Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1725499
**Marjolijn** schreef: kijk dan vooral naar de ontlasting van je hond!
Als jij denkt meer percentage bot te moeten gaan voeren heb je grote kans dat je hond krijtpoep krijgt of erger nog verstopt raakt.
Ik snap dat niet zo goed. Umai krijgt twee keer per week bot. Dan krijgt ze vaak wel 50% bot en soms zelfs meer (als ze de geitenpoten opeet die ze kaal had moeten knagen). Haar ontlasting is de dag erna geel maar geen krijt en ze krijgt het er gemakkelijk uit. De dag erna is het krijt, als het opgedroogd is.
Bedoel je dat met krijtpoep of poepen jouw honden echt wit als ze meer dan 15% bot eten?

Ik vind die percentages eigenlijk niet zo belangrijk. Zolang ze alles maar binnenkrijgen verwacht ik niet dat het snel mis zal gaan. Ook niet op de lange duur of over generaties. Maar dat weten we ook niet heel zeker, daarvoor hebben we te weinig voorbeelden, denk ik.
Door arnon
#1725516
ulla schreef: Ik geloof niet dat de mensen die hier zitten kortzichtig zijn, tenminste het meerendeel niet.
Iedereen probeert het beste voor zijn hond/kat aan voeding voor te schotelen.
Verder is het nog altijd zo, dat een wolf met meerdere uit de roedel eet, en meestal dus delen van een prooidier eet.
Kijk naar je hond, varieer,en pas indien nodig je menu aan.



Ik geloof ook niet dat ik mensen alhier als kortzichtig omschreven heb, of dat ik pretendeer dat zij niet het beste trachten voor te schotelen.
Waar haal je dat vandaan? Ik zeg dat niet!
Ik geef mijn mening, na rondgelezen te hebben. Ik heb een oordeel. Mag dat?
Mag ik een meningsuiting hebben zonder 3000 berichten achter mijn naam?
mag ik zelfstanding nadenken?

Natuurlijk ga ik naar mijn honden kijken, en oordeel nog 'n keer. En ik ga zelfs toegeven als ik fout zit.
Maar vooralsnog denk ik zoals Lizzy het hier aangaf. En niet op voorhand, maar omdat ik zelf redeneer. Dáarom, niet ergens anders om.

Maar dat 'n wolf met meerderen eet...maakt  'het gemiddelde' niet veel anders, wel?
Ik zou denken dat dat net het gemiddelde bewerkstelligt.

En het zegt nog steeds niks over het vermeende prooidier en de vergelijkbare bio-kip/konijn en u vult maar in....en wat daar dan weer het gemiddelde van is.
Het werpt eerder de vraag op wat een 'gemiddeld prooidier in verwilderde omstandigheden' is t.o.v. een bio-kip, als voorbeeld?

En ik blijf er dan bij, dat een bio-dier niet opweegt tegen een zelfstandig functionerend konijn in het wild.
Als ik mijn mening tenminste mag hebben, zonder sterretjes.
#1725539
**Marjolijn** schreef: kijk dan vooral naar de ontlasting van je hond!
Als jij denkt meer percentage bot te moeten gaan voeren heb je grote kans dat je hond krijtpoep krijgt of erger nog verstopt raakt.
Dit slaat natuurlijk echt nergens op, sorry.
#1725558
arnon schreef: Ik geloof ook niet dat ik mensen alhier als kortzichtig omschreven heb, of dat ik pretendeer dat zij niet het beste trachten voor te schotelen.
Waar haal je dat vandaan? Ik zeg dat niet!
Ik geef mijn mening, na rondgelezen te hebben. Ik heb een oordeel. Mag dat?
Mag ik een meningsuiting hebben zonder 3000 berichten achter mijn naam?
mag ik zelfstanding nadenken?

Natuurlijk ga ik naar mijn honden kijken, en oordeel nog 'n keer. En ik ga zelfs toegeven als ik fout zit.
Maar vooralsnog denk ik zoals Lizzy het hier aangaf. En niet op voorhand, maar omdat ik zelf redeneer. Dáarom, niet ergens anders om.

Maar dat 'n wolf met meerderen eet...maakt  'het gemiddelde' niet veel anders, wel?
Ik zou denken dat dat net het gemiddelde bewerkstelligt.

En het zegt nog steeds niks over het vermeende prooidier en de vergelijkbare bio-kip/konijn en u vult maar in....en wat daar dan weer het gemiddelde van is.
Het werpt eerder de vraag op wat een 'gemiddeld prooidier in verwilderde omstandigheden' is t.o.v. een bio-kip, als voorbeeld?

En ik blijf er dan bij, dat een bio-dier niet opweegt tegen een zelfstandig functionerend konijn in het wild.
Als ik mijn mening tenminste mag hebben, zonder sterretjes.
Je mag zeker een mening hebben, we wonen nog altijd in een vrij land, en je mag je hond voeren wat je wil,ook daar ben je vrij in.
Er zijn echter honden,die niet meer dan 10% kaal bot kunnen hebben, hoe gevarieerd hun menu ook is.

Door je manier van reageren "schrijven "komt het bij mij over dat je mensen die anders voeren,kortzichtig vindt.
Mijn excuses als ik het mis heb.

Een zelfstandig functionerend dier in het wild is het beste wat je kan voeren, vandaar dat ik mijn honden graag wild voer, of eigen overtollige kippen,eenden, en parelhoenders, die hebben vrij geleefd.

Hoe een wolf eet zullen wij van dichtbij denk ik niet mee maken, maar ik kan mij zo indenken dat de alpha de eerste keuze heeft en het karkas aan de rest laat.
Door arnon
#1725580
ulla schreef: Je mag zeker een mening hebben, we wonen nog altijd in een vrij land, en je mag je hond voeren wat je wil,ook daar ben je vrij in.
Er zijn echter honden,die niet meer dan 10% kaal bot kunnen hebben, hoe gevarieerd hun menu ook is.

Door je manier van reageren "schrijven "komt het bij mij over dat je mensen die anders voeren,kortzichtig vindt.
Mijn excuses als ik het mis heb.

Een zelfstandig functionerend dier in het wild is het beste wat je kan voeren, vandaar dat ik mijn honden graag wild voer, of eigen overtollige kippen,eenden, en parelhoenders, die hebben vrij geleefd.

Hoe een wolf eet zullen wij van dichtbij denk ik niet mee maken, maar ik kan mij zo indenken dat de alpha de eerste keuze heeft en het karkas aan de rest laat.
ook goed.
#1725723
Hitam schreef: Ik vind die percentages eigenlijk niet zo belangrijk. Zolang ze alles maar binnenkrijgen verwacht ik niet dat het snel mis zal gaan. Ook niet op de lange duur of over generaties. Maar dat weten we ook niet heel zeker, daarvoor hebben we te weinig voorbeelden, denk ik.
Apart, volgens Lizzy is daar wel data van. Ik heb al een paar x gevraagd of daar 'bewijs' van is. Dan zou het fijn zijn als die ook op het forum geplaatst kunnen worden. Maar volgens jou zijn die er dus ook niet echt. Ik voer overigens uiterst gevarieerd en niet volgens de normen van het 80/10/10 feeding, maar wel over het algemeen 10% bot bij 1 hond. Zonder problemen in tegenstelling tot BARF percentages waarmee deze hond legio problemen had. Om te stellen dat alles valt en staat bij 1 methode, dat is wat me stoort eerlijk gezegd, aangezien ik me al jaren in die Raw feedingsmethodes heb verdiept en nog niets ben tegengekomen die dergelijke meningen ondersteunen.
Door arnon
#1725785
SandraH schreef: Apart, volgens Lizzy is daar wel data van. Ik heb al een paar x gevraagd of daar 'bewijs' van is. Dan zou het fijn zijn als die ook op het forum geplaatst kunnen worden. Maar volgens jou zijn die er dus ook niet echt. Ik voer overigens uiterst gevarieerd en niet volgens de normen van het 80/10/10 feeding, maar wel over het algemeen 10% bot bij 1 hond. Zonder problemen in tegenstelling tot BARF percentages waarmee deze hond legio problemen had. Om te stellen dat alles valt en staat bij 1 methode, dat is wat me stoort eerlijk gezegd, aangezien ik me al jaren in die Raw feedingsmethodes heb verdiept en nog niets ben tegengekomen die dergelijke meningen ondersteunen.
waarom dan niet je eigen methode, voor als het zo belangrijk en dagwerk voor je is?
ik kan me neit voorstellen dat iemand er dagwerk van maakt om zo zijn kop erover te breken.
maar als het jouw freetime dagwerk is (of krijg je ervoor betaald?) dan start je eigen gedoe...ik lees zoveel van je...je ageert allen maar...maar niks eigens.
#1725804
arnon schreef: waarom dan niet je eigen methode, voor als het zo belangrijk en dagwerk voor je is?
ik kan me neit voorstellen dat iemand er dagwerk van maakt om zo zijn kop erover te breken.
maar als het jouw freetime dagwerk is (of krijg je ervoor betaald?) dan start je eigen gedoe...ik lees zoveel van je...je ageert allen maar...maar niks eigens.
Pardon? Ik voer geheel volgens mijn eigen methode, anticipeer dus duidelijk op wat mijn honden mij laten zien. Vandaar dat ik me ook heb terug getrokken van het BARF gebeuren, aangezien ik hier andere ideeën over heb en inderdaad voor 'mezelf' en anderen ben begonnen. Niet vanuit de visie dat 1 of ander theorietje stelt zus of zo en dat de enige weg is die te bewandelen valt naar een gezond hondenleven. En juist DAT is hetgeen ik al jaren aanhou. Er is geen 1 theorie die naadloos aansluit bij de behoefte van jouw hond. Ik denk dat jij even beter moet lezen.
Door arnon
#1725868
SandraH schreef: Pardon? Ik voer geheel volgens mijn eigen methode, anticipeer dus duidelijk op wat mijn honden mij laten zien. Vandaar dat ik me ook heb terug getrokken van het BARF gebeuren, aangezien ik hier andere ideeën over heb en inderdaad voor 'mezelf' en anderen ben begonnen. Niet vanuit de visie dat 1 of ander theorietje stelt zus of zo en dat de enige weg is die te bewandelen valt naar een gezond hondenleven. En juist DAT is hetgeen ik al jaren aanhou. Er is geen 1 theorie die naadloos aansluit bij de behoefte van jouw hond. Ik denk dat jij even beter moet lezen.
ahaaa...AHAAAA...ik zal beter lezen.
het is jouiw eigenste methode, je anticipeert op je goldens (dat is al betrekkelijk toch?)...en je hebt je al teruggetrokken van het BARFgebeuren (maar BLIJ dat dit niet heus is...degenen die zich terug trekken zijn immers de debatters..en 'we gaan strijdend ten onder')  :biggrin2:
Maar fijn hoor, zo je eigen 'jezelf' en met anderen. Zou het OK niet doen vanuit 1 of ander theorietje, en dan stellen van zus of zo.
Geen ENE weg hè, die te bewandlen valt door het gezonde hondenleven, en is het weer gezond voor de hond dan is het weer 'n plens voor de mens. wat ik brom.
GElukkig dat je DAT aanhoudt, en neu ....geen ene theorie is naadlees, noodloss, ik bedoel naadoos....zeker niet de mijne.
Ja, ik ga beter lezen.
Dank je wel  :-*
#1725959
SandraH schreef: Apart, volgens Lizzy is daar wel data van. Ik heb al een paar x gevraagd of daar 'bewijs' van is. Dan zou het fijn zijn als die ook op het forum geplaatst kunnen worden. Maar volgens jou zijn die er dus ook niet echt. Ik voer overigens uiterst gevarieerd en niet volgens de normen van het 80/10/10 feeding, maar wel over het algemeen 10% bot bij 1 hond. Zonder problemen in tegenstelling tot BARF percentages waarmee deze hond legio problemen had. Om te stellen dat alles valt en staat bij 1 methode, dat is wat me stoort eerlijk gezegd, aangezien ik me al jaren in die Raw feedingsmethodes heb verdiept en nog niets ben tegengekomen die dergelijke meningen ondersteunen.
Sandra, voor de laatste keer want ik blijf in herhaling vallen (en jij ook). Als je de moeite neemt om mijn tekst nog een keer goed te lezen, dan heb ik je al meerdere keren verteld dat er data is van generaties honden die met 60 plus % vleesbot gevoerd zijn. En dat de oorzaak van eclampsie o.a. kan liggen (er zijn meer oorzaken voor eclampsie natuurlijk) in het feit dat er generaties honden met te weinig calcium zijn gevoerd. Dat staat in Grow Your Dogs with Bones. Uit dat boek hoefde ik niet te citeren, schreef je nog zo liefjes, want dat boek heb je zelf. Deze informatie opgeteld bij mijn eigen ervaringen en mijn eigen berekening, hebben er voor gezorgd dat ik zelf 40% a 50% vleesbot voer en adviseer.  

Ik heb je ook al meerdere keren geschreven, vooral in weer wat oudere discussies, is dat ik niet voor de BARF methode ben en tegen de rest. Mijn forum heet toevallig BARFplaats, maar daar is ook alles mee gezegd. Ik noem het BARF omdat dit een ingeburgerde term is. Iedereen gebruikte die term toen ik 7.5 jaar geleden dit forum opstartte. BARF of ARF. What's in the name. Alle ellende is begonnen met een groepje lui die hun eigen forumpje moesten beginnen en hun eigen methode moesten ontwikkelen. Het anti-BARF groepje. Zij introduceerde een nieuwe term en bedachten dat er twee stromingen waren. En in die periode Sandra, hield jij je nog bezig met brokjes, dus daar maakte jij nog geen deel van uit van die hetze. Goed, ik heb je meer dan eens geschreven dat ik daar niet aan mee doen. Ik heb je meer dan eens geschreven dat iedereen hier welkom is. Het maakt mij niet uit wat je voert of welke methode je volgt.

Maar als je mij persoonlijk vraagt, vind ik een methode waarbij je iets meer bot voert dan 10% a 15% veiliger. Ik voel me niet senang bij het adviseren van 10% a 15% kaal bot, zoals al eerder uitgelegd (misschien kun jij je bewijs hier plaatsen van die 6 generatie 10% rauw gevoerde honden. Dat zijn ook mooie/gegevens - wie weet komt er nog een keer genoeg bewijs voor het feit dat 10% a 15% kaal bot prima is voor opgroeiende, zogende en volwassen honden en pas ik mijn advies aan!). En voorts vind ik het belangrijk om iets van groenten te voeren. Al is het maar 5%, ik voer zelf liever 10%. En dat maakt dat ik zelf niet de 'Raw Feeding' methode adviseer. Maar liefst praat over zelf samenstellen en dan percentages hanteer van 40% a 50% vleesbot, 5% a 15% groenten, 15% a 20% orgaanvlees, inclusief pens en de rest spiervlees, vis, extra's. Mensen zien dan ook gelijk wat een marges ze hebben. En dat het allemaal niet zo krap komt. Neemt niet weg dat als mensen wel 80/10/10 willen voeren: ze dat natuurlijk volstrekt zelf moeten weten! En als de hond het er goed op doet, dan is het prima! Maar zoals jij jouw percentages hanteert en dit adviseert, doe ik dat ook.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 20 aug 2010, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
#1725972
arnon schreef: ahaaa...AHAAAA...ik zal beter lezen.
het is jouiw eigenste methode, je anticipeert op je goldens (dat is al betrekkelijk toch?)...en je hebt je al teruggetrokken van het BARFgebeuren (maar BLIJ dat dit niet heus is...degenen die zich terug trekken zijn immers de debatters..en 'we gaan strijdend ten onder')  :biggrin2:
Maar fijn hoor, zo je eigen 'jezelf' en met anderen. Zou het OK niet doen vanuit 1 of ander theorietje, en dan stellen van zus of zo.
Geen ENE weg hè, die te bewandlen valt door het gezonde hondenleven, en is het weer gezond voor de hond dan is het weer 'n plens voor de mens. wat ik brom.
GElukkig dat je DAT aanhoudt, en neu ....geen ene theorie is naadlees, noodloss, ik bedoel naadoos....zeker niet de mijne.
Ja, ik ga beter lezen.
Dank je wel  :-*
Ik debateer niets en predik geen 1 methode BARF/NRV/Raw feeding whatever. De hond zelf laat zien wat die nodig heeft en dan zijn er een aantal mogelijkheden die je je eigen kan maken.......ik ageer tegen het feit dat wordt gesteld dat honden die op 10/15% bot zitten tekorten oplopen en dat dit tot uiting komt in volgende generaties en dan pas vanaf de 10e generatie. Dan zou ik daar bewijslast van willen zien, zeker als er wordt gesproken dat die data er al liggen.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op vr 20 aug 2010, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#1725992
Lizzy schreef: Sandra, voor de laatste keer want ik blijf in herhaling vallen (en jij ook). Als je de moeite neemt om mijn tekst nog een keer goed te lezen, dan heb ik je al meerdere keren verteld dat er data is van generaties honden die met 60 plus % vleesbot gevoerd zijn. En dat de oorzaak van eclampsie o.a. kan liggen (er zijn meer oorzaken voor eclampsie natuurlijk) in het feit dat er generaties honden met te weinig calcium zijn gevoerd. Dat staat in Grow Your Dogs with Bones. Uit dat boek hoefde ik niet te citeren, schreef je nog zo liefjes, want dat boek heb je zelf. Deze informatie opgeteld bij mijn eigen ervaringen en mijn eigen berekening, hebben er voor gezorgd dat ik zelf 40% a 50% vleesbot voer en adviseer.

Ik heb je ook al meerdere keren geschreven, vooral in weer wat oudere discussies, is dat ik niet voor de BARF methode ben en tegen de rest. Mijn forum heet toevallig BARFplaats, maar daar is ook alles mee gezegd. Ik noem het BARF omdat dit een ingeburgerde term is. Iedereen gebruikte die term toen ik 7.5 jaar geleden dit forum opstartte. BARF of ARF. What's in the name. Alle ellende is begonnen met een groepje lui die hun eigen forumpje moesten beginnen en hun eigen methode moesten ontwikkelen. Het anti-BARF groepje. Zij introduceerde een nieuwe term en bedachten dat er twee stromingen waren. En in die periode Sandra, hield jij je nog bezig met brokjes, dus daar maakte jij nog geen deel van uit van die hetze. Goed, ik heb je meer dan eens geschreven dat ik daar niet aan mee doen. Ik heb je meer dan eens geschreven dat iedereen hier welkom is. Het maakt mij niet uit wat je voert of welke methode je volgt.
Jij weet als geen ander dat ik niet 'voor' en tegen 'de rest' of anti-BARF ben. Maar er zijn nu eenmaal ook andere methodes die goed kunnen werken voor die individuele hond. Mineralenabsorptie is voor elke hond anders. Vandaar dat ik zo'n uitspraak van jou dan wel onderbouwd wil zien met echt sluitende data. Dat is het enigste waar ik om vraag. Want vooralsnog zijn die er niet, hoe ik het ook probeer ergens vandaan te trekken. Hoe is het mogelijk dat jij dan tot dit soort uitspraken kan komen als er legio honden al jarenlang volgens die methode gevoerd worden en al diverse generaties achter de rug hebben, waarvan de honden super gezond zijn?
Lizzy schreef:Maar als je mij persoonlijk vraagt, vind ik een methode waarbij je iets meer bot voert dan 10% a 15% veiliger. Ik voel me niet senang bij het adviseren van 10% a 15% kaal bot, zoals al eerder uitgelegd (misschien kun jij je bewijs hier plaatsen van die 6 generatie 10% rauw gevoerde honden. Dat zijn ook mooie/gegevens - wie weet komt er nog een keer genoeg bewijs voor het feit dat 10% a 15% kaal bot prima is voor opgroeiende, zogende en volwassen honden en pas ik mijn advies aan!). En voorts vind ik het belangrijk om iets van groenten te voeren. Al is het maar 5%, ik voer zelf liever 10%. En dat maakt dat ik zelf niet de 'Raw Feeding' methode adviseer. Maar liefst praat over zelf samenstellen en dan percentages hanteer van 40% a 50% vleesbot, 5% a 15% groenten, 15% a 20% orgaanvlees, inclusief pens en de rest spiervlees, vis, extra's. Mensen zien dan ook gelijk wat een marges ze hebben. En dat het allemaal niet zo krap komt. Neemt niet weg dat als mensen wel 80/10/10 willen voeren: ze dat natuurlijk volstrekt zelf moeten weten! En als de hond het er goed op doet, dan is het prima! Maar zoals jij jouw percentages hanteert en dit adviseert, doe ik dat ook.
Ik heb menu's laten doorrekenen door dierenartsen op basis van die 10/15% en de hoeveelheid variatie waarvan het zeer onwaarschijnlijk is dat op basis van de moedergeneratie volgende generaties een calciumtekort oplopen. Bij een volgende hond kan ik niet stellen hoeveel % bot nodig zal zijn. Dat zal de hond zelf mij laten zien en zal ik daarop aanpassen. Terugkomend op de interessante lezing van Eliasen hierover, zijn er wel duidelijk meerdere wegen die naar Rome leiden.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op vr 20 aug 2010, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#1726021
arnon schreef: Ik geloof ook niet dat ik mensen alhier als kortzichtig omschreven heb, of dat ik pretendeer dat zij niet het beste trachten voor te schotelen.
Waar haal je dat vandaan? Ik zeg dat niet!
Ik geef mijn mening, na rondgelezen te hebben. Ik heb een oordeel. Mag dat?
Mag ik een meningsuiting hebben zonder 3000 berichten achter mijn naam?
mag ik zelfstanding nadenken?

Natuurlijk ga ik naar mijn honden kijken, en oordeel nog 'n keer. En ik ga zelfs toegeven als ik fout zit.
Maar vooralsnog denk ik zoals Lizzy het hier aangaf. En niet op voorhand, maar omdat ik zelf redeneer. Dáarom, niet ergens anders om.

Maar dat 'n wolf met meerderen eet...maakt  'het gemiddelde' niet veel anders, wel?
Ik zou denken dat dat net het gemiddelde bewerkstelligt.

En het zegt nog steeds niks over het vermeende prooidier en de vergelijkbare bio-kip/konijn en u vult maar in....en wat daar dan weer het gemiddelde van is.
Het werpt eerder de vraag op wat een 'gemiddeld prooidier in verwilderde omstandigheden' is t.o.v. een bio-kip, als voorbeeld?


En ik blijf er dan bij, dat een bio-dier niet opweegt tegen een zelfstandig functionerend konijn in het wild.
Als ik mijn mening tenminste mag hebben, zonder sterretjes.
Grappig dat je daar over begint. Ik heb daar lange tijd geleden ook al eens een vraag over gesteld, op Barfplaats. Want het punt is inderdaad dat al onze vlees-dieren gefokt worden op een licht skelet. Kalveren, vleesrunderen, kippen, eenden, alles. Zo weinig mogelijk skelet en zoveel mogelijk vlees. Vleeskuikens storten op 6 weken neer. Dan is hun gewicht te zwaar voor het skelet. Alles draait immers om 'waar wij wat aan hebben' en dus het vlees. Het is mij dus ook opgevallen dat biologische vleeskippen al veel hardere botten hebben dan de bio-industrie vleeskip. En wat me ook op is gevallen is dat de uitgelegde biologsche legkip op 1 jarige leeftijd zowat niet meer te knagen is. De botten zijn echt hard! En hoe meer kraakbeen, hoe zachter het bot, de minder calcium er in zit. Want calcium maakt het bot hard. Vandaar ook dat poten zo hard zijn en het rijkst zijn aan calcium. Als ik karkas van wilde dieren aan mijn honden geef, vind ik het bot vrijwel altijd hard, ook al was het een klein dier. Neem haaskarkas. Mijn pup Biscuit had daar op 8 weken moeite mee. Sterker nog, ze eet gemakkelijker lamsribben dan haaskarkas.

Nou goed, toen ik jarengeleden al eens voor het eerst een berekening maakte hoeveel Ca/F er nu eigenlijk in een gemiddeld menu zit, was ik zelf nogal verbaast dat je bij 20% niet aan een Ca gehalte komt dat boven het F gehalte ligt. Aangezien een prooidier rond de 15% zit, met bot. Ik dacht toen ook dat het mogelijk aan het gewicht van het skelet van onze vlees-dieren lag. Of de hoeveelheid calcium die in hun botten zit. Of aan het feit dat wij ze zo jong slachten. Een bio-industrie kip haalt nog net de leeftijd van 5 a 6 weken. Een biologische vleeskip heeft het niet veel beter, die wordt volgens mij rond de 14 a 16 weken geslacht. Dan is het bot nog jong en volgens mij bestaat het dan voor een groter deel uit kraakbeen (en minder Ca). Maar er is in die oude topics nooit uitsluitsel over gekomen. Denk ook dat je dan bot van tam en wild konijn/hoen moet analyseren, om er echt wat over te kunnen zeggen?
#1726029
SandraH schreef: Ik heb menu's laten doorrekenen door dierenartsen op basis van die 10/15% en de hoeveelheid variatie waarvan het zeer onwaarschijnlijk is dat op basis van de moedergeneratie volgende generaties een calciumtekort oplopen. Bij een volgende hond kan ik niet stellen hoeveel % bot nodig zal zijn. Dat zal de hond zelf mij laten zien en zal ik daarop aanpassen.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt, SandraH. Kun je dat uitleggen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door