Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elinea
Smulpaap, haal je hele prooidieren met vacht/ veren er nog aan? En  die deel je op? Ik zit er wel over te denken simpelweg omdat je dan ook van je orgaangemodder af bent omdat je vrij compleet voert. Ik heb alleen de indruk dat het aanbod dan beperkter is en  het al met al meer werk is met porties maken.
Elinea schreef: Smulpaap, haal je hele prooidieren met vacht/ veren er nog aan? En  die deel je op? Ik zit er wel over te denken simpelweg omdat je dan ook van je orgaangemodder af bent omdat je vrij compleet voert. Ik heb alleen de indruk dat het aanbod dan beperkter is en  het al met al meer werk is met porties maken.

Het hangt er weleens vanaf , hele kippen kan je bv ook bloot krijgen . Bandit heeft bv hele blote kippen (biologisch ) als je dat gemakkelijker vind
Wild konijn is geheel in de vacht te krijgen , maar bij bv Degomeat ook bloot (dacht ik )
Het is maar net wat je wilt en wat je hond ervan vind . Hier vinden ze een konijnenkop of poot bv nog wel acceptabel als daar wat vacht aanzit . De rest niet en dat sloop ik er dus vanaf
Wilde ganzen idem , die zijn er geslacht of geheel compleet in de veren . Dat is wel even een klus , maar dan heb je ook wat . En al zeker weer met de kleinere hond .
En ja het aanbod , ik voer liever dergelijke dieren dan bv kale brokken kipkarkas . Het is nogal eens wisselend . Hier op BP komen wel mooie kipkarkassen voorbij , of parelhoen nu bv via Ramses . Vorig jaar had nikedog ook hele mooie parelhoenkarkassen . Zij heeft ook eens hele mooie hazenribbetjes gehad , ideaal maatje voor een kleintje . Maar helaas , nu dus even niet meer

En ja het aanbod orgaan op diverse sites .... ik vind bv konijnennieren met vet zonde van mijn geld . Ik wil nieren voeren en geen vet
En dat vind ik met overig orgaan idem . Als ik dat wil dan maak ik zelf een mix met spul wat ik eerst gezien heb
Hier een patrijsje , alleen de filet is eruit , verder intact . Ik moest ze nog wel ontdarmen
Ook hier via BP

Nu moeten ze dat natuurlijk wel lusten . Hier was het eerst ook geen sukses , maar dmv wat opvullen met stinkie stinkie zijn ze het gaan waarderen
Er hoeft inmiddels geen stinkie stinkie meer in te trekken  :biggrin2:

Afbeelding
Hier ook iemand met kleine eters die 30gr orgaan per dag nodig hebben. Maar die zijn gelukkig met z'n drieën zodat dat 100gr per dag wordt.
Ik deel het voor de maaltijd over de drie potjes.
Als ik honden had, zou ik denkelijk 4 dagen spier en 3 dagen orgaan voeren zodat de porties groter worden.

Konijnenniertjes haal ik bij Tamara, daar zijn ze ontvet.  2,50 euro/kg.

Ik maak geen orgaanmix, voer gewoon elke dag een ander orgaan.  Dat is afwisselend genoeg.
Als je geen verschillende diersoorten in je vriezer kan bewaren is dat geen probleem. Dan voer je gewoon een paar weken vb lamslever en de volgende paar weken eendenlever en wissel je zo af. Das ook prima.
Ik doe dat zelf niet, ik heb gekozen voor veel vriesruimte zodat ik ook in grotere hoeveelheden kan meebestellen, maar dat is een keuze die je zelf moet maken.
Ik heb hier 3 kleintjes lopen...
Eentje van 3,5kg en twee van ongeveer 9 kg.

Organen koop ik meestal vers bij de islamitische slager hier in 't dorp.
Dan zijn ze nog niet ingevroren en kan ik ze makkelijk in stukjes snijden.
Vervolgens maak ik dan zakjes met spiervlees + orgaan. En ik heb op die zelfde manier ook zakjes met bot/vleesbot in de vriezer liggen.

Zo kan ik toch steeds andere organen geven en veel variëren.
Hier ook het 'geluk'  :D dat ze met zijn viertjes zijn: per dag per kleine hond is eigenlijk niet te portioneren: gemiddeld 90 gr vleesbot, 40 gr vlees, 15 gr orgaan, 15 gr pens en 40 gr groente per dag/per hondje. Echter vier hondenmaaltijdjes opgeteld kom ik aan 'fatsoenlijke' bakjes/zakjes ingevroren spul. Overigens wel een tennisarm overgehouden aan het klein snijden van het vlees, na grote bestelling :'(
Ik vries alles in per soort en per vierhondenportieperdag. Elke dag verdeel ik het ontdooide eten over de vier bakjes (op weegschaaltje). Dus één keer per zoveel weken een dag aanpoten; daarna weer weken lang het gemak van 's avonds even de volgende dagporties uit vriezer halen.
Ik voer elke dag compleet want zou zeker hondjes aan de verstopping of juist race helpen, als ze een dag alleen bot of alleen orgaan/pens zouden krijgen. Nu elke dag keurig nette, kleine brokjes die ze achterlaten :Flush:
(Ik zal vanavond eens een foto van de gevulde bakjes maken)
Laatst gewijzigd door Dwarreltje op ma 18 mar 2013, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elinea
smulpaap schreef: Hier nog een foto van een hazenschouder/voorpoot ..... gewicht van zo,n pootje is 120 a 160 gram . Leuk dik bevleesd  knaagwerk voor gevorderde barfsmurfen
Mits ze van wild houden . Wild heeft goed bewogen en is daardoor altijd harder dan bv een gefokt tam konijntje , eendje enz

Afbeelding
Is een schouder ook relatief beginnersbot? Ze eten al een maand of 2 barfprodukten en konijnenvoorstukken eten en verteren ze prima. Het enige waarvan ik bij Kiki ietwat reactie heb gezien is konijnenkop. Ze heeft daarvan gebraakt ( tanden) en haar buik is ietwat van slag geweest.  Verder gaat alles er wel goed in.
Elinea schreef: Is een schouder ook relatief beginnersbot? Ze eten al een maand of 2 barfprodukten en konijnenvoorstukken eten en verteren ze prima. Het enige waarvan ik bij Kiki ietwat reactie heb gezien is konijnenkop. Ze heeft daarvan gebraakt ( tanden) en haar buik is ietwat van slag geweest.  Verder gaat alles er wel goed in.

Ja deze pootjes wel , vind ik . Mijn oudje van 11,6jaar  krijgt ze ook nog gemakkelijk weg , en verteert ze ook goed. De pootjes zijn mooi bevleesd en wat je al beschrijft .... een veel kalere konijnenkop kan (vaak ) meer problemen opleveren . Dat zou bv ook met een kale hazenrug /karkas (nog) het geval kunnen  zijn , Als jouw honden inmiddels goed (hebben leren ) verteren dan kan zo,n pootje best hoor

Kijk , de meeste honden krijgen alles gesloopt , dat is het punt niet . Het verteren kan (nog) wel een punt zijn . En daarin is elke hond uniek . En het is dus zaak om goed te letten op gedrag tijdens eten , ontlasting etc
Dus mede daarom word hier vaak de term beginners en gevorderde vleesbot gebruikt .
Door Elinea
Dank je wel! Je bent erg helder in je anrwoorden en dat is fijn. Ik heb ze in de koelkast ter ontdooien liggen dus morgen maar eens zien. Voer jij hier nog wat naast? (spiervlees?)  Ik merk dat ik ruggen ed.  prima durf te geven, maar veel ander soort bot, langere botten zoals bij die hazeschouder vind ik toch best eng en neig ik naar hameren. Is dat echt mijn flauwekul of is het okee om dat zo te doen?
Elinea schreef: Dank je wel! Je bent erg helder in je anrwoorden en dat is fijn. Ik heb ze in de koelkast ter ontdooien liggen dus morgen maar eens zien. Voer jij hier nog wat naast? (spiervlees?)  Ik merk dat ik ruggen ed.  prima durf te geven, maar veel ander soort bot, langere botten zoals bij die hazeschouder vind ik toch best eng en neig ik naar hameren. Is dat echt mijn flauwekul of is het okee om dat zo te doen?

Nee hoor , ik voer de schouders/pootjes zonder spiervlees , hameren is niet nodig hoor er zit zoveel vlees aan . Als je de pootjes geeft dan kan je bv de dijzijde geven en niet gelijk de onderkant van de poot , snap je ? Wat je nog zou kunnen doen is even de snoeischaartest (voor je eigen gemoedsrust dan heb je gelijk een idee over de hardheid ) . Aan de onderzijde van de dij . Maar ik heb hier nog geen pootje gehad wat te hard was . Als het er op aan komt voer ik liever dergelijke goed bevleesde pootjes dan bv te kaal hazenkarkas
Hazenkarkas is bv wel verstandig om even te bewerken met de hamer , als ik weleens de wat minder bevleesde heb hamer ik ook vooraf even .
En verder is het voor hond en baas wennen , als je andere dingen gaat voeren dan bv ruggen etc . Maar daar leer jij van , en de hond ook . Het moet een kwestie van wederzijds vertrouwen worden . Plus de ervaring die een hond ook krijgt van andere soorten vleesbot . Als ze goed verteren en rustig eten dan kunnen ze best verder oefenen hoor
De bakjes gevuld met vlees, orgaan, pens en groente:
Afbeelding

Sardientjes erop:
Afbeelding

En tenslotte ca. 75- 110 gr. parelhoenkarkas:
Afbeelding

Ik heb voor het eerst eens de tijd opgenomen die ze nodig hebben:
Dwarreltje en Kruimel 4 minuten, Max 6 minuten en Spoiler 17 minuten ;D (Maar goed, met een overbeet van zo'n 3 cm überhaupt een wonder dat ze bot fatsoenlijk naar binnen krijgt).
Dwarreltje schreef: De bakjes gevuld met vlees, orgaan, pens en groente:
Afbeelding

Sardientjes erop:
Afbeelding

En tenslotte ca. 75- 110 gr. parelhoenkarkas:
Afbeelding

Ik heb voor het eerst eens de tijd opgenomen die ze nodig hebben:
Dwarreltje en Kruimel 4 minuten, Max 6 minuten en Spoiler 17 minuten ;D (Maar goed, met een overbeet van zo'n 3 cm überhaupt een wonder dat ze bot fatsoenlijk naar binnen krijgt).

Leuke bijdrage in het inie-minie barf topic  :biggrin2: Maar , als ze maar smullen , toch ?  ;) :biggrin2:
smulpaap schreef:

Leuke bijdrage in het inie-minie barf topic  :biggrin2: Maar , als ze maar smullen , toch ?  ;) :biggrin2:
Psies! ;) Wie er nu meer geniet: de hondjes die aan het knagen zijn of het vrouwtje dat hen elke avond weer opnieuw gadeslaat :D ::) :daisy:
En wat ook heel fijn is (buiten het feit dat ze buitengewoon goed in conditie zijn), is de geringe hoeveelheid ontlasting die er nog is. Maar als je het met anderen hierover hebt, kom je toch wel tot de conclusie: het moet je hobby zijn. De hoeveelheid tijd en toch wel extra geld, opletten dat je vriezer nog genoeg bevat... Het is een hobby/sport op zich vind ik ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door