Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#988319
Hallo, ik heb pompoen gekocht voor de groentemix, hoe lang moet ik die koken ??  en moet de schil eraf?  en zo ja, moet dat voor of na het koken?
Door Nynke
#988416
~Joke~ schreef: Mijn recept is voor de honden  ;D Ze vinden de rauwe blokjes pompoen zo ook heerlijk
okee  ::) ::) ::)

Ik dacht dat pompoen voor groentemix even gekookt moest worden, maar ik wist het niet zeker  :-[ :-X
Door Lizzy
#988418
Ik geef het tegenwoordig ook weer rauw maar gekookt vinden ze lekkerder. Ik kook het een minuut of 10 (als ik het dus kook voor de honden).
Door dinnee
#988438
Als je het kookt wordt een gedeelte van het zetmeel omgezet in suiker. Lekker zoet dus! Maar voor de rest maakt het weinig uit.

De schil bevat de meeste vitamines en vezels, dus die zou ik lekker laten zitten en mee pureren.

Ik maak zelf altijd graag pompoensoep (voor mensen! hihi) met gehaktballetjes. Heeeeel lekker!
Door 202Spots
#988880
De schil bevat de meeste vitamines en vezels, dus die zou ik lekker laten zitten en mee pureren.
De schil is heel hard en heeft 'n soort waxlaagje,en dat is haast onmogelijk om rauw of gekookt te verteren
Ik doe meestal grote stukken van de pumpkin, met klein beetje water in de magnetron,en na 8-10 min kan je de schil er heel makkelijk af halen,wanneer je rauw geeft dan zou ik in ieder geval ook de schil eraf halen.
Door Nynke
#989199
helaas Dory, die opmerking van jou kwam te laat  ::) ::)  de schil is meegekookt wen gepureerd  8)  ik heb een hapje pompoen geprobeerd en vond het wel lekker  :D
Door Brecht
#989208
misschien rare vraag maar zit er in pompoen nog iets speciaals qua voedingsstoffen dan andere groenten of niet echt? vroeg het me zo maar ineens af  :-[
Door Nynke
#989210
ik weet het niet Brecht, maar ik zag ze liggen in de supermarkt en herinnerde me dat ik wel eens hoor dat mensen het door de groentemix doen, vandaar dat ik het probeerde  :D het smaakt naar wortel vind ik zelf  :D
Door 202Spots
#989223
100gr.pumpkin,  gekookt     **** rauw
Vitamin A, IU         4992                   7384  
Potassium, K   cmg  230             mg 340
Sugars, total       g 1.02               g 1.36

Is hoog in Vit.A en potassium. ;)
Rauw heeft dus wel hogere waardes,maar ik vind 't rauw niet zo lekker als b.v 'n rauwe wortel.
En ook al is de suiker hoger wanneer het rauw is...het is idd zoeter wanneer het gekookt is.

Ik weet niet waarom het werkt, maar 1-2 eetlepel gekookte pompoen door het eten helpt met diaree en helpt ook wanneer de poep TE hard is.
Het word echter niet aangeraden om voor deze reden elke dag pompoen door het eten te doen ,alleen wanneer het nodig is.
Je kan wel kleine hoeveelheid door de groentemix doen denk ik, maar zelf houd ik de gekookte gepureerde pompoen apart  in kleine bakjes in de vriezer, en wanneer de honden het nodig hebben,dan heb ik 't in voorraad.
En wanneer ze het niet nodig hebben voor de poep,dan geef ik het gewoon zo af en toe door 't eten. 8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door