Hallo,
Zijn er hier mensen met een hond met een ernstig leverprobleem die hem vers voeren?
Of mensen met kennis omtrent leverproblemen?
Moderator: Lizzy
Lizzy schreef: Ik hoop dat Tannetje deze nog even ziet. Ik snap namelijk niet zo goed waarom een aantal holistisch DVM's koolhydraten aanraden (laat me niet los, zoiets).Ik geef mijn hond nu in elk geval bronwater met een kalkgehalte van 0. Dit scheelt denk ik al een heleboel, want gewoon kraanwter betekent alleen al door het chloorgehalte, hier in Spanje in elk geval, een extra en overbodige belasting voor zijn lever.
De lever reinigt eigenlijk het lichaam (bloed). En als je daarover na denkt, dan lijkt het mij logisch om het lichaam zo min mogelijk te belasten met verkeerde voeding en slecht drinkwater. Nou, voor mij behoord koolhydraat tot de categorie 'slecht voedsel' voor de hond.....
Overigens zou ik om bovenstaande reden ook heel voorzichtig zijn met het geven van lever aan de hond. En indien mogelijk, zou ik alleen kleine beetje lever geven van biologisch gehouden dieren.In het dieëtvoer wat hij nu krijgt, Hepatic van Royal Canin, zit ook gevogelte-lever, ik neem aan kippenlevertjes. Hier heb ik ook mijn bedenkingen over. Maar, dit voer is momenteel het beste wat ik hem kan geven en hij is er dus wel enorm mee opgeknapt.
Ik heb ook zitten denken over eiwitbeperkende dieten ja of nee (misschien dat Tannetje ook hier haar licht over kan laten schijnen): bij de vertering van eiwit komt ammoniak vrij. De ammoniak wordt in de lever omgezet tot (volgens mij) ureum. Ureum wordt vervolgens weer uitgescheiden door de nieren. Ik denk dus dat de gedachten achter de eiwitbeperking is (in sommige gevallen van leverziektes) dat er dus minder ammoniak omgezet hoeft te worden in ureum en dat de lever dus minder hard hoeft te werken. Ik denk persoonlijk dat eiwit van de beste kwaliteit voor de hond (en dat is dus vlees) het minst belastend is voor de lever.Wat je zegt over beperkte hoeveelheid eiwitten en eiwit van hoogwaardige kwaliteit ivm, ammoniakgehalte is korrekt.
Blijft het in mijn ogen een absoluut feit dat kunstmatige voeding (zoals brok en blik enzo) de lever het allerzwaarst belasten. Niet alleen door de vaak slechte kwaliteit eiwit (en het feit dat het eiwit verhit is), maar ook door alle stoffen die worden toegevoegd om het voer houdbaar te maken. Ik word dan ook tamelijk niet goed als ik op de Hill's site lees dat zij speciale brokken hebben bij lever problemen, om de lever zoveel mogelijk te ontzien en er wel etoxyquine in stoppen![]()
![]()
![]()
Maar ik vraag me af of er niet nu al meer dingen bekeken kunnen worden, schildklier, bijnieren, dat soort dingen.Als ze toch bloed gaan prikken om de leverwaardes te bepalen, waarom zouden ze dan niet gelijk weer een complete bloedanalyse doen? Dat is toch voor je hond niet extra belastend en dan zou je wat meer kunnen zeggen over de werking van een aantal andere organen! (hoewel het ook weer niet zo is dat je alles in het bloed ziet hoor. Helaas. Ik heb een hondje gehad, Whoofer, zij was verschrikkelijk ziek maar had het bloedbeeld van een jonge Godin).
Volgens de behandelende DA is het nu gewoon afwachten en bezien hoe hij zich ontwikkelt, is het nu onzinnig om meer analyses te doen. Hij is herstellende en is veel beter dan een maand geleden.