Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Hart is in een prooidier ook kleiner dan de lever. Ik vind jouw verdeling toch wel een beetje overdreven veel hart.

Ik geloof dat er voor honden gezegd wordt max 5% lever maar zo'n 3% is een beter richtgetal. Dat je dan wat minder nier en wat meer hart wil gaan voeren, ok, maar zo overdreven zou ik ook niet doen...
Door pike
pearlsofpassion schreef:Hart is in een prooidier ook kleiner dan de lever. Ik vind jouw verdeling toch wel een beetje overdreven veel hart.
Dat het hart kleiner is dan de lever dat schreef ik al.

Ik geloof dat er voor honden gezegd wordt max 5% lever maar zo'n 3% is een beter richtgetal. Dat je dan wat minder nier en wat meer hart wil gaan voeren, ok, maar zo overdreven zou ik ook niet doen...
Wat is er nou precies overdreven? Indertijd werd mijn volgende orgaanmenu goedgekeurd.
3 dagen pens, 1 dag lever, 2 dagen hart, 1 dag nier. Elke dag van alles evenveel.
En omdat de nier tegenwoordig zo vervuild is, heb ik daar later een halve dagportie van gemaakt en de andere helft vervangen door hart.
Op een weekmenu van 3500 gram - 500 gram per dag waarvan 100 gram orgaan - is dat 50 gram hart extra oftewel 1,4% van het weektotaal. Leg mij eens uit PoP wat daar overdreven aan is?
(1 dag lever -100 gram- is overigens 2,8% in dit voorbeeld).
Dat is 7% hart, 2,8% lever en dan 1,4% nier. Ik vind dat wat veel hart vergeleken met de rest... bijna dubbel zoveel als de rest samen.
Zeker als je de verhoudingen binnen een prooidier liever respecteert dan gewoon alles evenveel te voeren vind ik het een beetje uit proportie.
En die 1,4% van je menu is wel bijna 14% van dit orgaandeel dus dat maakt wel een groot verschil. In het oorspronkelijke zit je op 5,6% hart en 2,8% van zowel lever als nier. Dat is toch een groot verschil in verhouding. Dan is hart 50% van dit orgaandeel, met de aanpassing is het plots bijna 70%.

Als je inzit met de vervuiling voer je best nier van jonge dieren. Want in nieren wordt opgestapeld, anders dan in lever. Dus hoe ouder het dier, hoe meer afval. Biologisch maakt daar minder uit want vb cadmium vind je meer op de wei dan in de stal...
Bij lever maakt dat wel uit omdat die bevat wat het dier kort voor de slacht gegeten heeft.
Door pike
Ik wil dit topic eigenlijk niet nog verder vervuilen - sorry Pluk - maar zou tot slot nog graag één vraag lanceren: Even los van de verhoudingen: Welk kwaad kan 250 gram hart (oftewel 7,14%) op een totaal van 3500 gram voer in een week?
pike schreef:Ik wil dit topic eigenlijk niet nog verder vervuilen - sorry Pluk - maar zou tot slot nog graag één vraag lanceren: Even los van de verhoudingen: Welk kwaad kan 250 gram hart (oftewel 7,14%) op een totaal van 3500 gram voer in een week?
Ga gerust je gang hoor!

Ik zit stiekem nog te wachten op bevestiging van Lizzy dat mijn huidige orgaanverdeling goed is Afbeelding Afbeelding
pluk schreef:Ga gerust je gang hoor!

Ik zit stiekem nog te wachten op bevestiging van Lizzy dat mijn huidige orgaanverdeling goed is Afbeelding Afbeelding
Die vindt Lizzy helemaal goed hoor, dat heeft ze eerder hier in je topic toch al aangegeven? Dus maak je maar niet ongerust. :)
pluk schreef:Ga gerust je gang hoor!

Die vindt Lizzy helemaal goed hoor, dat heeft ze eerder hier in je topic toch al aangegeven? Dus maak je maar niet ongerust. :)
Door Lizzy
Ik voer geen prooidiermodel. En ik denk dat de verdeling van de organen allemaal niet zo krap komt. Kijk nou bijv. eens naar de gemiddelde KVV. Ik weet niet of het nog steeds zo is maar ik heb geen reden om aan te nemen dat dit niet het geval is: Bibi gooit er 30% - 35% orgaanvlees in. Bandit 30% orgaanvlees waaronder pens, hart, lever, long en nier. Dus gut, het loopt nogal uit een :biggrin2:

Ik voer zelf 10% pens en 10% andere organen. En altijd lever, nier en hart. Ik ga niet zitten wegen, ik voer dat gewoon op het oog, ongeveer drie gelijke delen van ieder (nier hart en lever). 10% gedeeld door 3 = 3,3% (ofzo). Nou, zo'n 3% lever is wat een hond volgens mijn berekeningen nodig heeft.
Door pike
Ik voer ook geen prooidiermodel hoor. Ik denk ook dat dat niet echt mogelijk is. Maar aangezien ik niet vaker dan 1x per week lever wil geven (en die ene keer komt dan uit op 2,8%) en niet zoveel van nier blijft er voor hart nou eenmaal meer ruimte over. En ik denk zelf dus dat dat niet zo nauw luistert, als er wat meer hart in zit. En als het geen kwaad kan waarom dan niet. PoP heeft dan wel bezwaren, vindt de verhouding duidelijk totaal verkeerd, maar op mijn vraag wat voor kwaad het dan kan doen heeft ze nog geen antwoord gegeven.
Het zal wel geen kwaad kunnen in de vorm van dat je hond er ziek van gaat worden. Het is gewoon niet helemaal in verhouding. Vind ik. Vind jij gerust wat je zelf wil he.

In hart zitten gewoon andere stofjes dan in ander orgaan en spier en ik weet niet in hoeverre die opslaan of schade kunnen aanrichten. Mij kan dat ook niet erg veel schelen want ik ben niet geinteresseerd om een hoeveelheid hart te voeren die hoger ligt dan bij een logische verhouding.

Ik voer zelf ook 7a8% hart hoor aan mn katten, maar dat komt omdat mijn percentage hart- lever-nier op 18% ligt terwijl dat in een hondenmenu maar 10% is. Lever is dan ook 5% (normaal percentage bij een kat), nier zo'n 3% en dan is er nog een 3% over voor wat anders en doorgaans is dat maag.
Dan is die 7% hart gewoon in proportie tot de rest.

Uiteindelijk moet iedereen gewoon voeren waar hij achter staat. Maar ik mag dan toch ook aangeven dat ik meer dan de helft hart voeren niet helemaal logisch meer vind. Je hoeft je dat niet aan te trekken als je daar zelf wel helemaal achter staat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door