Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Boefies
#949576
Heel graag zou ik vlees willen drogen om te gebruiken als beloning snackjes.
Maar hoe doe ik dat?
Op hoveel graden moet de oven?
Hoe lang moet het in de oven?
Hoe lang is gedroogd vlees houdbaar?
En is al het vlees geschikt om te drogen?
#949610
[quote="Jet en Babs"]
Okay, dus zo laag mogelijk en 'n uur of 8 laten drogen....
Dat is wel lang zeg?! Is dat niet een beetje gevaarlijk zo lang je oven aan laten staan?
[/quote]

nee hoor, ik doe het wel op een dag dat ik thuis ben. En hij staat maar op een hele lage temperatuur. Als je het vlees eerst goed dept met keukenpapier gaat het sneller.
En mijn honden vinden het lekkerder als het niet helemaal door- en door droog is, maar dan is het wel maar beperkt houdbaar in de koelkast. Hoe droger, hoe langer houdbaar.
#949611
Ik heb nu 1 keer vlees gedroogd, in kleine stukjes als snoepjes, en heb wel de oven op een kiertje gelaten zodat het vocht eruit kan
Maar onze pup(en de hondevriendjes) is er gek op

Binnenkort maar weer eens een paar porties maken :D
#949614
Op een kiertje zetten? Dat kan bij mij dus niet, dan smelten mijn knoppen! ::) (denk ik)

Ik zit dit te lezen, heb ook via de zoekfunctie al het een en andere opgestoken maar wat ik niet vond (of waar ik overheen gekeken heb) is, moet het vlees/fruit op de roosters of kan het op een bakplaat en dan met of zonder bakpapier?

Wil ook vanmiddag eens aan de gang gaan, ik heb kipfilet en rundvlees in huis, kan dat alletwee?
#949617
[quote="keetje"]
Op een kiertje zetten? Dat kan bij mij dus niet, dan smelten mijn knoppen! ::) (denk ik)

Ik zit dit te lezen, heb ook via de zoekfunctie al het een en andere opgestoken maar wat ik niet vond (of waar ik overheen gekeken heb) is, moet het vlees/fruit op de roosters of kan het op een bakplaat en dan met of zonder bakpapier?

Wil ook vanmiddag eens aan de gang gaan, ik heb kipfilet en rundvlees in huis, kan dat alletwee?
[/quote]

de meeste ovendeuren hebben een stand dat ze op een kiertje kunnen staan. Maar op deze temperaturen zullen je knoppen niet smelten hoor  ;)
#949629
De mijnese kan niet op een kiertje, ik zal er wat tussen moeten zetten! :(

Maar inderdaad, het is een erg lage temperatuur, dus dat zal wel goed gaan. :)
Ik ga vanmiddag aan de gang!!( hoewel, 8 uur? Dan mag ik wel opschieten anders gaat het nachtwerk worden!
Doe het morgenochten wel!! ;)
#950087
[quote="judith1967"]
Mijn oven kan als laagste temperatuur op 150 graden.Is dat te hoog om vlees te drogen?
[/quote]


Ja en nee, je vlees zal er wel droog van worden (en razend snel ook), maar het wordt tegelijkertijd gekookt. Of het een ramp is: neuj, ik denk het niet. Het zal wat minder voedingswaarde hebben, maar voor een beloningssnackje zou mij dat niet zoveel uitmaken.
#950103
Helaas, vandaag nog niet aan toe gekomen! :-\

Mijn oven kan op 50 graden. Is dat te laag of juist goed? En zoja, moet dan bij die 50 graden het spul 8 uur in de oven?

Enne,....moet het op de bakplaat met bakpapier of op een rooster met/zonder bakpapier?
#950106
[quote="keetje"]
Helaas, vandaag nog niet aan toe gekomen! :-\

Mijn oven kan op 50 graden. Is dat te laag of juist goed? En zoja, moet dan bij die 50 graden het spul 8 uur in de oven?

Enne,....moet het op de bakplaat met bakpapier of op een rooster met/zonder bakpapier?
[/quote]

ik zou het op bakpapier doen anders krijg je het er nooit meer vanaf  ;)
En volgens mij zet ik de oven altijd op 80, dan gaat het net wat sneller. Heb je ook een heteluchtstand op je oven? Dat gaat sneller dan alleen onder-en-boven verwarming....
#950774
Mijn oven doet het niet als ik het deurtje open laat, dus of ik nou wil of niet, hij moet wel dicht blijven.
Maar dat is hier geen probleem hoor.
Daarbij heeft mijn oven de stand 40 graden of 100 graden en hoger.

Ik droog mijn vlees dus op 40 graden en dat duurt dan zo ongeveer 8 a 10 uur.
Als het goed droog is en niet vet en in kleine stukjes, dan gaat het sneller dan als het nog wat vochtiger is en wat vetter.
Halverwege draai ik ze om.
Ik heb ze op de bakplaat met een bakpapiertje eronder, op een rooster zou natuurlijk ook kunnen, maar dan zou ik er zeker een bakpapiertje onder doen want ik maak de stukjes zo klein mogelijk (en zoveel mogelijk over de hele oven verdeeld) en dan heb je natuurlijk grote kans dat het door de roosters heen valt.
Op bakplaat zelf zal je vast geen bakpapiertje nodig hebben, maar ik gebruik er zelfs 2 per keer ;)
Als ik ze halverwege omdraai kiepel ik het hele bakpapier om op het andere bakpapier wat weer de oven ingaat.
Daarna gaat het spul in een afsluitbare bak in de kast tot gebruik.
En dan blijft het ongeveer 2 tot 3 weken goed, maar meestal is het wel eerder op :D

Ik gebruik trouwens meestal van die voorgesneden blokjes of reepjes kip of kalkoenfilet uit de supermarkt hiervoor.
En vaak gaat het hier savonds in de oven, daarna omdraaien en weer terug in de oven en dan draait snachts de oven nog terwijl wij al slapen. De oven heeft een timer, dus die gaat vanzelf uit en koelt af terwijl het deurtje dicht blijft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door