Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Marga*
#959842
Ik kijk wel eens op marktplaats forum en daar hadden een dierentopic geopend ik dacht van laat ik vragen wie de honden en katten vers geeft.
nou ik had geschreven van ze krijgen bij mij vandaag een kippenpoot enz.
kreeg dit als antwoord.
Ik heb natuurlijk een antwoord er op gegeven en verwezen naar dit forum en een ander forum. :)

een hond NOOIT kippenbotjes geven. de sterke hondenkaken maken het in de kortst mogelijke tijd spinters van die darmen en of maag kunnen perforeren met de dood vaak als gevolg.
wil je de hond verwennen, haal bij de slager een schenkel of mergpijp (liefst geen varkens) koken en smullen maar.
en zelfs zo'n hard bot krijgt een hond klein, maar dat worden geen splinters.
dat de tanden en kiezen hiervan slijten kan, maar een gebit van de meeste dieren zijn veel harder, maar je moet ook niet elke dag/week dat geven dan is het verwenning meer
Door flin
#959858
oef, ja 't is heel hardnekkig, die fabel... :-\

m'n schoonmamma is ook heel geïnterresseerd om d'r nondje versvlees te geven (nadat ze hier had gezien dat de katten er flink op vooruit waren gegaan etc,...) affijn na zo ongeveer alle inlees-topics van BP voor haar gecopiëerd te hebben, met nog wat tips van mij ernaast, (ze hebben zelf geen internet) schreef ze terug, dat 't allemaal heel goed ging....en laatst was ze hier, en verteld ze me dat  de gekookte mergpijp 't hondje goed gesmaakt had? ...'t merg was zo lekker zacht, ennuh hij had ervan genoten,, :-[

....dus, maar weer uitgelegd, blah, blah, blah, maar 'k weet echt niet of wat ik vertel wel goed overkomt hoor....zucht, en zucht,...
Door Tanna
#964804
Precies wat ik ook altijd te horen krijg als ik vertel dat mijn hond barft. Pas op voor kippenbotjes en o ja, mijn hond krijgt vaak een gekookte mergpijp! 
Door queeny
#994541
Vreemd toch hoe sommige beweringen veranderen in de loop der tijd. Vroeger....en ik spreek van ruim 30 jaar terug...werd er altijd voor de mensensoep een boullion getrokken...het afgekookte vlees, kip, rund whatever werd aan de honden gegeven. Ik heb er nooit een hond van weten doodgaan, integendeel ze zijn allemaal kerngezond op hoge leeftijd gestorven. Mijn oom had een hond die 16 jaar oud is geworden (duitse scheper) op een dieet van brood en koffie dagelijks...en af en toe gekookte beenderen. Zijn we niet met z'n allen een beetje aan het overdrijven als het op eten van de hond aankomt? Ze willen terug naar de natuur maar het moet wel allemaal zus en zo en in die en die verhouding, denk niet dat een wolf zich daar druk over maakt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#994622
ik denk niet dat we er te overdreven over doen, want er gaan nog steeds honden dood aan enge botverstoppingen en tanden kapot door te hard bot.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#994623
queeny schreef: Vreemd toch hoe sommige beweringen veranderen in de loop der tijd. Vroeger....en ik spreek van ruim 30 jaar terug...werd er altijd voor de mensensoep een boullion getrokken...het afgekookte vlees, kip, rund whatever werd aan de honden gegeven. Ik heb er nooit een hond van weten doodgaan, integendeel ze zijn allemaal kerngezond op hoge leeftijd gestorven. Mijn oom had een hond die 16 jaar oud is geworden (duitse scheper) op een dieet van brood en koffie dagelijks...en af en toe gekookte beenderen. Zijn we niet met z'n allen een beetje aan het overdrijven als het op eten van de hond aankomt? Ze willen terug naar de natuur maar het moet wel allemaal zus en zo en in die en die verhouding, denk niet dat een wolf zich daar druk over maakt.
Nee klopt, die vreet wat er te vinden is. Maar als die wolf op 5 jarige leeftijd of al eerder dood neervalt dan maak ik me daar ook niet druk om, dit in tegenstelling als het mijn eigen honden aangaat, die houd ik graag zo lang mogelijk en gezond bij me en daar doe ik graag "een beetje moeilijk" voor.
Maar wat let je om je hond brood met koffie en een gekookt beentje te geven als je denkt dat dat hét recept is voor een gezond lang leven.
Door Beppie1
#994777
Alleen vroeger kon men minder informatie vergaren dan tegenwoordig, nu typ je op google in en je vind meer dan je zou willen weten.......
En ze moesten ook verder niets doen, hoefden niet te denken, honden waren een onderdeel van de huisraad, ipv een alarm zeg maar...

Ook hier komt het commentaar niet uit de lucht vallen. Dat we 'vers' voeren is al erg genoeg, maar dat er dan ook nog regelmatig iets van botjes inzit...ohohohoh...
Zelfs werden we aangesproken op het feit dat we de pup 'kippenekken' gaven...slechter kon niet, want daardoorheen gingen de groeihormoontjes..(dat die ook IN de kip komen werd verder niet over nagedacht!!

Ook wij hebben 2 brokhonden gehad, oud geworden, weinig gemankeerd...alleen groeiden die toch anders uit dan onze 6/7 mnd oude pup. Heerlijk gezond, eet wat ze lust, nl vlees...
EN... door het uitgroeien van deze hond hebben we onze fokker kunnen overtuigen van het beter geven van minimaal kvv. Dus die stappen binnenkort over...

En die berichten als op marktplaats.... ach ja.... ze weten niet beter zullen we maar denken
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#994880
ik begrijp het hardnekkige verhaal ook wel..
toen ik met mijn ouwe paapie op puppietraining was.. was dat het standaard verhaal wat je kreeg..
we kregen zelfs opdracht een gekookte mergpijp mee te brengen omdat we dan konden oefenen met afpakken van ECHT iets lekkers..
nou.. lekker vond hij het wel!! :P
ik kreeg hem met geen mogelijkheid afgepakt..  :2funny:
maar goed..
ik was een tijdje terug voor t eerst terug op die hondenclub.. en alles wat me eerder geleerd was.. was nu schandalig en ik was dom  bezig.. >:(
sjucht..
ok.. vooruitgang is vooruitgang.. dus je haalt je schouders maar op..

verder ben ik nu dus bezig met mijn katjes om te zetten.. want je gunt ze het eeuwige leven op een gelukkige manier..
maar ik moest onwillekeurig vanmiddag nog wel even denken aan mijn ouwe prutsie..
die grapjas is toch 21 jaar geworden..
ook niet onaanzienlijk na 21 jaar brokjes en blikjes..
en t was echt een mooie kat om te zien.. zelfs tot op het laatst!
pas in het laatste jaar zag je aan de kringeltjes in zijn ogen dat hij oud werd.. en werd hij brandmager..
sja.. 21..
mijn andere katje is 18 geworden.. ook een mooie leeftijd..
en een laatste katje van mijn 4 musketiers is 12 geworden.. die kreeg kanker..

naja..
lang verhaal kort..
het is niet ideaal.. maar het is ook niet altijd doffe ellende.. :)
Door flin
#994902
author=vanaalst link=topic=43461.msg994773#msg994773 date=1215017537]
toen maakte ze zich ook totaal niet druk om de honden,
of ze nou wel of niet genoeg beweging kregen, een borstelbeurd enz.
tijden veranderen en da's maar goed ook.ellen
   ligt er maar aan welke 'toen' . :P..bij mijn weten was 't merendeel werkhond;
vee bewaken, huis bewaken, visnetten sjouwen, voor de melkkar (er is zelfs iemand met zo'n onderschrift..)
de zgn armeluis werkpaardjes, om 't zomaar te zeggen,
en eigenlijk denk 'k dat 't merendeel van de mensen daar toch heeeel zuinig op waren....
Laatst gewijzigd door flin op wo 02 jul 2008, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door