Lizzy schreef: ↑vr 11 feb 2022, 08:58
Een hond haalt zeker energie uit koolhydraat! Daarom staat een brok ook stijf van de koolhydraat. Lekker makkelijk, lekker goedkoop en het levert nog energie ook. Of het een gezonde vorm van energie levert... Ja kijk, daar valt over te discussiëren....
Whoa, niet gezien dat er meerdere posts waren.
Ben ik met je eens hoor!
Zelfs de beste brokken zit nog minimaal 20% koolhydraten in.
Maar wat zou jouw oplossing dan zijn in mijn geval?
Hond al aan de schrale kant, dus er mag eigenlijk niets af kwa gewicht.
Meerdere dagen achter elkaar 8 uur per dag wandelen, dus veel energieverbruik.
We gaan met de rugzak, dus alles zo lichtgewicht mogelijk, "verse" worsten zijn véél te zwaar, dus uitgesloten. Evenals vers vlees meenemen, dat blijft niet 4 dagen goed bij +20°c (geen koelkast op de camping ook), we komen ook géén supermarkten tegen onderweg, dus alles moet bij het startpunt in de rugzak zitten.
Ziwipeak is helaas véél te duur.. dat zit op €35,5 voor één kg en volgens de verpakking zou Skip 247g per dag moeten. (En nog méér, aangezien hij veel energie verbruikt tijdens de tocht) Dan doe je dus 4 dagen met één kg wat uitkomt op bijna €9 per dag.
Een "standaard" brok heb ik afgelopen jaar geprobeerd, maar ik zoek dus iets beters eigenlijk en zit dus méér koolhydraten in dan in mijn eigen mix.
Afgelopen jaar heb ik DuoDog paardenvet meegenomen. In van die kleine knijpflesjes waar je normaal gezien shampoo in zou doen (natuurlijk nieuwe flesjes

) ik had voor 4 dagen aan paardenvet mee, in die 4 dagen is de kans op ranzig worden natuurlijk niet zó groot. Het was precies de periode dat het 36°c was, dus behoorlijk aan de te warme kant. Mede vanwege de hitte na 4 dagen gestopt met wandelen. We hadden te weinig getraind ook, Skip zn voetzolen deden zeer, dus stoppen was de enigste optie.
Dit jaar gaan we voor poging 2. Met minder hitte en méér training vooraf.
Dat vacuüm verpakken is een goed idee!
Het vet zou ik trouwens pas toevoegen op het moment van voeren, dus het gedroogde vlees komt niet eerder in contact met het vet.
Ik heb vaker vlees gedroogd en dat blijft meestal enkele maanden goed. Maar het is dan ook droog, droog.