Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door linda1985
#964027
ik zou graag een of meer dagen vervangen met Barf, maar wat kan ik dan in die dag geven ipv kvv. Komen ze dan niks tekort in die barf dagen?
tips/ideeen alles is welkom!
Door Lizzy
#964069
Je kunt het best dingen geven die niet in je kvv zitten. Dan bereik je het meest afwisseling en dat is het meest zinvol (als je bijv. een kvv geeft met kippenbot en vooral rundvlees, dan heeft het dus weinig zin om op de dagen dat je zelf samenstelt kippenvleesbotten en runderkopvlees of runderpens te geven). Dus dingen die je wel kunt geven : eendennekken, parelhoenkarkas, hele kwarteltjes, konijnkarkas, zalmkoppen als vleesbot. En verder lekker wat spiervlees zoals kopvlees, geitenvlees, lamsvlees, paardenvlees met bijv. groente en een eitje.

Als je voor minder dan de helft zelf samenstelt, hoef je niet persee op de percentages te letten. Let er gewoon op dat je de nadruk legt op vleesbotten (waar lekker veel vlees aan zit) en spiervlees en niet op orgaanvlees. Dat zit al zat in kvv. Dus geef je hond lekker wat te kluiven middels vleesbotten (let er wel op dat je net beginnersvleesbotten begint, dus die ik hierboven genoemd heb en niet gelijk met lams/geitenribben of nekken enzo) en geef lekker wat spiervlees met extra's zoals groente, beetje zuvivel, rauw eitje.

Ga je voor meer dan de helft zelf samenstellen: moet je je gewoon goed verdiepen in de materie.
Gebruikersavatar
Door koekje
#966538
ribben lijken me iets voor hele gevorderde barfhonden, en dan nog alleen de ribben van hele jonge lammetjes.

misschien eerst eens beter wat vleesbotjes voor katten proberen.

even een lijstje met wat sien eet aan vleesbot:

- kipvleugel
- kipnek
- eendenvleugel
- eendenrug (in stukken gehakt)
- konijnborstkas (een halve als 1 portie)
- konijnennek (zit bovenaan de borstkas als je deze in stukken hakt)
- parelhoenkarkas (errug lekker)
- (hele) kwartel
- (hele) postduif
- zalmkarkas (je neemt een zalm, kop en filets eraf, dan hou je het karkas over, dus graat met wat vlees eraan)

Ot eet geen vleesbot, maar wel dingen die complete pakketjes zijn, en waar je dus niets aan uit hoeft te rekenen:

- hele kwartel
- hele postduif
- volwassen muis (vanaf maat regular zijn ze volwassen, maar hoe groter, hoe beter)
- volwassen rat (zelfde als bij de muis, deze zijn in het weekend erg geliefd; de befaamde weekendrat)
- gerbil

Ot pluimt zelf, hoe dat met honden zit, weet ik niet. Als ze het erg ingewikkeld vinden zo'n verenpakket, kan je zelf pluimen of knaagdieren nemen. Konijn en haas vind ik zelf nogal hard. Van konijn kan wel de borstkas en nek, en eventueel voorpoten.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#966586
linda1985 schreef: wanneer kan ik beginnen met lamsribben??
Laat die voorlopig maar even liggen. Ga eerst maar eens aan de gang met de door Lizzy en Koekje genoemde botten. Wordt dat goed verteerd kun je eens voorzichtig aan een zacht lamsribje denken.

Heb je dit al gelezen? Daar staat alles (nog een keer) overzichtelijk uitgelegd: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
Door linda1985
#971914
ik heb hetvolgende nu thuis, kan iemand hier een leuk menu van maken om voor 1 of 2 dagen te geven ipv kvv. Ik heb: runder, lam, konijn, paard, hert spiervlees/snippers, kalfsbot, zalmkop, sardientjes, kippennekken/karkassen.
Door Mevroi Kruim
#972025
Kalfsbot in de vriezer en er pas uit als je hond echt goed botten kan verteren. En dan nog heeeeel goed in de gaten houden dat het niet te hard is!
Door linda1985
#972040
ja ik weet niet van welk deel het is maar geef het voorlopig nog niet, en de zalmkop ook nog maar ff niet, de rest kan ik wel gewoon geven?
Door Lizzy
#972345
linda1985 schreef: ja ik weet niet van welk deel het is maar geef het voorlopig nog niet, en de zalmkop ook nog maar ff niet, de rest kan ik wel gewoon geven?
Ja, dat kun je gerust gaan geven.
Door Lizzy
#972386
linda1985 schreef: de kalfsbotten zijn van nek en ribben, maar het zijn wel kleinere stukken.
Nou, die dus nog even niet. Kunnen ze die in 1 keer inslikken? Want dan zou ik ze sowieso in de kliko mikken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door