Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Superrupsje
#964408
Onze twee katten krijgen (deels) vers (1 van de 3 maaltijden). De klein Xi van nu 14 weken eet alles (wel met wat hulp, nekken worden nog platgeslagen, en kuikens ingesneden), erg leuk om te zien. Mu snapt z'n kuikens nog steeds niet dus ook voor hem moeten ze ingesneden worden, maar de rest gaat er als koek in.

Maar ik heb een vraagje. Ze krijgen kippennekken, 1x per week visfilet, runderlappen, en kuikens. Als orgaan heb ik lamsnier, runderhart en kippenlever. Daar wil ik nu kippenmaagjes bij doen. Maar is het dan niet heel veel kip? Ik zou eventueel het botvlees kunnen aanpassen en deels eendennekken en deels kippenvleugels kunnen geven. En geven jullie ook hersenen, en zo ja, van welk dier?
Gebruikersavatar
Door koekje
#964447
ik geloof dat er een minimum van ongeveer 5 diersoorten is, om je barfmenu toch lekker compleet te houden. veel afwisseling is fijn. op zich gaan ze er niet dood van hoor, als je even een tijdje veel kip voert.
ik zou best een menuutje voor je willen maken. het nadeel is alleen dat je maar 1/3 barf voert, dus dat de hoeveelheden dan te klein worden om te portioneren.
ik lees bij de hondenafdeling wel eens dat er hersenen en kopvlees worden gegeven. kopvlees is volgens mij iets in de trant van wangen (die dus aan de kop zitten), en hersenen zitten in een hele lamskop. ik geloof dat vissen ook een beetje hersenen hebben, dus als je een hele sardien geeft, zitten daar theoretisch gezien ook hersenen in.

qua vleesbot kan je ook kwartels nemen (als ze met ingewanden zijn, is het een complete prooi, hoef je er niets meer aan uit te rekenen), hetzelfde met duif. eendonderdelen zijn ook goed als afwisseling, poten vind ik een beetje te hard, karkas en rugdelen en nekken kunnen wel. parelhoenkarkas is ook lekker.
ook met het spiervlees kan je veel afwisseling geven; lamsvlees (wel een beetje duur), het gebruikelijk rund en kip, kalkoen (is een ander dier dan een kip, dus een andere diersoort voor op je lijstje), koolvis (wel weinig voedingsstoffen).
je kan trouwens ook eens konijn proberen, voorbenen en nekken en borstkassen zouden ze misschien ook kunnen knagen.

nog een huishoudelijke tip:
als je stopt met de br*kken, wordt het barfen veel makkelijker. je kan grotere hoeveelheden voeren, wat makkelijker te portioneren is. mijn ervaring  is ook dat ze van brokken en natvoer alleen maar lui en ziek en sloom worden.
je hoeft je geen zorgen te maken over de oppas als jullie even weggaan, andere versvoerders gaan ook wel eens een weekendje weg, en je kan altijd nog een kvv meegeven aan de oppas. een rol cb neemt amper plek in beslag in het vriesvakje.
Door Superrupsje
#964450
ja dat is idd het nadeel van maar deels vers voeren, dat de porties klein zijn, en de vriezer snel vol als ik meerdere diersoorten insla. Maar ja, ik heb nog een meneer superrupsje met wie ik rekening moet houden ;-)

Hoe lang kan je spullen ontdooid in de koelkast goed houden?

En jij geeft dus geen hersenen, althans niet apart (wel in de hele prooi)? Hele sardien, die ga ik morgen dan halen, moet toch naar de visboer.
Gebruikersavatar
Door koekje
#964467
sien vindt horstmakreel lekkerder dan sardien trouwens.

meneer koekje vindt het nog steeds ook maar apart dat mijn katten vers eten, maar hij heeft wel de vooruitgang gezien die ze dankzij vers hebben gemaakt. de omvang van sien, en de vacht van ot en dat ze nu wel speelt en heel hoog springt.
misschien is het een idee om voor hem een leuk artikeltje te printen dat lizzy heeft geschreven. er staan ergens wel wat dingetjes over waarom geen brokken en wel vers te geven.
je katten zijn nu nog jong, en zullen weinig duidelijk fysieke klachten hebben van het brok/natvoer geven. maar je wilt echt niet dat ze later gebitsproblemen of niertoestanden ontwikkelen. of suikerziekte. je kan een aantal dingen voor zijn, door ze nu helemaal op vers te zetten, en ze niet meer op vers te krijgen zijn als ze al wat ouder zijn.

en versvoeren is ook gewoon leuk. je ziet je kat echt transformeren tot minileeuw, dat is zo leuk. en ze vinden het zelf ook leuk, ze hebben meer en leukere activiteit met het barfeten. hier is de maaltijd het hoogtepunt van de dag, het is lekker en leuk. brokjes eten was hier altijd maar omdat het er eenmaal staat, en omdat het zo dan wel zou horen, en omdat er toch honger is die gestild moet worden.

hoe lang je iets ontdooid in de koelkast goed kan houden, is afhankelijk van hetgene dat het is. orgaan is sneller weg dan spiervlees. veel dingen kan je wel in kleine hoeveelheden aanschaffen, ik kan hele barfmenus kopen hier op de markt, en een onsje of een pond van het ene of het andere is best te doen. ik wel eens 1 kipvleugel gekocht bij een lokale vleesturk. ze stonden wel een beetje raar te kijken, maar ach. gewoon met een stalen gezicht zeggen dat je er 1 wilt. echt maar 1. lamshartjes kan je hier ook los halen, in een kilo gaan er een stuk of 3 tot 4. als je een kleintje neemt, neemt dat ook al minder plek in beslag. 1 kipfilet kan je ook meerdere porties uithalen, net zoals 100 gram kippenlever.
zo houdt je ruimte over voor de dingen die je moeilijk in kleine hoeveelheden kan halen; zoals vleesbot van herby ofzo.

ik geef idd geen aparte hersenen, alleen als deze al erin zitten. dus hele prooien (kwartels, duiven en knaagdiertjes voor ot en vissen voor sien) of een kipnek met kop voor sien. ik geloof wel dat kippen kleine hersenen hebben, dus zoveel krijgen ze daar niet van binnen.
ik weet trouwens ook niet hoe het zit met de BSEwetgeving rondom verkoop van hersenen. groot kans dat deze niet verkocht mogen worden als 1 geheel.
ik geef trouwens weinig grote dieren, vind ik niet zo natuurlijk voor een kat. sien zal nooit een koe vangen, ot ook alleen maar in haar dromen. hier geef ik dus primair knaagdier en gevogelte. het nadeel is alleen dat ot geen vleesbotjes blieft (en schijnbaar ook geen hamster  >:( ), dus die heeft meer hele prooien nodig, en dat is soms wat meer moeite doen om aan eten te komen. ook financieel. sien daarentegen eet weer geen knaagdier, op konijnenonderdelen na. nijn is panklaar, dus misschien houdt ze niet van vachten. haar gevogelte eet ze ook graag gepluimd.
ik geef wel rundspiervlees, omdat het zo lekker goedkoop is. en soms wat orgaan van grazers, om toch variatie te houden als ik weinig voorraad heb.
Door Superrupsje
#964481
Ik heb hem al artikels laten lezen, en was al lang blij dat hij het prima vond om deels over te gaan. Alleen toen ik laatst begon over helemaal overgaan op vers keek ie me tot meewarig aan ::)

Maar misschien heeft meneer superrupsje een nieuwe baan waarbij hij voor een paar weken de hort op moet en dan kan ik lekker helemaal vers voeren :D Maar goed, vooralsnog geef ik wel het beste brok dat ik kan vinden, en het beste natvoer, en ik weet dat het niet ideaal is, maar het is toch al tig keer beter dan wat de meeste katten krijgen (en ook gezonder dan hoe ik, rokend en feestend mens, leeft ;) )

Ik koop al vrij kleine porties (1kg nekken, 3 ons vlees, 1 lamsnier, klein bakje hart etc.), maar het vriesvakje zit al tjokkievol (andere vriesvakjes zijn worden in beslag  genomen voor onze eigen behoeften).

Maar nu weet ik iig dat ik niet extra moeite moet doen voor hersenen. Thnx!
Door flin
#964491
Superrupsje schreef:
Maar ik heb een vraagje. Ze krijgen kippennekken, 1x per week visfilet, runderlappen, en kuikens. Als orgaan heb ik lamsnier, runderhart en kippenlever. Daar wil ik nu kippenmaagjes bij doen. Maar is het dan niet heel veel kip? Ik zou eventueel het botvlees kunnen aanpassen en deels eendennekken en deels kippenvleugels kunnen geven. En geven jullie ook hersenen, en zo ja, van welk dier?
nou lees 'k ook (in 'n ander topic) dat je kvv wilt gaan voeren? ipv 't blikvoer, toch?
miss dat je dan 's morgens de kvv (komplete versie) zou kunnen geven, en dan voor de avond iets van prooitjes, of 'n stuk kip, of kwartel, of duif, of nijn, of vis, na jah, zoiets, dan hoef je je niet al te veel zorgen om de ingewanden te maken; die zitten dan al voldoende in de kvv ,...

en wat betreft de vriesruimte; 'k heb hier ook maar 'n ieniemienie vriesvakje, maar als 'k 1 keer in de week 't één en ander insla, (voor 3 katten) dan kan er nog steeds een bak ijs ( :P :P) voor ons bij...
Door Superrupsje
#964497
ja ik heb idd een aantal rollen CB gekocht, wil nu eerst even de voorraad nat opmaken. Is er ook een incomplete versie van de CB? Ik heb rollen van 250 gr gekocht, van elke smaak een.

En als ik dat dan combineer met het vers is het dus goed? Dat zou fijn zijn :)
Door flin
#964500
Superrupsje schreef: ja ik heb idd een aantal rollen CB gekocht, wil nu eerst even de voorraad nat opmaken. Is er ook een incomplete versie van de CB? Ik heb rollen van 250 gr gekocht, van elke smaak een.

En als ik dat dan combineer met het vers is het dus goed? Dat zou fijn zijn :)
van de cb niet idd

als je dat in de combi gooit, kom je helemaal in de buurt!! ;D
Door Superrupsje
#964503
Ja, dat kom ik idd goed in de buurt. Heb alleen net een hele zak orijen (wederom excuses voor het vloeken in de kerk) gekocht, en als rechtgeaarde ietwat gierige nederlander zal ik die toch eerst gaan opmaken ;-)
Door Superrupsje
#964516
Ja slecht ben ik he voor m'n poezels :-[ Maar m'n portemoneetje wil ook wat ;-)

Nou ja, Mu is gisteren voor het eerst in een boom geklommen, en durfde niet meer terug (en ging toen maar nog hoger zitten ::)), en Xi ging op avontuur uit bij de buren (nee dat was niet de bedoeling, ze was me te snel af), dus vooralsnog hebben ze puf genoeg. Ze rennen en sjezen ook achter elkaar het hele huis door, glimmen mooi, zijn ongelofelijk zacht (ik moet zeggen dat ik wel een groot verschil merk tussen Xi 2 weken geleden toen ze bij ons kwam wonen en Xi nu). Ontlasting is ook prima, dus denk niet dat het verschrikkelijk zal zijn om nog even dit pak br*k op te maken.

Heb nu wel een CB dealer om de hoek gevonden, dus dat is lekker makkelijk voor later!
Gebruikersavatar
Door koekje
#964526
flin schreef: plantenvoeding
:2funny:


maar ik heb ook geen voer weggegooid. je hebt het toch eenmaal gekocht, en orijen zijn achterlijk dure piepers. ik zou deze zak ook opmaken, maar dan geen nieuwe meer kopen.
maar je hebt vast ook gelezen (op kattenplaza) dat nova van geessiena vreselijk stinkende drollen draait? nou, die zat eerst op cb, en toen die brokjes. in cb zitten geen kleur- en smaakstoffen, dus ontgiften is het niet. de kat krijgt ineens dingen als platgekookte vleesresten en beendermeel en piepers te eten. ik denk dat ze hier keihard zouden gaan kotsen als ik met vers stop en ze op zoiets zou zetten. zowel sien als ot.

het heeft hier ook iets van 9 maanden geduurd vanaf het moment dat ik hoorde over vers voeren en het overstappen op volledig barf (en voor ot cb). in het begin vond ik het ook moeilijk (menuutje maken, panikeren over genoeg voedingsstoffen en allerlei enge dingen als salmonella en campylobacter). en toen was het ingewikkeld doen met de vriezer, want ik heb maar 2 ieniemienielaadjes.

het vriesprobleem is altijd wel op te lossen. er zit weinig voer voor mij in. zo een zakje doperwten en wat kruiden, en op het moment ook een zak haricots verts en een pak tofu. je hoeft geen 3 hele broden in de vries te hebben, in de winkel hebben ze iedere dag vers. en als je cb om de hoek kunt halen, hoef je daar ook geen 50 kilo voorraad van in huis te hebben. 1 rol in gebruik, en 1 rol voorraad. als de gebruikrol op is, haal je gewoon een nieuwe voorraadrol. voor periodes als vakantie en momenten dat de dealer dicht is, haal je wat extra.

ik ga trouwens zo naar de vriezerwinkel, om te kijken wat ze er hebben.
ik kan hier op 36 m2 (is het hele huis, incluus minikeuken en minibadkamer en 2 smalle halletjes en de meterkast enzo) ook een grote koelkast een binnenkort een vrieskistje kwijt.
de vriezer zal in de slaapkamer komen wonen, dus ik heb wel een geluidsarme nodig.

voor extra interieurtips kun je altijd roepen :D
Door Superrupsje
#964539
Orijen is niet heel veel duurder dan die andere dure junkfood. Ik had idd gelezen over de stinkpoep van Nova, maar bij Mu merk ik vooralsnog niks, mooie harde geurloze drollen. Het valt mij juist op dat orijen helemaal nergens naar ruikt, itt ander duur junkfood.

En misschien ga ik ook wel over op een klein vrieskistje, maar eerst maar ff roeien met de riemen die ik heb. Laatst juist de hele schuur leeg gehaald, we hebben nu weer loopruimte, heerlijk, als daar zo'n vriesding in komt is het weer over met de pret.

En ik heb een excel ding in elkaar geklust voor het menu, waarbij ik nu heel makkelijk m'n hele menu kan aanpassen, dus da's het probleem niet. Nee eigenlijk is het enige probleem meneer superrupsje ;D (het is ook voor hem het brood dat in de vriezer ligt, en onze bakker heeft verschrikkelijke onhandige opeingstijden, en wij onhandige werktijden, waardoor we alleen in het weekend vers brood kunnen halen)
Gebruikersavatar
Door koekje
#964543
misschien meneer superrupsje een broodbakmachine cadeau doen.
hier in de bar is er een draadje geweest met allerlei tips en recepten voor de BBM, misschien dat het nog ergens staat.
Door Superrupsje
#964547
Haha hij ziet me al aankomen, en zelf eten klaarmaken voor de katten, en zelf brood bakken. *uche*, ik ga even de moed bij elkaar rapen voor het gesprek.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door