Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Peet
#90964
Gisteren bij mijn (homeop.) DA geweest voor hun rabies enting en Beau voor zijn anabolen-shot.
Ik had haar het artikel van Prof Clemmons van te voren gefaxt en ze had het doorgeploegd.

Ik zat ruim 5 kwartier bij haar, dus om jullie te sparen ;D hieronder even kort haar reaktie.

N-Acetylcysteine en Aminocaproic acid zijn mensen-medicijnen die zij als DA niet mag voorschrijven. Je kan ze dus wel zelf kopen of bestellen via Internet.
Waarom het kennelijk werkt op DM is haar niet bekend, maar ze heeft een collega DA in Miami en die gaat ze vragen over dit artikel en de genoemde medicijnen. Ook zij denkt dat het te maken heeft met het slijm-oplossen vermogen ervan en de hoge dosis anti-oxidanten. Maar waar de relatie ligt met een immunziekte, is nog niet duidelijk.

Overduidelijk is het belang van anti-oxidanten bij honden met DM. Zij zei dat de genoemde supplementen op zich allemaal goed zijn, maar dat het nogal overdadig is. Je kan het doen, maar je kan je ook beperkten tot een aantal van de belangrijkste en het daarmee een beetje overzichtelijk (en betaalbaar) houden.

De belangrijskte supplementen voor honden met DM zijn (volgens haar):

Glucosamine / Chondroitine (De Groene Os schijnt de beste / zuiverste te zijn)
Vit B
Vit C
Vit E
Selenium
Ginko

Overigens vond zij dat Beau sinds zijn eerste bezoek in november 2002 niet achteruit was gegaan (ben ik met haar eens). Je kan dus stellen dat we hem redelijk in remissie kunnen houden, zij het wel dat hij dus anabolen heeft gekregen.

Maar we hebben dus alweer 2 jaar gewonnen en hij gaat nogsteeds goed!

Wat ik zelf verder nog zou aanbevelen (dat heeft mij DA dus niet gezegd) is een goed constitutie-middel voor je hond, afgestemd op zijn homeopatische "type". Hiervoor zou je dus een afspraak kunnen maken met een goede homeop. DA. Vooral als de winter nadert, geeft het Beau echt een "pep" om goed de natte / koude periode door te komen.

Als me nog meer te binnenschiet, meld ik me wel weer. Ik krijg in ieder geval een mailtje van haar als ze haar vriendin in Miami heeft gesproken over de medicijnen, dus dat zal ik nog posten als het binnen is.
Rosita, ik hoop dat je hier wat mee kan en dat ik je toch een beetje kan overtuigen dat we het "zwaard van Damocles" nog een hele tijd van Ammie's koppie weg kunne houden .
Dikke :-* voor Ammie!
Peet
Door Rosita
#91141
Hoi Peet,

Wat een aardige DA heb je :-*. En wat ontzettend fijn voor Beau dat hij niet achteruit is gegaan :D. Het klopt dat de twee medicijnen niet door een DA worden voorgeschreven. N-Acetylcysteine is gewoon zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek. Het is best wel duur om te geven. Ammy zou volgens Clemmons 3000 mg per dag moeten krijgen gedurende twee weken en dan om de dag. Dit komt neer op €3.55 per dag (bij de apotheek) en daarna dus om de dag :o. Aminocaproic acid is ook best wel duur. In Amerika is er een lab (WestLab) dat speciaal voor Clemmons deze medicijnen heel goedkoop (nou ja wat je goedkoop noemt) kan maken. Daarnaast hebben ze nog een vloeistof waarin alle geadviseerde supplementen zitten in de juiste verhoudingen. Je kunt het volgens mij gewoon bestellen (een vrouw in Engeland deed dit ook een tijdje voordat zij zelf een lab vond die bereid was tegen dezelfde prijzen deze medicijnen te maken). Dit is de website (http://www.westlabpharmacy.com/infosheet.html) en daar is ook info te vinden over wat de medicijnen precies doen en natuurlijk de prijs. Heb zelf geen idee hoe duur het is om het naar Nederland te krijgen en of het dus überhaupt kan. De N-Acetylcysteine is daar in ieder geval goedkoper (ongeveer 1 euro per dag), maar ik heb geen idee wat de verzendkosten zijn. Ik zal deze week eens een mailtje naar het lab sturen voor meer info. Misschien moet ik ook Clemmons eens een mailtje sturen of hij mensen in europa of Nederland kent die de door hem voorgeschreven behandeling aan hun hond geven. In Amerika heb je een 'praatgroep' van DM, zal ook daar eens gaan kijken. Ammy krijgt nu tig pillen per dag van de Hema (op zich ook niet zo heel duur) en op deze manier hoop ik in ieder geval een hoop vrij-radicaaltje te vangen ;D.

Groetjes Rosita
Door Rosita
#91143
Dit is de nog een samenvatting van de theorie van Clemmons: DM is een auto-immuun ziekte (oorzaak van het veranderde immune systeem is nog niet bekend) die het zenuwstelsel aanvalt wat tot progressieve neurale weefselschade kan leiden. Gebaseerd op nieuwe gegevens, kan gezegd worden dat DM bij honden hetzelfde is als MS bij mensen. Wegens één of andere teweegbrengende factor hebben honden met DM circulerende immuun-complexen (ontstekingsreactie met ophoping van granulocyten en macrofagen). Immuun-complexen zijn verbindingen tussen antigenen en daartegen gerichte antistoffen. Bij een auto-immuun ziekte zijn de betrokken antigenen van endogene oorsprong. Deze immuun-complexen leiden tot beschadigingen van de endotheel cellen in de vaten van het CZS. Later, wordt fibrine gedeponeerd in de perivasculaire ruimten. Wanneer dit degradeert (punt van actie van aminocaproic acid), worden de ontstekingscellen bevorderd om in de openingen te trekken. De ontstekingscellen produceren prostaglandines en cytokines (punt van actie van vitamine E en C) die tot de activering van weefselenzymen en de vorming van vrij-radicalen leiden (punt van actie van acetylcysteine) die, op hun beurt, weer tot weefselschade leiden. Bij de behandeling van DM wordt geacht met deze stappen rekening te houden.

Hoop dat je hier nog wat aan heb.

Groetjes Rosita
Door Peet
#91144
Hai Rosita,
Nou ik ben ook net even wezen shoppen bij de Hema en het Kruidvat hoor....Een aantal potjes waren weer bijna leeg....

Eens kijken, in totaal krijgt Beau nu:

Vit C 1000 mgr (net als ik ;D)
Vit B Complex
Anti-Oxidanten met bioflavonoiden (wauw....sounds impressive... er zit ook extra Vit E in)
Glucosamine/Chondroitine
Omega 3 en 6 caps

Dus nu maar zorgen voor voldoende Carnibest om het allemaal in te verstoppen!!! ;D :P

Ik ga die link ook even bekijken, kijken wat zij voor supplementen noemen. Die N-acetyl-dinges-dinges zit trouwens ook in Glucosamine, zag ik.....
Tja (zie nu ineens je 2e stuk verschijnen), het blijft dus een kwestie van anti-oxidanten geven om de vorming van vrije-radicalen zoveel mogelijk tegen te gaan.


Peet
Door Peet
#91145
Heb het stuk over AntiOx-Q gelezen, ze noemen geen Vit C, terwijl dat toch een van de meest sterke antioxidanten is......Maar verder zit er exact in wat mijn DA ook al noemde!

Ik ga ze ook een mailtje sturen, kijken of ze het op kunnen sturen. Misschien kunnen we samen een paar flessen bestellen en dan de verzendkosten delen? Scheelt toch weer.... ;) :P (met die dure puppies van ons moet je toch ergens zuinig op zijn..... :P)
Door Peet
#91147
Rosita schreef: Hoi Peet,

Wat een aardige DA heb je :-*.
Ja, ze is echt een super-fijne DA...en VOOR versvlees!!!
Ik rij niet voor niets dat hele end, terwijl ik een grote dierenkliniek op 10 minuten afstand heb....... ;)
Door Peet
#92069
Kreeg vandaag een mailtje terug van WestLab, erg onpersoonlijk en kort:

It appears shipping into the Netherlands is addressed by your Board of Health. You will need to contact your Board of Health and determine if the medications can be shipper to you.

Maw het interesseert ze geen zier....geen verkoopadres, geen prijs, geen niks..... :'( >:(..het fenomeen internet en online bestellen kennen ze kennelijk nog niet... >:(
Laatst gewijzigd door Peet op do 06 mei 2004, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#92684
Hoi Peet,

Ik heb zelf ook het een en ander nagevraagd en het blijkt dat de vrouw in Engeland inderdaad een recept nodig had voor de aminocaproic acid. Nu vraag ik me af of ze ergens in Nederland niet ervaring hebben met deze medicijnen bij DM. In Engeland, Amerika en Australie schrijven de DA daar automatisch de medicijnen van Clemmons voor ongeacht of ze er in geloven of niet. In Nederland zullen ze het wel anders te werk gaan (bij Ammy werd ook alleen over anabolen gesproken), ben in ieder geval niet verder gekomen. Heb ook mijn twijfels over N-Acetylcysteine (wat wel zonder recept te krijgen is). Het nadeel aan de N-Acetylcysteine is dat er zoetstof (aspartaam, 20 mg per tablet) en natriumwaterstofcarbonaat (147 mg natrium) in zit. Ammy zou dan vijf pilletjes per dag (5x600 mg) moeten hebben en dat is dan echt te veel (kinderen en zwangere vrouwen mogen deze hoge doseringen ook niet hebben, een hond lijkt mij dan ook niet). Ik zou dus de vloeibare vorm moeten hebben zoals dat door Clemmons wordt voorgeschreven. Denk niet dat dit in Nederland verkrijgbaar is :(. Vooralsnog denk ik dus dat we het bij de gewone supplementen houden. Ammy krijgt nu per dag:

- 4x 500 IU vitamine E
- 2x vitamine B complex (B-100)
- 2x 500 mg teunisbloemolie
- 1x Selenium/Zink (50 mcg selenium/15 mg zink)
- 1x Ginkgo Biloba (150 mg)
- 4x 250 mg zuurvrije vitamine C
- 1x 1000 mg Visolie met 200 mg Borageolie
- 2x tabl. Cholodin
- 4 theelepels Missing Link plus glucosamine

Best wel veel hé :o, maar als het iets kan helpen dan moet het maar ;D.

Groetjes Rosita
Door Rosita
#92687
Ik zat net op het lijstje van Clemmons te kijken en zag dat ik Bromelain ben vergeten (gezien het vet staat lijkt het me wel belangrijk), dus ook dat moet ik nog even kopen. Verder ga ik nog opzoek naar Selenium zonder Zink. Ik weet namelijk niet of het kwaad kan wanneer Ammy 60 mg Zink per dag binnen krijgt (wanneer ik dus 4x Selenium/Zink zou geven ipv. 1x). Daarnaast heb ik op internet nog 2 sterke anti-oxidanten gevonden. Kurkuma (5x sterker dan vitamine E) en Pycnogenol (pijnboomextract of extract van druivenpitten). Het anti-oxidatief vermogen op bindweefsel en endotheelweefsel (zoals in de bloedvatwanden) is 50 maal effectiever dan vitamine E. Deze week dus maar weer even op zoek gaan :P. Ammy is gelukkig erg lief met merendeels van zijn pillen (kan ik gewoon door zijn eten doen). Alleen de visolie en vitamine C weet hij telkens weer te laten liggen >:(. Dat geef ik dus nu apart. Ammy krijgt nu dus dagelijks dus 17 pilletjes en nog wat poeder. Weet niet of ik alle supplementen blijf geven. Missing link zou goed moeten zijn voor de gewrichten, maar gezien Ammy geen artrose heeft of iets anders aan zijn gewrichten (was op de foto’s ook heel mooi te zien) en hij dagelijks ook visolie en teunisbloemolie krijgt weet ik dus niet of het een meerwaarde heeft. Ook de hoge dosering vitamine E weet ik niet of ik die blijf aanhouden gezien ik dus ook Kurkuma en Pycnogenol wil gaan geven. De laatste paar dagen merk ik wel dat Ammy wat fitter is en meer zin heef om te lopen. Gisteren heeft hij zelfs de hele weg naar het park getrokken. Normaal corrigeer ik hem, maar het leek me wel een goede oefening voor zijn spieren. Vandaag ga ik zelfs een tuigje bestellen op internet waarmee ook getrokken kan worden (dus niet tegen het trekken). Ammy is een echte waterhond, maar tegenwoordig komt hij niet meer uit zichzelf op de kant (heeft natuurlijk met DM te maken, maar komt ook omdat de kanten een stuk steiler zijn tov vorig jaar, ook mijn andere hond Prince heeft hier moeite mee), zo’n tuigje geeft mij ook meer houvast om Ammy op de kant te trekken. We lopen nu (naast de normale uitlaat beurten) bijna 1 1/2 uur per dag (wil er straks 2 uur van maken). Naast dat deze uitstapjes voor Ammy goed zijn, krijg ik er zelf ook een ontzettend uithoudingsvermogen van ;D.

Groetjes Rosita
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door