Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door ilovegoldenretrievers
#945555
Ik geef al een hele tijd carnibest aan Bentie. De carnibest is op basis van rundvlees, lever van rund en bot van rund, de groente is kan ik er niet in terug vinden, misschien zit deze er goed gemalen door.

Nu wil ik ook zelf gaan samenstellen.

Ik heb al het een en ander klaar gemaakt. Bentie weegt 30 kilo

50% vleesbot van 3780 gram voer je in totaal = 2100 gram = 300 gram per dag, dit verander ik naar 250 gram vleesbot en 50 gram spiervlees extra

15% groente van 3780 gram voer je in totaal = 630 gram = 90 gram per dag

15% orgaan van 3780 gram voer je in totaal = 630 gram= 90 gram per dag

20% spiervlees van 3780 gram voer je in totaal = 840 gram = 120 gram per dag

Gisteren heb ik voor ongeveer 22 dagen groente mix gemaakt. In deze mix zit bloemkool, rode kool, snijbonen, sperziebonen, worteltjes, brocceli, boerenkool en 2 kleine rode tomaatjes. Ik voer een paar dagen carnibest en ik ben van plan 1 a 2 dagen zelf te gaan samenstellen.

Als eerste heb ik heb ik kippegehakt gepakt, kippelever en kippemaagjes. De groente heb ik allemaal in aparte zakjes gedaan. Voor het vleesbot heb ik gemalen kippenkarkas gehaald bij de plaatselijke slager. Hierbij wil ik wat meer spiervlees doen, moet nog precies kijken hoe het er precies uitziet als het ontdooid is. Ik zit dus te denken om 250 gram van hun vlees met bot te geven en dan nog 50 gram spiervlees. Ze hebben de karkas gemalen en dan nog stukjes kip erbij gedaan.

Ik wil later ook nog andere soorten spiervlees toevoegen, zoals bijv. sucadelapjes, kipfilet etc. Dit wil ik gaan combineren met carnibest.

Dit is om rustig te beginnen. Ik vind het geven van bot een beetje eng, maar dat komt door de dierenarts die ik heb gehad. Die had hele enge verhalen, mijn slager vertelde, dat mensen bij hun ook gemalen karkas met vlees kwamen halen en dat die er dan nog dingen bij toevoegde. Hij verkoopt de karkas ook los, maar dan zit er niet veel vlees aan, dus moet je vlees toevoegen. Hoe zien jullie de bot/ vleesverhoudingen bij honden, dus de 40 % of 50 %. Hoe moet ik dat precies zien.

Ik wil beginnen met 1 dag in de week en dat later gaan uitbreiden naar meerdere dagen. Ik heb voor 4 dagen kippegehakt met kippelever en groente en dan de gemalen kippenkarkas, ook voor 4 dagen. Hiervoor moet ik nog wat extra spiervlees kopen. Dat is 50 gram per dag.

Kan iemand mij vertellen of ik het zo goed doe of dat ik nog wat moet aanpassen. Een keer in de maand wil ik een dag vis geven en een keer in de twee weken pens. Pens is orgaan, dus moet ik dat dan in mindering brengen, bij het orgaan dat ik door de week geef en dan het aanvullen met spiervlees en bot, of hoe dat niet.
Door Lizzy
#945563
Julia2005 schreef: Ik geef al een hele tijd carnibest aan Bentie. De carnibest is op basis van rundvlees, lever van rund en bot van rund, de groente is kan ik er niet in terug vinden, misschien zit deze er goed gemalen door.

Nu wil ik ook zelf gaan samenstellen.

Ik heb al het een en ander klaar gemaakt. Bentie weegt 30 kilo

50% vleesbot van 3780 gram voer je in totaal = 2100 gram = 300 gram per dag, dit verander ik naar 250 gram vleesbot en 50 gram spiervlees extra

15% groente van 3780 gram voer je in totaal = 630 gram = 90 gram per dag

15% orgaan van 3780 gram voer je in totaal = 630 gram= 90 gram per dag

20% spiervlees van 3780 gram voer je in totaal = 840 gram = 120 gram per dag

Gisteren heb ik voor ongeveer 22 dagen groente mix gemaakt. In deze mix zit bloemkool, rode kool, snijbonen, sperziebonen, worteltjes, brocceli, boerenkool en 2 kleine rode tomaatjes. Ik voer een paar dagen carnibest en ik ben van plan 1 a 2 dagen zelf te gaan samenstellen.
Leuk dat je zelf gaat samenstellen! De hoeveelheden en gewichten zien er prima uit.
In je groentemix zit erg veel kool: bloemkool, rode kool, broccoli, boerenkool is allemaal kool en naar verhouding is dat erg veel. Ook mis ik een bladgroente in je mix zoals andijvie, waterkers, etc. Het is niet erg dat er nu veel kool in de groentemix zit, maar de volgende groentemix die je maakt: ik zou daar even helemaal geen kool in doen. Er is een kans dat je hond last krijgt van gasophoping, van deze mix. Dus misschien moet je het maar even niet iedere dag geven.
Als eerste heb ik heb ik kippegehakt gepakt, kippelever en kippemaagjes. De groente heb ik allemaal in aparte zakjes gedaan. Voor het vleesbot heb ik gemalen kippenkarkas gehaald bij de plaatselijke slager. Hierbij wil ik wat meer spiervlees doen, moet nog precies kijken hoe het er precies uitziet als het ontdooid is. Ik zit dus te denken om 250 gram van hun vlees met bot te geven en dan nog 50 gram spiervlees. Ze hebben de karkas gemalen en dan nog stukjes kip erbij gedaan.

Ik wil later ook nog andere soorten spiervlees toevoegen, zoals bijv. sucadelapjes, kipfilet etc. Dit wil ik gaan combineren met carnibest.
Je hoeft overigens niet iedere dag vleesbot, vlees, orgaanvlees en groente te geven hoor. Je mag ook de ene dag vleesbot geven, de dag erop vlees met groente en de dag erop orgaanvlees met een vleesbot. Ofzo.
Dit is om rustig te beginnen. Ik vind het geven van bot een beetje eng, maar dat komt door de dierenarts die ik heb gehad. Die had hele enge verhalen, mijn slager vertelde, dat mensen bij hun ook gemalen karkas met vlees kwamen halen en dat die er dan nog dingen bij toevoegde. Hij verkoopt de karkas ook los, maar dan zit er niet veel vlees aan, dus moet je vlees toevoegen. Hoe zien jullie de bot/ vleesverhoudingen bij honden, dus de 40 % of 50 %. Hoe moet ik dat precies zien.
Het vleesbot dient tenminste 50% vlees te bevatten. Ik ben niet gecharmeerd van kale botten.
Ik wil beginnen met 1 dag in de week en dat later gaan uitbreiden naar meerdere dagen. Ik heb voor 4 dagen kippegehakt met kippelever en groente en dan de gemalen kippenkarkas, ook voor 4 dagen. Hiervoor moet ik nog wat extra spiervlees kopen. Dat is 50 gram per dag.
Ik vind het eerlijk gezegd allemaal wel vrij veel kip. Misschien kun je ook wat andere soorten proberen zoals eendennek, runderhart, lamshart, lamsvlees, konijn, geit, etc. Alleen kip is niet afwisselend genoeg. Ah, ik zie hieronder al dat je ook vis en rund gaat geven. Maar, kip en rund en 1 keer in de maand vis: dat is nog steeds niet voldoende afwisseling. Dus daar zou ik even naar kijken, als ik jou was.
Kan iemand mij vertellen of ik het zo goed doe of dat ik nog wat moet aanpassen. Een keer in de maand wil ik een dag vis geven en een keer in de twee weken pens. Pens is orgaan, dus moet ik dat dan in mindering brengen, bij het orgaan dat ik door de week geef en dan het aanvullen met spiervlees en bot, of hoe dat niet.
Je mag 1 keer per week vis geven. Je mag ook 1 keer per maand vis geven. Pens is inderdaad orgaanvlees. Je kunt 15% orgaanvlees voeren. En als je dan van pens eens in de twee weken meer geeft, geeft dat niks. Kom je misschien op 20% uit en dat is (inclusief pens) ook prima. Zo krap komt het allemaal niet.
Door ilovegoldenretrievers
#945618
Ik geef eerst nog een tijdje Carnibest door, heb nog wel voor een paar weken liggen. Ik wil eerst gewoon 2 dagen in de week gaan barfen en de rest nog Carnibest doen. En ondertussen kijk ik gewoon verder voor andere soorten vlees en stap ik rustig over. Blijf wel 2 dagen in de week carnibest voeren, gewoon omdat het een goed compleet voer is. Maar de bedoeling is 5 dagen barfen en 2 dagen carnibest.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op zo 06 apr 2008, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door