Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marloes
#9749
Hallo,,,,

Weet iemand misschien waar ik iets kan vinden over koliek bij de hond en de kat???

of weet iemand daar iets over???

Ik weet alleen dat een hevige, krampachtige, aanvalsgewijs optredende pijn in het maagdarmkanaal is.

alvast bedankt

groetjes marloes
Door Admin
#9750
Hoi Marloes, ik verplaats jouw vraag even naar de categorie Medisch, vragen en problemen.
Door Lizzy
#9751
Nou, dan even over koliek. Het komt bij honden niet zo heel erg vaak voor. Maar als de hond koliek heeft, dan wordt hij rusteloos. Hij heeft hevige pijn in zijn buik (krampen) en laat dit merken doordat hij piept van de pijn. Meestal mag je niet aan de buik komen. De buik kan ook hard aanvoelen. De hond is dus ziek, moet soms braken en heeft soms diarree en heeft dus echt buikpijn en een harde buik.

Bij mijn weten kunnen er diverse oorzaken zijn voor koliek aanvallen. Van wormen tot maagdilatie, spijsverterings problemen, voeding, etc.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 27 sep 2003, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#9752
Hoi,
Ik ben even op zoek op het internet. Dit vond ik op het homeopathisch gedeelte van doggynet:

<<Koliek komt bij honden niet zo erg vaak voor. De hond wordt erg rusteloos, jankt en piept en toont dat het hevige pijn heeft. De buik kan stijf aanvoelen. Soms braakt het dier en heeft het ook diarree. Men herkent koliek gemakkelijk omdat het dier duidelijk erg ziek is en een opgeblazen harde buik heeft.
Let op: bij grote, zware honden kan ook sprake zijn van een maagtorsie! Ga direct naar de dierenarts. Een operatie is het enige dat het dier het leven kan redden.

Wanneer welk medicijn geven?

*      Bij puppies kan men Chamomilla D30 geven, elk half of heel uur, later om de vier uur tot verlichting optreedt.
*      Als de hond veel pijn lijkt te hebben kan men Colocynthis D3 geven, elke 5 minuten een dosis tot verlichting optreedt. Eventueel kan Magnesium Phosporicum D6 gegeven worden, elk kwartier tot verlichting optreedt.
*      Asa Foetida D4 en Nux Vomica D4 driemaal daags kan helpen om de darmflora weer te herstellen.
*      Carbo Vegetabilis D6 geeft men wanner de hond veel last heeft van winderigheid. >>


Ik kijk nog even verder,
groetjes Eva
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#9753
een van mijn katten heeft in het verleden volgens de DA toen, koliekpijn gehad.

Deze pijn uitte zich in totaal onvoorspelbaar en ineens zeer agressief gedrag. Hierop heb ik de DA gebeld (we waren al weken aan het tobben met deze kat) dat ze nu toch echt een steekje los had en dat ze maar opgenomen moest worden. Achteraf gezien moet het arme beest zo'n pijn hebben gehad dat ze zelfs in de aanval overging als wij met haar op de bank zaten en ergens om moesten lachen en dus een beetje zaten te schudden.

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen en meer kan ik je niet vertellen dan bovenstaand. Dit is ook al meer dan 7 jaar geleden inmiddels dus de meeste details weet ik niet meer maar dat super-agressieve gedrag staat me nog goed bij.
Door Marloes
#9754
heel erg bedankt

maar weten jullie misschien sites waar ik meer uitleg over koliek kan vinden???

alvast bedankt

groetjes marloes
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door