Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door gonny
Betrapt!!! ;D ;D
je kunt ook niet uitentreuren doorgaan hé!?
groot gelijk ;)
Door Anna Penta
ja maar hoe zit het nou met die avidine?

nou begint het net interessant te worden en stoppen jullie ;)
Door Anna Penta
mijn eigen conclusie dan maar:

de een zegt dat rauw eiwit avidine bevat dat de opname van biotine verhindert.

de ander zegt dat dit niet waar is of noemt het zelfs in het geheel niet waardoor de biotine wel degelijk wordt opgenomen.

Hier kan ik vrede mee hebben, dan kun je idd zelf kiezen.
Laatst gewijzigd door Anna Penta op zo 04 jul 2004, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
Anna Penta schreef: mijn eigen conclusie dan maar:

de een zegt dat rauw eiwit avidine bevat dat de opname van biotine verhindert.

de ander zegt dat dit niet waar is of noemt het zelfs in het geheel niet waardoor de biotine wel degelijk wordt opgenomen.
Laten we het zo zeggen: het is inderdaad waar. Avidine bindt zich aan biotine, waardoor biotine niet kan worden opgenomen. Er zijn zelfs testen gedaan waarbij dieren eiwit werden gevoerd, die dus doodziek werden, omdat er door het lichaam geen biotine werd opgenomen. Maar... lees goed wat ik schrijf: die dieren werden enkel EIWIT gevoerd. Pas na een vrij lange periode trad er een biotine tekort op.
Aangezien avidine zich aan biotine bindt, maakt de hoeveelheid, in tegenstelling tot wat Arno beweerd, wel degelijk uit. Want verzadigd is verzadigd. Er kan zich nooit meer binden dan er plaats is. De eidooier bevat meer biotine dan het wit avidine bevat. Er blijft dus altijd biotine over.
En zoals altijd: overdaad schaad. Af en toe een rauw ei kan heus geen kwaad. Maar je moet het natuurlijk niet gaan overdrijven.

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op zo 04 jul 2004, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Anna Penta schreef: ja maar hoe zit het nou met die avidine?

nou begint het net interessant te worden en stoppen jullie ;)
Dat is al beschreven. Deze stof voorkomt opname van een zekere hoeveelheid biotine (sommige zeggen dat de stof biotine afbreekt, maar eigenlijk bind avidine zich met biotine).

Maar, in de dooier van het ei zit zoveel biotine (er is niets op deze wereld waar mEEr biotine in zit dan in eigeel!) dat de avidine niet in staat is om alle biotine af te breken/opname te voorkomen/zich met alle biotine te binden.

Dit is dus het sommetje: Er blijft dus uiteindelijk voldoende biotine over die opgenomen kan worden. Je hebt dus bijv. 10 eenheden biotine (ik noem maar wat he!) in 1 ei. Avidine bindt zich met 7 eenheden zodat deze niet meer voor opname beschikbaar zijn. Houd je altijd nog 3 eenheden vrij opneembare biotine over. Met andere woorden: het verhaal uit dat boekie van Arno klopt niet.
Door Sander
Vraagje: er wordt hier altijd beweerd dat eigeel heel veel biotine bevat. Dat wil ik graag geloven, maar waar komt deze informatie eigenlijk vandaan?
Door Timmy
Lizzy schreef:Met andere woorden: het verhaal uit dat boekie van Arno klopt niet.
Nou, eigenlijk wel, er wordt alleen een verkeerde draai aangegeven door de lezer(s).

Gr.
Linda
Door Timmy
Sander schreef: Vraagje: er wordt hier altijd beweerd dat eigeel heel veel biotine bevat. Dat wil ik graag geloven, maar waar komt deze informatie eigenlijk vandaan?
Biotine is een vitamine (vitamine H om precies te zijn). Aangezien in onze moderne tijd nogal wat onderzoek is gedaan naar vitamines, kwam daar dus ook uit dat eidooiers veel vitamine H bevatten ;D

Gr.
Linda
Door Sander
Timmy schreef:

Biotine is een vitamine (vitamine H om precies te zijn). Aangezien in onze moderne tijd nogal wat onderzoek is gedaan naar vitamines, kwam daar dus ook uit dat eidooiers veel vitamine H bevatten ;D

Gr.
Linda
Duh!
Maar het is dus een vaststaand feit dat eigeel meer biotine bevat dan de avidine uit het eiwit kan binden?
Door Timmy
Sander schreef: Maar het is dus een vaststaand feit dat eigeel meer biotine bevat dan de avidine uit het eiwit kan binden?
Yep. Avidine is een "ondergeschikt" (ofwel minor) ingredient in eiwit.

Gr.
Linda
Door sylvia
Wij aten vroeger thuis de kapotte eieren ook rauw, lekker geklutst met een schepje suiker, vreemd genoeg hadden wij wekelijks mysterieus gebarsten eitjes ;D
En heb er nooit iets van gekregen.
Door chooky
Nou laat ik dan maar nog eens mijn best doen. Ik vind het namelijk best een interessant onderwerp om me in te verdiepen.
Ik ga het nu dus hebben over het stofje 'avidine' wat de opname (adsorptie) van biotine (vroeger vitamine H genoemd, maar nu geschaard onder de b-vitamines, eigen naam blijft 'biotine') verhindert

Een stofje wat verhindert dat een bepaalde andere stof wordt opgenomen noem je ook wel een inhibitor, of een anti-vitamine.

Ik heb hier ook nog een boek liggen ;D, namelijk:
'Small Animal Nutrition' geschreven door Sandie Agar
Eerste druk uit 2001 (ISBN 0 7506 4575 X)
Vaak gebruikt als studieboek voor aankomende dierenartsen.

Op pagina 10 staat dit stukje tekst:
"Antivitamins
Antivitamins are factors within the diet which either degrade or inhibit a vitamin so that it is unavailable to the host animal and may lead to deficiency diseases. Exemples of antivitamins include:

* thiaminase, which occurs in the viscera of some raw fish and degrades thiamine. It is also present in some plants, e.g. bracken
* avidin in egg whites inhibits the uptake of biotin; however, egg yolk contains high levels of biotin which eliminates the problem when the whole egg is fed.

Both thiaminase and avidin are destroyed by heat."

Het is natuurlijk zeer overdreven om te stellen dat de avidine in het eiwit 'alle' biotine-opname zou blokkeren. Dan zou elke hond na het nuttigen van 1 rauw ei, meteen alle tekenen van biotine tekort (oa haaruitval en huidklachten) moeten vertonen.
Wat er gebeurt is dat het eiwit avidine zich bindt met de biotine, maar 1 avidine-enzym kan zich maar binden met een beperkt aantal biotines

Uit een ander boekje:
Nutrient requirements of domestic animals (ik heb het delltje voor honden)
Samengesteld door:
Subcommittee on Dog Nutrition, Committee on Animal Nutrition, Board on Agriculture, National Research Council,
Gepubliceerd door National Acaddemy Press Washington DC 1995
Deze uitgave is van 1998

Op blz 35 vind je dit:
" Raw egg white contains the protein avidin, which forms a stable and biologicallly inactive complex with biotin. One molecule of avidin binds four molecules of biotin (Green 1963) ..."
Door Timmy
chooky schreef: * avidin in egg whites inhibits the uptake of biotin; however, egg yolk contains high levels of biotin which eliminates the problem when the whole egg is fed.
Daar zeg ik amen tegen. De hele kwestie in 1 zinnetje samengevat... ;D

Gr.
Linda
Door Anna Penta
en voor mij is de kwestie EI inmiddels glashelder :D

geen vragen meer 8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door