Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door annouschka
#951203
Hallo,

ik ben hier nieuw (zal me straks even voorstellen) en heb een paar vraagjes:
ik heb 2 rottweilers (2.5 jaar en 8 maand) en heb ze nu 2 weken op KVV en BARF, de oudste doet het er heel goed op, de jongste ook maar ik hij heeft in die 2 weken wel al een stuk of 2 keers overgegeven, daarnet nog gras dat hij opgegeten had.  Is dit omdat hij aan het ontgiften is of zou er iets anders aan de hand zijn?  Zou zijn maagje er misschien niet tegenkunnen??  Ik geef hen 2 keers per dag, 's morgens vroeg als ik thuiskom van m'n werk krijgen ze +/- 30%, 's avonds (+/- 12 uur later) de overige 70%  Is dat goed zo?

Dan nog een vraagje over de oudste, een gesteriliseerd teefje dat sinds kort kampt met overgewicht.  Zijn er dingen die ik haar beter niet geef?  En wat is een goeie hoeveelheid voor haar?  Is dat ook 2% van haar lichaamsgewicht (ze weegt nu 47 kg) of moet ik minder geven?

Hopelijk weten jullie een antwoord op mijn vragen.


groetjes
Annouschka
Door Lizzy
#951234
annouschka schreef: Hallo,

ik ben hier nieuw (zal me straks even voorstellen) en heb een paar vraagjes:
ik heb 2 rottweilers (2.5 jaar en 8 maand) en heb ze nu 2 weken op KVV en BARF, de oudste doet het er heel goed op, de jongste ook maar ik hij heeft in die 2 weken wel al een stuk of 2 keers overgegeven, daarnet nog gras dat hij opgegeten had.  Is dit omdat hij aan het ontgiften is of zou er iets anders aan de hand zijn?  Zou zijn maagje er misschien niet tegenkunnen??  Ik geef hen 2 keers per dag, 's morgens vroeg als ik thuiskom van m'n werk krijgen ze +/- 30%, 's avonds (+/- 12 uur later) de overige 70%  Is dat goed zo?
Allereerst: welkom op Barfplaats!
Met de verdeling lijkt me niks mis. Mag ik vragen (lekker vies praatje) hoe het overgeefsel eruit ziet? Is het slijm of geel vocht met stukjes bot of eten of iets anders? Wat geef je voor vleesbot?
Dan nog een vraagje over de oudste, een gesteriliseerd teefje dat sinds kort kampt met overgewicht.  Zijn er dingen die ik haar beter niet geef?  En wat is een goeie hoeveelheid voor haar?  Is dat ook 2% van haar lichaamsgewicht (ze weegt nu 47 kg) of moet ik minder geven?
Je kunt haar 1,5% a 2% van haar ideale lichaamsgewicht geven. Als je 2% wilt blijven voeren, dan zou je bijv. minder vet vlees/vleesbot kunnen geven. Dus niet teveel/te vaak geit, lam, gans, eend etc. Maar eerder wild, konijn, kip, parelhoen, mager rundvlees, paardenvlees, kalkoen, etc.
Hopelijk weten jullie een antwoord op mijn vragen.


groetjes
Annouschka
Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden en zo niet: laat het gerust weten!
Door annouschka
#951261
Het overgeefsel :D was een deel van z'n eten dat al voor een deel verteerd was, die dag hadden ze Smuldier rund (enkelvoudig) gegeten met een groentenpotje van broccoli, sperziebonen, witloof, wortelen, komkommer en courgette en wat groentemix (haal ik van bij iemand die KVV verkoopt), dit hebben daarna nog gekregen en toen had ie geen last, misschien had hij wel iets opgegeten van buiten (is nog een echt pup) en dat dat op z'n maag lag te draaien? :-\

Vandaag was het gewoon wat gras dat ie opgegeten had en terug uitgespuugd.

  Ze krijgen 1 keer per week een kalfsrib omdat ik nog redelijk veel KVV geef (durf het nog niet aan om volledig te barfen) en van barf krijgen ze voorlopig nog alles vermalen, dit koop ik bij iemand die KVV verkoopt,  die laat het speciaal maken in worsten van 1kg. Wel hebben ze al eens een kippenekje gekregen en een rundsschenkel.
Door annouschka
#951265
[quote="Lizzy"]

Je kunt haar 1,5% a 2% van haar ideale lichaamsgewicht geven. Als je 2% wilt blijven voeren, dan zou je bijv. minder vet vlees/vleesbot kunnen geven. Dus niet teveel/te vaak geit, lam, gans, eend etc. Maar eerder wild, konijn, kip, parelhoen, mager rundvlees, paardenvlees, kalkoen, etc.
Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden en zo niet: laat het gerust weten!

[/quote]

zoals ik al dacht, ze krijgt nu rond de 800gr per dag, de pup wat meer omdat die nog volop aan het groeien is, hij weegt nu zo'n 44kg en staat mooie slank en gespierd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#951292
[quote="annouschka"]
Het overgeefsel :D was een deel van z'n eten dat al voor een deel verteerd was, die dag hadden ze Smuldier rund (enkelvoudig) gegeten met een groentenpotje van broccoli, sperziebonen, witloof, wortelen, komkommer en courgette en wat groentemix (haal ik van bij iemand die KVV verkoopt), dit hebben daarna nog gekregen en toen had ie geen last, misschien had hij wel iets opgegeten van buiten (is nog een echt pup) en dat dat op z'n maag lag te draaien? :-\

Vandaag was het gewoon wat gras dat ie opgegeten had en terug uitgespuugd.

  Ze krijgen 1 keer per week een kalfsrib omdat ik nog redelijk veel KVV geef (durf het nog niet aan om volledig te barfen) en van barf krijgen ze voorlopig nog alles vermalen, dit koop ik bij iemand die KVV verkoopt,  die laat het speciaal maken in worsten van 1kg. Wel hebben ze al eens een kippenekje gekregen en een rundsschenkel.
[/quote]
je geeft van barf alles gemalen dus dat is dan gewoon kvv, barf is dat je hele stukken geef en zeker geen gemalen vlees.
Maar ik snap het niet zo, je durft niet 'echt' te barfen maar je geeft wel 1 kalfrib?
Ten eerste zal ik nooit en iedereen met mij, een enkele rib geven vanwege inslik gevaar!!!
En runderschenkel is ook veels te hard!
Als ik jouw was zou ik beginnen met de beginners botten zoals kippenekken/karkas en van lieve lee parelhoen, konijn ed.
En als ze toch al groentemix eten, zou ik ook proberen aan snippers(rund,lam,geit.paard) te komen, en dan niets meer malen maar gewoon zo geven!
ellen
Door annouschka
#951324
[quote="vanaalst"]
je geeft van barf alles gemalen dus dat is dan gewoon kvv, barf is dat je hele stukken geef en zeker geen gemalen vlees.
Maar ik snap het niet zo, je durft niet 'echt' te barfen maar je geeft wel 1 kalfrib?
Ten eerste zal ik nooit en iedereen met mij, een enkele rib geven vanwege inslik gevaar!!!
En runderschenkel is ook veels te hard!
Als ik jouw was zou ik beginnen met de beginners botten zoals kippenekken/karkas en van lieve lee parelhoen, konijn ed.
En als ze toch al groentemix eten, zou ik ook proberen aan snippers(rund,lam,geit.paard) te komen, en dan niets meer malen maar gewoon zo geven!
ellen
[/quote]

oke, dankjewel voor de tips ;)
't Is maar dat ik bang ben dat ik niet de juiste verhoudingen zou geven, in die worsten die ik koop, zit alles van vlees-organen-botten in gemalen maar het is enkelvoudig dus zonder groenten/granen erbij, daarom dat ik dacht dat dat ook onder barf viel :-[ sorry, foutje van mij, kben nog helemaal nieuw in deze wereld maar het bevalt hen wel goed moet ik zeggen, ze staan te kwijlen in de keuken als ik hun potjes klaarmaak en alles is altijd netjes opgegeten, integenstelling tot de brokken die ze aten..

Oh ja, die schenkel daar hebben ze het beentje niet van gekregen, enkel het merg dat erin zit. 
Door Femke
#951527
[quote="annouschka"]
Het overgeefsel :D was een deel van z'n eten dat al voor een deel verteerd was, die dag hadden ze Smuldier rund (enkelvoudig) gegeten met een groentenpotje van broccoli, sperziebonen, witloof, wortelen, komkommer en courgette en wat groentemix (haal ik van bij iemand die KVV verkoopt), dit hebben daarna nog gekregen en toen had ie geen last, misschien had hij wel iets opgegeten van buiten (is nog een echt pup) en dat dat op z'n maag lag te draaien? :-\

Vandaag was het gewoon wat gras dat ie opgegeten had en terug uitgespuugd.

  Ze krijgen 1 keer per week een kalfsrib omdat ik nog redelijk veel KVV geef (durf het nog niet aan om volledig te barfen) en van barf krijgen ze voorlopig nog alles vermalen, dit koop ik bij iemand die KVV verkoopt,  die laat het speciaal maken in worsten van 1kg. Wel hebben ze al eens een kippenekje gekregen en een rundsschenkel.
[/quote]

Wauw, ten eerste vind ik dit heel veel groenten, of misschien lees ik het verkeerd (ik haal eruit dat je én broccoli, boontjes, witlof, wortelen, komkommmer, courgette én groentenmix gegeven hebt?)

Kalfsrib vind ik ongeschikt bot voor beginnende barfers. Beter kan je beginnen met wat karkassen van gevogelte. Het maagzuur zal nog niet zuur genoeg zijn om de hardere stukken bot te verteren.

Heeft je hond lang na het eten gespuugd?
Door annouschka
#951781
de eerste keer dat hij heeft overgegeven, weten we niet precies wanneer het gebeurd is, we waren weg die avond en toen we thuiskwamen, had ie overgegeven, zal zeker een uur na z'n eten geweest zijn.
Gisteren was het kort na de middag, hij had 's morgens vroeg gegeten en het was alleen gras.  Heb het net aan mijn DA gevraagd en die zegt van het even in de gaten te houden maar niet te vlug te paniekeren.

Van groentenmix geef ik niet zo heel veel hoor, ik geef een klein beetje 'zelfgebrouwen pap' +/- 50gr en dan nog eens +/- 50 gram groentenmix.  Is dat teveel?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door