Wat leuk dat je het vraagt!
Het is allemaal een beetje anders gelopen.
's avonds op 29 december vond jeugd het leuk om een rotje naar ons te schoppen. Ik kon hem niet meer ontwijken (en had hun ook niet gezien, anders was ik omgedraaid) en hij ontplofte 2 meter naast ons.
Bandit heeft nog 2 straten gelopen en sloeg toen helemaal dicht. Liep steeds langzamer tot hij stilstond. Wilde nog op de stoep poepen!?
Oh, wat was ik kwaad. Ik had een hond die NIET bang was voor vuurwerk en ook nog goed geoefend in de buurt van vuurwerkshows om hem voor te bereiden. En nu was het over.
Zalmkop liet hij liggen. Hij heeft veel bach-rescue druppels gehad en het enige wat hielp was smeerkaas uit een tube.
Dus daar heeft hij er 3 van op. Beetje veel. Als hij had overgegeven of diaree zou hebben gekregen, had ik het met liefde opgeruimd!
Wat moest ik anders?
Op de 31e en de 1e de wekker om 7.30 gezet en hem flink laten rennen. Het blijft een border die veel wil bewegen, dat heeft hij ook nodig om een beetje lekker in zijn vel te zitten (dus nu zeker belangrijk!!). De rest van de dag alleen voor het huis laten plassen.
Het was wel fijn dat hij zich liet afleiden met de smeerkaas. Ook met uitlaten. Knal = smeerkaas.
Zo sneu om 0.00. De angst in zijn ogen en het wild likken van de smeerkaas. Hij leek te denken: als ik me nou heel druk houd met de smeerkaas en me daarop concentreer is het misschien minder eng.
Ik ben trots op hem.
Na een half uur. Durfde hij eventjes zijn blik van de smeerkaas af te wenden om te ontdekken wat er aan de hand was. Na een paar seconden was de stress te hoog en dook hij weer op de smeerkaas.
Net of hij wilde leren ermee om te gaan.
Gelukkig werd er op 1 januari praktisch niks meer afgestoken en gedroeg Bandit zich normaal.
Het enige is, dat hij snel schrikt. Nu nog. Maar dat slijt wel weer.
Oei, wat een lang verhaal heb ik ervan gemaakt.
Hoe is het bij jou gegaan? Ik hoop dat jij prettigere ervaringen hebt met deze jaarwisseling.