Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#965853
phyto-

..oestrogenen
..enzymen

oa te vinden in kruiden....? wilde planten...
'k begrijp de werking niet helemaal,
iemand hier meer uitleg over?
Door Mevroi Kruim
#965856
Phyto betekent plant. Het gaat dus om plantaardige enzymen en -oestrogenen. De phyto-oestrogenen lijken chemisch op oestradiol en er wordt van gedacht dat ze een soortgelijke werking hebben. Er is onderzoek waaruit blijkt dat bv rode klaver en soja een hormoon-achtige werking hebben, vandaar dat die in de overgang worden aanbevolen tegen leuke dingen als opvliegers. Met het idee dat ze minder bijwerkingen hebben dan synthetische oestrogenen.
De enzymen zijn dus enzymen die in planten voorkomen. Dat kan vanalles wezen. Alle planten bevatten enzymen, niet alleen wilde of kruiden.
Door flin
#965880
Kruimel schreef: Phyto betekent plant. Het gaat dus om plantaardige enzymen en -oestrogenen. De phyto-oestrogenen lijken chemisch op oestradiol en er wordt van gedacht dat ze een soortgelijke werking hebben. Er is onderzoek waaruit blijkt dat bv rode klaver en soja een hormoon-achtige werking hebben, vandaar dat die in de overgang worden aanbevolen tegen leuke dingen als opvliegers. Met het idee dat ze minder bijwerkingen hebben dan synthetische oestrogenen.
De enzymen zijn dus enzymen die in planten voorkomen. Dat kan vanalles wezen. Alle planten bevatten enzymen, niet alleen wilde of kruiden.
en wat zou dit voor invloed kunnen hebben op onze jeweetwel katers, in die zin....dat ze planten erop uitzoeken, of juist niet, of anders? hebben ze überhaupt benul van wat ze buiten aan groen knagen?
hebben gesneden katers hier miss behoefte aan?
    pfff, zoals Lizzy min of meer beaamt niet alleen vlees+ bot aan honden te voeren; dus ook noten en zaden en fruit en groente,
zo wil 'k nog al n's tweifelen betreft de katten:
nu zijn 't wel supercritici (die katten dus) , die al moeilijk van de brok af te krijgen zijn, en dus vertrouw 'k een kat niet in de zin van lekker of niet lekker of niet gezond of wel gezond  te eten, maar de voorgeschotelde gerechten zullen altijd minder variabel zijn dan die ze in 't ruime veld bij elkaar zouden krijgen?

zo hier een kat die 't liefst de bruine bonen met gebakken ui van je bord zou stelen....
nou denk 'k er niet direct aan dat ze een (?) tekort met 't menu wat ze nu krijgen opbouwen, (en nee, 'k tweifel niet om terug te gaan naar brokjes) maar is't zo menselijk om dan naar tekorten te zoeken?
Gebruikersavatar
Door EllenL
#965996
Niks mis met menselijk zijn  ;)

Tja, lastig te zeggen of kat iets eet omdat hij er een tekort aan heeft of dat hij het gewoon lekker vindt... Ik denk dat je dat als eigenaar het beste in kan schatten, als hij ineens iets gaat eten of drinken wat hij normaal nooit doet (zo wilde mijn kater een keertje uit mijn beker met nog gloeiend hete pepermunt thee drinken ???) zou dat maar zo het geval kunnen zijn.

Bij gecastreerde katers is er natuurlijk wel wat aan de hand met de hormoonhuishouding, omdat ze nou eenmaal geen testis meer hebben. Wat belangrijk is bij de hormoonhuishouding zijn o.a. essentiele vetzuren, dus een beetje zalmolie of vette vis af en toe is altijd goed! Helaas zijn er voor zover ik weet geen fyto-testosteron plantjes, enige plant die ik ken die met name voor mannelijke problemen wordt gebruikt is Sabal, maar dat werkt vooral op de prostaat...

Groetjes,
Saille
Door flin
#966785
Saille schreef: Niks mis met menselijk zijn  ;)
och...
Tja, lastig te zeggen of kat iets eet omdat hij er een tekort aan heeft of dat hij het gewoon lekker vindt...
Ik denk dat je dat als eigenaar het beste in kan schatten, als hij ineens iets gaat eten of drinken wat hij normaal nooit doet (zo wilde mijn kater een keertje uit mijn beker met nog gloeiend hete pepermunt thee drinken ???) zou dat maar zo het geval kunnen zijn.
nou, 'k zie dus wel verschil; soms vreten ze gras om te spugen, maar nu sabbelen ze gras (nah, 1 kat dus regelmatig, de ander soms) , ze laten 't gras staan, maar kauwen de sapjes eruit....(en spugen hier dus niet van)
's winters vinden ze de peterselie (mijn peterselie!) heerlijk (ook zonder spugen) en nu kijken ze er niet meer naar om...

Bij gecastreerde katers is er natuurlijk wel wat aan de hand met de hormoonhuishouding, omdat ze nou eenmaal geen testis meer hebben. Wat belangrijk is bij de hormoonhuishouding zijn o.a. essentiele vetzuren, dus een beetje zalmolie of vette vis af en toe is altijd goed! Helaas zijn er voor zover ik weet geen fyto-testosteron plantjes, enige plant die ik ken die met name voor mannelijke problemen wordt gebruikt is Sabal, maar dat werkt vooral op de prostaat...
ze krijgen hier idd 2 keer in de week een weinig vette vis,
hmmm, sabal...weinig palmbomen hier... :(

't zou zo mooi zijn om dingetjes in de tuin te zetten, waar ze dan naar behoefte van zouden kunnen nemen, alleen weet 'k die behoefte gewoon niet...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door