Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Hallo allemaal,

Ik ben een nieuw lid hier en ben onlangs begonnen met het voeren van een BARF (Biologically Appropriate Raw Food) dieet aan mijn 4 maanden oude puppy. Ik heb veel onderzoek gedaan, maar ik weet nog steeds niet zeker hoe ik ervoor kan zorgen dat hij de juiste balans van calcium binnenkrijgt, vooral omdat hij groeit en zich nog steeds ontwikkelt.

Ik weet dat botten een primaire bron van calcium zijn in het BARF dieet, maar ik maak me zorgen dat ik hem te veel of te weinig botten geef. Ik heb hem kippenvleugels en -nekken gegeven, maar ik vraag me af of ik een calciumsupplement moet toevoegen om veilig te zijn, of dat er een andere manier is om te controleren of de botten die ik geef de juiste calcium-fosforverhouding hebben.

Heeft iemand soortgelijke zorgen ervaren met een groeiende puppy die een rauw dieet volgt? Wat werkte voor jou om de juiste balans te krijgen, en heb je tips om de calciuminname te berekenen of te controleren?

Bedankt voor alle adviezen die je kunt delen! Ik wil er echt zeker van zijn dat ik dit op de juiste manier doe voor zijn gezondheid en ontwikkeling.
Hee hoi, wat leuk dat je hier je vraag stelt!

Ik heb 6 Dalmatische Honden pups met BARF gevoerd (en dus op laten groeien). En alle 6 hebben ze een uitstekend skelet gevormd (geen HD, geen ED en geen andere skelet problemen).

Hoe?

Door 45% van het menu te laten bestaan uit geschikte vleesbotten. En geschikte vleesbotten: kippenvleugels, kipkarkas, konijnkarkas, konijnenkoppen, parelhoenkarkas, kwartelkarkas, haaskarkas, eendkarkas, etc. etc. Ik voerde nauwelijks nekken (vind daar erg veel calcium in zitten).

Ik ben er beslist van overtuigt dat een teveel aan calcium wordt uitgescheiden (ook door pups) en dat 45% voldoende is. Ik heb het hier dan wel over vleesbotten waar goed nog wat vlees aan zit en ik heb nooit hele kale botten gevoerd.

In hele harde botten van grote dieren: daar zit erg veel calcium in en dat zie je dan ook vaak terug aan harde/witte ontlasting.

Denk dat je verder dit artikel leuk zal vinden om te lezen: viewtopic.php?f=11&t=48632

Dus als ik je een advies moet geven: voer niet teveel kippennekken en stap ook over op een grotere variatie vleesbotten. Alleen kippevleugels is niet goed genoeg. Ik vind karkassen ook echt fijn om te voeren, die bevatten meer diversiteit aan botstructuren (en dus calciumgehalte). Je hoeft vleugels niet helemaal weg te halen van het menu maar ga ook kwartel en konijn karkas erbij voeren (of andere karkassen maar niet alleen kip).

Barfplaats wordt gesponsord door