Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door JR
#590720
ik zag vanmorgen bij chuckie wat gele viezigheid aan zn piemel zitten,ik vraag me af of dat pus is of opgedroogd plas.het zag er niet uit als een korstje,maar meer als een klodder. (smakelijk verhaal).
wat kan dit zijn en wat kan ik er aan doen?
hij lijkt overigens nergens last van te hebben.
het zit er trouwens niet altijd,ik zag het alleen vanmorgen.
Laatst gewijzigd door JR op do 13 jul 2006, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#590724
Waarschijnlijk gewoon een voorhuid ontsteking. Reuen-kwaaltje. Er zijn diverse cleaners voor, maar schoonmaken met water+echinaforce of kamille thee helpt ook.

Ik geef zelf vaak een kuurtje extra Vit C (de zure, dus geen esther-C) en dan is het bij mijn reu zo weer verdwenen voor een tijd.
Door Lizzy
#590742
Jaaaa, dit is een voorhuidontsteking-kje. Dat hebben reuen, van tijd tot tijd. En soms klodderen ze zo dat het niet beperkt blijft tot een korstje aan de piem, maar spetteren ze eerder het halve huis onder :o ;D. Wat hier erg goed helpt: spoelen met Echinacea Extra Forte van Bloem. Daar zit Echinacea Angustifolia en Echinacea Purpurea en Cat's Claw en Plantago in. Ik gebruik 1 deel Echinacea Extra Forte op 10 delen gekookt, afgekoeld water. Dat in een plastic wergwerpspuit opzuigen en in de piemel spuiten. Gatje dichtknijpen (handdoekje eronder leggen!) en de vloeistof flink naar achteren masseren. Gatje loslaten, zodat de vloeistof eruit loopt. En dat 2 keer per dag, tenminste 7 dagen achter elkaar.
Door Borke
#590854
Ik heb al meermalen overwogen om Borke ervoor te laten castreren. Toch doe ik het niet, want hij is verder zo'n makkelijke reu en ik wil hem graag zo houden ;D
Peet schreef:Ik geef zelf vaak een kuurtje extra Vit C (de zure, dus geen esther-C) en dan is het bij mijn reu zo weer verdwenen voor een tijd.
Ik heb al "alles" geprobeerd en dat is het enige wat hier helpt.
2x 2000 mg per dag in combinatie met 2x 2 Traumeel tabletjes per dag. Voor het eerst in zijn leven vind ik nu nog maar heel weinig vlekjes op de grond.
Nu moet ik alleen uitdokteren hoe ik dit op een goede manier afbouw.
Hoe doe jij dat?
Door Lizzy
#590877
Ach, het wordt sowieso vanzelf minder, als ze wat ouder worden (bij een jaar of 9 ;D). Wat ook goed helpt, bij sommige reuen: prodier geslachtsdrift van VSM.
Door Borke
#590924
Lizzy schreef: Ach, het wordt sowieso vanzelf minder, als ze wat ouder worden (bij een jaar of 9 ;D). Wat ook goed helpt, bij sommige reuen: prodier geslachtsdrift van VSM.
Ach... nog 6.5 jaar en dan is Borke ook 9 jaar :-\

Prodier geslachtsdrift lijkt me voor Borke niet zo'n handige. Als hij vaker zou potloodventen en dus ook alles schoonlikken, dan had hij het probleem minder denk ik.
Door JR
#590925
zou dit nou echt meteen een ontsteking zijn?ik heb het alleen vanmorgen gezien en verder niet meer. :-\
Door Borke
#590927
JR schreef: zou dit nou echt meteen een ontsteking zijn?ik heb het alleen vanmorgen gezien en verder niet meer. :-\
Bij alle reuen die ik ken is het een ontsteking, nou heb jij vast een unieke hond, maar eh :-\
Gebruikersavatar
Door Miekie
#590967
Mijn DA zegt altijd:elke goeie reu heeft een puspiel ;D
Jonas had het eerst ook heel erg,overal van die groengele spetters,maar sinds een paar maanden is hij de boel wat beter schoon gaan houden en is het veel minder geworden.
Door tieneke
#591116
Even afkloppen...maar hier nooit problemen bij Tinussie.
Onze vorige Leo had er soms wel eens last van.
Door Lizzy
#591214
JR schreef: zou dit nou echt meteen een ontsteking zijn?ik heb het alleen vanmorgen gezien en verder niet meer. :-\
Oh, een reu hoeft er niet permanent last van te hebben hoor! Het kan soms komen en gaan. Maar het is definitief een puspiem.

En het ontstaat vrijwel altijd omdat de piem naar buiten komt, daar allerlei vuiltjes aan de piem komen te zitten en die weer mee naar binnen (de penisschacht in) worden genomen.

Wassen helpt dus niet Astrid, bij puspiems.

En wanneer komt de piem het vaakst naar buiten? Nou, tijdens het poepen komt bij veel honden de piemel naar buiten maar vooral bij reuen die 'last van hun hormonen' krijgen. En hoe erger ze last hebben van de hormonen, hoe erger vaak de puspiem is. Vandaar dat het vooral voor komt bij jonge reutjes, in de bloei van hun leven ;D. Het begint meestal vanaf 6 maanden a 1 jaar.

Niet gecastreerde reuen, gooien nou eenmaal te pas en te onpas hun piemel naar buiten... En de een doet dat vaker als de ander, dus de een heeft ook vaker/erger last van een puspiem als de ander. Castreerde reuen gooien hun piemel nog maar zelden naar buiten, vandaar dat zij praktisch geen last hebben van puspiemels.

En vandaar dat bij ernstige puspiemels prodier geslachtsdrift kan helpen.

En vandaar dat veel dierenartsen castratie aanraden :-X (te zien aan de :-X-smilie, vind ik een voorhuidontsteking dus geen reden tot castratie).
Door EstherVanPuck
#591215
Storm heeft het ook, maar er geen last van. Dus soms vegen we het gewoon weg en laten het erbij. Hij laat overals zijn glimmende zwaard zien, dus als ik er wat tegen doe zal het toch zo weer terug zijn...
Door Lizzy
#591250
Over het algemeen hebben de honden er ook totaaaaal geen last van. Die vinden het prima, zo'n groen-smurrie-piemel en zitten er niet mee. Het zijn meestal de eigenaren die het vervelend vinden. Nou moet ik ook zeggen, lollig is het niet hoor, als de groene klodders aan al je muren en deuren hangen :-X
Door Borke
#591430
Lizzy schreef: Nou moet ik ook zeggen, lollig is het niet hoor, als de groene klodders aan al je muren en deuren hangen :-X
en aan je kleding, je banken, je stoelen, lekker ingedroogd op de vloer enz. enz.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door