Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sander
Lizzy schreef:Egg-yolk, 50 g.

26 µg. biotin
Dat is dan dus 0,000052 % biotine in eigeel. Chooky citeert ergens dat er in eiwit 0,005 % avidin zit. Ergens moet er dan toch iets niet kloppen (of in een ei moet zo'n 4000 maal zoveel eigeel zitten als eiwit ;) ).
Verder vraag ik me af of het nog iets uitmaakt of je te maken hebt met een bevrucht of onbevrucht ei.
Door chooky
Sander schreef:

Dat is dan dus 0,000052 % biotine in eigeel. Chooky citeert ergens dat er in eiwit 0,005 % avidin zit. Ergens moet er dan toch iets niet kloppen (of in een ei moet zo'n 4000 maal zoveel eigeel zitten als eiwit ;) ).
Verder vraag ik me af of het nog iets uitmaakt of je te maken hebt met een bevrucht of onbevrucht ei.
Ik zat er ook nog aan te denken, maar volgens mij moet je kijken hoeveel moleculen avidine en biotine erin zitten (in 1 microgram kunnen bijvoorbeeld 100 of 1000 of nog weer een ander getal moleculen van een bepaalde stf zitten) en dat heeft dan weer te maken met soortelijk gewichen een mollen enzo en daar was ik op school al slecht in, maar ik zal eens zoeken
Door Sander
Ja daar zat ik inderdaad ook aan te denken.
chooky schreef: ...its molecular weight is 68,000.
Avidine is dus een behoorlijk groot molecuul. Als biotine niet zo groot is, zou het dus toch kunnen kloppen.
Door chooky
Sander schreef: Ja daar zat ik inderdaad ook aan te denken.

Avidine is dus een behoorlijk groot molecuul. Als biotine niet zo groot is, zou het dus toch kunnen kloppen.
Ik vond voor biotine:
Chemische naam: D-Biotine (engels: Biotin)
Molecuul formule: C10H16N2O3S
Molecuul gewicht: 244,3 g/mol
Ik weet alleen niet of ze het over hetzelfde soort molecuulgewicht hebben (vond in digitale schoolboeken al verschillende manieren van uitrekenen en noteren)
Door Lizzy
De hoeveelheid biotine lijkt misschien weinig, maar dat is het niet:

Vitamin- and mineral contents of different proteinous foods are compared below. Contents have been indexed to the highest level ( = 100 ). Original contents have been taken from : Souci, S.W. et al, Food Composition and Nutrition Tabels ,Medpharm Scientific Publishers Stuttgart 1994.

Cheese calcium contents have been disregarded for being far too high. (see site4)

vit.B2 vit.B5 vit.B8 vit.B9 iron calcium
100 100 100 100 100 100 egg yolk
43 27 14 2 14 9 salmon
40 18 9 14 29 tuna
90 12 8 1 14 9 mackerel
65 16 6 2 30 4 beef

Biotine is hier vitamine B8
Door yalla
Lupa schreef: maar waar is WASBEER geblijven?
de vraagsteller? ??? ???
Nou Wasbeer heeft helemaal geen interesse in Avidine en Biotine hoor. Die wil gewoon weten of hij zijn hond rauw ei mag geven, dat heb ik hem namelijk verteld en door dat artikel begon hij weer te twijfelen. Denk dat hij de rest van dit onderwerp helemaal niet gelezen heeft.
Door Timmy
Gewicht heeft er niet veel mee te maken. Het gaat erom hoeveel bindingen zo'n molecuul kan aangaan.

Gr.
Linda
Door chooky
Avidin has a molecular weight of 66kDa and is
composed of 4 identical subunits, each subunit is able to bind
one molecule of biotin.

Kan iemand dit omzetten in gram per mol zodat we biotine en avidine kunnen vergelijken?
Door Lupa
;D ;D ;D
beste Wasbeer, even terus komem op jou vraag...
ja je kan een hond rauw eiren geven.
Door chooky
chooky schreef: Avidin has a molecular weight of 66kDa and is
one molecule of biotin.

Kan iemand dit omzetten in gram per mol zodat we biotine en avidine kunnen vergelijken?
Al gevonden,
1 u = 1 Da (dalton) = 1 gram/mol
dus 66 kDa = 66000 Da = 66000 gram/mol
vergeleken met de 244,3 gram/mol van biotine is avidine dus inderdaad een erg groot molecuul, waar er dus minder per gram voor zullen komen als van biotine
Door Lizzy
Hee Eva, als je het niet erg vindt gaat bij mij hier het licht uit! ;D

Maar wat is de conclusie in het eenvoudig Nederlands?
Door chooky
conclusie is :
men neme
1 gram avidine
1 gram biotine

In die ene gram avidine zitten een hoop moleculen avidine
In die andere gram biotine zitten een hoop moleculen biotine

Maar avidine is een grote molecuul (is erg zwaar :D relatief gezien dan) en biotine is maar een ukkepuk van een molecuul, dus zitten er in die ene gram biotine veel meer moleculetjes biotine dan dat er moleculetjes avidine in die gram avidine zitten.

vb,
stel er zitten 10 moleculen avidine in een gram avidine
dan zouden er zo'n 2700 moleculen biotine in een gram biotine zitten

(is officieel 'ietsje' meer, maar ik vind het rekenen met 10 tot de macht 23 enzo niet zo fijn ;D)

En dan nog wat het betekent voor het hele eierenverhaal. We waren tot de ontdekking gekomen dat er maar heel weinig (in grammen ) biotine in een ei zit, minder dan avidine. Als het dus om grammen zou gaan zou het betekenen dat er geen biotine voor opname door mens of dier meer over zou blijven, maar gelukkig gaat het over moleculen en daar zitten er dus heeeeeeeeeeeel veel van in een eitje, veeeeeeel meer dan van avidine.
Door Lizzy
Dank je wel voor deze uitleg Eva. Zelfs ik snap het nu :D!
Door ine
Timmy schreef: Gewicht heeft er niet veel mee te maken. Het gaat erom hoeveel bindingen zo'n molecuul kan aangaan.

Gr.
Linda
Maar dan zit ik nu even met deze reactie van Linda, hoe zit het dan? ???
Door Nitus
Ine schreef:
Maar dan zit ik nu even met deze reactie van Linda, hoe zit het dan? ???
Antwoord:
chooky schreef: Avidin has a molecular weight of 66kDa and is
one molecule of biotin.
Dus als ik het goed lees en begrijp, bindt 1 molecuul Avidine 4 moleculen Biotine, dus zolang je maar meer als 4 maal zoveel moleculen Biotine als Avidine hebt houd je altijd Biotine over. En volgens de berekeningen van Eva zitten er ruimschoots meer Biotine als Avidine in een ei :D.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door