Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door noppes
O sorry ;) Aujesky virus, salmonella en de ESBL bacterie die ook aan de mens overdraagbaar is..Ik heb me idd daar eens over ingekeken omdat wij vaak naar tjechie gaan met de hond..Ik weet t niet..Ik had er gewoon geen goed gevoel over om het te doen..keuze is uiteraard waar jij je goed bij voelt..Ik had er gewoon geen goed gevoel over toen.
Door pluk
noppes schreef:O sorry ;) Aujesky virus, salmonella en de ESBL bacterie die ook aan de mens overdraagbaar is..Ik heb me idd daar eens over ingekeken omdat wij vaak naar tjechie gaan met de hond..Ik weet t niet..Ik had er gewoon geen goed gevoel over om het te doen..keuze is uiteraard waar jij je goed bij voelt..Ik had er gewoon geen goed gevoel over toen.
Newsflash: salmonella en ESBL komen hier ook gewoon voor. Aujeszky komt voor bij varkens(achtigen), daarom voer je dat liever niet.
Door noppes
Haha nee het komt niet in zoveel hoeveelheden voor dan in duitsland of Frankrijk.

En in Nederland is de Aujeszky al 15 jaar niet meer aanwezig ..Wel in duitsland.dus de zot wel degelijk verschil in
Door pluk
noppes schreef:In de vakantie geven wij gewoon ff brokken voor nood..Helaas is in andere landen veel ziektes voor de honden bij bepaalde vlees soorten die voor de mens niet schadelijk is.maar voor de hond wel..hierom wil ik dat risico ook niet lopen.geperste brokken nemen wij alrijd mee.
noppes schreef:O sorry ;) Aujesky virus, salmonella en de ESBL bacterie die ook aan de mens overdraagbaar is..Ik heb me idd daar eens over ingekeken omdat wij vaak naar tjechie gaan met de hond..Ik weet t niet..Ik had er gewoon geen goed gevoel over om het te doen..keuze is uiteraard waar jij je goed bij voelt..Ik had er gewoon geen goed gevoel over toen.
noppes schreef:Haha nee het komt niet in zoveel hoeveelheden voor dan in duitsland of Frankrijk.

En in Nederland is de Aujeszky al 15 jaar niet meer aanwezig ..Wel in duitsland.dus de zot wel degelijk verschil in
Bijna al het kippenvlees en een groot deel van het rundvlees in Nederland is besmet met ESBL. En een groot deel van de honden en katten dragen salmonella bij zich in de darmen. Begrijp en deel je zorg dus niet.
Aujeszky heb je alleen mee te maken als je varken of zwijn oid voert. Overigens is de varkenshouderij in Duitsland, net als de Nederlandse, al jaren Aujeszky vrij. Wel zijn recent wilde zwijnen die besmet waren aangetroffen. Maar als je die niet voert is er niks aan de hand.
Door pike
noppes schreef:In de vakantie geven wij gewoon ff brokken voor nood..Helaas is in andere landen veel ziektes voor de honden bij bepaalde vlees soorten die voor de mens niet schadelijk is.maar voor de hond wel..hierom wil ik dat risico ook niet lopen.geperste brokken nemen wij alrijd mee.
Dat geldt toch alleen voor varkensvlees (ziekte van Aujeszky) en dat geven we in NL ook niet aan onze honden (althans het merendeel neemt het risico niet). Als dat zo was noppes dan zou je ook in Nederland niet kunnen barfen want vlees wordt tegenwoordig door heel Europa gereden. Zo komt de kalkoen de ene keer uit Frankrijk, dan weer uit Polen, dan uit Duitsland, dan uit Hongarije. Paard komt uit Frankrijk, uit Belgie, uit de Balkan, uit Polen. Om maar een paar voorbeelden te noemen. En dat geldt trouwens ook voor het vlees dat je o.a. in de supermarkt koopt.
Door pluk
noppes schreef:Ik geef gewoon aan waarom ik het niet doe..En die van mij krijgt gewoon varkensvlees uit nl
Dus in het buitenland geef je brokken want daar komt ESBL en Salmonella vaker voor. Dat honden niet vatbaar zijn hiervoor en dat overdracht op mensen voorkomt door slechte hygiene of bereiding, dat laat je buiten beschouwing. Overigens komt salmonella ook voor in brok.

En je geeft wel varkensvlees (uit Nederland). Tenzij je zelf fokt en laat slachten begrijp ik dit echt niet. Niet om het risico dat een Ned varkens Aujeszky heeft, maar wel om het risico dat er ergens in de keten gesjoemeld is. Denk bijv aan het paardenvlees schandaal.
Door pike
En dan hoop ik maar dat je heel zeker weet dat jouw varkensvlees uit NL komt. En dan nog, garantie tot de deur. Het komt voor bij wilde zwijnen en die lopen hier ook rond.
Je angst voor salmonella begrijp ik ook niet.
Maar natuurlijk mag je voeren wat jij zelf wil, of je nou thuis bent of op vakantie. Maar ik voer barf, ook op vakantie, weet ik tenminste zeker dat ik geen zieken krijg.
Door malimaniac
Je kan ook zelf vlees drogen. Bv als bot kippenvleugels en eendennekken, spiervlees paard, rund, orgaan van konijn en lam. Mocht je dan eens langs een winkel komen, kan je daar vers vlees meenemen. Of een visje. Kvv drogen gaat trouwens ook goed. En is een stuk goedkoper dan k9 enz.
Door pike
malimaniac schreef:Je kan ook zelf vlees drogen. Bv als bot kippenvleugels en eendennekken, spiervlees paard, rund, orgaan van konijn en lam. Mocht je dan eens langs een winkel komen, kan je daar vers vlees meenemen. Of een visje. Kvv drogen gaat trouwens ook goed. En is een stuk goedkoper dan k9 enz.
Vraagje malimaniac: Hoe doe je dat precies. Je droogt de kvv, je voert het dan ook gedroogd neem ik aan, je laat het niet eerst weer weken in water?
Door Siberienne
malimaniac schreef:Je kan ook zelf vlees drogen. Bv als bot kippenvleugels en eendennekken, spiervlees paard, rund, orgaan van konijn en lam. Mocht je dan eens langs een winkel komen, kan je daar vers vlees meenemen. Of een visje. Kvv drogen gaat trouwens ook goed. En is een stuk goedkoper dan k9 enz.

Als je dat doet, hoe lang is het dan goed buiten de koeling? En hoe lang bij welke temp en hoe lang droog je dat?

Link is trouwens ook interessant!
Door malimaniac
Ik weet niet precies hoe lang je alles moet drogen. Hier zit het er soms wel 2 dagen in. Hier blijft het wel lang goed. Misschien blijft het nog wel langer goed als je het per portie vacuüm verpakt. Let er wel op dat je bot niet boven de 50 graden verhit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door