Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#684321
Oke, ben een beetje vroeg en misschien voorbarig. Maar er komt hier (waarschijnlijk in april/mei) een poedelpup.
Moet eerst nog afwachten of er iets van mijn gading tussen zit. Maar wil alles goed voorbereid hebben :)
Nu staan mijn honden sinds 4 maanden op volledig rauw. Maar nog nooit een pup rauw gevoerd. Zijn er pup menu's? Kan ik dit ergens vinden?
Kan de pup, alles wat de oudere honden eten, ook eten? Moet ik een pup nog iets extra's bijvoeren? En wat mag een pup absoluut niet?
Door Lizzy
#684330
Ohhhw LEUK! En spannend!!!

In principe eet een pup gewoon hetzelfde als een volwassen hond. Alleen eten ze meer. Een pup eet gemiddeld 5% tot 10% van het huidige lichaamsgewicht. Waarbij 5% gemiddeld is voor pups van hele grote rassen en 10% voor pups van hele kleine rassen.

Qua percentages (xx% vleesbot, xx% orgaanvlees, etc.) voer je ook gewoon hetzelfde.

Waar je (vind ik) in het begin goed aan doet: is beginnen met heel makkelijke botten. Kippennekken. Je kunt daarna eendennekken gaan voeren en direct daarna allerlei delen van kip (kippenvleugels plette ik in eerste instantie met een vleeshamertje), parelhoen, hele kwartel, eend, konijn, etc. De kleine dieren. Ik zou in eerste instantie ook nog geen poten van kip/eend geven. Ik gaf hier ook gelijk zalmkop. Die kleine meid van mij vond dat geweldig! Overigens gaf ik haar direct zoveel mogelijk afwisselende voeding (de fokker van Linga deed dit gelukkig ook al!). Allerlei vlees, vleesbot, orgaanvlees, vissoorten, allerlei soorten groentemix. Alles. En ze is ook een echte alles-eter geworden.

Als dat goed verteerd wordt, dan is het qua kluifwerk hartstikke gaaf om bijvoorbeeld kalfswervel te gaan geven. Hier krijgen ze nog niet veel bot vanaf gekluifd, het is ongevaarlijk om te geven en het is superleuk. Pups vinden dat ook echt heel leuk.

Je moet er wel op letten dat je vleesbotten die ze nog niet op kunnen eten niet meerekend tot het percentage vleesbot.

Goed, als de botten goed verteerd worden, dan kun je dus vleesbotten gaan introduceren van grotere dieren (geitenribben, lamsribben, etc). Niet alle pups kunnen deze direct opeten. Ze kluiven het vlees er af en de rest laten ze liggen. Geen probleem, maar reken ook deze dus niet mee tot je percentage vleesbot.

Geef nooit enkele ribben! Je weet vast hoe dit af is gelopen met Linga.... Die slikte bij een week of 14 zo'n rib in 1 keer in (van 21 cm). Geef gewoon geen botten die ze in 1 keer in kunnen slikken en die daarbij gevaarlijk zijn (kippennekken slikken ze op een gegeven moment wel in 1 keer in maar dat is geen probleem. Je kunt dan wel grotere vleesbotten gaan geven).

Extra bijvoeren hoeft dus niet. Ze eten meer als volwassen honden en krijgen zo hun voedingsstoffen binnen. Ik heb Linga wel echt 15% orgaanvlees gegeven. Minder vind ik zelf niet verantwoord, aangezien juist orgaanvlees (lever, nier, hart, etc) veel vitamines/mineralen bevat.

Verder is het alleen maar dik genieten. Het is heerlijk om zo'n kleine pup al druk bezig te zien wanneer ze een kwartel 'verscheuren'. Het is ook heerlijk om ze zo goed te zien opgroeien. Sterk, blakend van gezondheid, nooit diarree, geen enkel probleem met wisselen van tandjes, fantastisch! Ik zweer je: Brutus (brokkenpup) meurde ontzettend uit z'n bakkes bij het wisselen en bloedde veel en was er echt naar van. Linga: ik merkte niet eens dat ze wisselde! Wat een verschil! Brutus was (als pup) iedere klipklap aan de dunne. Ik denk dat Linga 1 keer diarree heeft gehad (ze is nu 19 maanden jong).
Gebruikersavatar
Door *Monique
#684342
Oke
Bedankt voor je uitvoerige uitleg :)
Spannend vind ik het wel. Net zoals ik het spannend vond om enkele maanden geleden over te stappen met de volwassen honden, vind ik het nu spannend om een pup gelijk op rauw te zetten. De fokker is een brokkenvoeder, dus geen vers :'(.
Je zegt"een pup eet gemiddeld 5% tot 10 % van het huidig lichaamsgewicht".
Ga je dan uit van het gewicht van de volwassen hond (hoe zwaar hij moet worden). Voor een grote poedel zou ik dan tussen 5 % en 10 % in moeten gaan zitten?
En de aantal keren per dag voeren? Houd je hetzelfde aan als de "brokkenpup"? Ik heb Didge geleidelijk aan van 4 keer naar 2 keer overgezet (geloof in 6 maanden :-\)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#684359
trimsalon schreef: Oke
Bedankt voor je uitvoerige uitleg :)
Spannend vind ik het wel. Net zoals ik het spannend vond om enkele maanden geleden over te stappen met de volwassen honden, vind ik het nu spannend om een pup gelijk op rauw te zetten. De fokker is een brokkenvoeder, dus geen vers :'(.
Je zegt"een pup eet gemiddeld 5% tot 10 % van het huidig lichaamsgewicht".
Ga je dan uit van het gewicht van de volwassen hond (hoe zwaar hij moet worden). Voor een grote poedel zou ik dan tussen 5 % en 10 % in moeten gaan zitten?
En de aantal keren per dag voeren? Houd je hetzelfde aan als de "brokkenpup"? Ik heb Didge geleidelijk aan van 4 keer naar 2 keer overgezet (geloof in 6 maanden :-\)
Nee hoor, je gaat uit van het gewicht wat hij op dat moment heeft. Zo kun je het wekelijks aanpassen. Vanaf een week of 8 heb ik ze hier 3 maaltijden gegeven, vanaf een maand of 6 zo'n 2 x , maar dat verschilt nog wel eens per hond dat de één er iets eerder of later aan toe is om minder maaltijden te voeren.
Ik heb mijn pup toen als bot kipnek, vleugel, kwartel, zalmkop en sardien (oké, dis laatste is niet veel maar toch wat). Eendepoten bleven lang te hard, dus dat was geen succes, ribben eet ze pas sinds het volwassen gebit er staat en dan heeft ze er tot een maand of 7 mee zitten mummelen en daarna is ze ze pas echt op gaan eten. Ik gaf haar dan geitenrib e dan de allerzachtste stukken die ik vinden kon.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#684388
Angelique schreef: Nee hoor, je gaat uit van het gewicht wat hij op dat moment heeft. Zo kun je het wekelijks aanpassen. Vanaf een week of 8 heb ik ze hier 3 maaltijden gegeven, vanaf een maand of 6 zo'n 2 x , maar dat verschilt nog wel eens per hond dat de één er iets eerder of later aan toe is om minder maaltijden te voeren.
Ik heb mijn pup toen als bot kipnek, vleugel, kwartel, zalmkop en sardien (oké, dis laatste is niet veel maar toch wat). Eendepoten bleven lang te hard, dus dat was geen succes, ribben eet ze pas sinds het volwassen gebit er staat en dan heeft ze er tot een maand of 7 mee zitten mummelen en daarna is ze ze pas echt op gaan eten. Ik gaf haar dan geitenrib e dan de allerzachtste stukken die ik vinden kon.
Oke bedankt :)
Door Golum
#684421
Lizzy schreef: Ohhhw LEUK! En spannend!!!

Verder is het alleen maar dik genieten. Het is heerlijk om zo'n kleine pup al druk bezig te zien wanneer ze een kwartel 'verscheuren'. Het is ook heerlijk om ze zo goed te zien opgroeien. Sterk, blakend van gezondheid, nooit diarree, geen enkel probleem met wisselen van tandjes, fantastisch! Ik zweer je: Brutus (brokkenpup) meurde ontzettend uit z'n bakkes bij het wisselen en bloedde veel en was er echt naar van. Linga: ik merkte niet eens dat ze wisselde! Wat een verschil! Brutus was (als pup) iedere klipklap aan de dunne. Ik denk dat Linga 1 keer diarree heeft gehad (ze is nu 19 maanden jong).
Inderdaad, het is helemaal te gek!
Mijn (labrador) pup van 16 weken eet alles wat ik haar voorschotel en kijkt me helemaal verliefd aan en maakt een dansje als ze dr eten krijgt... Ze heeft een prachtig glanzende vacht, mooie vaste kleine hoopjes ontlasting en verteerd en poept ook netjes na +- 4 uur... Geweldig! Ik was in t begin ook n beetje bang of ze wel alles kon eten en had ook flink de kippenekjes in elkaar geslagen met een hamer. Nou, dat heb ik maar 1 keer gedaan, ik wist niet dat er zo'n kracht in zo'n klein bekkie kon zitten zeg  :o
Blij dat ze het verschil weet tussen mn vingers en eten  :)
Ik krijg een hoop rare gezichten wanneer mensen vragen wat ze te eten krijgt omdat ze er zo goed uitziet, nou ze kijken maar hoor, ik ben om!
En Golum ook  8)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#684517
Hé wat leuk Monique! Ik hoop dat er een pup voor je bij zit. Fedor is niet helemaal op BARF opgegroeid, maar wel op kvv en BARF. Hij at met 8 weken al kippennekken en vleugels, denk dat je voor de botten niet zo bang hoeft te zijn.
Aan Lizzy's uitgebreide uitleg heb ik niets toe te voegen, nou ja, één ding...  je hebt je volwassen honden ook zonder noemenswaardige problemen overgezet, dus dat lukt je met je a.s. pup ook wel ;).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door