Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Angelique schreef:In mijn filmpje van een tijdje terug zie je aan het begin hoeveel vel ik van zo'n karkas afhaalde. De verhouding was gewoon helemaal zoek.

Mag je het filmpje na 1.30 weer dichtklikken :biggrin2:

Het blijft een gaaf filmpje :biggrin2: . En ik schrok me weer de tandjes toen je die malert aan zette hahaha. Sjeesus, wat maakt dat ding een herrie!

Was dat eendenvel van 1 karkas?
Door -Saskia-
Vroeger haalde ik alle vet en vellen van de eenden af en gooide dat weg. Tegenwoordig (en nu zeker de winter eraan komt) gaat het voor Wodka (14+) mee door de maler. Een beetje spekjes mag wel op de oude botjes, vind ik. Voor een jonge, gezonde hond zou ik het er afhalen.
Door Angelique
Lizzy schreef:Het blijft een gaaf filmpje :biggrin2: . En ik schrok me weer de tandjes toen je die malert aan zette hahaha. Sjeesus, wat maakt dat ding een herrie!

Was dat eendenvel van 1 karkas?
Zeg niet dat je niet gewaarschuwd was :biggrin2:

Dat was het vel van 1 karkas ja. Belachelijk toch en heb ik ook wel eens rugstukjes kip waar voor ene half kakras aan vel aanhangt. Legt lekker gewicht in de schaal, zeker omdat dat eendenvel ook best dik en vet is.
Door Angelique
-Saskia- schreef:Vroeger haalde ik alle vet en vellen van de eenden af en gooide dat weg. Tegenwoordig (en nu zeker de winter eraan komt) gaat het voor Wodka (14+) mee door de maler. Een beetje spekjes mag wel op de oude botjes, vind ik. Voor een jonge, gezonde hond zou ik het er afhalen.

Grappig...ik haal het er juist voor de oudjes eraf, anders kan ik ze helemaal rollen. :biggrin2:
Door hannabelgje
Angelique schreef:

Grappig...ik haal het er juist voor de oudjes eraf, anders kan ik ze helemaal rollen. :biggrin2:
Wodje is natuurlijk wel een extreem actief oudje hè Afbeelding . Die houdt zoveel van lekker lang wandelen.
Door AnoukFrodo
Nu zal ik het overtollig vel niet meenemen in het menu, maar zit er ook iets in dat kwaad kan? Dat is me nog niet helemaal duidelijk
Door pike
AnoukFrodo schreef:Nu zal ik het overtollig vel niet meenemen in het menu, maar zit er ook iets in dat kwaad kan? Dat is me nog niet helemaal duidelijk
Je neemt het niet mee in je menu maar geeft het dus als extra bovenop je menu. Maar hiermee trek je natuurlijk wel je menu uit balans.
Daarnaast is vet een opslagplaats voor van alles en nog wat (zowel goede als slechte stoffen) en zeker bij industriedieren zou ik daar toch liever voorzichtig mee zijn.
Door pike
hannabelgje schreef:Wodje is natuurlijk wel een extreem actief oudje hè Afbeelding . Die houdt zoveel van lekker lang wandelen.
Pike is ook een actief oudje van 13 maar ik geef hem liever wat extra vlees dan een vet vel waar hij niet lekker van wordt ;)
Door smulpaap
Ik ben het met Pike eens .
En eens wat vet(ter) , daar is niets mis mee
Maar alles waar te voor staat .... dat is niet goed
Niemand heeft een glazen bol . En we kunnen dus niet naar de inwendige hond kijken
Maar vroeg of laat kan een teveel aan vet ook leiden tot onaangename gezondheidsproblemen
Denk bv aan Pancreatitis , een heel akelig en pijnlijk ziektebeeld .

Ik houd voor mijn eigen honden 80/20 % aan als ik ze wat vetter voer , 20 % staat voor vet .
Ze zijn hier ook niet piepjong meer , 10 en 12,5 jaar
Ik voer twee keer per week ietsje vetter , de rest van de week niet
Door Ruisje
Ik ben al een tijdje gestopt met de eendenkarkassen. Het vet en vel wat ik eraf- en uit haalde was niet normaal en als ik dan porties ging maken glibberde dat karkas me nog in de handen. Ik heb eens bijna mijn eigen vinger eraf geknipt. :-X Die tamme eenden zijn gewoon moddervet!
Door -Saskia-
Angelique schreef:Grappig...ik haal het er juist voor de oudjes eraf, anders kan ik ze helemaal rollen. :biggrin2:
Wodka kan echt een heel schraal ouwetje worden. Dan mag er echt wel wat spek op de botjes, zeker als het kouder wordt. Ze is momenteel een kilo of 5-6 lichter dan haar "jeugdige" zelf. De term "rollade" :biggrin2: kan ik de ouwe taart nog niet echt geven. Neemt niet weg dat ik wel oplet. Te zwaar is voor de ouwe dragende delen der taart dan ook weer niet je-van-het. ;D
Door Lizzy
En weet je, dit is dan weer het voordeel van BARF he. Je voert je hond op de manier die goed is voor jouw hond. Bij een gemalen prak heb je geen keus. Daar maakt de fabrikant uit wat goed is voor jouw hond. En reken maar, daar gaat het vet er heus wel in hoor.
Door hannabelgje
Lizzy schreef:En weet je, dit is dan weer het voordeel van BARF he. Je voert je hond op de manier die goed is voor jouw hond. Bij een gemalen prak heb je geen keus. Daar maakt de fabrikant uit wat goed is voor jouw hond. En reken maar, daar gaat het vet er heus wel in hoor.
Ja inderdaad. Mijn zeer actieve en in de winter schrale mezen kan ik nu wat extra vet geven en de dames krijgen alle magere delen. En het voeren in grotere stukken geeft voor mijn mezen ook meer voldoening. De dames hebben liever het hapslikweg werk eigenlijk. Hebben die even pech Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door