Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door vomleinetal
#939337
Ik kan hier in duitsland redelijk goedkoop aan rund (strot/kalfsbotten, pens/lever/maag en vlees) en kip (nekken) komen, eendenkarkassen gaat ook lukken maar dat krijgen ze nu nog niet omdat ze net pas begonnen zijn met barfen. Daarnaast kan ik wel aan (grof gemalen) wildmix en paardenvlees komen maar dat is een stuk duurder. In hoeverre is het bezwaarlijk om bijvoorbeeld 50-60% van het menu uit rund te laten bestaan en de rest uit andere diersoorten. KVV bestaat normaal gesproken toch ook maar uit 1 of 2 diersoorten?

groetjes,
Rosa
Gebruikersavatar
Door Angelique
#939356
Dat laatste klopt zeker en is in mijn ogen ook één van de nadelen van kvv. Het is te karig qua samenstelling.
Als je niet anders kunt krijgen dan is het natuurlijk niet anders en moet je er maar het beste van maken en dat kan je als barfer toch nog beter dan met een kvv die uit 2 diersoorten bestaat.
Ik zie er geen probleem in om je menu voor een groot deel uit  rund te laten bestaan en dan daarbij kip en later eend als calciumbron en op zondag wildmix of paardevlees. Naast dit kun je ook nog wat eitjes geven en misschien kun je bij een visboer nog wat visafval scoren. Voor de volledigheid zou ik ook regelmatig wat groenten toevoegen, zij het een rauwe mix of licht gekookt. Bij het grote deel rund ga ik er dan wel vanuit dat je naar verhouding vlees en orgaanvlees geeft en niet  grotendeels pens. Eigenlijk zou er voor de volledigheid ook nog hart (van rund of kip) en niertjes bij moeten. Kalfsbotten zijn in de regel te hard om te eten, dus die zou ik niet eens meenemen.
Door Anthraciet
#939411
Ik weet niet waar je precies in Duitsland woont, maar als je enigszins bij mij in de buurt zou wonen, zouden we samen kunnen bestellen bij Herby. Met hun heb ik een afspraak lopen dat ze bij me thuis komen bezorgen omdat ik niet zo ver over de grens woon. ;)
Door Lizzy
#939436
vomleinetal schreef: Ik kan hier in duitsland redelijk goedkoop aan rund (strot/kalfsbotten, pens/lever/maag en vlees) en kip (nekken) komen, eendenkarkassen gaat ook lukken maar dat krijgen ze nu nog niet omdat ze net pas begonnen zijn met barfen. Daarnaast kan ik wel aan (grof gemalen) wildmix en paardenvlees komen maar dat is een stuk duurder. In hoeverre is het bezwaarlijk om bijvoorbeeld 50-60% van het menu uit rund te laten bestaan en de rest uit andere diersoorten. KVV bestaat normaal gesproken toch ook maar uit 1 of 2 diersoorten?

groetjes,
Rosa
Ik zou het niet ideaal willen noemen. Maar ik sluit me verder helemaal bij Angelique aan. Beter dit dan niks. En net wat je zelf al schrijft: kvv bevat gemiddeld ook 2 diersoorten, hoewel de meeste mensen wel smaken afwisselen (bijv. kip, rund en lam). En kvv bevat vrijwel altijd een premix (vitamine/mineralenpreparaat). Kun je qua orgaanvlees ook aan hart en nier komen? Als je dit kunt krijgen: zou ik dat ook zeker geven. Ik zou zelf zeker 3 keer per week een rauw ei geven. En inderdaad, 1 keer per week wat vette vis (als dat lukt - desnoods een blikje zalm of makreel of sardien). En zelf zou ik elke dag wat gepureerde groentemix of gekookte groente geven. En dan moet je even kijken hoe je hond het daar op doet. Mocht je het gevoel hebben dat ze te weinig binnen krijgt, dan zou je ook een keer of 2 a 3 per week wat multivitaminepoeder kunnen geven. Of chlorella.
Door vomleinetal
#939727
Bedankt voor jullie reacties. De hart was ik vergeten, die krijgen ze ook al. Nieren heb ik nog niet gezien maar ik denk dat onze groothandel (we hebben een restaurantje) die wel heeft.

De vis ga ik zeker ook proberen. ik heb ze van de week al wel een keer hüttenkäse met een blikje tonijn gegeven en dat vonden ze wel lekker. Verse vis kan ik ook bij de groothandel kopen, moet even kijken wat dan nog een beetje voordelig is.

Hoe doen jullie dat met de eieren? Ik las dat jullie die in zijn geheel geven maar ik ben daar zelf nog een beetje huiverig voor (alles wat rond is wordt uitgebreid mee gespeeld en rondgegooid  :fotty:). Kan ik ook gewoon alleen het eigeel/wit geven, of bijvoorbeeld het ei eerst breken?

Bij mijn eerste bestelling barf-produkten kreeg ik ook een rol met een groente/mineralen mix, daar zit in prei, wortel, long en nog het een en ander. Ik ging ervan uit dat dat een goede toevoeging zou zijn. Lees ik net hier dat prei verboden is  :o, ik moet nog een hoop leren  ::). Nou ja, nu ik mijn hondjes zo zie genieten van het eten en ze vol spanning zie wachten op het eten, dan heb ik er dat graag voor over  ;D
Angelique schreef: Kalfsbotten zijn in de regel te hard om te eten, dus die zou ik niet eens meenemen.
Aj, ik heb net een paar kilo extra zachte botten besteld (volgens mij uit het borstbeen). Ik kijk zelf wel eerst hoe hard ze zijn, anders gaan ze de kliko in 
Anthraciet schreef: Ik weet niet waar je precies in Duitsland woont, maar als je enigszins bij mij in de buurt zou wonen, zouden we samen kunnen bestellen bij Herby. Met hun heb ik een afspraak lopen dat ze bij me thuis komen bezorgen omdat ik niet zo ver over de grens woon. ;)
 

Ik woon tussen Hannover en Kassel, zo'n 15km boven Göttingen. Dat is denk ik zeker zo'n 300km van de grens af dus dat zal niet lukken. Maar wel hartstikke bedankt voor het aanbod  :)

groetjes,
Rosa
Door dorinekok
#939918
eieren kun je heel geven. Ben je huiverig, dan breek je ze in de bak met schil en al. Je hond bepaalt dan zelf of hij de schil ook eet. Sommigen eten het wel anderen laten het staan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#939922
vomleinetal schreef: Bedankt voor jullie reacties. De hart was ik vergeten, die krijgen ze ook al. Nieren heb ik nog niet gezien maar ik denk dat onze groothandel (we hebben een restaurantje) die wel heeft.

De vis ga ik zeker ook proberen. ik heb ze van de week al wel een keer hüttenkäse met een blikje tonijn gegeven en dat vonden ze wel lekker. Verse vis kan ik ook bij de groothandel kopen, moet even kijken wat dan nog een beetje voordelig is.

Hoe doen jullie dat met de eieren? Ik las dat jullie die in zijn geheel geven maar ik ben daar zelf nog een beetje huiverig voor (alles wat rond is wordt uitgebreid mee gespeeld en rondgegooid  :fotty:). Kan ik ook gewoon alleen het eigeel/wit geven, of bijvoorbeeld het ei eerst breken?

Bij mijn eerste bestelling barf-produkten kreeg ik ook een rol met een groente/mineralen mix, daar zit in prei, wortel, long en nog het een en ander. Ik ging ervan uit dat dat een goede toevoeging zou zijn. Lees ik net hier dat prei verboden is  :o, ik moet nog een hoop leren  ::). Nou ja, nu ik mijn hondjes zo zie genieten van het eten en ze vol spanning zie wachten op het eten, dan heb ik er dat graag voor over  ;D

Aj, ik heb net een paar kilo extra zachte botten besteld (volgens mij uit het borstbeen). Ik kijk zelf wel eerst hoe hard ze zijn, anders gaan ze de kliko in 
 

Ik woon tussen Hannover en Kassel, zo'n 15km boven Göttingen. Dat is denk ik zeker zo'n 300km van de grens af dus dat zal niet lukken. Maar wel hartstikke bedankt voor het aanbod  :)

groetjes,
Rosa

Om gevoetbal met eieren te voorkomen gooi ik ze altijd letterlijk de bak in zodat ze kapot zijn. Ze beginnen er hier dan meteen gewoon van te eten. Ik geef de eieren in z'n geheel, maar niet iedereen eet de schalen op, de rest gaat wel schoon op.
Door vomleinetal
#940245
Nou, ze hebben vanavond hun eerste eitje opgepeuzeld, de schillen zijn helemaal uitgelebberd maar ze zijn niet op het idee gekomen om die ook op te eten  (huh???wat is dat ::))  Morgen bij de groothandel ook eens kijken voor wat vis voor ze.
Door Edelgrijsje
#940324
vomleinetal schreef: Nou, ze hebben vanavond hun eerste eitje opgepeuzeld, de schillen zijn helemaal uitgelebberd maar ze zijn niet op het idee gekomen om die ook op te eten  (huh???wat is dat ::))  Morgen bij de groothandel ook eens kijken voor wat vis voor ze.
Ik doe de eieren gewoon door de groentenmix, met schil en al pureer ik ze, anders laten ze de schil ook liggen en nu gaat het wel op ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door