Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pike
Oke toch ook maar weer even een vraagje. Ties staat nu per week 5 dagen op kvv en 2 dagen op barf. Als ik straks weer nieuw moet bestellen wil ik naar 3 dagen barf gaan. Nou heb ik begrepen dat je dan, omdat in de kvv al relatief veel orgaan zit, je minder orgaan moet geven dan die 20%. Ik heb de kvv doorgerekend en ik kom op ca. 25% orgaan. Dus inderdaad kan ik dan wat minder geven, met een rekensom kom ik op 13,5%. De vraag is nu kan ik het orgaan gelijkelijk verdelen over hart, lever en nier? Dus elk van die drie dagen evenveel van een orgaansoort?
Door Lizzy
pike schreef: do 29 mei 2025, 19:44 Oke toch ook maar weer even een vraagje. Ties staat nu per week 5 dagen op kvv en 2 dagen op barf. Als ik straks weer nieuw moet bestellen wil ik naar 3 dagen barf gaan. Nou heb ik begrepen dat je dan, omdat in de kvv al relatief veel orgaan zit, je minder orgaan moet geven dan die 20%. Ik heb de kvv doorgerekend en ik kom op ca. 25% orgaan. Dus inderdaad kan ik dan wat minder geven, met een rekensom kom ik op 13,5%. De vraag is nu kan ik het orgaan gelijkelijk verdelen over hart, lever en nier? Dus elk van die drie dagen evenveel van een orgaansoort?
Ik zou zelf gewoon lekker 10% pens en 10% lever erbij geven. Want ik twijfel er wel eens aan, of die 25% echt wel orgaan is waar wij op zitten te wachten. Volgens mij zit er namelijk best vaak veel long in. En ik zie in de KVV fazant bijv. echt weinig lever terug. Dus ik zelf deed niet moeilijk en denk dat ze orgaanvlees in de vorm van lever, nier en hart er goed bij kunnen hebben, vitamine technisch.

Maar goed, dat was je vraag niet :biggrin2:

Geef je geen pens?

Ik zou het of eerlijk verdelen en dan elke dag alle 3 de orgaanvleessoorten of de ene dag hart, de andere nier en de volgende lever. En dan houd je nog pens over. Dat kun je er gewoon een keer bij doen wanneer het je uit komt.
Door pike
Bedankt weer voor je reactie. Dat was zo ongeveer als ik in gedachte. Hart, lever, nier in gelijke delen gedurende die drie dagen. Dat is ook wel het makkelijkst.
Die KB fazant, door de molen gedraaid van de hele vogel exclusief kop en veren zou dus wel de lever moeten bevatten. Maar die kvv is behoorlijk fijn gemalen, hoe zie je dat dan nog terug?
Dit is de verhouding die ik berekend heb aan de hand van de opgaves van KB én Tammenga (slechte, onvolledige opgave) want daar geef ik ook nog een diersoort van:
hart 6,5%
lever 4,8%
nier 1,1% (zit alleen in de rund en het konijn)
pens 5%
overig orgaan (long, maag en weet ik wat nog meer) 7,8%
kom ik totaal op 25,2 % orgaan in zijn kvv.

Hij krijgt momenteel een enkele keer nog wat lamspens als aanvulling bij zijn barfmaaltijd als ik wat tekort kom in gewicht. Verder eet hij dagelijks zelggedroogde lamspensflikjes als beloninkjes bij de training. Ik heb niet veel ruimte om hem verder nog verse pens bij zijn eten te geven, en ik vind die pens ook niet zo belangrijk eigenlijk. Hij is toch voor 99% schoongespoeld.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door