Mijn Staffordshire Bull Terrier heeft cystine blaasstenen. Hij is een paar weken terug geopereerd aan zijn blaas aangezien hij niet meer kon plassen door een verstopping in zijn plasbuis die veroorzaakt werd door steentjes (dit blijken nu na onderzoek 100% cystine stenen te zijn). Alle steentjes zijn bij deze operatie verwijderd. Een behoorlijk drama allemaal. Maar nu, het aangepaste dieet!
De dierenarts stelt voor: Specific Kidney Support.
Afgelopen jaar heeft hij vooral Rodi Complete (verschillende soorten) gekregen. Daarvoor heb ik ongeveer een jaar zelf samengesteld. En zo'n beetje de eerste 4 levensjaren heeft hij brokken gehad (3 jaar Aldi-brokken van vorige eigenaar, 1 jaar Eukanuba van mij, ik wist toen ook nog niet beter).
Nu is mijn conclusie na veel lezen hier op de site:
1: Zijn urine moet alkalischer worden (cystine stenen ontstaan in zure urine)
2: Urine kan alkalischer worden gemaakt door minder eiwitten te geven (eiwitten niet elimineren), meer groente, zuivel (geen eieren) in zijn dieet te stoppen
3: Er moet meer water gedronken worden
4: Ik kan sodium bicarbonaat geven om een buffer op te bouwen om de urine alkalisch te houden
5: Ik moet me vooral geen Specific Kidney Support laten aansmeren
6: Brokken zijn vooral slecht voor nierpatienten omdat:
A: Ze zeer weinig vocht bevatten
B: Ze veel te veel koolhydraten bevatten
C: Ze onnatuurlijke mineralen bevatten
D: De eiwitten die ze bevatten slecht van kwaliteit zijn
Nu zegt de dierenarts dus, je geeft nu Rodi daar vormt hij stenen op dus dat moet je niet meer geven en wel een brokken dieet. Maar is dat niet een beetje kort door de bocht. Wie weet hoe lang die steentjes daar al zaten en waar ze door gevormd zijn??
Het liefst ga ik nu een KVV voeren waar zo min mogelijk granen in zitten (dus moet ik wat anders dan Rodi denk ik?, Bibi misschien?). Hier wil ik dan zelf nog extra groenten, zuivel en water door heen gaan mengen. Dit zal met Barfen moeilijk gaan denk ik, je kan moeilijk een geitenrib mengen met groenten, zuivel en water. En ik wil toch dat hij deze dingen binnen krijgt. Dat zal me niet lukken als ik dat in een apart bakje ga geven, dat laat hij dan gewoon staan. Of misschien 's ochtends Barf en 's avonds KVV met groente, water en zuivel.
Zijn er mensen met ervaring en / of raad? Is het bovenstaande een goed plan?
Gr. Jacqueline & Bo