Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door EllenL
#943742
Hoi allemaal,
nu ik dan toch lid ben geworden van het forum, kan ik ook wel wat 'beginnersvragen' stellen aan jullie!

Ik heb wat op deze site rondgesnuffeld en heb o.a. ontdekt dat ik bij herby een heleboel kan kopen voor mijn poezenbeesten. Een beetje een rare vraag misschien, maar hoeveel ruimte aan diepvries heb je ongeveer nodig als je een redelijke voorraad koopt voor 3 katten? (en sowieso in geval herby boven de 45 euro of liever natuurlijk nog 100 euro uit komt...) Qua illustratie: ik heb een poos geleden 30 kilo carnibest gekocht, en toen zat de diepvries heel erg vol...

Dan nog een praktische vraag: hoe beperken jullie de troep die door het eten veroorzaakt wordt?

Groetjes,
Saille
Door flin
#943769
hai Saille,
Saille schreef: maar hoeveel ruimte aan diepvries heb je ongeveer nodig als je een redelijke voorraad koopt voor 3 katten?
'k bestel zelf niet bij Herby, maar 'k kan me zo voorstellen dat je meer ruimte nodig hebt voor 'raar' gevormde BARF-dingen, dan voor de cb?
maar stel dat je een 100 l vriezer hebt staan, dan zou daar zo'n 33 kg BARF in passen, dus reken maar uit...
Saille schreef: Dan nog een praktische vraag: hoe beperken jullie de troep die door het eten veroorzaakt wordt?
welke troep bedoel je? ;D ;D

die op 't aanrecht?
of die nadat de katten gegeten hebben?
de katten hier eten van 'n gladde vloer, en 'n lapje nadien doet wonderen? :)
(hier geen troep trouwens, ze beperken zich wonderwel tot net naast 't schoteltje....)..en als't meezit likken ze dat ook nog weg...
Gebruikersavatar
Door EllenL
#943975
33 kilo? Hmm, dat zou dan toch meer zijn dan de carnibest die ik er in weg kreeg... Toen had ik nog één laatje over voor onszelf en ik heb het net ff nagezocht, ons vriezertje is 100 liter... Nou ja, als ik begin met 20 kilo zit ik nog wel veilig (toch??)

Hmmm, wat betreft de trowp, tja, bij mij gaat het nu met de kippevleugeltjes zo: Berlioz (mijn rood-witte kattebeest) pakt het in zijn bek en rent er mee naar een of ander hoekje, de andere twee eten bijna nooit het bot tot nu toe, dus dan vind je ergens anders weer wat afgekloven botjes met net nog wat vlees er aan, waar Berlioz er dan weer mee vandoor gaat... Zijn favoriete plekje is natuurlijk net ergens waar je lastig bij komt  ::) Als ik de vleugeltjes voor de andere 2 in kleinere stukjes doe is het gevaar dat Berlioz die zonder te kauwen doorslikt, maf beest (ongelofelijk, met kippehartjes kan hij dat ook bij de kleinere exemplaren...)

Maar goed, ik hoor het al, mijn huisvrouwenmodus moet wat omhoog geschroeft worden....  ;D

Heeft er iemand trouwens ervaringen met katten die te zwaar zijn en de gevolgen van ze over zetten op barf? Eén van de redenen dat ik nu over wil op barf is de tanden van 2 van mijn katten, nu is Poekie bijna 10 dus kan ik me voorstellen dat ze wat tandsteen heeft, maar Berlioz is  nu ruim 3 jaar oud en heeft al heel lang de geelste tanden van al mijn katten... (ik heb dus nog Poekie die in mei 10 wordt en Simba die in augustus 11 wordt...) Ik ben toen toch nog een poosje op zo natuurlijk mogelijke brokken (voor zover dat mogelijk is met brokken, lol) overgestapt met als gevolg dat vooral het gewicht van Berlioz steeg en zijn tanden even geel en vies bleven  :-\. Daarna ben ik weer terug gegaan naar carnibest en gaf af en toe een vleugeltje erbij, wat de eerste keer er door Berlioz meteen weer uitgegooid werd, maar inmiddels gaat het qua overgeven beter dan op de carnibest. (Meneer heeft een vrij gevoelige maag, als hij ook maar iets te veel eet, of vlak na het eten nog wat te eten krijgt, bijvoorbeeld als Simba wat over laat, gooide hij het er standaard allemaal weer uit...). Maar goed, om een lang verhaal korter te maken, mijn hoop is eigenlijk dat ten eerste hij weer mooie witte tandjes krijgt en ten tweede dat hij doordat hij natuurlijker eet hij zijn overgewicht kwijt raakt... Maar hij kan nog steeds zo verschrikkelijk schrokken, waardoor hij het er dan soms toch weer uitgooit, waardoor hij weer honger krijgt natuurlijk, ....

Er is trouwens ook minstens één kat die zijn eigen eten soms vangt, want ik vind de laatste tijd regelmatig stukjes muis terug (het achterlijfje met nog achterpootjes en staart, en laatst, heel knap, lag onder de bank een kopje van een muis, de achterpootjes met staart, en was het geheel nog door één heel dun stukje vel met elkaar verbonden...). Kans is alleen ook dat het de kat van de buren is, die in ieder geval bekend staat om zijn onthoofde muizen, en die ons als zijn tweede huis heeft bestempeld. Volgens mij brengt Berlioz ze naar binnen en eet hij ze dan op, maar dat is maar een theorie, want ik zie het natuurlijk nooit gebeuren...

Groetjes,
Saille
Door flin
#944464
Saille schreef: pakt het in zijn bek en rent er mee naar een of ander hoekje,
hmmm, miss kun je ze in 'n afsluitbare kamer laten eten? netzolang, totdat ze in de smiezen hebben dat 't op een bepaald plekje opgegeten dient te worden?

het gevaar dat Berlioz die zonder te kauwen doorslikt, maf beest (ongelofelijk, met kippehartjes kan hij dat ook bij de kleinere exemplaren...)
de ervaring hier is dat oa kvv en kleine muisjes idd in 1 keer doorgeslikt worden, maar 'k heb nog nooit een kat zomaar een kippe-botje zien doorslikken,
(wat overigens niet wil zeggen dat 't niet zou kunnen :-\ )

de muisjes worden hier over 't algemeen buiten gevangen, dan naar binnen gesmokkeld, en dan dus niet opgevroten; dat doen ze pas als 'k de muis op 't eetschoteltje leg: 'ah, eten!" ::)

en BARFgeeft hier eigenlijk alleen maar voordelen: idd schonere tandjes, en ook 't eten van prooidieren of grote stukken ervan; ze zijn dus langer bezig (isnie hap, slik, weg) met eten, en de botjes duurt naar mijn idee langer om te verteren, dus bijkomend voordeel: 't duurt langer voordat de maag leeg is , dus weer minder galspugen, en dan krijg 'k ook 't idee dat ze, omdat ze al meer moeite moeten doen om de prooi weg te krijgen , sneller voldaan zijn....

dus goede kans dat je kat op BARF minder snel zal eten, en miss ook nog wat afvalt?
Gebruikersavatar
Door EllenL
#944989
Nou, een kippenbotje is ook weer overdreven, lol. Hem geef ik altijd een half vleugeltje, meestal de bovenarm zeg maar, en daar is hij dan wel even zoet mee. Omdat die andere 2 wat minder enthousiast op de botten gaan knagen krijgen zij wat kleinere stukjes, met als gevolg dat in ieder geval Simba soms toch een stukje bot opeet... en die kleinere stukjes verdwijnen erg snel bij meneer...

Maar goed, ik merk dat in ieder geval onze dame (Poekie) al langzamer begint te eten en ook stopt als ze genoeg heeft sinds ik ook door het gemalen prutje dat ik zelf maak wat grotere stukjes kipfilet en runderhart heb gestopt, dus ik heb ook goede hoop dat het bij Berlioz ook doordringt binnenkort!

En qua troep valt het op zich mee hoor, berlioz heeft er wel een vast plekje voor, alleen is dat natuurlijk net een plekje waar ik lastig bij kan!  ::) 8)
Door flin
#945021
hier ook en grote %$#@#$% muts hoor, die wil eigenlijk helemaal geen bot: 'bah, vies, pfflll, ' , en 't ligt allemaal keurig uitgeplozen naast 't bordje (t kost wat moeite, maar dan heb je 't ook niet binnen,... ofzo....) wat hier nog wel een beetje werkt is idd vleesbot fijnmaken, zodat 't nog wel aan elkaar vastzit (dus niet als losse stukjes), en dan maar blijven aanbieden,...zucht...

de andere 2 zijn volledig te vertrouwen met restjes, of botjes, 1 verdenk 'k ervan dattie krakbotjes geweldig vindt (of dat met 't geluid te maken heeft of de kracht van z'n kaken? geen idee...) maar ze eten wonderwel gewoon alles, en ze ruimen ook de rommeltjes van muts op...
Saille schreef: sinds ik ook door het gemalen prutje dat ik zelf maak wat grotere stukjes kipfilet en runderhart heb gestopt,
ze krijgen hier oa een deel duif of kwartel of kip, botjes krijgen ze van duif en kwartel makkelijk weg ,van (plof)kipkarkas ook, zelfs onze muts geeft toe dat 't dan wèl te pruimen is! maar snel naar binnen slurpen is er op deze manier idd niet bij...!
Saille schreef: alleen is dat natuurlijk net een plekje waar ik lastig bij kan! ::) 8)

;D ;D ja, dat wordt de kat op 't schuursponsje binden 8) ;)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#945025
flin schreef: ;D ;D ja, dat wordt de kat op 't schuursponsje binden 8) ;)
Dat is het!! Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht, lol. ;D ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door