Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Helen
Wat leuk om een discussie door te worstelen die ook leuk eindigt. Tja, ik ben waarschijnlijk ietwat simpel in dit opzicht. Ik maak me daar niet eens druk om.....Leuk kalfje in het weiland, leuk kalfje op mijn bord. Auto's veroorzaken luchtvervuiling, he bah het regent ik ga naar mijn werk met de auto. En toch houd ik van de natuur en probeer ik de vervuiling te beperken door mijn boterhamzakje in de prullebak te gooien ipv op de grond. Verder vind ik mijn hond per definitie lveel iever dan het konijn die ze gisteren gegeten heeft, want het is mijn hond en zomaar een konijn en dat is voor mij voldoende om mijn hond dat konijn te voeren.
Zo simpel zit ik op dit vlak in elkaar. Gelukkig bezit ik op andere punten wel wat meer diepgang ;D ;D
Maar toch leuk om te lezen waar andere mensen zich wel niet druk over maken. Maar ja, dat zullen ze op andere vlakken waarschijnlijk ook van mij denken.
Door sylvia
amber2 schreef: Hee, wat leuk zeg: eindelijk eens iets genuanceerder allemaal! Ik zat vanmorgen al te denken wat voor reactie ik nog neer kon zetten als antwoord op Sylvia's vraag waarom ik mijn ideeen op zou willen dringen aan een carnivoor... Gelukkig was Tannetje mij voor; ik had het niet beter kunnen verwoorden! (nml. dat andere dieren, het milieu en de 3e wereld lijdt wanneer je vlees eet)
Ik persoonlijk vind het erg ver gaan het lijden van de wereld te verbinden aan het bakje vlees voor mijn hond.
En dan wil ik nog wel wat zeggen tegen een aantal mensen die zeiden dat het er in de natuur ook niet zo zachtaardig aan toe gaat als dieren elkaar opeten: dit is natuurlijk niet te vergelijken met de bio-industrie waar dieren onder afschuwelijke omstandigheden vetgemest en uitgebuit worden om een angstige dood te sterven, terwijl in de natuur in principe enkel de zwakke en zieke dieren ten prooi vallen aan roofdieren en die hebben daarvoor gewoon een heerlijk vrij leven gehad.
Ik denk dat een muis die gevangen wordt en waar nog 30 minuten mee gespeeld wordt door de kat , 30 minuten in absolute doodsnood is, een kalf wat door een leeuwin gevangen wordt en als lesmateriaal voor haar welpen dient is bijna een hele dag in doodsnood, een vlieg die door een spin gevangen wordt doet er dagen over eer dat alle leven uit hem gezogen is, wat mij betreft is de natuur
meedogenloos, dat wil niet zeggen dat ik het eens ben hoe dieren in de bioindustrie worden behandeld trouwens, maar ik denk dat een prooi in de natuur helemaal niet minder gestrest gedood wordt of dat die stress maar heel even is.

Dat laatste is natuurlijk absoluut waar, een wild prooidier heeft een leven naar zijn natuur geleefd, wat dat aangaat moet de jacht je erg aanspreken.
Dan nog iemand die zei dat je als individuele burger er niets aan kunt doen hoe dieren in de bio-industrie behandeld worden...: maar dat kan je natuurlijk wel, nml. vooral door geen vlees van bio-industrie dieren te kopen! (en door op de juiste partij te stemmen bij de verkiezingen..!)
En dan was er ook nog iemand die zoiets zei dat je met het voeren/eten van granen/peulvruchten/groente ook het milieu en de 3e wereld daaronder laat lijden (kan even niet meer terugvinden wat er precies gezegt is): als je alleen biologisch spul koopt is dat niet waar, hier wordt juist de natuur ondersteund en in 3e wereldlanden krijgen de mensen op biologische bedrijven een eerlijk loon.
O, ik zou dat zo graag willen biologisch vlees en groenten kopen, is ook nog eens veel lekkerder, maar ja voor de meeste mensen is dat financieel niet echt haalbaar, en volgens mij is dat ook voor een deel om dat het kunstmatig duur gehouden wordt, men weet dat de overtuigde mens bereid is fors te betalen voor dit soort spullen.
Natuurlijk blijft de beste oplossing gewoon geen carnivoren als huisdier nemen. Ik geef toe dat ik hierin ook egoistisch en hypocriet ben. Maar als een zelfgemaakte veganistische/vegetarische voeding voor honden/katten niet veel af hoeft te doen aan de gezondheid van je dier (wat ik nog verder wil gaan bekijken/onderzoeken), is dit voor mij een beter alternatief dan het voeren van vlees met alle nadelen voor andere dieren, mensen en milieu...
Voor mensen die er een probleem mee hebben om vlees aan hun carnivoor te geven is dat eigenlijk de enige oplossing. Carnivoor dekt eigenlijk al de lading "vleeseter" dan valt er op gebied van groenvoer dieet weinig meer uit te zoeken denk ik.Dat gaat namelijk nooi zo gezond zijn voor de vleeseter dan vlees.Als je zegt ik wil gaan kijken of ik een vers veggie menu kan maken omdat ik veggie brokken slecht vind dan geef ik je gelijk, maar dan ben je hier alleen op het verkeerde forum beland.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 26 mei 2005, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
Helen schreef: Wat leuk om een discussie door te worstelen die ook leuk eindigt. Tja, ik ben waarschijnlijk ietwat simpel in dit opzicht. Ik maak me daar niet eens druk om.....Leuk kalfje in het weiland, leuk kalfje op mijn bord. Auto's veroorzaken luchtvervuiling, he bah het regent ik ga naar mijn werk met de auto. En toch houd ik van de natuur en probeer ik de vervuiling te beperken door mijn boterhamzakje in de prullebak te gooien ipv op de grond. Verder vind ik mijn hond per definitie lveel iever dan het konijn die ze gisteren gegeten heeft, want het is mijn hond en zomaar een konijn en dat is voor mij voldoende om mijn hond dat konijn te voeren.
Zo simpel zit ik op dit vlak in elkaar. Gelukkig bezit ik op andere punten wel wat meer diepgang ;D ;D
Maar toch leuk om te lezen waar andere mensen zich wel niet druk over maken. Maar ja, dat zullen ze op andere vlakken waarschijnlijk ook van mij denken.
Ja zo zit het voor mij ook wel in elkaar
Door amber2
-Anneke: ik denk dat jij denkt dat ik biologisch ofwel ecologisch bedoel waar ik het heb over de bio-industrie... Het is wel verwarrend, dat geef ik toe, maar met de bio-industrie wordt in principe de dieronvriendelijke methode bedoelt (legbatterijen, varkens in kleine, donkere hokken op roosters e.d.). Met biologisch (ookwel ecologisch genoemd) wordt de dier- en milieuvriendelijke methode bedoelt. Dan zei jij nog dat ik de gezondheid van mijn dieren dus wil ondermijnen voor mijn eigen principes; maar dit is dus zeker niet zo (heb ik al eerder in deze discussie aangegeven): als ik zou proberen om mijn honden/kat vegetarisch/veganistisch te voeren, en ik merk dat hun gezondheid eronder lijdt, dan stop ik direct!
-Lupa: jij zegt dat de wereld sowieso lijdt door alles wat mensen doen. Dit vind ik een beetje te pessimistisch hoor, als je rekening houdt met wat je doet en aanschaft (dus minder autorijden, milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen, kleding met weinig/geen bestrijdingmiddelen enz.) valt het erg mee. Als je daarnaast ook probeert om eens iets terug te doen voor de wereld (dmv donaties, vrijwilligerswerk oid), dan kan de balans best positief uitslaan.
Feit is natuurlijk wel dat de meeste mensen hier weinig rekening mee houden en dat er gewoon teveel mensen zijn op deze aarde.
-Helen: als dat kalfje inderdaad alleen maar lekker in de wei zou lopen was het nog wat anders! Hoogstwaarschijnlijk is het stukje vlees dat op je bord ligt van een kistkalfje dat nooit een grassprietje gezien heeft.
-Sylvia: tja, het kan dat jij het te ver vind gaan om het lijden van de wereld te verbinden met het bakje vlees dat je je hond/kat voorschoteld, maar helaas is dit de harde werkelijkheid: om zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk te produceren, gaat dit ten koste van het dierenwelzijn (vetmesten in kleine hokken), het milieu (bestrijdingmiddelen, kunstmest, mestoverschot, ammoniakuitstoot), en de niet-westerse landen (goedkoop voer importeren waardoor daar de grond verarmd en er weinig meer overblijft voor de lokale bevolking). Dan zeg je dat het in de natuur ook voorkomt dat dieren gestrest/pijnlijk gedood worden. Ja, eens, maar dit is nog steeds niet te vergelijken met de maanden- of jarenlange lijdensweg voor de dieren in de bio-industrie. En de jacht heb ik inderdaad weinig moeite mee, daar worden in principe ook enkel de zwakkere dieren afgeschoten of als er een overschot aan dieren is. En deze dieren hebben een goed leven gehad. Dan dat biologische producten kunstmatig duur gehouden zouden worden...; dat is echt onzin! Deze producten worden in de eerste plaats geproduceerd door mensen die met volle overtuiging achter de principes van de biologische landbouw staan, niet uit enkel financieel belang. Boeren die biologische dieren houden of groente telen houden hier zeker niet meer aan over dan een gangbare boer, maar het is zeker wel veel duurder in kosten: o.a. doordat er meer tijd wordt uitgetrokken om het gewas/dier rustig te laten groeien, dieren hebben meer ruimte, er wordt veelal met de hand onkruid bestreden omdat er geen bestrijdingmiddelen worden gebruikt, er worden veel verschillde gewassen binnen 1 bedrijf geteeld (=arbeidsintensiever) waarbij wisselteelt wordt toegepast om zo de grond in optimale conditie te houden ipv steeds verder uit te putten enz. enz. Wat daarentegen wel zo is, is dat de regulier geproduceerde producten kunstmatig goedkoop worden gehouden! Nml. door de subsidies van de overheid, en nu kortgeleden nog door de prijzenoorlog tussen de supermarkten wat ten koste gaat van de prijs die de boer betaald krijgt en daardoor uiteindelijk aan o.a. het dierenwelzijn omdat er nog goedkoper geproduceerd moet worden (hier doen natuurwinkels uit principe dan ook niet aan mee). Het is zelfs zo dat als je alle kosten meerekend die de bio-industrie/conventionele landbouw veroorzaakt door milieuvervuiling, kosten gezondheidszorg (omdat dit soort voedingsmiddelen gewoon zeer ongezond zijn o.a. door alle pesticiden) e.d door zou rekenen in het product, dat deze producten dan duurder uitkomen dan de biologische! Al deze kosten die de gangbare landbouw/veeteelt veroorzaakt worden nu jammergenoeg van ons belasinggeld betaald in plaats van dit in de prijs van het product tot uiting te laten komen. Dan dat vegetarisch/veganistisch nooit zo gezond kan zijn voor een carnivoor als vlees: dat zou ik in de eerste instantie ook denken, maar nu ik veel verhalen heb gehoord/gelezen van mensen die de tegengestelde ervaring hebben weet ik dit nog niet zo zeker. Kan me er in zoverre ook wel wat bij voorstellen omdat bio-industrie vlees natuurlijk niet vergelijkbaar is met het vlees dat een wolf in het wild eet. Het vlees dat wij onze dieren voeren bevat voornamelijk ongezond verzadigd vet, terwijl onderzocht is dat wilde prooidieren vroegen met name onverzadigde vetzuren bevatten; daarnaast bevat ons huidige vlees resten van antibiotica, hormonen, en bestrijdingmiddelen uit het voer; het bevat bij lange na niet zoveel natuurlijke vitamines/spoorelementen door het snelle vetmesten en de slechte kwaliteit voer dat vaak enkel grote hoeveelheden slecht opneembare synthetische vitamines bevat wat de gezondheid van zowel het dier zelf als het dier dat dit vlees opeet meer kwaad doet dan goed. Tot slot dat ik op het verkeerde forum zit om me te orienteren op het gebied van zelfgemaakte vegetarische/veganistische voeding voor honden/katten; dat weet ik ;)! Op dit moment eten onze dieren kvv dus vandaar dat ik hier al een tijdje zit. Zal jullie verder niet lastig vallen hoor met mijn ideeen maar in deze discussie wou ik me graag even mengen. Pfff, wel een beetje een lang verhaal zo he...! :o
Door Helen
Heb geen tijd om hier uitgebreid op te reageren, maar een lief kalfje uit een kistje, een lekker kalfje op mijn bordje. Geldt voor mij nog steeds.
De wereld is niet meer zo iedealistisch als enkele duizenden jaren geleden en zo zal het ook nooit meer worden. Verderis het absoluut niet zo dat alle biologische boeren achter allerhand mileu ideeen staan oid. Ik heb toevallig meerdere studiegenoten waarvan de ouders boer zijn en waaronder ook een paar waarvan de ouders biologische (ecologisch, weet het niet precies zijn meerdere gradaties ) boerderijen hebben en die hebben dat simpelweg omdat ze dan of meer geld verdienen of allerhande subsidies krijgen. Dat hun dieren daar beter van worden is bijkomend voordeel.
Wist je trouwens dat kippen die zogenaamd lekker buiten in het gras mogen scharrelen enkelen uren per dag veel meer antibiotica krijgen dan legbatterij kippen? Omdat ze toch met een groot aantal kippen op een(nog steeds) relatief klein buitengebied scharrelen en veel meer dan de legbatterij kippen in aanraking komen met ziektekiemen waar ze geen weerstand tegen hebben.....Zo heerlijk en gezond is dat dus helemaal niet voor die beesten. Al dat biologische gedoe wordt ook vreselijk geidealiseerd, alsof ze het opeens zo verschrikkelijk goed hebben.
Laatst gewijzigd door Helen op do 26 mei 2005, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
Ik denk dat deze discussie oeverloos is en dat wij het over heel veel nooit eens gaan worden. Maar waar ik wel benieuwd naar ben is naar die voorbeelden van al die honden die het zo goed doen op een vegetarisch menu.
Een fokprodukt van mij wordt vegetarisch gevoerd omdat ze een zogenaamd dierlijk eiwit allergie heeft, dat heeft ze niet maar ze heeft wel een allergie voor iets in de brokken die ze te eten kreeg. Die hond overleefd op brokken, ze zal gerust oud worden hoor, maar niet gezond en niet in de best mogelijke conditie die ze zou kunnen hebben.
Maar ik ben oprecht benieuwd naar die honden, en dan over generaties gezien, en aan het einde van die levens ben ik ook benieuwd naar de dierenarts rekeningen over het gehele leven van die honden.
Mijn roedel komt uit generaties rauwvleesetende honden, en hoewel mijn roedel nu niet meer zo erg groot is, is hij dit wel geweest, mijn DA kent mijn honden niet , omdat hij ze eigenlijk nooit ziet.Hij kent mij vanwege de oorckleaner die ik regelmatig kom halen en vanwege de entingen van de nesten.Ik denk dat er geen generaties vegetarisch etende honden te vinden zijn waar je een realistisch beeld kunt krijgen van wat een vegetarsch dieet doet.
Mijn vriendin die een zeer succesvol fokker en shower is heeft mooie honden zien er perfect uit ..eten proplan.
het verschil met mijn honden, buiten de hoeveelheid mest en inhoud van de hond is de kolosale da rekening die zei heeft per jaar, tegen de hele lage da kosten die ik heb(genomen over het zelfde aantal honden)
Door amber2
Even korte reactie op Helen: die kippen waar jij het over hebt die buiten lopen en die meer antibiotica krijgen, dat zijn dan scharrel-, vrije uitloop, of graskippen oid,maar zeker geen biologisch gehouden dieren want die krijgen helemaal geen antibiotica. En er zullen er zeker boeren bijzijn die het doen omdat ze beter gegarandeerd zijn van een eerlijke vergoeding voor hun producten (het is nog steeds geen vetpot), maar de biologische bedrijven die ik ken (en dat zijn er best een aantal) doen het in de eerste instantie puur uit idealisme.
Sylvia, ik weet niet of er informatie is over honden die al generaties lang uitgebalanceerd veganistisch/vegetarisch gevoerd worden. Maar dit is bij de kvv-voedingen en barf toch ook bijna niet beschikbaar (behalve jouw honden dan blijkbaar)...? Op internet en in een aantal boeken zijn in elk geval veel positieve ervaringen te vinden van mensen die hun honden vaak al langere tijd of hun hele leven vegetarische voeren, en ook daar lees ik dat deze dieren een zeer goede gezondheid hebben en amper bij de DA komen.
Door sylvia
amber2 schreef: Even korte reactie op Helen: die kippen waar jij het over hebt die buiten lopen en die meer antibiotica krijgen, dat zijn dan scharrel-, vrije uitloop, of graskippen oid,maar zeker geen biologisch gehouden dieren want die krijgen helemaal geen antibiotica. En er zullen er zeker boeren bijzijn die het doen omdat ze beter gegarandeerd zijn van een eerlijke vergoeding voor hun producten (het is nog steeds geen vetpot), maar de biologische bedrijven die ik ken (en dat zijn er best een aantal) doen het in de eerste instantie puur uit idealisme.
Sylvia, ik weet niet of er informatie is over honden die al generaties lang uitgebalanceerd veganistisch/vegetarisch gevoerd worden. Maar dit is bij de kvv-voedingen en barf toch ook bijna niet beschikbaar (behalve jouw honden dan blijkbaar)...? Op internet en in een aantal boeken zijn in elk geval veel positieve ervaringen te vinden van mensen die hun honden vaak al langere tijd of hun hele leven vegetarische voeren, en ook daar lees ik dat deze dieren een zeer goede gezondheid hebben en amper bij de DA komen.
Bij honden zijn er zeker veel meer kennels te vinden die al jaren vers voeren, er zijn zelfs kennels die nooit brokken zijn gaan voeren. Daarintegen ken ik geen hond buiten die ene die zogenaamd een eiwit allergie heeft die vegetarisch gevoerd word, zelfs de meest fanatieke brokkenvoerder is daar nog niet opgekomen.
Door Angelique
sylvia schreef: Bij honden zijn er zeker veel meer kennels te vinden die al jaren vers voeren, er zijn zelfs kennels die nooit brokken zijn gaan voeren. Daarintegen ken ik geen hond buiten die ene die zogenaamd een eiwit allergie heeft die vegetarisch gevoerd word, zelfs de meest fanatieke brokkenvoerder is daar nog niet opgekomen.
Volgens mij ligt hier de bewijslast een beetje verkeerd. Carnivoren functioneren op vlees, botten enz, daar zijn ze voor gemaakt. Daar is geen studie voor nodig, tenslotte bestaan brokken ook pas 60 jaar en kun je in b.v. Donath lezen wat mensen rond 1920 aan hun honden voerden en daar kwam een vegetarische hap niet in beeld.
Door amber2
Ja, honden zijn gemaakt op het verteren van vlees; maar ook op het vlees wat wij ze tegenwoordig voeren...? (zie o.a. genoemde nadelen in mijn vorige bericht) Dit is toch nog wel even wat anders dan de kwaliteit vlees die de wolf vroeger ooit at. En ik denk inderdaad dat kvv en barf al langer gevoerd wordt dan vegetarisch, in elk geval op grotere schaal. Maar ik ga nog eens goed zoeken wat ik er allemaal over kan vinden, ook wat langetermijngevolgen betreft over verschillende generaties heen.
Door sylvia
amber2 schreef: Ja, honden zijn gemaakt op het verteren van vlees; maar ook op het vlees wat wij ze tegenwoordig voeren...? (zie o.a. genoemde nadelen in mijn vorige bericht) Dit is toch nog wel even wat anders dan de kwaliteit vlees die de wolf vroeger ooit at. En ik denk inderdaad dat kvv en barf al langer gevoerd wordt dan vegetarisch, in elk geval op grotere schaal. Maar ik ga nog eens goed zoeken wat ik er allemaal over kan vinden, ook wat langetermijngevolgen betreft over verschillende generaties heen.
Maar wie zegt dat ik mijn hond als een wolf wil voeren ???
en honden bestaan ook al enige tijd en die aten ook na de domesticatie niet zoals wolven maar voedsel dat ze kregen van de mens, honden hebben hun hele bestaan meer dan succesvol bestaan op vlees , vlees wat over was , vlees wat wij niet wilde eten. Dus wat dat betreft is Barf al zo oud als de weg naar kralingen, alleen hebben mensen dat nooit zo genoemd.
Door amber2
O, ik had het idee dat het dieet van de wolf hier vaak als ideaal voorbeeld genomen wordt. Daar wordt iig wel vaak aan gerefereerd als mensen het over de redenen hebben om barf te voeren; dat het DNA en verteringstelsel van de moderne hond nog bijna identiek is aan dat van de wolf en dat het daarom logisch is om te kijken wat wolfen aten wanneer je het beste dieet voor je hond wilt samenstellen. En de bio-industrie is natuurlijk iets van de afgelopen eeuw, dus in die periode is de kwaliteit van het vlees drastisch achteruit gegaan. Voor die tijd zal het nog wel redelijk geweest zijn, maar ik geloof toch niet dat honden het toen perfect hadden wat voeding betreft... Het was zeker geen uitgebalanceerd dieet wat ze kregen, gewoon wat restjes van het eten van de mensen en dat was volgens mij dus niet grotendeels vlees en bot, of wel?
Door sylvia
amber2 schreef: O, ik had het idee dat het dieet van de wolf hier vaak als ideaal voorbeeld genomen wordt. Daar wordt iig wel vaak aan gerefereerd als mensen het over de redenen hebben om barf te voeren; dat het DNA en verteringstelsel van de moderne hond nog bijna identiek is aan dat van de wolf en dat het daarom logisch is om te kijken wat wolfen aten wanneer je het beste dieet voor je hond wilt samenstellen. En de bio-industrie is natuurlijk iets van de afgelopen eeuw, dus in die periode is de kwaliteit van het vlees drastisch achteruit gegaan. Voor die tijd zal het nog wel redelijk geweest zijn, maar ik geloof toch niet dat honden het toen perfect hadden wat voeding betreft... Het was zeker geen uitgebalanceerd dieet wat ze kregen, gewoon wat restjes van het eten van de mensen en dat was volgens mij dus niet grotendeels vlees en bot, of wel?
Aan de wolf wordt gerefereerd omdat dit inderdaad de voorouder is van de hond en de hond van gebit tot anus nog vrij indentiek is aan de wolf wat dus de conclusie geeft dat het verteringssysteem van de hedendaagse hond nog net als zijn voorouder de wolf bedoel is voor het verteren van vlees en bot. Wat de mensen hier willen is hun hond het optimaal meest geschikte voer geven voor het systeem (een benzine motor loopt op den duur ook kapot op diesel) maar dan wel graag beter als de wolf.
Honden aten vroeger zeker het slachtafval dus ook bot en vlees, bij ons thuis kregen de honden ook gewoon vlees en groenten te eten, oke het vlees was op de vuile pens na gekookt omdat men toen dacht dat dit beter was ivm wormen en bacterien.Onze eerste hond die brokken kreeg op advies van de fokker was onze bouvier, was ook meteen onze eerste hond die dus tegen wat dingen aanliep qua gezondheid, buiten het ruften wat hij altijd deed (het eten van deze hond heeft mij toen al doen besluiten dat als ik zelf honden zou hebben deze nooit brokken zouden krijgen) Dit is 22 jaar geleden dus ook toen was de brok nog niet zo ingeburgerd als nu.
Vroeger raakte slagers ook op deze manier van hun botten afval af, dat was voor de honden in de buurt, dus ik denk dat je de plank misslaat als je denkt dat de honden vroeger geen vlees en botten aten, die aten ze zeker wel, met als toevoeging tafelresten.
Door chooky
sylvia schreef: Aan de wolf wordt gerefereerd omdat dit inderdaad de voorouder is van de hond en de hond van gebit tot anus nog vrij indentiek is aan de wolf wat dus de conclusie geeft dat het verteringssysteem van de hedendaagse hond nog net als zijn voorouder de wolf bedoel is voor het verteren van vlees en bot. Wat de mensen hier willen is hun hond het optimaal meest geschikte voer geven voor het systeem (een benzine motor loopt op den duur ook kapot op diesel) maar dan wel graag beter als de wolf.
Honden aten vroeger zeker het slachtafval dus ook bot en vlees, bij ons thuis kregen de honden ook gewoon vlees en groenten te eten, oke het vlees was op de vuile pens na gekookt omdat men toen dacht dat dit beter was ivm wormen en bacterien.Onze eerste hond die brokken kreeg op advies van de fokker was onze bouvier, was ook meteen onze eerste hond die dus tegen wat dingen aanliep qua gezondheid, buiten het ruften wat hij altijd deed (het eten van deze hond heeft mij toen al doen besluiten dat als ik zelf honden zou hebben deze nooit brokken zouden krijgen) Dit is 22 jaar geleden dus ook toen was de brok nog niet zo ingeburgerd als nu.
Vroeger raakte slagers ook op deze manier van hun botten afval af, dat was voor de honden in de buurt, dus ik denk dat je de plank misslaat als je denkt dat de honden vroeger geen vlees en botten aten, die aten ze zeker wel, met als toevoeging tafelresten.
Yep, dat is een van de redenen dat ik (tot mijn zeer grote verbazing) geen enkele moeite had om mijn vriend ervan te overtuigen vers te gaan voeren. Met botten had hij geen probleem, hij werd vroeger zelf ook vaak op pad gestuurd om vleesbotten bij dde slager te halen voor de hond.
Door sylvia
chooky schreef: Yep, dat is een van de redenen dat ik (tot mijn zeer grote verbazing) geen enkele moeite had om mijn vriend ervan te overtuigen vers te gaan voeren. Met botten had hij geen probleem, hij werd vroeger zelf ook vaak op pad gestuurd om vleesbotten bij dde slager te halen voor de hond.
Inderdaad vroeger was de opmerking "en een bot voor de hond graag slager"heel normaal
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door