Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door poohbeertje52
#985708
:-[ mijn berner (TJE) krijgt nu kvv smuldier sinds 1week , dat gaat eigenlijk goed ze heeft een dag enorme spuitdiaree gehad maar na jullie tips van warm water erover en okugest was ze er binnen 1dag van af ;D maar  moet ik nu bot bij gaan geven? en zo ja wat? mixen van groente en botmix? en zo ja welk merk is het beste? graag jullie deskundige tips

alvast enorm bedankt ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#985715
ik neem aan dat de smuldier die je geeft, een complete versie is?

ik zou eens beginnen met een makkelijk botje, niet gelijk ribben ofzo. botten van kip zijn zacht. Nu moet je bij honden, itt katten, kijken hoe ze het eten. Niet in 1x naar binnen gooien, want dat kan gevaarlijk zijn, zeker als je hond nog niet gewend is bot te verteren.
ik zou een kippennek nemen, en deze eventueel voorpletten (das makkelijker kauwen). voorpletten kan je doen dmv even met een steelpan op slaan, of in de schuur een hamer zoeken. wel de nek in een stevige zak doen, en om de zak een theedoek, tegen het spatten en het lawaai. als de nek redelijk geplet is, neem je deze in je hand, en je laat de hond de nek uit je hand eten. Hou de nek goed vast, zodat de hond er echt stukjes vanaf moet knagen, en niet in 1x naar binnen kan gooien.

Kippenvleugels zijn ook vrij zacht, en vallen hier beter in de smaak en makkelijker weg te knagen. Voor honden de vleugels altijd even met een (snoei)schaar op de scharnierende delen inknippen. Mochten ze dan toch een vleugel in 1x naar binnen gooien, kan deze dan niet blijven steken in de keel of slokdarm.
ook met vleugel vasthouden en uit je hand laten eten.

gaat dat goed, dan kan je ook eens een kippenkarkas proberen, eventueel ook weer voorpletten. misschien kan je na een tijdje ook eens aan eend of kwartel of duif komen, das ook lekker. eenden- en kippenpoten vind ik zelf een beetje hard, maar een hond moet daar wel mee overweg kunnen.

Groente heb ik geen ervaring mee, de enige hier in huis die dat eet, ben ikzelf. Ik heb Ot en Sien 1x een stukje komkommer gegeven. Dat vonden ze erg leuk, om mee te spelen  ;D
ik denk dat groentemix wel misschien laxerend kan zijn, dus even uitkijken daarmee. Er is ook hier ergens een artikel te vinden welke groente geschikt zijn voor de groentemix, en hoe je dit moet maken.
Misschien dat iemand anders wat meer informatie over groentemix en de mogelijk laxerende werking daarvan kan geven.

Ik denk dat wat extra spiervlees bijvoeren geen kwaad kan. Geef eens een kipfiletje (bij voorkeur ook weer uit de hand, zodat het kauwen goed geleerd kan worden). gaat dit goed, kan je ook eens een runderlapje geven, of wat ander gevogeltevlees.
Als ze 2 weken geen diarree meer heeft gehad, kan je misschien ook eens een lapje vuile pens proberen, als je het aandurft. vuile pens is volgens mij wel goed om de darmflora op te bouwen. Ook weer uit de hand geven, zodat het niet in 1x naar binnen gaat en vast kan komen te zitten in de slokdarm of keel.
Door 202Spots
#985820
ik zou een kippennek nemen, en deze eventueel voorpletten (das makkelijker kauwen). voorpletten kan je doen dmv even met een steelpan op slaan, of in de schuur een hamer zoeken. wel de nek in een stevige zak doen, en om de zak een theedoek, tegen het spatten en het lawaai. als de nek redelijk geplet is, neem je deze in je hand, en je laat de hond de nek uit je hand eten. Hou de nek goed vast, zodat de hond er echt stukjes vanaf moet knagen, en niet in 1x naar binnen kan gooien.
Missschien dat je met 'n gietijzeren steelpan 'n deuk kan maken,maar met de doorsnee steelpan zal 't niet makkelijk zijn! ;D ;D
Ik denk dat 'n hamer of desnoods 'n baksteen vlugger werkt! In 'n plastic zak doen en klap maar raak!
Dit is 'n grote maat hond,en ik heb 'n idee dat de kipnek in 1 slok naar binnen word gezegen, ik zou gewoon met kip karkas beginnen.
ik denk dat groentemix wel misschien laxerend kan zijn, dus even uitkijken daarmee. Er is ook hier ergens een artikel te vinden welke groente geschikt zijn voor de groentemix, en hoe je dit moet maken.
Misschien dat iemand anders wat meer informatie over groentemix en de mogelijk laxerende werking daarvan kan geven.
Blad groentes zijn laxerend,knolgroentes het tegenover gestelde,wanneer je 'n combinatie hebt van groentes dan zit je goed.
Zie o.a
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... opic=795.0
Door Barbara78
#986156
[quote="poohbeertje52"] (...) maar  moet ik nu bot bij gaan geven? en zo ja wat? mixen van groente en botmix? en zo ja welk merk is het beste? (...) [/quote]

Nee het MOET niet, het MAG. Als je een KVV compleet geeft hoef je daar in principe niets bij te voeren. Wat kauwstaven of botten voor de tanden is wel aan te raden, maar meer is niet nodig.

Je kunt overigens ook af en toe gedroogde stokvis geven. Vooral handig als je eens een dagje erop uit gaat en het vers vlees minder makkelijk mee kunt nemen.

Ik zou in jouw geval trouwens je Bernie eerst nog een weekje of misschien iets langer alleen KVV geven. Hij/zij (?) reageerde tenslotte ook al wat gevoelig op de overschakeling naar KVV, dus ik zou andere voeding rustig introduceren. Niet meer dan 1 nieuw ding per week. Daarmee voorkom je ook dat als hij/zij weer aan de spuitpoep gaat niet duidelijk is waar dat aan ligt. Later als je je hond beter kent en ook meer weet of waar hij/zij wel en niet zo goed tegen kan, is dat minder van belang. Dan weet je vaak wel waar het aan ligt als het eens fout gaat. Nu is dat waarschijnlijk nog niet het geval...
Laatst gewijzigd door Barbara78 op di 17 jun 2008, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door poohbeertje52
#986623
barbara dat ik schreef moet ipv mag komt omdat ik van cathrien te horen kreeg dat misty nu geen bot binnen krijgt omdat dat volgens haar niet in smuldier zit vandaar dat ik mijn vraag zo stelde snap je ;)
Door Femke
#986692
[quote="poohbeertje52"]
barbara dat ik schreef moet ipv mag komt omdat ik van cathrien te horen kreeg dat misty nu geen bot binnen krijgt omdat dat volgens haar niet in smuldier zit vandaar dat ik mijn vraag zo stelde snap je ;)

[/quote]


als jij smuldier compleet voert (moet op de verpakking stan, volgens mij heb je vleescompleet en penscompleet) dan kan het geen kwaad. Staat er alleen vlees of kip of pens op dan voer je enkelvoudig KVV en dat is niet goed.
Door poohbeertje52
#986705
;) femke ik voer misty sinds ik begon met kvv nu dikke week geleden smuldier penscompleet maar daar van kreeg zij kennelijk spuit diaree :(
en op advies van veel mensen hier op barfplaats ben ik smuldier vleescompleet gaan geven en dat krijgt ze nu nog wel over giet k het met warm water op aanraden van diversen hier op barfplaats :D ze eet nu meestal 4pakjes van 400gram op.het gaat goed met haar maar volgens ons groeit ze niks meer :( :( :( :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door