Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door daanentous
#925435
Deze week is bij mijn 17 jaar oude kat Roxy bloed afgenomen waaruit is gebleken dat hij nierproblemen heeft. (Crea 278, Ureum 18,3).
Een aantal jaar geleden heb ik verwoede pogingen gedaan hem over te zetten op Carnibest, maar dat is me helaas niet geluk. Uiteindelijk heb ik het opgegeven en tot op heden eet hij dus brokjes en blik (almo). Het enige verse wat hij eet is zo'n diepvriesblokje gekookte kabeljauwfilet en zo nu en dan een rauw eitje.
Nu meen ik ergens te hebben gelezen dat je bij nierproblemen beter geen eieren kunt geven. Ik heb de hele avond al zitten zoeken, maar ik kan het nergens terugvinden. Weet iemand misschien nog hoe dit zit?

Sinds een paar dagen ben ik overigens weer bezig pogingen te ondernemen hem versvlees te laten eten, Bandit deze keer, maar tot nu toe zonder succes. Zelfs de kabeljauw, waar hij echt om staat te schreeuwen als ik die sta te koken, laat hij staan als er maar een krummeltje vlees doorheen zit  >:( 

Ik heb vandaag ook nog wat blikjes vis (zalm, makreel, tonijn) gekocht om eens te proberen en om eventueel te mengen met het vlees, maar tijdens mijn zoektocht kwam ik ook tegen dat je katten beter niet teveel vis kunt geven.

Heeft iemand nog tips voor me welke dingen ik nog meer zou kunnen proberen om te beginnen en wat is goed bij nierproblemen en wat juist niet? Verse kipfilet, gekookt of rauw, eet hij helaas niet. In blikvorm lust hij het gek genoeg wel, terwijl er in de Almo volgens mij geen toevoegingen zitten  :-\

Natuurlijk ga ik ook nog het een en ander proberen met (homeopatische) medicijnen, maar als het me daarnaast lukt om hem zo gezond mogelijk te laten eten zou dat natuurlijk fantastisch zijn.
Alvast bedankt voor de hulp.
Door Mevroi Kruim
#925439
Ach jee .... da's echt niet fijn, arme Roxy  :(

In rauw ei zit geloof ik redelijk wat fosfaat en dat is iets wat je bij nierproblemen beter niet te veel kunt geven. Elke dag vis is ook wat teveel van het goede, de samenstellig is ook niet ideaal maar wel een hele goeie aanvulling 1 of 2x per week.

Veel drinken is iig goed, en solidago, de homeopatische vorm, helpt de nierfunctie. Dus sowieso lekker veel water door de almo en de brokken liefst zo min mogelijk geven.

Tja, echt gezond is natuurlijk vers, vooral gevogelte, in z'n geheel. Daar zit hij natuurlijk niet op te wachten maar ik moet zeggen dat ik in geval van echte noodzaak wel behoorlijk stevig zou gaan doorzetten en alle middelen zou gebruiken om er vers in te krijgen. Eet hij geen carnibest dan een ander merk, en beter nog hele kwartels, parelhoenders, fazanten, konijn mag ook wel, dat soort zaken. En dan malen en hele kleine beetjes mengen met bv blikvis of z'n favoriete blikvoer. Gewoon van alles uitproberen. Eet hij een keer niet is er geen man overboord maar laat vooral niet de hele dag brokken staan' dan gaat het zeker niet lukken.

Sterkte!


Het percentage vleesbot zou ik laag houden. rond de 10 tot 15% kaal bot, ivm fosfaat.
Door daanentous
#925455
Ja, ik ga zeker flink doorzetten, al vind ik dat soms erg moeilijk. Hij is al erg mager (hij is ruim een kilo afgevallen, dat was ook de reden dat ik zijn bloed liet nakijken). De brokken ga ik idd. maar eens helemaal weglaten. Al eet hij daar toch al niet zoveel van.
Natuurlijk zou ik ook het liefste willen dat hij lekker vers zou eten, maar ik zoek voor mezelf ook een grens tussen hem nog even lekker laten eten wat hij wil of helemaal niet eten. Hij is tenslotte al 17. En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik soms wel van baal dat ik dan die dure Almo of vis weer weg kan gooien terwijl hij er geen hap van heeft genomen omdat er een beetje vlees doorheen zit.

Dat van die kwartels en parelhoen is een goed idee. Ik heb daarvan nog behoorlijk wat in de vriezer liggen voor de honden.
Dan hoef ik dat ook niet speciaal voor hem te ontdooien. de parelhoen is wel karkas met behoorlijk wat vlees. Is dat dan niet teveel bot?
Door Borke
#925464
Onze nierpatiente (bijna 14 jaar) eet nu 4 jaar vers, maar het was een heel gedoe om haar aan  de CB te krijgen. Dat is uiteindelijk gelukt door haar eerst fijn gesneden geitenvlees te geven (zeg maar biefstuk van de geit) en zo langzaam over op de CB lam.
Ze was graatmager en je zou haar nu eens moeten zien :)
Door Mevroi Kruim
#926154
Ik zou desnoods dwangvoeren als hij er echt niet aan wil beginnen. Dat klinkt dramatischer dan het is, gewoon heel fijn gemalen vlees desnoods gemengd met z'n favoriete blikvoer, kat op schoot, bek open, klein hapje erin en bek weer dicht. Soms moeten ze gewoon doorkrijgen dat je het echt kunt eten en dat het nog lekker is ook. Als een kat het 'goed' doet op z'n br*kken en/of blik dan kun je nog denken nou ja, is dat nou nodig, maar bij een kat met nierfalen zou ik zelf echt alles inzetten op vers eten.
Door flin
#926400
daanentous schreef: de parelhoen is wel karkas met behoorlijk wat vlees. Is dat dan niet teveel bot?
'k zou gewoon wat vleesjes uitproberen, de meeste katten vinden rundvlees wel lekker, onze moeilijke eter vond 't ineens wèl interessant als  z'n vlees heel licht gebakken was....
dat bot zou 'k nog even laten zitten, eerst maar even aankomen, en vlees eten?
miss nog een snufje ei-schil-poeder over z'n vlees...(voor 't calcium)

succes!
Door daanentous
#928105
We zijn inmiddels een klein weekje verder en het gaat goed!!
Ik heb hem eerst biefstuk en rosbief gegeven en tot mijn grote verbazing at hij dat. (meneer weet wel wat hij kiest  ::)). De volgende dag heb ik dat gemengd met een klein beetje Bandit overgoten met gekookt water en ook dat ging er in! Inmiddels heeft hij ook al gemalen parelhoen en eendenvleugels gegeten en een kippenhartje. Alles wel gemengd met rosbief, biefstuk of gehakt. Hij heeft sinds maandag geen brok en een half blikje Almo tonijn (gemengd met vlees) gehad.
Dat malen deden we al omdat Toucha niet fatsoenlijk wil kauwen en we het zat waren om elke keer doodsangsten uit te staan. Op valentijnsdag hebben we samen heerlijk 15 kilo vlees staan verwerken, dat is pas echte liefde  :smitten:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door