Zo simpel zit ik op dit vlak in elkaar. Gelukkig bezit ik op andere punten wel wat meer diepgang

Maar toch leuk om te lezen waar andere mensen zich wel niet druk over maken. Maar ja, dat zullen ze op andere vlakken waarschijnlijk ook van mij denken.
Moderator: Lizzy
amber2 schreef: Hee, wat leuk zeg: eindelijk eens iets genuanceerder allemaal! Ik zat vanmorgen al te denken wat voor reactie ik nog neer kon zetten als antwoord op Sylvia's vraag waarom ik mijn ideeen op zou willen dringen aan een carnivoor... Gelukkig was Tannetje mij voor; ik had het niet beter kunnen verwoorden! (nml. dat andere dieren, het milieu en de 3e wereld lijdt wanneer je vlees eet)Ik persoonlijk vind het erg ver gaan het lijden van de wereld te verbinden aan het bakje vlees voor mijn hond.
En dan wil ik nog wel wat zeggen tegen een aantal mensen die zeiden dat het er in de natuur ook niet zo zachtaardig aan toe gaat als dieren elkaar opeten: dit is natuurlijk niet te vergelijken met de bio-industrie waar dieren onder afschuwelijke omstandigheden vetgemest en uitgebuit worden om een angstige dood te sterven, terwijl in de natuur in principe enkel de zwakke en zieke dieren ten prooi vallen aan roofdieren en die hebben daarvoor gewoon een heerlijk vrij leven gehad.Ik denk dat een muis die gevangen wordt en waar nog 30 minuten mee gespeeld wordt door de kat , 30 minuten in absolute doodsnood is, een kalf wat door een leeuwin gevangen wordt en als lesmateriaal voor haar welpen dient is bijna een hele dag in doodsnood, een vlieg die door een spin gevangen wordt doet er dagen over eer dat alle leven uit hem gezogen is, wat mij betreft is de natuur
Dan nog iemand die zei dat je als individuele burger er niets aan kunt doen hoe dieren in de bio-industrie behandeld worden...: maar dat kan je natuurlijk wel, nml. vooral door geen vlees van bio-industrie dieren te kopen! (en door op de juiste partij te stemmen bij de verkiezingen..!)O, ik zou dat zo graag willen biologisch vlees en groenten kopen, is ook nog eens veel lekkerder, maar ja voor de meeste mensen is dat financieel niet echt haalbaar, en volgens mij is dat ook voor een deel om dat het kunstmatig duur gehouden wordt, men weet dat de overtuigde mens bereid is fors te betalen voor dit soort spullen.
En dan was er ook nog iemand die zoiets zei dat je met het voeren/eten van granen/peulvruchten/groente ook het milieu en de 3e wereld daaronder laat lijden (kan even niet meer terugvinden wat er precies gezegt is): als je alleen biologisch spul koopt is dat niet waar, hier wordt juist de natuur ondersteund en in 3e wereldlanden krijgen de mensen op biologische bedrijven een eerlijk loon.
Natuurlijk blijft de beste oplossing gewoon geen carnivoren als huisdier nemen. Ik geef toe dat ik hierin ook egoistisch en hypocriet ben. Maar als een zelfgemaakte veganistische/vegetarische voeding voor honden/katten niet veel af hoeft te doen aan de gezondheid van je dier (wat ik nog verder wil gaan bekijken/onderzoeken), is dit voor mij een beter alternatief dan het voeren van vlees met alle nadelen voor andere dieren, mensen en milieu...Voor mensen die er een probleem mee hebben om vlees aan hun carnivoor te geven is dat eigenlijk de enige oplossing. Carnivoor dekt eigenlijk al de lading "vleeseter" dan valt er op gebied van groenvoer dieet weinig meer uit te zoeken denk ik.Dat gaat namelijk nooi zo gezond zijn voor de vleeseter dan vlees.Als je zegt ik wil gaan kijken of ik een vers veggie menu kan maken omdat ik veggie brokken slecht vind dan geef ik je gelijk, maar dan ben je hier alleen op het verkeerde forum beland.
Helen schreef: Wat leuk om een discussie door te worstelen die ook leuk eindigt. Tja, ik ben waarschijnlijk ietwat simpel in dit opzicht. Ik maak me daar niet eens druk om.....Leuk kalfje in het weiland, leuk kalfje op mijn bord. Auto's veroorzaken luchtvervuiling, he bah het regent ik ga naar mijn werk met de auto. En toch houd ik van de natuur en probeer ik de vervuiling te beperken door mijn boterhamzakje in de prullebak te gooien ipv op de grond. Verder vind ik mijn hond per definitie lveel iever dan het konijn die ze gisteren gegeten heeft, want het is mijn hond en zomaar een konijn en dat is voor mij voldoende om mijn hond dat konijn te voeren.Ja zo zit het voor mij ook wel in elkaar
Zo simpel zit ik op dit vlak in elkaar. Gelukkig bezit ik op andere punten wel wat meer diepgang![]()
Maar toch leuk om te lezen waar andere mensen zich wel niet druk over maken. Maar ja, dat zullen ze op andere vlakken waarschijnlijk ook van mij denken.
amber2 schreef: Even korte reactie op Helen: die kippen waar jij het over hebt die buiten lopen en die meer antibiotica krijgen, dat zijn dan scharrel-, vrije uitloop, of graskippen oid,maar zeker geen biologisch gehouden dieren want die krijgen helemaal geen antibiotica. En er zullen er zeker boeren bijzijn die het doen omdat ze beter gegarandeerd zijn van een eerlijke vergoeding voor hun producten (het is nog steeds geen vetpot), maar de biologische bedrijven die ik ken (en dat zijn er best een aantal) doen het in de eerste instantie puur uit idealisme.Bij honden zijn er zeker veel meer kennels te vinden die al jaren vers voeren, er zijn zelfs kennels die nooit brokken zijn gaan voeren. Daarintegen ken ik geen hond buiten die ene die zogenaamd een eiwit allergie heeft die vegetarisch gevoerd word, zelfs de meest fanatieke brokkenvoerder is daar nog niet opgekomen.
Sylvia, ik weet niet of er informatie is over honden die al generaties lang uitgebalanceerd veganistisch/vegetarisch gevoerd worden. Maar dit is bij de kvv-voedingen en barf toch ook bijna niet beschikbaar (behalve jouw honden dan blijkbaar)...? Op internet en in een aantal boeken zijn in elk geval veel positieve ervaringen te vinden van mensen die hun honden vaak al langere tijd of hun hele leven vegetarische voeren, en ook daar lees ik dat deze dieren een zeer goede gezondheid hebben en amper bij de DA komen.
sylvia schreef: Bij honden zijn er zeker veel meer kennels te vinden die al jaren vers voeren, er zijn zelfs kennels die nooit brokken zijn gaan voeren. Daarintegen ken ik geen hond buiten die ene die zogenaamd een eiwit allergie heeft die vegetarisch gevoerd word, zelfs de meest fanatieke brokkenvoerder is daar nog niet opgekomen.Volgens mij ligt hier de bewijslast een beetje verkeerd. Carnivoren functioneren op vlees, botten enz, daar zijn ze voor gemaakt. Daar is geen studie voor nodig, tenslotte bestaan brokken ook pas 60 jaar en kun je in b.v. Donath lezen wat mensen rond 1920 aan hun honden voerden en daar kwam een vegetarische hap niet in beeld.
amber2 schreef: Ja, honden zijn gemaakt op het verteren van vlees; maar ook op het vlees wat wij ze tegenwoordig voeren...? (zie o.a. genoemde nadelen in mijn vorige bericht) Dit is toch nog wel even wat anders dan de kwaliteit vlees die de wolf vroeger ooit at. En ik denk inderdaad dat kvv en barf al langer gevoerd wordt dan vegetarisch, in elk geval op grotere schaal. Maar ik ga nog eens goed zoeken wat ik er allemaal over kan vinden, ook wat langetermijngevolgen betreft over verschillende generaties heen.Maar wie zegt dat ik mijn hond als een wolf wil voeren ???
amber2 schreef: O, ik had het idee dat het dieet van de wolf hier vaak als ideaal voorbeeld genomen wordt. Daar wordt iig wel vaak aan gerefereerd als mensen het over de redenen hebben om barf te voeren; dat het DNA en verteringstelsel van de moderne hond nog bijna identiek is aan dat van de wolf en dat het daarom logisch is om te kijken wat wolfen aten wanneer je het beste dieet voor je hond wilt samenstellen. En de bio-industrie is natuurlijk iets van de afgelopen eeuw, dus in die periode is de kwaliteit van het vlees drastisch achteruit gegaan. Voor die tijd zal het nog wel redelijk geweest zijn, maar ik geloof toch niet dat honden het toen perfect hadden wat voeding betreft... Het was zeker geen uitgebalanceerd dieet wat ze kregen, gewoon wat restjes van het eten van de mensen en dat was volgens mij dus niet grotendeels vlees en bot, of wel?Aan de wolf wordt gerefereerd omdat dit inderdaad de voorouder is van de hond en de hond van gebit tot anus nog vrij indentiek is aan de wolf wat dus de conclusie geeft dat het verteringssysteem van de hedendaagse hond nog net als zijn voorouder de wolf bedoel is voor het verteren van vlees en bot. Wat de mensen hier willen is hun hond het optimaal meest geschikte voer geven voor het systeem (een benzine motor loopt op den duur ook kapot op diesel) maar dan wel graag beter als de wolf.
sylvia schreef: Aan de wolf wordt gerefereerd omdat dit inderdaad de voorouder is van de hond en de hond van gebit tot anus nog vrij indentiek is aan de wolf wat dus de conclusie geeft dat het verteringssysteem van de hedendaagse hond nog net als zijn voorouder de wolf bedoel is voor het verteren van vlees en bot. Wat de mensen hier willen is hun hond het optimaal meest geschikte voer geven voor het systeem (een benzine motor loopt op den duur ook kapot op diesel) maar dan wel graag beter als de wolf.Yep, dat is een van de redenen dat ik (tot mijn zeer grote verbazing) geen enkele moeite had om mijn vriend ervan te overtuigen vers te gaan voeren. Met botten had hij geen probleem, hij werd vroeger zelf ook vaak op pad gestuurd om vleesbotten bij dde slager te halen voor de hond.
Honden aten vroeger zeker het slachtafval dus ook bot en vlees, bij ons thuis kregen de honden ook gewoon vlees en groenten te eten, oke het vlees was op de vuile pens na gekookt omdat men toen dacht dat dit beter was ivm wormen en bacterien.Onze eerste hond die brokken kreeg op advies van de fokker was onze bouvier, was ook meteen onze eerste hond die dus tegen wat dingen aanliep qua gezondheid, buiten het ruften wat hij altijd deed (het eten van deze hond heeft mij toen al doen besluiten dat als ik zelf honden zou hebben deze nooit brokken zouden krijgen) Dit is 22 jaar geleden dus ook toen was de brok nog niet zo ingeburgerd als nu.
Vroeger raakte slagers ook op deze manier van hun botten afval af, dat was voor de honden in de buurt, dus ik denk dat je de plank misslaat als je denkt dat de honden vroeger geen vlees en botten aten, die aten ze zeker wel, met als toevoeging tafelresten.
chooky schreef: Yep, dat is een van de redenen dat ik (tot mijn zeer grote verbazing) geen enkele moeite had om mijn vriend ervan te overtuigen vers te gaan voeren. Met botten had hij geen probleem, hij werd vroeger zelf ook vaak op pad gestuurd om vleesbotten bij dde slager te halen voor de hond.Inderdaad vroeger was de opmerking "en een bot voor de hond graag slager"heel normaal