders naar de Rendac zou gaan om gekookt en gemalen in een zak br*kken te eindigen voer ik wel zonder problemen. En soms een beessie dat eigenlijk voor menselijke consumptie bedoeld was, zoals een kwartel of een kip. Maar kan ik daar ex-layers van krijgen dan eten ze die.
Mijn kinderen ( 7 en 8 jaar) vinden het reuze interessant om te kijken hoe en wat Jara eet....ze vragen ook elke keer weer "wat krijgt Jara vandaag"...het meeste vlees/orgaan herkennen ze inmiddels zelf ook wel nu en educatief gezien is daar niets mis mee.
Trauma's??.....in de verste verte niet.
Onze buren weten overigens hoe we Jara voeren en hebben er ook geen moeite mee.
Ik doe wel de schuttingdeur op slot als Jara een prooi krijgt dat niet een van de buurtkinderen onverwacht binnenloopt omdat ik me heel goed bewust ben dat niet elk kind hier zo makkelijk mee omgaat.

Het mooiste voor Arvid (7 jaar) vind ik dat de ouders van zijn beste vriendje een boerderij hebben. Hij vindt het heerlijk om daar te spelen en ziet en leert er van alles en helpt mee de dieren daar te voeren.
een mooiere "speelplek" kun je kids niet geven volgens mij.

Verder herhalen de berichten/meningen in dit topic zich een beetje.....

Wel of geen prooidier voeren?....ieder voor zich....ik doe het wel (reden reeds in ander antwoord gegeven), maar kan me prima verplaatsen in meningen van anderen om het niet te doen.
Alard prachtig prooitje voor je Overigens prachtige Weimaraner.  ;D Zelf geef ik ook regelmatig hele prooidieren. Meestal is dat konijn en haas. Jonge melkgeitjes en lammetjes worden elk jaar vrijwel direct na de geboorte gedood omdat ze geen waarde hebben. Deze lammetjes van schaap en geit komen ook in de handel dus ik koop ze ook. Omdat mijn honden iets kleiner zijn en minder per keer eten verdeel ik die dus zelf in porties. Dat doe ik met grote hazen ook. Voor de duidelijkheid aan alle tegenstanders hier van hele prooidieren voeren met huid en haar...Er wordt in Nederland heel veel wild geschoten buiten het seizoen. Dat gebeurt bij de boeren op het land. Deze dieren mogen bejaagd worden als zijnde schadewild. Wat is er mis om deze dieren op te kopen en ze aan de honden te voeren.? Ik ben blij dat ik er aan kan komen. Liever gevoerd aan de honden dan dat dat afgeschoten wild naar destructiebedrijven gaat. Dit geld dus ook voor die hele jonge mannelijke lammetjes waar een aantal mensen hiervan vinden dat het onetisch is om te voeren.  Ik vind het onetisch dat er normaliter zo verschrikkelijk met dieren wordt omgegaan. Mensen doden zonder het te willen eten, ze gooien het liever weg. Dus dankzij ons rauwvoerders.. gaat dit allemaal niet de kliko in maar genieten onze carnivoren er van.  ;)

Overigens is de meerwaarde van een prooi met vacht dat het vacht als natuurlijke ruwe vezel wordt gebruikt en de darmen van de hond mooi schoonmaakt.

En een levend dier vind ik prachtig en leuk, maar een dood dier zie ik echt als voedsel en niet als aaibaar, ook al zit het vachtje er nog aan.
Laatst gewijzigd door Aquillo op do 21 apr 2011, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kan er niks aan doen maar voor mijn gevoel gaat dit gewoon te ver.  :-[ :-[ :-[ Hier komt niks in huis met een vachtje, niks herkenbaars. Zelf ben ik vegetariër en daar voel ik me goed bij. Honden zijn nou eenmaal vleeseters en dus krijgen ze vlees maar dit geef ik gewoon niet.  Ik weet dat een geitennek van een geit komt enz enz maar het is gewoon MIJN gevoel. Ieder zijn mening hierin. Denk trouwens niet dat mijn honden dit ook zouden eten...
Ik vind het werkelijk mooi om te zien, maar hier zou ik het niet durven zo'n heel lam. Bucka zou het niet eten
hij houd niet van vachtjes. Eendagskuikens plukt ie ook zoveel mogelijk dons af. Muis eet ie
dan weer wel raar beest. ::)

Als kind hadden we bij m'n ouders een herplaats birmaantje en een somali die gewend waren geregeld een kuiken te krijgen.
M'n moeder vond het niks en is er op een gegeven moment mee gestopt te geven. Maar ik herrinner me
nog goed de dag dat ik een parkietje kreeg. De katten zagen het vogeltje en renden luid miauwend naar de magnetron
vol verwachting op hun kuiken wachtend.( ik weet het, het hoort niet maar zo deden we dat toen om te ontdooien)
Ik heb zelden zo dubbel gelegen. :D ;D
T parkietje was een echte kannibaal want toen Banjer ( de kat die ze nu nog hebben
is al weer ruim 10) ooit in mijn slaapkamer was ingesloten samen met vogeltje jules. Wij zaten beneden en hoorde een gekrijs
me hart zat in me keel. Mijn vogeltje ohnee.. Affijn ik storm naar boven om te ontdekken dat banjer gegrepen was door de vogel. :o
Heelft Jules m'n pittbullparkiet een hele hap uit zijn oor genomen.. ;D
Inmiddels is Jules al weer  zo'n 5 jaar dood. Maar hij heeft ruim 12 jaar geleeft.

nujaa  weer ontopic.
Ik fok muizen. Als huisdier en voer.
Ik heb 2 katten waarvan 1 met granen en rijst allergie. gek op prooitjes. Vooral muis. En muizen zijn schrikbarend duur.
Ik ben ook nog eens gek op muizen.Tja dan besluit je te gaan fokken, in eerste instantie als doel grote gezonde voermuizen
waarvan je weet wat voor leven ze hebben gehad, welk voer enz. En dan wil je weleens hele leuke kleurtjes tegen komen. :biggrin2:
Tegenwoordig fok ik af en toe 1 of 2 nestjes tegelijk en dan weer een tijdje niet. De meeste muisjes en dan vooral de dametjes
leven gewoon als huisdier of zoek ik een huisje als huisdier en een aantal hou ik zelf om mee verder te fokken.
Ik ben nogal een emo muts. :-[ Maar de fokdieren worden hier niet gevoerd, das ook de reden om niet te veel te fokken.
Ik heb 3 aqua's en 6 kooien in gebruik en nog 2 reserve voor zieke of niet koppebare mannetjes en dat is m'n max.
Een van de aqua's is bv m'n VIM bak( very important mouse)  daarin zitten de dames die met pensieon zijn. De oudste
muis is inmiddels bijna 2 wat erg oud is voor muisjes.
De mannetjes plaats je wat moelijker dus als ik een nest heb met veel mannen hou ik er zelden
een aan tenzij ze echt een aparte kleur of leuk karakter hebben. De rest zijn dan dus voermuizen klinkt hard, is het misschien ook wel. Maar ze krijgen dezelfde zorg  en liefde als de andere met het verschil dat zo op een leeftijd van ong 4 a 5 maanden eindigen als voer. Zelf merken ze daar niks van. Ik pak ze regelmatig op gewoon om even te knuffelen,
en dan ook alleen keren ze niet meer terug.
Muis krijgt een knuffel, nog n zonnebloempitje en word meteen daarna gestrekt en gevoerd.

Een heel lam is hier nu nog een brug te ver maar wie weet ooit als mijn held (bucka)zijn sokken durft uit te doen.
Zal me eerst even voorstellen,
ik ben Isa en heb een boomer Mees van 5 jaar.
En barf al vanaf dat Mees 7 wkn was, alleen zet ze me altijd voor schut bij vrienden en pikt daar de brokken weg  :-[

Allereerst wat een plaatje van hond is Alard, en wat een genot om hem zo te zien genieten  :)
Mees eet ook prooidieren met huid en haar maar geen lammen (beetje te groot) ze is zelf niet zo groot  ;)
Maar geef haar wel cavia, muis, duif, of een parelhoender en daar heeft ze geen moeite mee  :P
Alleen vis krijg ik niet naar binnen bij haar, maar voor de rest eet ze alles.
moet nog een beetje wennen aan dit fenomeen BARF. Alhoewel ik mijn maag toch niet voelde draaien...dus valt mee  ;D

Heb een tijd in een slagerij gewerkt. En ik merk aan mezelf nu ik BARF dat ik dat gevoel van in de slagerij werken weer helemaal terug krijg  ;) vond dat zo'n leuke baan destijds. Tot nu toe is het 'ergste' wat ik daar, maar ook hier gedaan heb een deel van een dier wat kleiner maken dmv uitbenen. Heerlijk!

Zodra er een vachie op zit moet ik nog ff wennen. Maar had vd week al wel naar messen zitten kijken die makkelijk zijn om vaccies eraf te halen...

Mijn kinderen 3,5 en 1,5 komen altijd kijken als mamma staat te 'slachten'. Pappa heeft pas een gand in stukken staan hakken. En ook de kwartels door de helft. Mijn zoon van 3,5 vind dat prachtig....dus hoezo trauma?? ??? ??? Gelijk even uit leggen wat wat is...hup bij biologie gaat tie hoog scoren straks  ;)

Nu vraagt mijn zoon zodra hij vlees ziet...is dat voor de mensen/ons of voor de honden??  ;D kinderen leren snel hoor  ;)
Isa schreef: Zal me eerst even voorstellen,
ik ben Isa en heb een boomer Mees van 5 jaar.
En barf al vanaf dat Mees 7 wkn was, alleen zet ze me altijd voor schut bij vrienden en pikt daar de brokken weg  :-[

Allereerst wat een plaatje van hond is Alard, en wat een genot om hem zo te zien genieten  :)
Mees eet ook prooidieren met huid en haar maar geen lammen (beetje te groot) ze is zelf niet zo groot  ;)
Maar geef haar wel cavia, muis, duif, of een parelhoender en daar heeft ze geen moeite mee  :P
Alleen vis krijg ik niet naar binnen bij haar, maar voor de rest eet ze alles.
Hoi, welkom! Wat goed dat Mees al zo lang barft (de bofkont  ;))

Enne, Allard is idd best een mooie kerel maar z'n hond heet Jara  8)
Ach wat is hypocriet?
Het is waar je je grens legt en hoe 'makkelijk' je zelf over dingen heen stapt.

Toen ik een reeënkop met vacht in mijn handen gedrukt ging krijgen, heb ik me er een beetje op voorbereid door bewust te denken 'voer voor de honden', dan is het gelijk wat minder zielig. ;)
Maar ik kan me voorstellen dat mensen het niet prettig vinden om te zien hoe een hond een dier met huid en haar (of wol of veren) naar binnen werkt.

Tere kinderzieltjes? Mijn kinderen weten heel goed dat onze honden vlees eten. Ik heb ze tot nu toe geleerd dat ze kippenvlees krijgen (ze zijn pas 4). Bij mijn schoonouders gaan ze regelmatig de kippen voeren. Het wilt er alleen nog niet in dat een kippenbout op hun bord of het kippenvlees in de voerbak van de honden van een kip af komt, een kip zoals bij oma. Maar goed, ze zijn nog klein.
Ik doe er niet moeilijk over en als ik er niet moeilijk over doe, doen mijn kinderen dat ook niet, simpel zat.
En als zij vragen wat ik nou weer heb als ik vlees aan het portioneren ben, dan zeg ik ook gewoon wat voor een vlees het is.

Ze weten ook dat de honden bij mijn schoonouders brokjes krijgen en toch vinden ze het normaal dat onze honden vlees krijgen. Als het even kan staan ze er met de neus bovenop te kijken.

Ook zal ik niet zomaar iets 'herkenbaars' voeren waar vreemde mensen bij zijn. Hoe sommige mensen daar over denken en vooral wat zij voor een gevoel daarbij hebben weet je niet en volwassenen zijn vaak minder flexibel dan kinderen.
Maar ik hou geen rekening ermee of misschien een buurvrouw/man/kind ziet wat ik mijn honden voer. Dan moeten ze maar niet in mijn tuin kijken ;)
Ik heb hier geen moeite mee. Beter zo dan dat het voedsel verspild word in een of ander verwerkinssysteem.  Eten = eten en met of zonder vachtje is dat voor mij prima. In de zoo word voor het publiek onherkenbaar gevoerd, maar ik weet wat er word gevoerd en soms ook wie. That's life.
Els en Max schreef: In de zoo word voor het publiek onherkenbaar gevoerd, maar ik weet wat er word gevoerd en soms ook wie. That's life.
Toch jammer dat dat "nodig" is..... een pinquin of een zeeleeuw een vis (met kop en staart) zien eten kan wel, maar een leeuw een geit ooid met kop en staart is dan ineens shocking...
Sterker nog: Als de slangen gevoerd worden en er ligt een konijn in het verblijf,  zijn er moeders die hun kinderen wegtrekken omdat dat als schokkend ervaren word. ::) Laat staan wat er zou gebeuren als we de leeuwen een herkenbare antilope zouden opvoeren onder toezicht van het publiek.
Dat gebeurt dus na sluitingstijd als de gelegenheid zich nu en dan eens voordoet.

Kinderen kunnen we vaak nog wel uitleggen wat een dier eet en waarom, maar volwassenen lijken veel zielig te vinden. Hele discussies af en toe over het voerbeleid, heel vervelend.Ooit eens de vraag gehad of we de grote katachtigen niet op een vegatarisch dieet konden zetten, dat was minder schokkerend en dan gingen ze ook vast minder stinken ;D. Deze meneer was trouwens bloedserieus en de 40 ver gepasseerd. :-X
Laatst gewijzigd door Els&Flow op di 07 jun 2011, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik snap dat niet een kind is leergierig genoeg om te kunnen bevatten dat roofdieren prooidieren eten. Ik heb daar als kind nooit schade van ondervonden.. vroeger lagen in de dierentuin bij de roofdieren gewoon herkenbare delen. Zoals koeinpoot oid bij de grote roofdieren, muizen, ratten al dan niet levend bij de reptielen en grote roofvogels. Ik vind mensen steeds schijnheiliger worden. Zouden ze maar zo nadenken als ze weer eens een frikandel eten of een stukje vlees uit het schap trekken. Plaatjes van het dier erbij waar het vlees van afkomstig is of nog leuker het geluid van het dier erbij. Dat was ooit een idee van een van de dierenorganisaties. Helaas is dat nooit doorgegaan.
Het ligt negen van de tien keer ook niet aan de kinderen, die vinden het vaak reuze interessant. Maar aan de ouders die erbij zijn en dan nog meestal de moeders, die vinden het dan weer zielig of beginnen een hele preek waarom zij dus vegetarisch of veganistisch zijn.

Dat "weet-wat-een-dier-eet" project heeft een tijdje gedraaid bij de grote katachtigen, maar stuitte op erg veel weerstand. Nu zijn wij ook niet op ons achterhoofd gevallen en geven we nog steeds educatie omtrent voeding, maar dan via een omweg. Bijv. via de poep-kar :biggrin2:, of door "veilige" voeding (fruit, boomschors, blad, brood) van de apen of olifanten te laten zien en dan daar op door te borduren tijdens rondleidingen of via informatie karren. De ervaring leert dat het dan ook binnen komt bij het publiek, maar dat er dan ook een stuk minder gezeurd word.
Ook staat de informatie vaak op de borden naast de verblijven, maar niet iedereen kan even goed lezen. ;)

Overgens bestelt het gros van deze doelgroep wel rustig frikandellen, kroketten, broodjes ham en gehaktballen in het restaurant, daar zie je tenslotte niet aan af wat je eet. ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door