Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#967739
Hallo allemaal, heeft iemand ervaring met het niet willen eten van orgaanvlees en groenteprakjes? Ik wil graag volledig BARF gaan voeren maar stuit op het volgende probleem; Gizmo wil geen orgaanvlees eten.  :-\ Ik heb het al in kleine stukjes gesneden (het gaat voornamelijk om lever en nier, dit beiden biologisch) en met wat CB gemengd maar hij wil het echt niet eten. Ook krijgt hij karkassen waar soms nog wat organen in zitten en hier eet hij ook heel netjes om heen.

Hij heeft tot voor kort veel CB gegeten (biologische uitvoering, aangevuld met karkassen en ribben enz.) waar orgaan vlees als o.a. lever en nieren door heen zitten en dit heeft hij braaf gegeten. Kan het zijn dat hij daardoor al voorlopig even voldoende lever en nier binnen heeft gekregen en hij het daarom niet wil eten? Ik heb ook geen idee wat de verhoudingen qua orgaanvlees zijn in CB? Hart en pens eet hij trouwens wel goed.

De groenteprakjes wil hij ook niet eten, ook niet als het ergens doorheen zit.
Ik hoop dat iemand wat tips heeft! :)

Groeten Mariska
#967756
Ik denk persoonlijk eerder dat hij de smaak niet lekker vindt. Heb je al geprobeerd om lever en nier en groente fijn te maken (orgaan ook malen, net als in Carnibest) en dit te mengen met pens? En dat een paar uurtjes voordat hij het te eten krijgt, zodat de smaken zich goed met elkaar vermengen? Eventueel zelfs een sardientje er doorheen prakken (uit blik).

Als hij het dan nog niet eet, heb je een probleem ben ik bang. Want dan zal hij het voorlopig wel niet of nooit gaan eten.

Wat je kunt doen is gewoon gaan barfen. En dan bijv. 1 a 2 keer per week versvlees geven. Waar orgaanvlees in zit. Dus dan geef je bijv. Bibi (daarvan weten we wel welke percentages er in zitten, namelijk: Spiervlees; 30-35%, Orgaanvlees; 30-35%, Gemalen bot; 20-25%, Overige ingredienten (olien-vezels ed.); 15%) en dan geef je verder nog 10% hart en pens. Daarmee kom je wel goed uit, qua de totale hoeveelheid orgaanvlees.

Qua groente zou je nog kunnen proberen of hij gekookte groente wil. En zo niet, ook niet op bovenstaande manier (ik liet hem trouwens even flink honger krijgen hoor) : dan houd het op. Dan zul je genoeg afwisseling qua diersoorten in je menu moeten hebben en bijv. de boel verrijken met wat fruit, gemalen rauwe noten en zaden, rauwe eitjes, beetje zuivel, etc. Af en toe wat vers zeewier, kan ook geen kwaad.
#967818
De lever wordt hier ook niet rauw gegeten door Flynn, nu bak ik het een beetje in olijfolie (alleen de buitenkant even aanbraden) en dan is het hup weg.

Mijn teef liet de groentemix weer liggen, hier gaat een beetje olie doorheen en ook dat is geen probleem meer.

Groetjes Trudie
#967857
Mijn berner had ook grote problemen met het eten van rauw orgaanvlees. Dat heb ik voor hem in het begin ook gebakken in een druppie olijfolie, en langzamerhand steeds rauwer gegeven. Uiteindelijk at hij het wel helemaal rauw.
Je kan ook kijken of ze het lusten als de kook er even over is geweest. Orgaan is gekookt niet heel erg veel minder dan rauw.

De groenten zou ik ook een beetje sardien of pens doorheen doen. Mijn hondn krijgen trouwens qua groentes alleen de leftovers van ons, trouwens.
#968053
de lever gaat hier voor één hond gebakken, de rest van de orgaan eerst heel fijn gesneden en nu probeer ik steeds grotere stukjes. Die "prak" ik door het spiervlees (ik geef de orgaan dan met paard/struis dat is een soort gehakt). Groente eet dezelfde hond ook liever niet, maar die roer ik er doorheen en de rest likt ze van mijn hand af - als ik de bruine beer bestek geef zal ze het ook gebruiken -. Ik geef nu dus wel iedere dag zo'n beetje orgaan, dan zijn het kleine stukjes en gaat het er goed door. Runderhart/Kippehart gaat hier het beste.
#968546
sorry....
hier wordt orgaan er als eerst uit gehaald om op te eten en als favo: lever met stip op 1 ::)

maar genoeg adviezen al gehad denk ik

even de kook erover en mengen met iets dat errug lekker is werkt hier met weer andere dingen die madam niet lust. zoals vis.
inmiddels zo ver dat ze de zalmmix van Herby oplebbert met een lepel biogarde oid en wat lekkere groenten erdoor. kleine stukjes lukt ook al aardig, maar dan moet er echt geen vel of buikwand aan zitten anders laat ze het weer liggen
#968831
Nou het is gelukt hoor!  ;D
Gizmo heeft vanmorgen wat lever en niertjes gegeten!!  ::)  Ik heb het orgaanvlees met de staafmixer tot moes gemaakt (het leek wel een slagerij in de keuken, ha ha.) en met pens gemengd. Het ging niet van harte maar hij heeft wel zijn bakje leeg gegeten. Ik heb het grotere deel voor vanavond bewaard, hij eet namelijk liever in de avond. Dus ben benieuwd hoe dat vanavond gaat, ik laat het nog wel even weten.

Groeten Mariska
#968872
Van pens alleen heeft hij normaal gesproken helemaal geen last van dunne ontlasting. Ik hoop dat als hij de smaak van het orgaanvlees wat minder vies vindt ik het ook door andere dingen kan roeren. Dat zou mooi zijn. Maar ik ben nu al erg blij dat hij het zo eet anders was het erg lastig geworden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door