Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door miauw
#1968402
Ze heeft een handleiding. Ze zwaait altijd met haar staart, behalve wanneer ze slaapt/doezelt. Dus voor mij niet duidelijk wat haar gemoedstoestand is. Ik voel haar wel spinnen, haar oren staan niet naar achteren en ze blaast niet. Hoewel ze wel de neiging heeft om plotseling uit te halen, meer dan andere katten is mijn ervaring, ook doet ze dit bij anderen soms, is het zwaaien geen duidelijk signaal voor mij.
Ze heeft drie poten, dus dacht ik misschien compensatie, zwaaien voor balans. Maar ze beweegt deze ook wanneer ze ligt (alleen of op mijn schoot). Terwijl ze me toch ontspannen lijkt.
Ik merk wel dat ze behoefte heeft aan contact, oa dus het schootjezitten en kopjes geven, bij eten en gewoon aandacht, dan staat haar staart duidelijk omhoog ook bij de begroeting. Geen twijfel dit is positief.
Ze heeft tot mijn verrassing een paar keer gisteren en vandaag niet bewogen met haar staart terwijl ze toch wakker was. En toen heb ik haar een tijdje geaaid. Was heel blij maar ook nerveus want wanneer zou ze uithalen? Haar staart begon ineens weer lichtjes te bewegen en toch haalde ze niet uit.
Dit is dus heel intens maar ook heel spannend, want het zou zo fijn zijn wanneer ik haar gewoon kan aaien zonder gespannen te moeten zijn voor een haal. Want de hele tijd moeten letten op signalen werkt niet ontspannend toch?

Ik hoop dat jullie iets met dit verhaal kunnen.
Door Limpy
#1968416
Als jij gespannen zit tijdens zo´n moment voelt de kat dit ook en heb je kans dat dit op haar overslaat...

Hier hobbelt ook een 3poot rond (mist achterpoot), die gebruikt zn staart idd meer als roer dan de "complete" katten, maar alleen als hij loopt dus niet in ruststand.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1968557
Staart bewegen is een vorm van opwinding. Deze kan negatief zijn, maar ook positief.
Ik heb je kat zelf nog nooit gezien, dus kan weinig zeggen over haar geestelijke toestand. Ik heb geen ervaring met driewielers.
Door flin
#1968567
en waarom moet je aaien dan?

da's weer typisch iets menselijks; meer bevrediging voor de mens dan in dit geval de kat misschien

een warme hand gewoon op de vacht leggen kan ook genoeg zijn?
of met 1 vinger zachtjes op 'n lekker plekje kriebelen?
Door *Flip*
#1968617
Het feit dat ze soms 'zomaar' mept klinkt alsof er niet naar haar waarschuwingen geluisterd word.
Katten communiceren met lichaamstaal dat zo fijntjes kan zijn, dat het mensen helemaal niet opvalt.
Het zachtjes op en neer zwiepen vh uit einde vd staart betekend dat ze niet zo goed weten wat ze met een situatie moeten. Het geval wat jij beschrijft zal dat goed kunnen zijn, lag lekker, wilde liever niet opstaan, maar werd niet met rust gelaten.
Ze zal niet de eerste kat zijn die het wel fijn vindt in de buurt te zijn/op schoot te liggen, maar liever niet aangeraakt wordt. Je zal dat een tijdje kunnen proberen, misschien wordt het dan beter.

Het ligt er ook aan hoelang ze al met haar staart slaat. Als dit een gewoonte is geworden, dan kan het zijn dat het staart slaan blijft, ondanks dat de kat toch ontspannender wordt.

Maar niemand kent jouw kat, dus ik kan enkel tips geven.

wb het aaien/aandacht, als mijn vriend een hele dag thuis is verstopt de kat zich vaak boven of slaapt 's middags buiten. Meneer Pammie lult hele verhalen tegen het beest en aait hem zeker elk kwartier, ook als hij ligt te slapen. (gelukkig doet hij dat niet bij mij, ik had al 3x gemept)
Als ik alleen thuis ben dan zeg ik m gedag als hij langs loopt en wacht tot hij zelf aan geeft te willen knuffelen/kopje kroelen. Meestal wilt hij dat even voor zijn middagdutje, daarna gaat hij meestal wel zonder iets te 'zeggen' naar buiten.
's Avonds ligt hij graag op schoot, ik borstel hem dan even tot hij rustig ligt. Als meneer Pammie er naast zit en voor de 3e keer toch even wilt aaien staat Flip op en gaat aan de andere kant tegen mijn been liggen.
Wat Flin zegt: aaien is bevrediging voor de mens.
Door Too
#1968949
Wat flin zegt: waarom aaien?
Als lekker schoothangen en koppen uit haarzelf komt is dat ws waar ze zich goed en veilig bij voelt.
Misschien mag je dan best even kriebelen of een aai geven maar niet teveel en te lang.. ga lekker samen chillen  ;)

Ik heb er 1 die staartzwaait als je tegen haar praat [helemaal als je haar dan ook aankijkt], vooral als ze me zit te bestuderen, hypnotiseren, het begint met t uiterste puntje en als ik doorga zwiept de hele staart; ik heb t steeds als onzekerheid [want ik spreek op dat moment geen 'poes'] verklaard.
Deze claimt haar aaien wel, ben je niet actief genoeg dan heb je zomaar een hele kop in je neus

De ander wil NIET vastgehouden worden, dat voelt ws te opgesloten, zit zelden op schoot maar vindt t heerlijk om strak tegen je aan te zitten/liggen of lekker knijpogen en doezelen op de leuning van de bank.
Voor een aaisessie wordt ik naar de wasmachine gelokt, daarop maakt ze koprollen, draait in de meest rare  bochten door t mandje om d'r buik in beeld te brengen voor aaiaaiaai .
Op andere lokaties aaien we maar zelden, daar doe ik af en toe ppfrrrr en knijpoog gezellig terug, klets wat als ze echt mijn nabijheid zoekt en verder mag ze scharrelen
Door fem fatale
#1968980
Ik heb er één die juist flink kwispelt als ze blij is, en zo alle glazen van de tafel afzwiept. Maar blij en ontspannen is met de hele staart een flinke zwiep bij mijn Jet, en gespannen is met maar een half staartje.
Door Too
#1969002
Een tikkie off-topic   
maar Too spreekt-staart, ik kan t niet altijd vertalen maar ze heeft een expressief staartje : de antenne, feestelijke vraagtekens, ontspannen naar achter, de gespannen/opjacht-staart, doodsbang tegen de buik maar de leukste [die zag ik nooit eerder] is de 'naar binnen gerolde' dan is ze een soort Marsipulami  ;D meestal is ze dan doelbewust op weg naar... iets
Gebruikersavatar
Door koekje
#1969037
Hier hebben ze soms ook de marsipulami  ;D staart. Dan zijn ze aan het spelen, meestal ook met spelbuigingen en bokkensprongen.
Door Too
#1969464
  ;D... nog een andere dan de stuiterende galop krul.. die gaat in een mooie boog naar benee

De Too-krul is een kurketrekkerkrul, staart helemaal laag en dan naar binnen oprollen om te voorkomen dattie over de grond sleept
Door Mevroi Kruim
#1970128
flin schreef: 'k heb hier wel 'n nep-zaikerd.. met bibberende staart-recht-omhoog  :biggrin2:
Dat ken ik ook, met dank aan Eppo  >:(

Karel moest ook weinig tot niks hebben van dat ge-aai. Die wou op schoot maar verders handen thuis. En dan trappelen en kwijlen in je oksel  :P Als je 1 nano-seconde te lang aaide had je een haal te pakken, en wel een flinke, niet dat mutsige gewaarschuw maar gelijk raak  :-X

Eppo en Knor vinden optillen ook helemaal niks maar aaien weer wel heel leuk.
Door flin
#1970260
De staart...
  Afbeelding ontspannen kat

hangt in een boog naar beneden, met een weer opgericht puntje:De kat is ontspannen en tevreden.
..

Afbeelding

  geinteresseerde kat
is licht omhoog gericht en gebogen:De kat raakt geïnteresseerd in iets.
..

Afbeelding

  nieuwsgierige kat
staat in een grote boog omhoog:De kat is nieuwsgierig en alert.
..

Afbeelding

  geinteresseerde kat

staat recht omhoog, met het puntje gebogen:
De kat is erg geïnteresseerd en geeft een vrolijke begroeting, maar voelt zich toch ietjes onzeker.

..

Afbeelding


  tevreden kat
staat recht omhoog, met het puntje recht opgericht:
De kat geeft een tevreden, vrolijke begroeting.
Het kan echter ook betekenen dat de kat boos is.



..

Afbeelding

  opgewonden kat
staat  helemaal omhoog of met het puntje iets gebogen en trilt:
De kat is vrolijke en opgewonden en toont zijn genegenheid.

...

Afbeelding
  geirriteerde kat
beweegt af en toe het puntje:
De kat is in gedachten of licht geïrriteerd.

...

Afbeelding
  geergerde kat
beweegt het puntje sneller:
De kat is geergerd.

...

Afbeelding
boze kat
beweegt hevig heen en weer:
De kat is boos.

  ...

Afbeelding
  agressieve kat
staat recht omhoog, met de haren overeind:
De kat toont agressie.

...

Afbeelding
  verdedigende kat
staat in een boog omhoog, met alle haren overeind:
De kat staat in de verdedigende houding, aanval is niet uitgesloten.
...

Afbeelding
  geschrokken kat
hangt naar beneden, met alle haren overeind:
De kat is bang of ergens van geschrokken.
...

Afbeelding
Afbeelding
  verslagen kat steekt naar beneden, misschien zelfs tussen de achterpoten:
De kat toont dat hij verslagen is of onderwerping (ten opzichte van een andere kat).
...

Afbeelding
  verlegen kat
wordt opzij gehouden:
De kat is verlegen of de poes is krols.

...

Afbeelding

  krolse kat wordt opzij gehouden en het lichaam wordt van achteren omhoog geduwd.
De krolse poes is bereid om gedekt te worden....


met dank aan Midas Dekkers  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door