Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#985282
Hoi,

Mijn 2 maine coons van 20 weken eten Carnibest Natuur en lam, dit afgewisseld met zo nu en dan Haaks Barf en een kuiken of kippenek.

Ik heb ook 2 honden waarvan er 1 barft en de ander eet ook Carnibest. Vanmorgen vroeg ik me ineens af of ze ook de cb van de hond zouden eten en ja hoor het schaaltje werd enthousiast leeg gegeten.

Het verschil in prijs is aanzienlijk nl 1.60 de kg. Het verschil zou zitten in het feit dat de cb voor de kat fijner gemalen wordt ?

Ik heb dus even op de site van cb gekeken en als je naar de analyse kijkt blijkt dat er in de cb voor de kat meer eiwitten zitten.

Vraag is dus eigenlijk of het kwaad kan om ze de cb voor de hond te geven of is het voor de kat beter om het zo te laten?

Gr. Jolanda
Gebruikersavatar
Door koekje
#985308
Ik denk niet dat ze er dood van zullen neervallen, als ze honden-cb eten. In honden-cb zit wat groente, wat het lagere eiwitdeel verklaart. En er zit wss pens in, maar daar doen jouw katten schijnbaar niet ingewikkeld over  :D

Ook honden-cb voor katten is veeeeeeel beter dan kattenbrokken of blikjes.
Door YaYa
#985313
Ik zou zelf dan toch voor de kattenvariant gaan. Daar zitten inderdaad meer eiwitten in en geen groenten dus wat specifieker op de kat toegespitst.
Mijn katten hoef ik de cb-hond in ieder geval niet voor te schotelen omdat ze dus echt geen pens willen. Maar of het echt kwaad kan weet ik eigenlijk niet.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#985314
koekje schreef: Ik denk niet dat ze er dood van zullen neervallen, als ze honden-cb eten. In honden-cb zit wat groente, wat het lagere eiwitdeel verklaart. En er zit wss pens in, maar daar doen jouw katten schijnbaar niet ingewikkeld over :D

Ook honden-cb voor katten is veeeeeeel beter dan kattenbrokken of blikjes.
Nee maar van brokken zullen ze ook niet dood neervallen ;) Al hebben ze die na hun 13e week (toen kwamen ze v/d fokker) niet meer gehad.

Het gaat mij erom of het gewoon net zo goed is als de katten variant.
En ze zijn vrij ongecompliceerd en de pens is tot nu toe geen probleem :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#985326
ik weet niet of honden-cb volledig aan de marges van voedingsstoffen voor katten zit. flin is meer van de cijfertjes en analyses, misschien dat zij iets kan zoeken voor je.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#985331
JolandaB schreef: Nee maar van brokken zullen ze ook niet dood neervallen ;) Al hebben ze die na hun 13e week (toen kwamen ze v/d fokker) niet meer gehad.

Het gaat mij erom of het gewoon net zo goed is als de katten variant.
En ze zijn vrij ongecompliceerd en de pens is tot nu toe geen probleem :)
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 583.0.html

Honden-cb voor de poes is dus geen enkel probleem.
Door flin
#985607
helaas laat de Carnibest niet veel van de samenstelling zien, en ik kom tot hier;

Natuurvoer Hond
Samengesteld uit verse kip en vers rundvlees, rijst, verse fijngemalen groenten, koudgeperste lijnzaadolie, zonnebloemolie, vitaminen en mineralen.
Eiwit 13 % Vet 14% As 3% Celstof 1%  Vocht 61% Calcium 0,48%  Fosfor 0,43%  = 92.91% tot.

Natuurvoer kat
Bevat: Vers kippenvlees, rijst, koudgeperste zonnebloemolie, vitaminen en mineralen.
Eiwit 18% Vet 12% As 2% Celstof 1% Vocht 62% Calcium 0,52% Fosfor 0,45% = 95.97 % tot

zoals ik deze vergelijking lees;
eiwit (uit vlees ) is in de katvariant in dit geval 5% hoger,
vet ( uit vlees/en/of olie?) is in de katvariant 2 % lager,
as (mineralen en sporenelementen) = 2 % in de katvariant en 3 % in de hondvariant
celstof (ontsloten vezels van groente?) = gelijk
calcium en fosfor komt aardig overeen.....
de opgetelde percentages kan 'k helaas niet volgen; je zou toch 100% totaal product verwachten...

mijn conclusie is, dat in de katvariant meer spiervlees zit, (wat de prijs zou kunnen verklaren)
en in de hond-variant meer toegevoegde olie/vet....

nou is't toegevoegde vet/olie, in dit geval lijnzaad-olie en zonnebloemolie, niet echt essentieel voor een kat, ('s moeilijk voor 'n kat om plantaardige olie te verwerken)
maar 'k geloof zeker dat een kat 't lekker op de hondenvariant kan doen!
en ja, 'k kan me voorstellen dat in de hond-variant-rund idd ook pens zit, de katzels hier vinden dat heeerlijk....

  en afwisselen van merken en smaakjes doe je ook, dussuh...let go! 
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#986044
Nou bedankt hoor  ;)

Om het plaatje compleet te maken zou ik dus zo nu en dan een beetje spiervlees kunnen toevoegen. Doe ik nu ook wel eens geef ik ze wat hertenvlees extra of iets anders wat niet in de cb zit.
Schilt toch weer 5 euro 60 per week, tis allemaal al duur zat  :)
Door Lycka
#1017939
Mijn kat eet met de hondenpot mee, met het verschil dat de kat 1 keer in de week verse vis er bij krijgt als maaltijd, en de hond alleen als snack, en de kat krijg 1 keer extra spiervlees. Ze doet het er super op  8)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door