Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Haasje
Jouw labrador komt waarschijnlijk uit een showlijn, die kunnen wat zwaarder ogen dan een werklijn. Het belangrijkste is dat je de ribben kan voelen zonder druk te zetten maar dat je ze niet ziet als ze gewoon stilstaat. Ik kan het altijd net voelen. Ik heb hem ook liever ook ietsje zwaarder dan iets te mager want ik wil niet dat hij 'spieren afvalt'.
Door suzanne 1
Onze 3 honden krijgen ook 'maar' 5x per week te eten. Ze hebben dus 2 vastendagen per week. Ze krijgen nu elke dag dat ze wel voer krijgen wat meer zodat ze per week op hetzelfde uitkomen als dat ze anders ook kregen met alle dagen voer. En ik ben er positief over. Ten eerste doen ze het er erg goed op (minder jeuk bij Jamey) en mooi op gewicht, en ten 2e is het voor mij makkelijker want ik kom nu op 2 kg per dag en hoef dus van te voren niks af te wegen. Ik pak nu gewoon 1 kg vleesbot en 1 kg spier of orgaan uit de vriezer. Dus geen vitamine verlies door portioneren oid. En ze krijgen dan nog een beetje groentemix erbij (op de dagen dat ze wel eten krijgen.  Op de vastendagen krijgen ze niks, behalve beloningssnoepjes (gedroogde long) tijdens trainingsmomenten en evt soms wat tafelrestjes, omdat ik ze op wisselende tijdstippen voer hebben ze geen 'honger' momenten en zeuren dus ook niet om voer. Het is altijd een verrassing wanneer ze wat krijgen. En als ze wat krijgen hebben ze tenminste een bak vol en zijn ze meer verzadigd. Ik heb ook echt het idee dat ze dat zelf fijner vinden dan elke dag een beetje. Ik heb ook niet het idee dat ze erge honger hebben op de dagen dat ze niks krijgen, merk er iig niks van. Ze snaaien niet erger binnen en buiten als dat ze wel gegeten hebben.
Door essie
Ik heb jarenlang om de dag eten gegeven.
Lekker veel eten en daarna uitbuiken, ging heel goed met mijn honden.
Op een gegeven moment viel het bij toentertijd mijn oudste hond niet meer goed ivm de leeftijd.
Dus vervolgens mee gestopt.

Daarna een pup in huis, dus ook niet gedaan. Pup is nu 1 jaar, maar denk niet dat ik het voorlopig ga doen.
Ze krijgt al flinke maaltijden, en ik wil die eigenlijk niet verdubbelen.

En ze krijgen gewoon alle 2 tegelijk eten, dus geen echt gevast meer zoals ik vroeger deed.
Door Annemarie Rijnveld
[quote="Datze"]
Dit is waarschijnlijk helemaal  :offtopic2: Maar vaak denk ik/ twijfel ik waneer is een lab nu stevig/ fors/ gespieerd en waneer is die nu te dik. Misscien moet ik mijn onzekerheden weglaten. Hier in onze wijk zijn er veel "nep - labs" - kruisingen, zonder stamboom et.c. Die van ons is echte - echte . En vaak zeggen dan die "neppets"dan als ik met Tessa dan langsfiets "heeft ze wel nodig, he !"  Of komt mijn schoonzus bineen :"Hallo, rollmopsje!" En dakt maakt mij dus onzeker. En... als ik de foto van Annemarie zie - Tessa is echt wat "minder fors" . Lastig...
:offtopic2: Wat een  :censored2: weer buiten !!!! Vandaag dus geen gefiets...
[/quote]hoi, deze foto is niet recent, hier weegt Yuma ongeveer 30 Kg. Ik heb haar op dieet gezet, en zij krijgt nu nog maar een ca. 2,5%. Op dit moment weegt zij ongeveer 26 Kg en voor haar is dat prima, zij is niet zo groot en zwaar gebouwd.
Door Kaela
[quote="Haasje"]
Jouw labrador komt waarschijnlijk uit een showlijn, die kunnen wat zwaarder ogen dan een werklijn. Het belangrijkste is dat je de ribben kan voelen zonder druk te zetten maar dat je ze niet ziet als ze gewoon stilstaat. Ik kan het altijd net voelen. Ik heb hem ook liever ook ietsje zwaarder dan iets te mager want ik wil niet dat hij 'spieren afvalt'.
[/quote]

Ik vind dat als je de ribben net kan voelen en niet kan zien, je hond (een beetje afhankelijk van de bouw, maar meestal toch wel) te dik is. Je moet ribben makkelijk kunnen voelen, daar moet je niet voor hoeven te duwen. Afhankelijk van de bouw mag je ze ook wel deels zien, maar dat is niet bij elke bouw zo. Bij een labrador niet, maar bij een mechel zie je ze al heel snel. Als je bij Oscar geen rib meer zit, dan heeft hij obesitas. Maar dat is echt bouw.
Ik hou ook niet van liever ietsje zwaarder. Het zijn reserves die maar bij hoge uitzondering nodig zijn en de rest van de tijd is het een belasting van organen en het skelet (gewrichten). Ik zie een hond liever richting de schrale kant. Spieren afvallen gebeurd pas als ze écht heel mager zijn.
Door Haasje
Ik zeg ook 'zonder druk'? Ik voel de ribben dus zonder druk maar ik zie ze niet als hij staat, als hij rent of bukt, draait etc. wel.
Door Datze
Ik moet echt nog uitgoogelen hoe de fotos plaatsen hier werkt (of mijn zoon waker maken  :) ) . Heb wel een filmpje. Hoop dat dit werkt
Fijn weekend!
Door Sassol
Ik laat mijn hond vasten wanneer het uitkomt. Hij krijgt dan de dag daarvoor voor 2 (of meer) dagen te eten. Gisteren bijvoorbeeld, had ik geen oppas en moest hij 9uurtjes alleen zijn. Dat kan hij prima en komt zelden voor, maar ik ben een pietlut. Tuindeur open gezet, en een doos met een lamskop en lap spiervlees in de tuin gezet, met een gewicht van 1,5kg (hij hoeft maar 500g per dag). De dag daarvoor wel ietsje minder gehad, de dag daarna ook.
Of als ik het gewoon heel druk heb, krijgt hij die dag voor 2 dagen vlees. Doet ie de rest van de dag weinig meer en heb ik dus lekker veel tijd over. De dag daarna gaan we dan weer veel wandelen.

Hij is overigens nooit hongerig op de vastendag.

Overigens is het niet alleen voor honden, maar ook voor mensen heel gezond. Het geeft bepaalde enzymen in je lijf de mogelijkheid 'grote schoonmaak' te houden.
Door Fabienne88
Jeetje! wat eng lijkt mij dit ..
Ik zou het nog niet durven om mijn labrador en weimaraner GEEN eten te geven een hele dag, of soms zelfs langer..
Zou als de doods zijn dat ze stiekem aan mijn tenen zouden gaan knabbelen ..  :D ..
;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door